Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar meer geheugen voor mijn laptopje. Ik weet niet waarom die zo traag is, maar ik vind het best wel vervelend worden. Naast een herinstallatie hoop ik met meer geheugen langer te kunnen genieten van de installatie.

Mijn laptopje is zeker geen snelheidsmonster (is die ook nooit voor gekocht), maar in word is die soms al wat trager dan die eerder was, en omdat ik meer multitask is meer geheugen sowieso interessant.

Ik heb:
HP Compaq CQ62 - a10SD
- AMD V120 2,2ghz singlecore
- 2GB geheugen
- 7200 RPM 250 GB schijf

Van HP kan er maximaal 8GB in. Om dat ik niet verwacht 4GB vol te krijgen wil ik er daarom maar 4GB in doen. In de laptop zit nu in 1 van de 2 slots dit (CPU-Z uitdraai)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DIMM #              1
    SMBus address       0x51
    Memory type     DDR3
    Module format       SO-DIMM
    Manufacturer (ID)   Samsung (CE00000000000000)
    Size            2048 MBytes
    Max bandwidth       PC3-10700 (667 MHz)
    Part number     M471B5673FH0-CH9

Wat raden jullie mij aan?
- Naast dit stripje nog een stripje 2GB Kingston ValueRAM?
- 2x 2GB Kingston ValueRAM (is sneller beter in dit geval)?
- Stripje 4GB Kingston ValueRAM

Ik zit al een tijdje niet meer in de AMD's en ubarhaupt niet in de computers dus. Eerder was het nogal een probleem als je 2 merken mixte dus. Heeft Dual Channel ook nog voordelen bij AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 12:20
2GB extra zal wel iets uitmaken maar verwacht geen wonderen.
Er zijn 2 remmende factoren.

AMD Sempron V-120 is een langzame single core, een modernere Dual Core zal een behoorlijk verschil maken.
Volgens HP passen de volgende CPU's dus kijk eens op vraag/aanbod of eBay voor een 2ehands exemplaar.
Mocht je de CPU vervangen flash dan wel de Bios naar de laatste release.

AMD Phenom N930 Processor (2.0 GHz, 2MB total L2 cache, 1333 MHz) Quad core
AMD Phenom II P920 Processor (1.6 GHz, 2MB total L2 cache, 1066 MHz) Quad Core
AMD Phenom II P820 Processor (1.8 GHz, 1.5MB L2 cache, 1066 MHz, 3.6 GT/s) Triple Core
AMD Phenom N830 Processor (2.1 GHz, 1.5MB total L2 cache, 1333 MHz)—Triple Core
AMD Anthlon II P320 Processor (2.1 GHz, 1 MB L2 cache, 1066 MHz, 3.2 GT/s) Dual Core
AMD Anthlon™ II N330 Processor (2.3 GHz, 1 MB L2 cache, 1066 MHz, 3.2 GT/s) Dual Core
AMD Phenom N620 Processor (2.8 GHz, 2MB total L2 cache, 1333 MHz) Dual Core
AMD Turion II P520 Processor (2.3 GHz, 2MB L2 cache, 1066 MHz, 3.6 GT/s) Dual Core
AMD Turion™ II N530 Processor (2.5 GHz, 2MB L2 cache, 1066 MHz, 3.6 GT/s) Dual Core

2e factor:
Overweeg een Solid State Disk, de HDD in de CQ62 is behoorlijk traag en een SSD geeft je het gevoel dat je een nieuwe laptop bezit.

En het is altijd handig om de handleiding te lezen ;)

Quote:
The computer has one memory module compartment, which is located on the bottom of the computer.
The memory capacity of the computer can be upgraded by adding a memory module to the vacant
expansion memory module slot or by upgrading the existing memory module in the primary memory
module slot.

NOTE: To use a dual-channel configuration when adding a second memory module, be sure that both
memory modules are the same size.

Het lijkt er dus op dat je verschillende modules kunt gebruiken.
Het verschil tussen Single Channel en Dual Channel is minimaal,

[ Voor 23% gewijzigd door Zanac-ex op 15-06-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Hartstikke bedankt voor de reactie. Helaas heb ik t lef niet om een nieuwe CPU in een notebook te zetten dus dat word m soweiso niet.

Ik merk vooral met multitasken dat het wat traag gaat, ik heb regelmatig Outlook, MSN, Meerdere (4 a 5) tabs van Chrome aanstaan. Wat ik vaak krijg is een opmerking van AVG dat mijn Chrome belachelijk veel geheugen gebruikt. Daarom dacht ik direct aan geheugen. Wat dat betreft vraag ik dan weinig van mn CPU. Ik game er niet op, het is mijn school tik laptop.

Maar, ontopic.
Waar zou ik het meeste voordeel van hebben met nog een redelijke prijs/kwaliteit verhouding. Een stirpje van 2GB geheugen is relatief goedkoop t.o.v. een SSD. En een CPU upgrade durf ik niet aan dus het word een van de twee (tenzij er een tweaker in Enschede/Den Bosch zit die dat voor een bakje pils wil doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Even de handleiding doorgenomen en ik moet toegeven dat het best wel wat werk is om de CPU te vervangen, echter een triple core Phenom N830 doet €38 op eBay en als je iemand kent die een beetje handig is dit een hele leuke upgrade.

Langzaamste component is de Hard disk.
Een SSD zal heel veel verschil maken, meer dan 2GB extra, maar een nadeel is de beperkte opslag en de verhoudingswijze hoge prijs.
Je kan ook een Seagate Momentus Hybrid HDD overwegen, zelf eentje in gebruik en het komt aardig in de buurt van een SSD.
pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Hoe noem je die beugels waarmee je van je CD speler een HDD bay maakt. Dat zie ik dan nog wel als oplossing. CD drive er uit. Leuke SSD als bootschijf en dan idd is die wel weer een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Dat is idd een goede optie!
Optical Bay Hard Drive Caddy

Een van de beste SSD's op dit moment is de Samsung 830.
De 64GB versie is €65, gebruik deze als Boot drive en zet je Program Files op de HDD.

• BlackWhizz
Hallo heren,

Excuses voor de enorme trap maar ik heb een maat van me gevonden die me wil helpen met de CPU upgrade.
Ik wil omdat de originele cpu 25 max TDP heeft weer een cpu met 25W tdp omdat ik geen idee heb hoeveel de VRM's aankunnen en ik graag ook nog wat aan mn accu wil hebben. Nu heb ik een keuze.

Laptop word alleen gebruikt voor multitasken/office-en, zo nu en dan wat webdevven voor de studentenverenigen en zo nu en dan een spelletje. Waar zouden jullie voor kiezen?
- AMD Phenom II P920 Processor (1.6 GHz, 2 MB total L2 cache, 1066 MHz) - Quad
Core 25 W
- AMD Phenom II P820 Processor (1.8 GHz, 1.5 MB L2 cache, 1066 MHz, 3.6 GT/s) - Triple Core 25 W
- AMD Turion II P520 Processor (2.3 GHz, 2 MB L2 cache, 1066 MHz, 3.6 GT/s) - Dual Core 25 W

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/wb30xi.jpg

Ofterwijl. Wil ik veel GHz's of juist veel cores in mijn situatie? Ik heb regelmatig 4 a 5 apps open staan dus hebben die wat met zn alleen aan meer cores of meer ghz-en?

Ik denk als ik dan toch aan het upgraden ben dat ik er meteen maar 2gb extra geheugen in doe. Dan komen we uit op 4GB geheugen.

[ Voor 2% gewijzigd door BlackWhizz op 12-09-2012 15:20 . Reden: CPU vergelijking toegevoegd ]

Pagina: 1