Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GPO Printer installatie - meerdere output bins

Pagina: 1
Acties:

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Situatie:

Windows 2011 SBS server
HP LaserJet 9050MFP met 8 output bins (mailbox mode).

De printerdriver beschikt in de voorkeursinstellingen over een optie waar je kunt aangeven via welke bin je printopdracht naar buiten moet komen. Tray 1 t/m 8 dus. Iedere user heeft z'n eigen postvakje op die manier.

Nu kan ik natuurlijk handmatig op iedere pc de correcte output bin gaan instellen, maar ik zou dit graag automatiseren.

Normaliter laat ik printers gewoon via een GPO installeren, echter ik weet niet hoe ik het dan voor elkaar zou krijgen dat ik de voorkeursinstellingen per user kan beheren.

Eigenlijk is dat dus de vraag, hoe je via een GPO toch per user andere printer defaults kunt instellen.

Waarschijnlijk kan dit ook via een loginscript. Ik heb via Google wel scripts gevonden om op die manier een printer toe te voegen, echter ik kan niet vinden hoe ik dan ook in het script per user een specifieke instelling als deze kan aanpassen.

Iemand een idee?

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Mij lijkt de makkelijkste, maar minst nette, oplossing het aanmaken van 8 printers op het systeem. Zo krijg je dus voor iedere output bin een printer die je met een GPO kan installeren voor de betreffende gebruikers.

Een andere optie is wellicht uitzoeken welke registry settings de printer driver maakt bij het selecteren van een output bin en vervolgens deze registry settings door middel van Group Policy Preferences door de gebruiker te laten importeren.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Bedankt voor je reactie, echter beide opties klinken niet echt ideaal.
Hier is dus geen standaard manier voor?

• Linke Loe
Met Group Policy kun je alleen Microsoft gerelateerde dingen doen. Een printer driver is door de regel niet van Microsoft, dus die kun je niet met Group Policy instellen. Als je alles met Group Policy wil doen, lijkt optie 2 mij het mooist...

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Linke Loe schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:41:
Mij lijkt de makkelijkste, maar minst nette, oplossing het aanmaken van 8 printers op het systeem. Zo krijg je dus voor iedere output bin een printer die je met een GPO kan installeren voor de betreffende gebruikers.
Dit lijkt mij juist de beste oplossing :)

Andere optie gaat denk ik ook niet werken, als std user kan je niet de standaardinstellingen wijzigen van de printer.

[ Voor 13% gewijzigd door Yarno op 19-06-2012 10:17 ]

• Linke Loe
Yarno schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:15:
[...]

Dit lijkt mij juist de beste oplossing :)

Andere optie gaat denk ik ook niet werken, als std user kan je niet de standaardinstellingen wijzigen van de printer.
Niet de standaard instellingen nee, maar dat is ook niet wat TS wil... Er moet 1 printer komen met verschillende instelling per groep gebruikers. Dat los je op door per user specifieke settings te doen voor die ene printer, of voor iedere groep gebruikers een printer aanmaken met verschillende standaard instellingen.

Ik ben geen voorstander van het aanmaken van aparte printers. In dit geval heb je dus voor 1 apparaat 8 printers op het systeem. Dat wordt erg onoverzichtelijk als je hetzelfde moet doen voor meerdere apparaten. Dan kun je dus beter voor ieder apparaat 1 printer aanmaken en ervoor zorgen dat gebruikers zelf de juiste settings maken in de printer die voor hun zichtbaar is. Deze settings moeten haast wel ergens in de registry opgeslagen worden, dus als je weet waar precies kun je ook door middel van Group Policy Preferences deze registry keys toe laten passen op verschillende groepen gebruikers.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 12:47
Je zou eens met regshot kunnen kijken wat er wijzigt als je de printer instellingen aanpast.
Wellicht kun je zo de juiste regfile bij de gebruikers inschieten.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
Je kunt printui.dll gebruiken om printers te installeren/deinstalleren en gebruikersinstellingen te kopieren. Volgens mij worden deze binair in het register opgeslagen dus kun je er niet veel aan wijzigen (hooguit per output bin een export maken van de settings).

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /?

Let erop dat je het deployen dan niet meer via GPO doet (althans niet via een print policy.. je kunt dan beter zelf e.e.a. scripten en onder scripts gooien).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1