Toon posts:

Nieuwe netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys,

Ik wil een nieuw netwerk opzetten bij mij thuis en zag dat er al redelijk veel topics over waren, maar niets over wat ik nu precies nodig heb..

Nu wil ik dus een netwerk opzetten waarbij ik films wil streamen naar mijn ps3. Dit deed ik voorheen door een media server aan te maken op mijn laptop met het progje 'ps3mediaserver' (of zoiets heette dat). M'n ps3 zag dat dan en op die manier hoefde ik niks te converteren of wat dan ook. Het werkte op zich wel maar soms ging het bizarrrr traag (was geen mogelijkheid om de ps3 te bekabelen).

Nu heb ik een nieuw huis en heb ik zowel een modem als router nodig (of combi..). Ik zelf heb erg goede verhalen gehoord/gelezen over TP-link maar kon geen modem/router combi hiervan vinden? Het leek dat deze in 2010 erg veel werd aangeraden en daarna niet zoveel meer?

Nu zag ik ook dat veel router een usb optie hebben voor storage dingen. Dus als ik mijn Ext HD aan de router zou hangen, dan zou ik dat wellicht ook op de ps3 kunnen afspelen?

Ik zat nu tot dusver iig aan de Netgear DGND3700 te denken. Grappige is dat die op de Australische websites Extreem hoog beoordeeld wordt (gemiddeld rond de 8) en op NL'se websites was die een stuk minder..

In totaal wil ik 3 laptop's, 3 telefoons en m'n ps3 er op aan kunnen sluiten. Qua internet heb ik dus niet zo'n grote snelheid nodig maar voor het streamen dus wel... Is die Netgear wat, of is dat te veel van het goede? Of juist niet :S...

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga voor een aparte modem/router combinatie, dan heb je nog wat aan je router als je van internet type wisselt.
En als je een hardeschijf op je router wilt aansluiten om van te streamen zul je wel, net als op je pc, een vorm van PS3 mediaserver moeten hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:17:
En als je een hardeschijf op je router wilt aansluiten om van te streamen zul je wel, net als op je pc, een vorm van PS3 mediaserver moeten hebben.
Er zullen ongetwijfeld routers met USB-functie zijn die ook DLNA doen? :? Dan heb je dat dus helemaal niet nodig.. (Je moet alleen wel de juiste formaten op de USB-schijf zetten. MKV's en andere niet door de PS3 ondersteunde formaten zal de router niet transcoden of -muxen, maar streamen zal 'ie ongetwijfeld wel doen.)

edit:
Guttegut, zelfs die Netgear die de TS noemt, doet DLNA..
DLNA®—stream videos, photos, and music to your HDTV
PS3 zal 't ook wel doen gok ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 16-06-2012 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:17:
Ga voor een aparte modem/router combinatie, dan heb je nog wat aan je router als je van internet type wisselt.
Hey Tsurany,

Bedankt voor je sneller reactie. Met een aparte combinatie bedoel je dus een losse router en losse modem? Ze hebben hier wel ADSL2+ Dunno of dat nog een verschil maakt?

Bij de review van de netgear DGND3700 staat echter het volgende:
"There are otherwise four gigabit Ethernet ports and a pair of USB ports, which, when used for storage, can be shared via SMB, HTTP and FTP, or can act as a DLNA server."
Betekend dat niet dat als ik m'n ps3 aanzet ik hem kan zien als server? Zoniet, hoe zou dat dan moeten?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:23:
[...]

"There are otherwise four gigabit Ethernet ports and a pair of USB ports, which, when used for storage, can be shared via SMB, HTTP and FTP, or can act as a DLNA server."
BetekendTTTTT dat niet dat als ik m'n ps3 aanzet ik hem kan zien als server? Zoniet, hoe zou dat dan moeten?
Ja, je zal hem dan als server zien.

Verwijderd

Topicstarter
Je was me voor Osiris :D. Maar als ik het dus doe met die mediaserver (das streamen toch?) aka DLNA (is hetzelfde?) dan maakt het niet uit welk bestandsformaat het is. Toen ik het van mijn laptop streamde iig niet.. Of gebruikt hij dan stiekum de op mijn laptop geinstalleerde codecs en zou deze het dus niet doen als ik er alleen een HD aan hang?

Verwijderd

Topicstarter
en tot slot, de belangrijke vraag, welke hardware raadt je dan aan? Ik lees namelijk ook dat veel routers de usbfunctie aanbieden maar dat het vaak toch niet echt werkt met streamen omdat het de traag is... any clues?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:28:
Je was me voor Osiris :D. Maar als ik het dus doe met die mediaserver (das streamen toch?) aka DLNA (is hetzelfde?) dan maakt het niet uit welk bestandsformaat het is. Toen ik het van mijn laptop streamde iig niet.. Of gebruikt hij dan stiekum de op mijn laptop geinstalleerde codecs en zou deze het dus niet doen als ik er alleen een HD aan hang?
Bestandsformaat maakt heel erg veel uit voor de PS3. Hij is daar vrij kieskeurig in.
  • MP4 container met MPEG-4 Part 10/MPEG-4 AVC/H.264 (hoe je 't ook wil noemen) video en AAC audio;
  • AVI container met MPEG-4 Part 2/MPEG-4 Visual (codecs DivX/Xvid bijvoorbeeld) en MP3 geluid;
  • Diverse Windows Media Video-bestanden;
  • MPEG-TS container met daarin o.a. MPEG-4 Part 10/MPEG-4 AVC/H.264 video met Dolby Digital geluid. Wellicht vindt de PS3 andere zooi erin ook goed, maar DTS geluid zal via een "trucje" omgezet worden in een datastream die lijkt op LPCM, zodat je de PS3 'fopt' d.m.v. `mkv2vob`.
PS3 Media Server heeft náást slechts DLNA-streaming nog véél méér features, zoals transcoden en transmuxen. Dan lijkt het inderdaad net alsof 't allemaal vrij simpel en makkelijk gaat, maar dat neemt PMS dus voor z'n rekening.

Een router heeft zulke functionaliteiten, lijkt mij gezien de kleine CPU-tjes, niet.

Van de snelheid van USB-features op routers heb ik verder geen kaas gegeten.

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 16-06-2012 10:43 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Osiris schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:22:
[...]

Er zullen ongetwijfeld routers met USB-functie zijn die ook DLNA doen? :? Dan heb je dat dus helemaal niet nodig.. (Je moet alleen wel de juiste formaten op de USB-schijf zetten. MKV's en andere niet door de PS3 ondersteunde formaten zal de router niet transcoden of -muxen, maar streamen zal 'ie ongetwijfeld wel doen.)

edit:
Guttegut, zelfs die Netgear die de TS noemt, doet DLNA..

[...]

PS3 zal 't ook wel doen gok ik.
DLNA is dus een vorm van PS3 mediaserver. Je moet iets hebben dat de bestanden kan omzetten naar een formaat dat de PS3 kan lezen. Het is niet enkel een kwestie van een USB aansluiting voor een hardeschijf en klaar.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:23:
[...]

Hey Tsurany,

Bedankt voor je sneller reactie. Met een aparte combinatie bedoel je dus een losse router en losse modem? Ze hebben hier wel ADSL2+ Dunno of dat nog een verschil maakt?

Betekend dat niet dat als ik m'n ps3 aanzet ik hem kan zien als server? Zoniet, hoe zou dat dan moeten?
Provider levert toch gewoon een modem waar je je eigen router op aansluit?

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 16-06-2012 10:44 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Dus in andere worden, hardeschijf aan de router hangen is leuk omdat ik er dan met alle laptops bij kan, maar voor m'n ps3 schiet het niet erg op entzij ik het heb geconverteerd naar het juiste ps3 formaat?

Okay dus dan moeten we die optie cancellen, dan gebruik ik gewoon nog het progje van de PS3 Mediaserver. Nu nog een modem/ router die dit dan goed aankan... En dan nog een snel vraagje, als ik het dus van m'n lappie naar de ps3 wil streamen, zou ik m'n lappie dan ook met kabel moeten aansluiten of is het goed genoeg als ik alleen m'n ps3 doe met kabel? Ik las ergens dat het moeilijk word als het met meerdere apparaten tegelijkertijd moet communiceren op de wifi, maar wellicht niet als 1 wifi en 1 kabel?

• Osiris
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:43:
[...]

DLNA is dus een vorm van PS3 mediaserver. Je moet iets hebben dat de bestanden kan omzetten naar een formaat dat de PS3 kan lezen. Het is niet enkel een kwestie van een USB aansluiting voor een hardeschijf en klaar.
"PS3 Media Server" is een stukje software welke DLNA-compliant UPnP streaming biedt i.c.m. met extra advanced features zoals transmuxing en -coding. DLNA is dus géén "vorm van <insert software-programma>". En je hoeft helemaaaaaaaaaal niet iets te hebben wat "bestanden kan omzetten" als de aangeleverde files al formaten zijn die de PS3 native aan kan.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:51:
Dus in andere worden, hardeschijf aan de router hangen is leuk omdat ik er dan met alle laptops bij kan, maar voor m'n ps3 schiet het niet erg op entzij ik het heb geconverteerd naar het juiste ps3 formaat?
Ik weet niet wat voor formaten je normaliter gebruikt? Wie weet zijn ze allang geschikt? Ik hoor je daar helemaal niet over..

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 16-06-2012 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
tjah beetje alles eigenlijk, meeste is divx, ivid, mkv, etc. Whatever ik krijg van torrents. Ik weet dat m'n ps3 het soms wel pakte maar vaak ook niet.. Dat betekent natuurlijk alleen dat ik daar wat meer rekening mee moet houden tijdens het downloaden :] wat op zich geen probleem is :)

maar goed, welke hardware raden we hiervoor aan dan?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:09
Ik zou het eigenlijk gewoon op een zelfbouw NAS met PS3 mediaserver houden. Of lekker Ps3 mediaserver blijven gebruiken op je laptop/werkpc/downloadbak. Juist omdat het lekker met de formaten om gaat. En ondanks de naam ook perfect naar xbox/pc/android kan streamen. (En mijn favoriete optie, je hoeft je bestanden niet te unRarren.)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
Biersteker schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:19:
een zelfbouw NAS met PS3 mediaserver houden.
Dunno what dat is :) Zelfbouw NAS..

Maar nu weet ik dus nog steeds niet of Netgear Dgnd3700 bijv. een goede optie is, of dat er betere opties zijn voor me? Zoals ik al zei hoorde ik tot rond 2010 erg goede verhalen over TP-link maar nu niet niet zoveeel meer.. dus graag suggesties met betrekking wat ik precies zou moeten aanschaffen om de verschillende dingen mogelijk te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:43:
Provider levert toch gewoon een modem waar je je eigen router op aansluit?
Mja, daar wilde ze me $140,- voor rekenen... een modem/router 150 Mbs Wifi... Dus toen zei ik nee dank je... stelletje afzetters....

Iemand hardware suggesties? Osiris? Tsurany? Anyone ...

Verwijderd

Topicstarter
na lang denken heb ik besloten om voor de TD-W8960N te gaan. Heeft vrij goede reviews en is niet te prijzig. Als ie dan tegen valt kan ik altijd nog een andere (duurdere) halen :)

Hij moet volgens mij goed genoeg zijn om video te kunnen streamen heeft alleen geen usb poort voor printer of externe HD.. Maar goed Das ook niet echt nodig I suppose..

Thnx everyone. En mocht je deze nu absoluut afraden, laat het me dan weten want duurt nog wel paar dagen voordat ik tijd heb om hem te halen :)

• Osiris
  • Niet online
Heeft alleen geen gigabit LAN hè. Niet dat 't expliciet nadelen heeft voor streamen ofzo, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TL-WR1043ND of TL-WDR4300 zijn prima routers

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1