Toon posts:

Heatsink wordt niet warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de week een compleet nieuwe pc gekocht (mijn eerste zelfgeinstalleerde pc),
alle onderdelen zitten inmiddels in de case en de case is dicht.

Echter wordt de heatsink van mijn Mugen 2 Rev b niet eens warm onder full load. Ik heb direct na een stress test mijn pc open gemaakt en met de hand aan de heatsink gevoeld, maar hij lijkt op ongeveer kamer temperatuur te zitten.

Is dit normaal? Ik denk dat de heatsink er wel goed opzit, ik heb hem al 3x opnieuw
eraf gehaald en erop gezet met hetzelfde resultaat. De thermal pase lijkt me ook van top kwaliteit.

NB: De heatsinks van mijn moederbord worden wel erg warm (40-50 graden ongeveer)

Systeem (alles nieuw zonder over clock):
CPU Intel Core i5-3570k
MOBO ASUS P8Z77-V LE
CPU C Mugen 2 Rev B
C Paste Noctua NT-H1
RAM 8GB Corsair Vengeance 1,600MHz LOW PROFILE / Volt
VGA Asus GTX670-DC2T-2GD5
PSU Sea Sonic m12II-620Bronze
HDD1 Crucial m4 128GB (already owned)
HDD2 Seagate Barracuda, 2TB 7200rpm 64mb
CASE Fractal Design Define R3
FANS 3x Noctua p12 1300 rpm pwm

Foto case
http://oi45.tinypic.com/24vigw9.jpg

Screenshot aan het einde van de stress test
http://oi47.tinypic.com/281ert0.jpg

Screenshot op idle, 2 minuten na de stress test
http://oi50.tinypic.com/143p73r.jpg

Screenshot tijdens battlefield 3 (alles op ultra en 1080p ongeveer)
https://www.dropbox.com/s...3p7/battlefield3temps.png

Weten jullie of it normaal is? De temperaturen van mijn cpu lijken me ok, maar de heatsink moet toch warm worden?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 13:27
Dan heb je dus ofwel een goeie koelblok, die heel goed is in het dissiperen/verspreiden van de warmte, of je hebt een zuinige CPU die eigenlijk helemaal niet zoveel hitte produceert.
Je moet je dus helemaal geen zorgen maken. Je koeler is dus zwaar overkill als hij amper warm wordt dus ook in de zomer bij 35° of als er wat stof tussen de fins komt te zitten, kom je dus zeker niet in de problemen.
Als je er een aluminium blok van 40cm zou tegen schroeven, dan voelt hij wellicht zelfs gewoon koud aan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dikke Foaf op 15-06-2012 23:18 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
stille hint: volgens mij is dit ook de bedoeling van een KOELblok :)

just sayin' bro

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je hebt echt een monster van een cooler op de CPU zitten. Ik vind het niet vreemd dat die niet zo warm word. En als je echt zeker wilt zijn kan je nog even voelen aan de koperen buisjes aan de kant van de CPU. Wel oppassen want zo kan je je vingers wel verbranden lijkt me. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
DanielWW2 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:21:
Je hebt echt een monster van een cooler op de CPU zitten. Ik vind het niet vreemd dat die niet zo warm word. En als je echt zeker wilt zijn kan je nog even voelen aan de koperen buisjes aan de kant van de CPU. Wel oppassen want zo kan je je vingers wel verbranden lijkt me. ;)
Die koperen buisjes zijn ook niet warm! :'(

(Bedankt voor de reacties allemaal!)

@ Hardwarejunk, en de heatsink moet warmte opnemen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 23:23 ]

• Dikke Foaf
Als je een warme koelblok wil, zal er maar 1 ding op zitten en dat is om een kleinere koelblok te kopen :9

Verder neen, de koelblok geeft de warmte af aan de omgeving, die de CPU produceert.

[ Voor 28% gewijzigd door Dikke Foaf op 15-06-2012 23:26 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:22:
[...]

Dat krijg je met een monstercooler. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:22:
[...]

(Bedankt voor de reacties allemaal!)

@ Hardwarejunk, en de heatsink moet warmte opnemen?
het geleid, als warmte word geleid en op 1 punt begint (cpu) en aan de andere kant moet eindigen, dan word het andere eind lang niet zo warm als het punt waar de warmtebron in contact komt met de geleidende stof.
DanielWW2 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:25:
[...]

Dat krijg je met een monstercooler. :+
nou nou, monstercooler zou ik het ook weer niet noemen :$ het is een groot blok, daar heb je gelijk in, maar heb je wel eens een D14 gezien ?? dat kan je een monster noemen :+

[ Voor 26% gewijzigd door w4v3g0d op 15-06-2012 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt hardwarejunk, DanielWW2 en Dikke Foaf. Als ik het goed begrijp is dit normaal dus.

Loopt de temperatuur trouwens op tot 50-60 graden omdat de warmte niet volledig afgevoerd kan worden van de cpu naar de heatsink? Want ik neem aan dat de heatsink alles afvoerd wat de cpu doorgeeft.

of genereerd de cpu constant deze temperatuur en wordt deze gelijk afgevoerd?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 23:37 ]

• w4v3g0d
mag ik nog wel even weten tot hoe ver je de schroeven hebt gedraaid?? of iig hoe vast?

Verwijderd

Topicstarter
De schroeven zitten aardig goed vast :)

• w4v3g0d
bedoel je dan vinger-vast of daarna nog met de schroevendraaier er nog een aardig eindje in boren??

Verwijderd

Topicstarter
met de hand vast gedraaid, met de boormachine lijkt me nogal eng. (breekt het moederbord dan niet?)

• w4v3g0d
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:39:
met de hand vast gedraaid, met de boormachine lijkt me nogal eng. (breekt het moederbord dan niet?)
gewoon een handschroevendraaier knuppel :P

title

ik vind het uberhaupt al fout dat je aan een boormachine denkt xD
daar moet je idd niet aan beginnen, alles met de hand redelijk strak aandraaien, niet zodanig dat je je socket crushed oid. maar gewoon stevig!

ooit met een momentsleutel en autovelgen gewerkt??
als je weet hoe dat werkt: dat hoeft dus NIET!

[ Voor 29% gewijzigd door w4v3g0d op 15-06-2012 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow ja, natuurlijk een schroevendraaier gebruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar op terug te komen op de hitte, als de cpu 50-60 graden is en de kooler is goed, dan zou de cooler toch al die hitte weg moeten halen?

of betekend een betere cpu cooler dat hij hogere temperaturen kan ondersteunen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 23:51 ]

• Dikke Foaf
Tussen je silicium chip, die intern in je cpu (behuizingkje) zit, zitten nog allerlei lagen tussen, waaronder een laagje koelpasta en een heatspreader (het metalen vlak dat je ziet als je je cpu vast hebt). Elk van die lagen geeft een extra thermische weerstand naar het koelblok toe.
Buitenkant van je cpu smeer jij dan ook nog een laag koelpasta, die ook weer een warmteweerstand heeft.
Door al die lagen waar de warmte 'moeilijk' door kan, is het logisch dat je cpu intern toch 50° wordt, terwijl je koelblok toch koud aanvoelt.
Uiteraard hoe groter je koelblok, hoe kouder hij zal zijn, omdat het oppervlak groter is waardoor de overdracht van blok naar lucht beter kan.

Het toeval wil dat Intel bij de Ivy bridge een iets andere manier gebruikt dan bij de Sandy bridge. Zijn reeds aantal artikels over geschreven, google er maar eens op. Die iets andere manier is ook iets 'slechter', maar daar tegenover staat dan weer dat Ivy iets zuiniger is dan Sandy.
Het kan dus perfect dat je core's 50° zijn, terwijl je blok niet warm wordt.

Moest je jou koelblok rechtstreeks op de silicium van de chip kunnen zetten, dan zou je de warmte veel efficiënter kunnen afvoeren natuurlijk, dan dat al die extra lagen er tussen zitten. Helaas, als je dit zou doen, dan zou je je cpu gewoon in brokjes kapot duwen. Vandaar dat al die extra lagen en die heatspreader 'nodig' zijn om de fragiele silicium core voldoende te beschermen tegen het zware geweld van al die coolers.
Hier is bij het design uiteraard allemaal rekening gehouden, geen reden tot ongerustheid dus.

Als je cores 100° zouden worden en je koelblok gewoon koud blijft, dan heb je dus een slechte thermische geleiding tussen de core en de blok en zou Intel slecht bezig zijn, maar een cpu voelt zich kiplekker bij 50°...

[ Voor 10% gewijzigd door Dikke Foaf op 15-06-2012 23:58 ]

Verwijderd

Mijn CPU'tje haalt met de standaard-koeler een maximum van 60°C bij echt continue zware load (renderen bvb.) terwijl ik deze van 3.2GHz naar 3.6GHz heb overgeklokt, ik heb dan wel een aantal (7 totaal) fans die constant op 100% draaien...

Maar heb je je koelpasta goed "gesmeerd" (ik vind het juiste woord niet)? Als deze te dik is bijvoorbeeld is warmtegeleiding veel minder, bij te dun ook.

Verwijderd

Topicstarter
Toffe post dikke foaf, dat is erg interessant om te weten.

@Rienspy, heb je ook een ivy bridge? mijne draait van 3.4 met een boost naar 3.8, voor een ivy bridge zijn mijn temperaturen erg normaal.

De koelpast is goed aangebracht denk ik, ik heb het ook 3x gedaan om een beetje te testen, dit toen mijn moederbord nog niet in de case zat.

-------------------------

Conclusie van topic: het is niet erg dat de heatsink niet warm wordt, als de cpu goed werkt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 00:10 ]

Verwijderd

Nee, AMD Phenom II X4, "cool" beestje ^^

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 18:22
hardwarejunk schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 23:41:
[...]
gewoon een handschroevendraaier knuppel :P
en het antwoord op de vraag "hoe vast moet je het draaien" is natuurlijk "dol, en dan een slag terug" ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
0siris schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 00:17:
[...]

en het antwoord op de vraag "hoe vast moet je het draaien" is natuurlijk "dol, en dan een slag terug" ;)
Of een kwart slag voor het breken. :+
Pagina: 1