Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

wij zijn de verse eigenaren van onze eigen zonnepaneel installatie. 15 panelen van 240 Wp elk. samen dus 3600 Wp.
Afgelopen woensdag zo rond een uur of 3 merkte ik dat er toch wel veel vermogen (3700W) uit kwam. Weertype zonnig met van die fraaie voorbij zeilende wolken. Omdat ik die 3700 W met een Youless op onze huisdraaistroommeter bijhoudt was ik wel heel benieuwd wat nu de werkelijke waarde op de omvormer (Solutronic SP35) was. Voor ik boven was hoorde ik de omvormer klikken. Toe ik boven kwam was duidelijk wat er gebeurde. Als de zon achter een wolk vandaan kwam piekte de waarde op de LCD tot boven 4100W. Daarop viel de omvormer uit.Startte zichzelf daarna weer op. Dit gebeurde zo'n 3 keer achter elkaar.
Lijkt mij dat de omvormer te "klein" is. Ik heb de specs gecontroleerd, de tolerantie op de panelen (=+3%). De temp coeff.

Eigenlijk moet op basis van die specs de omvormer geschikt zijn voor deze installatie.

Maak ik me druk om niks, en is dit "gewoon" voor een zonnepanelen installatie of moet ik een zwaardere omvormer vragen?

Benieuwd naar jullie mening/advies, H

Verwijderd

Gewoon, lekker laten hangen. Elke omvormer is een compromis.
Zeker niet te klein.

De vraag kun je hier wel stellen... heb je een goede installateur kan die dat ook uitleggen.
Probeer het eens.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:39:
Zeker niet te klein.

De vraag kun je hier wel stellen... heb je een goede installateur kan die dat ook uitleggen.
Probeer het eens.
Ben eigenlijk al rond met mijn installateur om de omvormer te vervangen. In eerste instantie was nl een Eversol 4600 inverter geoffreerd. De Solutronic SP35 was geplaatst omdat die Eversol er op de installatiedatum niet was. De SP 35 leek qua specs in orde. Dus die maar geplaatst.
Toen ik die pieken en de daarop volgende stop/start cycli bemerkte begon bij mij de twijfel toe te slaan, de installateur gaat daarin met me mee.

Niks aan de hand zou je zeggen, maar misschien bespaart even wat meer info inwinnen ons allebei een hoop gedoe dacht ik. Vandaar mijn vraag hier.

Groeten en bedankt voor je reactie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 08:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:39:
Zeker niet te klein.

Probeer het eens.
Eens, mbt wat een goede installateur vermag. Helaas blijkt bij de mijne de kennis en kunde van het installeren van de hardware verder ontwikkeld dan kennis van de ins en outs van het omvormen.
Na het advies hier en nog wat beter vergelijken van de specificaties heb ik idd besloten de huidige omvormer te laten hangen.
Ik ben wel begonnen de interne fouten log uit te lezen en heb op basis daarvan contact opgenomen met de fabrikant. Die bleek een oplossing te hebben. Een firmware update. Dus die komt er nu aan.
Mijn installateur kon daar niets aan toe voegen. Die was gelukkig wel geinteresseerd in wat ik allemaal aan het uitvogelen was. Zijn volgende klanten zijn er misschien mee geholpen.

Groeten, H