Antieke (belastingvrije) camper aanschaffen. Zijn er adders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 17:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een camper. Beter gezegd, ik ben aan het kijken naar een bandbus :P die we ook kunnen gebruiken als camper.

Ik zit in een band met nogal veel internationale optredens die net wel op rij-afstand zijn en waar we nu dus met één auto heen rijden en alle instrumenten (drumstel, versterkers) op de plaats van optreden huren. Buiten dat, we moeten ook ergens overnachten en ondanks dat ik mijn bandleden heel aardig vind, samen in één bed is net wat teveel dus komen er vaak nog 3 hotelkamers bij. Al met al, een hoop kosten die weggegooid geld zijn.

Het idee is ontstaan om een oude camper te gaan kopen om daarmee internationale shows te gaan draaien. We zitten met 4en in de band dus een camper zal dus geschikt worden voor in ieder geval 4 personen. Naast dat we gewoon in de bus kunnen pitten, kunnen we een zwik instrumenten meenemen waaronder hopelijk ook het drumstel. Al met al besparen we dus een behoorlijk wat geld per show.

Waarom geen nieuwe camper vraag je je misschien af? Nou, we zijn nog net niet zo groot dat we een nieuwe camper kunnen financieren. Uiteindelijk zal dit wel gaan gebeuren, maar het is vooral die overgangsfase die we nu willen en hopen te vullen.

Ikzelf heb een mooie leaseauto waar ik zo'n 20k per jaar mee mag rijden op de tankpas. De zanger heeft een oud en vooral klein model Swift en de anderen hebben niet eens een auto. Zoals je merkt ben ik altijd de gene die rijdt. De leaseauto is de enige in het huishouden tot nu toe.

Mijn vrouw gaat binnenkort op voor haar rijbewijs waarna er dus een extra auto zal worden aangeschaft zodat zij niet beperkt is door alleen de fiets of OV (ik ben nou eenmaal veel weg). Ook hebben mijn vrouw en ik samen de wens om er gewoon tussen uit te gaan met bijvoorbeeld een camper.

De camper welke ik op het oog heb, is een Mercedes Benz 207, 208 of 209 (misschien ook de 210?) uit 1978 tot uiterlijk 1981/1982. In principe is de voorkeur een benzine (en daarmee dus LPG) of Diesel. Vooral deze laatste zijn natuurlijk bekend om de geweldige motoren.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://dayerses.com/data_images/posts/mercedes-benz-208/mercedes-benz-208-04.jpg

Bijkomend voordeel is dat de broer van de vriendin van de zanger automonteur is met voorliefde voor oude mercedessen. Oftewel, hij kent deze motoren van binnen en van buiten.

Gezien ik deze camper ook wil gaan gebruiken om naar repetities te rijden en eventueel naar andere plaatsen (privé) zodat mijn vrouw in de avonduren met de leaseauto mag rijden (Skoda Octavia Combi fyi), vroeg ik mij af of er addertjes onder het gras bevinden in deze constructie en wellicht waar ik op moet letten.

Mij is al geadviseerd om op te letten dat de camper niet op "grijs kenteken" staat en dat deze geschikt is om met een B-rijbewijs te mogen rijden. Verder zijn deze bussen/campers notoir vanwege de roest, dat is ook bekend en ik wil daar ook gewoon tijd/energie/geld in steken om deze zo lang mogelijk gewoon in orde te houden.

Ik kies dus bewust voor een Mercedes Benz van deze types omdat ik het ook gewoon mooie bussen vind (ik heb een rare smaak zo nu en dan). Ook het feit oldtimer spreekt mij hier in aan (los nog dat er geen belasting betaald moet worden).

Dus, wie weet de na- en voordelen van een constructie als deze? Is het wettelijk een probleem als er dagelijks een camper op de oprit staat (ik heb een eigen oprit)? Ik neem aan dat ik niet spontaan op een parkeerplek langs de snelweg kan parkeren om even een paar uurtjes te slapen? Mag ik een camper gewoon gebruiken als vervoersmiddel (niet voor woon-werk, maar wel heel veel privé ;) )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17

Bestla

M/M -> V/F

Ding niet op camperkenteken laten staan want dan zit je alsnog met de mbr, en eventuele gebruiksbeperkingen.

Die bus moet dus op geel kenteken staan. Oldtimer dus.....Liefst koop je een personen uitvoering en bouw je die zelf om tot bandtourbus met 4 slaapplaatsen en 1 chemisch toilet en een spoelbak en gaspit. Dit laat je NIET keuren door de rdw of wie dan ook. Desnoods haal je het er uit voor een apk, en plaats je het daarna weer terug.

Grijs kenteken, zoals een bedrijfsbus, kun je als particulier erg moeilijk verzekeren, en als het al lukt betaal je teveel, en veels te veel.

Voor een oldtimerverzekering ben je iets van 100 tot 200 euro per jaar kwijt als je ongelimiteerd km wilt rijden.
Oldtimerverzekeringen verlangen vaak dat je een eerste auto elders hebt verzekerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 15-06-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Gebruiksbeperkingen :? Wat zijn deze beperkingen dan?

Overigens staan bij de meeste van deze bussen geadverteerd met 'belastingvrij' en 'geschikt voor klein rijbewijs/B-rijbewijs'. Een enkele staat bij dat er een C-rijbewijs voor nodig is, al zijn dit onder Mercedes vaak al vrachtwagens omgebouwd tot ... ;).

Verder is hier te vinden:
Camper 25 jaar en ouder

Wanneer de camper 25 jaar of ouder is kunt u vrijstelling krijgen van de wegenbelasting. Normaal gesproken gaat dit automatisch. Mocht echter de belastingdienst toch gewoon wegenbelasting berekenen dan moet u zelf aantonen aan de belastingdienst dat de camper ouder is dan 25 jaar. Dit kan door middel van het opsturen van kopiën van de kentekenbewijzen.
Dus in theorie hoeft het niet uit te maken en betaal ik geen wegenbelasting, ongeacht of het een camper is of bestelbus.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
klein schopje omhoog... Iemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar heb je ooit wel eens met zo'n ding gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micha_no
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05-2021
WHiZZi schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:01:
Gebruiksbeperkingen :? Wat zijn deze beperkingen dan?
Op een camper-kenteken of verzekering heb je geloof ik een beperking hoe vaak er mee gereden mag worden, of een kilometer beperking per jaar. Ook een Oldtimer verzekering heeft dit vaak.

Check dat als je offertes aan gaat vragen. Sommige old-timerverzekeringen hebben ook de eis dat de old-timer een 2e auto is, of je lease auto hiervoor als 1e auto kan tellen weet ik niet.

Ik heb zelf een aantal jaar een VW T3 bus gehad uit 1981. Veel plezier van gehad en ook ver (zuid-frankrijk) mee gereden, wel vaak kleine dingen die er mee mis gehad. Gelukkig is er in het geval van VW best een hoop te vinden op het internet, en zijn er ook nog monteurs die er verstand van hebben. Simpele techniek lijkt mij beter als je een oudere auto hebt, en die VW was super simpel (luchtgekoelde motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Hoeveel gaat dat kreng je aan brandstof kosten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
De besturing is erg vaag en ze maken gruwelijk lawaai. De wagen waar ik in gereden heb zat wel een 'sportbak' in...(transmissie met 2 en 3 in lijn).

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Tomfish schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:50:
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar heb je ooit wel eens met zo'n ding gereden?
Nog niet, maar dat ligt wel in de planning. We gaan eerst een camper huren voor een paar dagen zodat mijn vrouw en ik dat in ieder geval eens mee kunnen maken. Daarna ga ik een poging wagen om ergens een testrit te gaan doen met een soortgelijke bus.
Rukapul schreef op maandag 18 juni 2012 @ 22:25:
Hoeveel gaat dat kreng je aan brandstof kosten? :P
Van wat ik heb gehoord/gelezen doet de Diesel gewoon 1 op 14/1 op 15.
Obelink schreef op maandag 18 juni 2012 @ 22:52:
De besturing is erg vaag en ze maken gruwelijk lawaai. De wagen waar ik in gereden heb zat wel een 'sportbak' in...(transmissie met 2 en 3 in lijn).
Daarom hoop ik ook iemand te kunnen vinden met een soortgelijke bus of gewoon een proefrit maken met een camper/bus van het model. Misschien is het echt ondoenlijk om hier een aantal uur mee te rijden (om een idee te geven, de planning is om met deze bus bijvoorbeeld naar Engeland te rijden voor optredens en naar Luxemburg voor vakantie). Het hoeft niet snel te gaan, als we maar veilig aankomen op een bepaalde lokatie en als het ding maar enorm veel ruimte heeft.

De andere optie is de al reeds genoemde VW Transporter T3, maar ik krijg een beter gevoel bij de motoren van de MB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Volgens mij is alles wat je zuiniger rijd dan 1 op 10 met zo'n bak al geweldig.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

IDd, verbruik ligt zeker wel <1:10. Voor de rest, roest

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37

DropjesLover

Dit dus ->

Mja, een oldtimer camper is gewoon oud, en campers staan veel en lang stil doorgaans.
Roest en onderhoud zul je altijd hebben...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je schrijft dat één hotelkamer voor 4 personen een beetje knus is, maar je wil wel met 4 man in een busje slapen dat kleiner is dan een hotelkamer en verder geen faciliteiten heeft? Want een chemisch toilet wil ik niet tot enig comfort rekenen.

Dan zou ik liever naar een echte camper gaan kijken. Op zijn minst het formaat van een verlengde Benz T2 transporter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:07
Maasluip schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:01:
Je schrijft dat één hotelkamer voor 4 personen een beetje knus is, maar je wil wel met 4 man in een busje slapen dat kleiner is dan een hotelkamer en verder geen faciliteiten heeft? Want een chemisch toilet wil ik niet tot enig comfort rekenen.

Dan zou ik liever naar een echte camper gaan kijken. Op zijn minst het formaat van een verlengde Benz T2 transporter.
Niet alleen met zn 4en, maar ook nog eens knus naast het drumstel :P

Ik denk dat een (bestel)bus met 4 zitplaatsen inderdaad een stuk praktischer is.
Je kan al je instrumenten + versterkers meenemen. Scheelt geld en je speelt denk ik toch liever op je eigen spul.

Daarnaast heeft een hotelkamer niet alleen veel betere bedden, je hebt ook een douche. Niet iets waar je op wilt bezuinigen na een optreden denk ik. (lijkt me iig prettiger ruiken op de terugweg).

Als je het busje op naam van de band zet kun je het ook nog mooi op grijs kenteken laten staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 17:57

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Als er je er nog een zoekt er staat er hier een te koop op de parkeerplaats in de buurt

Geen idee wat voor type of wat dan ook ding zit onder de ROEST :X

Wel netjes wegenbelasting vrij.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Nee, ik schrijf dat ik niet met 3 of 4en in 1 bed wil :P, 1 kamer maakt op zich niet uit en het is ook niet de bedoeling dat we een hele tour doen op basis van 1 kleine camper, misschien heb ik die indruk wel gewekt maar dat is dus onjuist. Het gaat om stops die we moeten doen, bijvoorbeeld gaan we binnenkort naar Burnham on Sea wat al snel 8 uur rijden is. We blijven daar wel slapen, maar de weg ernaartoe willen we toch ergens een vlugge stop kunnen doen om even te rusten (vooral omdat we in de avond vertrekken, 4 uur rijden en dan wisselen of overnachten).

Dat ze roesten, dat is bekend. Gelukkig ken ik wel genoeg mensen die ze kunnen/willen opknappen en zelf wil ik er ook wel iets moois van maken.

Idealiter hebben we een grote tourbus, maar dat zit er net nog niet in (gaat wel komen, moeten we alleen wat meer optredens hebben) en het gaat juist om even de tijd tussen nu en de grote tourbus.

Een bestelbus is uiteraard ook overwogen (eventueel dan ook een klassieker die we gaan opknappen) maar mijn vrouw en ik willen uiteindelijk een camper. Win-win dus ;)

Ik ga natuurlijk ook niet het meest roestige model uitzoeken, op het plaatje ziet deze er bijvoorbeeld redelijk uit. 108k op de teller en uit 1980 ;)
Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/mercedes-benz/sprinter/mercedes-benz-sprinter-overig-lpg-beige-001--34656282-Medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat in zo'n formaat busje de combinatie "liggen" en "band equipment" nog altijd niet samen gaat. Dat soort busjes zijn 5 meter lang, en als je al in de breedte kunt liggen heb je ook hele bankrij nodig voor één ligplaats.
Dan moet je al met een aanhanger gaan rijden.
Dus toch: zoek naar echte (lange) campers.

Ik heb ook in een band gespeeld. We hadden al een VW T4 en een stationwagen nodig om alleen drums en geluid te vervoeren (dat was dan wel voor 3 gitaren en toetsen, dus mengpaneel, speakers en monitor). Dan vind ik één busje voor 4 man krap aan. En dan lig je nog niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 15:33
Incl mixer en speakers kan je idd wel een aanhanger gebruiken... aan de andere kant, als je camper een trekhaak heeft, vaak kunnen die bakken nog best wat trekken ... al heb je waarschijnlijk wel BE nodig.

Roesten doen al die ouwe dingen, maar ook goed op de banden letten, zijn vaak oud en hebben nog wel profiel, maar zijn gewoon gesleten van ouderdom en je wil geen klapbanden krijgen. Ga er ook maar niet van uit dat je harder dan 100 kan rijden.

Toevallig laatst naar een oude camper op basis van een Transit (Nugget) staan kijken, broer van mn vriendin had er een gekocht. Het is grappig, maar wel oud, traag en best compact qua binnenruimte, al lijkt me zo'n mercedes groter.

Let er ook op dat de camper goed afgesloten kan worden... zou zonde zijn als je wakker wordt, er een deur open staat en je instrumenten weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Bij een internationale tour, gaat er nooit een mixer/PA equipment mee. Sterker nog, zelfs voor nationaal gaat er nooit een PA mee. Alleen voor de hele kleine akoestische optredens. Normaal gaat er 1 akoestische gitaar, 1 elektriche gitaar en alleen in noodgevallen een 5-delig drumstel (in stapelbare hard cases). Vaak wordt er toch een drumstel ter beschikking gesteld door de lokatie waardoor er alleen een bekkenkoffer en snare mee moet (en stokken natuurlijk >_< ). Voor de akoestische sessie gaat er een cajon mee ;)

Ik zal in ieder geval ook op de banden letten (naast de roest ;) ) en die tip met afsluiten is ook goed. Zou inderdaad vervelend zijn als dat gebeurd ;)

Ik heb hierboven wel aangegeven de 207 tm 210 van MB te bekijken, maar ik hou mijn ogen open voor een grotere die ik op B mag rijden. Misschien dat ik van de week eens een kijkje ga nemen bij een Mercedes 508 (type l 508 DG/35 ). Die zijn nogal een slag groter dan de 20x :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomfish schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:50:
Zo spannend is dat niet. Als je ooit een verhuiswagen (type: grootste wat je met B mag rijden) gereden hebt, heb je al iets aanzienlijk lompers dan dit gereden. Naar 'moderne' begrippen is zo'n oude camper natuurlijk ondergemotoriseerd, maar 130km/u is doorgaans haalbaar en (zeker met die Mercedes OM616/617) prima heel de dag lang vol te houden. Gewoon niet verwachten dat je stoplichtsprintjes gaat doen, of denken dat je 'even' aan het begin van een invoegstrook naar links kunt gooien en gelijk mee kunt komen oid.

Persoonlijk vind ik dit soort busjes veel comfortabeler zitten dan personenwagens, je zit rechterop en hebt daarbij ook beter overzicht op de weg voor je. Naar achteren is een ander verhaal, maar dat is redelijk onvermijdelijk. Gewoon rekening houden met dode hoek en evt bumperklevers negeren (als ze echt dichtbij zitten zie je ze toch niet :X )

Maar ik sluit me iig aan bij degenen die zeggen dat 4 man + instrumenten (drumstel!) hierin een uitdaging gaat zijn, een afsluitbare aanhanger lijkt me daarbij de oplossing. Gezien zo'n bus al de aerodynamica van een baksteen heeft kost je weinig, sterker nog, doordat je gedwongen bent langzamer te rijden valt het misschien nog goedkoper uit ook. Nadeel is langzamer dus langer onderweg, maar ook daar: zo'n bus is sowieso geen snelheidswonder waar je over de Autobahn scheurt, enige wat je mist is wendbaarheid in smalle steegjes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
En ja, ik heb met bestelbussen gereden. In ieder geval een tijd een Opel Vivaro (L1H1) gereden met dubbele cabine, voor daadwerkelijk een band waar we wel de PA meenamen (en piano, gitaren, drumstel en versterkers) en ook nog een verhuisd met een VW Crafter. Dus ja, een bus rijden kan ik wel en snel hoef ik er ook niet mee ;)

Afsluitbare aanhanger zal dan ook nog in de overweging komen.

Dus, opletten op Roest en banden en drumstel + 4 man is een no-go. Snelheid hoef ik niet te verwachten (en dat hoeft niet) en zorgen dat het een camper is geschikt voor B-rijbewijs.

Dank voor alle tips so far, mocht er nog iemand een absolute tip hebben om op te letten of iets waar ik rekening mee moet houden, let me know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Distributieriem lijkt mij wel iets om even bij stil te staan(wanneer voor het laatst vervangen). Zou jammer zijn alshet blok in puin loopt als jullie er voor de eerste keer mee op tournee gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 17:57

DJ-Visto

Aye aye, sir!

ANWB Europa service is denk ik ook wel handig met zo'n bus en als je met de band opstap gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

WHiZZi schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:01:

Verder is hier te vinden:

[...]

Dus in theorie hoeft het niet uit te maken en betaal ik geen wegenbelasting, ongeacht of het een camper is of bestelbus.
Als 't op kenteken een camper/recreatiewagen is (ook wanneer die oldtimer is), dan heb je alsnog het probleem dat 'ie maar een paar dagen op straat mag staan (afhankelijk van de APV van je gemeente, in de meeste gevallen is dat 3 dagen). Dus het ding moet je sowieso op geel kenteken hebben. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Gekke vraag misschien, maar kun je hem niet op gele platen zetten en er gewoon een caravan achter knopen? Caravans kunnen toch wel behoorlijk meer plaats (en comfort) bieden dan zo'n busje.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Nog niet eens zo'n gek idee. een bus voor t materiaal + caravan om te slapen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1