Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook Pro alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik zit al een tijd na te denken over een nieuwe laptop sinds mijn vorige is overleden een paar weken geleden. De nieuwe Macbook Pro heeft alle eigenschappen die ik graag wil hebben. Erg sterke batterij (~90Whr), hoog resolutie 15" scherm, 8Gb ram, Ivy bridge CPU, 256GB SSD, discrete GPU en de laptop weegt ook niet veel (minder dan 2.5 kg). De goede batterij en het relatief lage gewicht vind ik erg belangrijk. Het enige nadeel is dat ik niet echt een fan van het Apple en hun OS ben (ieder zijn smaak :) ).

Maar voor zover ik heb kunnen zien is er niet een vergelijkbaar product op de markt. De meeste laptops hebben een zeer matig scherm (1366 x 768 o.i.d), of veel kleinere batterij, geen SSD of weinig RAM (wat soms ook niet te upgraden is). Mijn vraag is of jullie misschien weten of er alternatieven voor de MacBook pro uitkomen die vergelijkbare specs hebben. Op zich heb ik een redelijk hoog budget omdat ik meestal meerdere jaren met dezelfde laptop doe.

mvg
Bram

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51

Flappiewappie

Hier nog meer

Nee, koop een Macbook Pro

Hier staat wat

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ge kan ook Windows op zo'n Mac draaien hé..

|>

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 15:12
Ik kan je eigenlijk niet helpen aan een alternatief, maar vraag me af hoeveel ervaring je hebt met OSX.

mijn inziens gaat het bij de mac niet alleen om de hardware / software maar de gebruikservaring ervan.

En ja als windowsgebruiker zul je aan dingen moeten wennen, en als dat niet lukt kun je er altijd nog windows op zetten.

Succes !

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
simon schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:13:
Ge kan ook Windows op zo'n Mac draaien hé..
Idd

en anders heb je bij dell ook wat laptops met mooie schermopties.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voornamelijk gewend om met Windows en Linux te werken. De reden waarom ik (misschien onterecht) niet erg geinteresseerd ben in Mac OS is dat ik uit de nieuws artikelen het gevoel kreeg dat het een nogal gesloten systeem is. Ik heb niet echt veel tijd op een Mac doorgebracht dus het zou kunnen dat het een vooroordeel is. Maar ik vind ik het nogal een risico om een groot bedrag neer te tellen voor een Mac als ik misschien helemaal niet goed met het OS overweg kan.

Stel dat ik Windows op een Mac zou installeren, ben ik dan niet meteen mijn garantie kwijt?

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38
Nee, de garantie raak je niet kwijt. Sterker nog, Apple heeft bootcamp waarbij je Windows naast je OSX installatie kan draaien. Ook is OSX geen gesloten systeem, wellicht dat je in de war bent met iOS.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Met alle respect maar als je niet veel over de markt kent, en niet veel weet te vertellen hier dan moet je in principe niet beginnen met het geven van advies. Er zijn zat alternatieven voor de gehele line up van apple.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:12:
Hoi Tweakers,

Ik zit al een tijd na te denken over een nieuwe laptop sinds mijn vorige is overleden een paar weken geleden. De nieuwe Macbook Pro heeft alle eigenschappen die ik graag wil hebben. Erg sterke batterij (~90Whr), hoog resolutie 15" scherm, 8Gb ram, Ivy bridge CPU, 256GB SSD, discrete GPU en de laptop weegt ook niet veel (minder dan 2.5 kg). De goede batterij en het relatief lage gewicht vind ik erg belangrijk. Het enige nadeel is dat ik niet echt een fan van het Apple en hun OS ben (ieder zijn smaak :) ).

Maar voor zover ik heb kunnen zien is er niet een vergelijkbaar product op de markt. De meeste laptops hebben een zeer matig scherm (1366 x 768 o.i.d), of veel kleinere batterij, geen SSD of weinig RAM (wat soms ook niet te upgraden is). Mijn vraag is of jullie misschien weten of er alternatieven voor de MacBook pro uitkomen die vergelijkbare specs hebben. Op zich heb ik een redelijk hoog budget omdat ik meestal meerdere jaren met dezelfde laptop doe.

mvg
Bram
De beste alternatief die bij jou in de buurt komt is de Sony Vaio S15.
Deze komt binnen nu en een enkele week beschikbaar in Nederland en is de opvolger van de Huidige Vaio SE.
Deze laptop is namelijk 15" weegt, 1.9kg, heeft slot ODD, GT640M (Keppler 2gb en de LE versie beide beschikbaar), Tot i7 Quad core CPU, Accuduur van 5 uur, en een IPS Full HD scherm 1080p.. En is ongeveer 700/800 euro goedkoper dan de Macbook aangezien je ook gemakkelijk de SSD en RAM er zelf makkelijk in kan stoppen. (in plaats van de woekertarieven van Apple/Sony te betalen)

Hiervoor had Regeneration een mooie vergelijking van gemaakt.
Regeneration schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:25:
Even vergelijken:
De Sony S15 is momenteel gebaseerd op de Duitse website, aangezien deze notebook nog niet in Nederland verkrijbaar is.

Sony Vaio S15 Apple Macbook Pro Retina display (€ 2279 versie)
1920 × 1080 IPS 2880 × 1800 IPS
i5-3210M, 2,5GHz, Turbo, 3,10 Ghz
i7-3520M, 2,9GHz, Turbo 3,60 Ghz (+ € 160)
i7-3612QM, 2,1GHz, Turbo 3,10 Ghz (+ € 199.99)
i7-3615QM, 2,3 GHz, Turbo 3,3 GHz
4 GB 1333 MHz DDR3
6 GB 1333 MHz DDR3 (+ € 40)
8 GB 1333 MHz DDR3 (+ € 80)
12 GB 1333 MHz DDR3 (+ € 120)
8 GB 1600MHz DDR3L
16 GB 1600MHz DDR3L (+ € 200)
320 GB 5400 RPM
[verschillende HDD opties
en wat veel te dure SSD upgrades...]
256 GB SSD
GT 640M LE 1 GB (40 nm, DDR3) (+ € 80)
GT 640M LE 2 GB (28 nm, GDDR5) (+ € 130)
GT 650M 1 GB GDDR5
HDMI, VGA, 1x USB 2.0, 2x USB 3.0, cardreader, hoofdtelefoon, microfoon, Bluetooth 4.0, 802.11n Wi-Fi 2x Thunderbolt, HDMI, 2x USB 3.0, cardreader, hoofdtelefoon, Bluetooth 4.0, 802.11n Wi-Fi
Backlit keyboard met numbpad Backlit keyboard
6,5 (Energiebespaar-modus)
4,5 (Graphics-modus)
7 uur accuduur
Slot loading ODD geen ODD
2,4 x 25,5 x 38,0 cm 1,8 × 24,7 x 35,9 cm
2 kg 2 kg
€ 864 (witte kleur)
+ € 25 zwart of zilver kleur
€ 2279

De Apple is duidelijk beter, maar daar is de prijs ook wel naar. Echter de S15 vind ik goed genoeg qua prestaties, waarbij ik zelf nog een SSD in zou doen. Ik vraag alleen af als Sony ook de ODD had weggelaten dan had het apparaat compacter en lichter kunnen zijn. Aangezien die dan compacter wordt kunnen ze wellicht ook de numppad even weglaten, waar ik dus geen fan van ben. :P
Hou er rekening mee dat de Effectieve NATIVE resolutie van de Macbook: 1920 bij 1200 is ondanks de hoge resolutie.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt Vinand! Naar een dergelijke vergelijking was ik op zoek
Pagina: 1