Toon posts:

energiezuinige upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezit momenteel een energieslurpende game pc, maar ik ga samenwonen binnenkort. Ik heb een keer het energieverbruik gemeten bij mijn pc, en die kwam bij een stresstest boven de 600 watt uit. Een beetje te veel van het goede dus wanneer je je eigen energierekeningen moet gaan betalen (die is nu nog all-inclusief bij de huurprijs van mn kamer..).
Ik wil dus een upgrade (al zal het kwa prestaties waarschijnlijk meer op een downgrade neerkomen) naar een energiezuinig systeem. Momenteel bezit ik:
AMD phenom II X4 940 CPU @ 3.6 Ghz,
GeForce 9800 GTX+
Gigabyte GA-MA790x-DS4
2x 1gb caviar green HDD
2x DVD-RW
2x 2GB RAM (DDR2 dacht ik....)

mijn eisen voor het systeem zijn in volgorde van prioriteit:
energiezuinig
zo goedkoop mogelijk
moet 1080p video playback aankunnen
moet native resolutie van mijn huidige monitor aankunnen (2048x1152) onder windows 7

mijn doelgebruik is waarschijnlijk vooral office-werk, browsen, videos afspelen. Games zijn verwaarloosbaar

nu zit ik eraan te denken om mijn huidige PC te ontdoen van al zijn overclocks en die aan mn vader te geven. Die heeft momenteel ook al een oude PC van mij, en dit zou een flinke upgrade voor hem zijn. Ik wil dan zijn PC upgraden. waar momenteel een ADM phenom II in zit, gigabyte moederbord, 2 GB RAM, 2x DVD-RW, 1x 1GB caviar green, een simpel videokaartje(jaar geleden 35 euro, weet niet eens exact het type).
Case, HDD, randapparatuur, DVD drives, en waarschijnlijk de voeding (als die al niet te veel verouderd is...) zou ik dus kunnen hergebruiken

Budget rond de 300 euro.

Wat raden jullie aan om mee te upgraden?
Ik heb wel goede verhalen gehoord over de i3 processoren en zat te kijken naar de MSI H61M-E33 (B3)/i3 2120/8GB upgrade kit van alternate wat me waarschijnlijk ook de nood van een videokaart zou besparen. Zijn er betere/energiezuinigere alternatieven die jullie me kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Meest energiezuinig en voldoende voor je eisen is gewoon een laptopje.
Ik heb daar jaren fijn mee gewerkt. Je sluit je scherm gewoon op de laptop aan, draadloos toetsenbord+muis en klaar ben je.

Bovendien heb je dan ook nog een laptop, handig (of is een laptop "uit" en moet je aan de tablet?).

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:59
Mag ik vragen hoe je dit meet? 600w is ERG veel voor wat jij opnoemt.

Ik heb zelf een i5, 4 staafjes ram, 6 hdd's 5770HD videokaart en een zooi highpower fan's en ik kom echt niet boven de 300w uit (heb een 500w voeding). Zou het wel heel knap vinden als jouw hardware echt 600w trekt uit het stopcontact!

edit: idle zit ik onder de 200w, weet ff geen exacte waarden maar veeeeel minder dan jij dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Mattie112 op 15-06-2012 16:00 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:09
bedoel je niet 2x 1 Tb ipv. Gb caviar's??

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik zou die videokaart vervangen door een zuinig model, of hem een flink stuk terugklokken (de 8xxx serie doet dit nog niet automatisch, dus het idle verbruik is enorm).

de rest van het systeem is aardig zuinig, zou ik niks aan doen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-03 12:56
Ik zou als ik je verhaal zo lees de videokaart eruit halen en de onbaord gebruiken indien mogelijk of anders een zuinige terugplaatsen. Het geld wat je anders kwijt bent aan hardware is volgens mij veel hoger dan je bezuiniging.

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:41
piethoogland schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:11:
Ik zou als ik je verhaal zo lees de videokaart eruit halen en de onbaord gebruiken indien mogelijk of anders een zuinige terugplaatsen. Het geld wat je anders kwijt bent aan hardware is volgens mij veel hoger dan je bezuiniging.
Videokaart eruithalen is geen optie denk ik. Een onboard kaart kan, denk ik, niet zo'n hoge resolutie aan?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:55
Er zit helemaal geen onboard op dat moederbord.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:24
Zonde dat er op het moederbord geen onboard kaart zit, anders had je met wat geluk daar op de 1080p kunnen afspelen.. Denk dat die 9800 behoorlijk wat stroom eet..

De upgrade kit die je aangeeft lijkt me perfect, in de hoop dat de onboard videochip de 1080p aan kan.. Desnoods zou je de onderdelen los kunnen bestellen, scheelt wat geld. Als games niet interessant zijn, is deze set heel goed.. die i3 is snel zat voor het standaard werk..

EDIT: los samen stellen levert niet veel winst op.. het moederbord is €50,- & de cpu is €107.. blijft er niet gek veel meer over voor geheugen.

[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 15-06-2012 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
hardwarejunk schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:01:
bedoel je niet 2x 1 Tb ipv. Gb caviar's??
eeehm, ja :P oeps :)

als ik de videokaart er uit zou halen moet ik inderdaad een nieuwe ervoor in de plaats steken. Ik heb speciaal een moederbord zonder onboard kaart genomen toendestijds omdat dat de kosten drukte, en ik voor een game PC toch nooit de onboard zou gebruiken.

@mattie112: Ik heb een meter tussen mijn PC en het stopcontact gehangen. geleend van een buurman. die meter geeft dan aan hoeveel stroom er getrokken wordt.

@reepje: Ik heb momenteel een nog goed netbookje die ik altijd bij me heb. Bovendien zou een laptop een stuk duurder zijn, en met de verhuizing die me te wachten staat heb ik daar momenteel simpelweg het geld niet voor.

@rscheper: bedankt voor het voorrekenen. die optie had ik nog uit willen pluizen... voordeel van losse onderdelen zou wel zijn dat ik dan een ander moederbord zou kunnen nemen met meer RAM slots ofzo... dat moet ik nog even overwegen, maar ik denk dat ik voor die upgrade kit ga dan.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 12:31 ]

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37
Met een Intel i3 systeem haal je een snel en zuinig systeem in huis,ik zou alleen wel een ander moederbord nemen,de H61MA-E35 (B3) is 30 cent duurder maar heeft wel Sata600 en USB3.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/834/300972;279856

Nog een Intel Processor Core i3 2120 3.30GHz 3MB Box erbij en 2X4Gb geheugen en je bent voor +/- 210€ klaar.

Hou je eventueel nog geld over voor een nieuwe voeding(want die je nu hebt is te zwaar en dus niet efficient bij het nieuwe systeem) .

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Verwijderd

Topicstarter
audiojunk schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:04:
Met een Intel i3 systeem haal je een snel en zuinig systeem in huis,ik zou alleen wel een ander moederbord nemen,de H61MA-E35 (B3) is 30 cent duurder maar heeft wel Sata600 en USB3.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/834/300972;279856

Nog een Intel Processor Core i3 2120 3.30GHz 3MB Box erbij en 2X4Gb geheugen en je bent voor +/- 210€ klaar.

Hou je eventueel nog geld over voor een nieuwe voeding(want die je nu hebt is te zwaar en dus niet efficient bij het nieuwe systeem) .
bedankt, zal eens een kijkje nemen naar dat moederbord. Feit is wel dat als ik aan 210 euro wil komen dat ik dan bij verschillende shops moet bestellen, en dan waarschijnlijk een aantal keer verzendkosten betaal. Daarom was het upgrade paketje wel interessant omdat dat alles in 1 is.

de voeding is problematisch, maar ik zou dan de PC van mijn vader pakken en verbouwen, en mijn eigen PC aan mn vader geven. Dan heb ik een 350 watt voeding, wat wel redelijk efficient zou moeten zijn. De voeding is wel oud, dus op termijn misschien toch maar vervangen, maar dat heeft geen prioriteit.
Pagina: 1