Ik heb een klein thuisnetwerkje bestaande uit een server, workstation, printer en blu-ray speler. Het servertje draait Ubuntu en doet dienst als router en fileserver. Daarnaast gebruik ik een Cisco SD2008T, 8 Port Gigabit Switch.
Op de server gebruik de integraded nic voor het interne netwerk. Deze is geconfigureerd als bridge om zo ook een aantal virtuele machines toe te laten tot het netwerk. De toegang tot het internet wordt verzorgd door een Intel Pro 100Mbit kaartje. De details:
De workstation gebruikt een moederbord uit dezelfde serie en bevat volgens mij exact dezelde integrated NIC.
Nu vroeg ik mij af of het zinvol zou zijn om dedicated netwerkkaartjes aan te schaffen (voor +/- 35 euro heb je al een Intel PRO/1000 CT PCIe kaartje). Ik hoop twee dingen te bereiken:
Op de server gebruik de integraded nic voor het interne netwerk. Deze is geconfigureerd als bridge om zo ook een aantal virtuele machines toe te laten tot het netwerk. De toegang tot het internet wordt verzorgd door een Intel Pro 100Mbit kaartje. De details:
code:
1
2
3
| lspci | grep Ethernet 02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 02) 03:07.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9/0/1 Ethernet Pro 100 (rev 08) |
De workstation gebruikt een moederbord uit dezelfde serie en bevat volgens mij exact dezelde integrated NIC.
Nu vroeg ik mij af of het zinvol zou zijn om dedicated netwerkkaartjes aan te schaffen (voor +/- 35 euro heb je al een Intel PRO/1000 CT PCIe kaartje). Ik hoop twee dingen te bereiken:
- Betere doorvoersnelheid vanaf de server (zowel grote bestanden als veel kleine bestandjes). Het kopieren van een groot bestand vanaf de server naar een SSD in mijn workstation gaat momenteel met ongeveer 31MB/s. Natuurlijk hangt dit ook af van de rest van de server (op de server heb ik twee WD Caviar Green 2TB 64MB SATA2 schijven in raid 1 hangen, dat zou niet de bottelneck mogen zijn hier denk ik).
- Lagere ping in games (ik speel op het moment vooral Lord of the Rings online en mijn ping snelheid zit vaak rond 110ms... daarnaast hou ik ook van spellen als Unreal Tournament).
The Flying Dutchman