Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel stroom kan er over 1 S-ATA kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Robin198
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-10 14:28
Ik ben tegen het volgende probleem aangelopen.
In mijn computerkast zat een kabel ingebouwd met 5 S-ATA connectors, waarvan ik er 4 heb gebruikt, ik heb 2SSDs & 2HDDs, die zitten dus standaard allemaal via 1 kabel. Vervolgens heeft ook mijn voeding, een S-ATA kabel met 4 connectors, 1 daarvan gaat dus op aan de 4 schijven. Snap je het nog (2 kabels met totaal 9 connectors aan mekaar). Dan zijn er nog 3 connectors over aan de voedingskabel.
Vervolgens heeft mijn ingebouwde fancontroller, een molex kabel met doorlus, dus je kan achter deze kabel NOG een molex connector gebruiken. Ook heb ik een ledsnoer, die heeft ook een molex doorlus kabel.
Ik heb dus de ingebouwde fancontroller, gekoppeld aan de ledsnoer, via 1 molex connector lopen nu. Daarop heb ik een adapter gezet, die de molex omzet naar S-ATA.
Als laatste heb ik nog een optische BR brander, ook die heeft een S-ATA power connector.

Als ik dit alles aan mekaar koppel heb ik dus:
-2 HDDs en 2 SSDs, via 1 S-ATA connector van de voedingskabel.
- alle casefans, via een controller, en daarnaast een ledsnoer, ook via 1 S-ATA connector van de voedingskabel.
- de optische BR brander, ook via 1 S-ATA connector van de voedingskabel.
- totaal heb ik dus eigenlijk 7 apparaten via 1 S-ATA kabel.

Nou zou dit erg mooi zijn, want dit betekend dat ik voor de gehele PC maar 1 S-ATA voedingskabel hoef te gebruiken. Maar ik kreeg zelf het idee dat dit misschien wel eens te veel van de kabel kan gaan vragen. Hoe zit dat? Kan de kabel dat aan? Bedankt alvast.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:07
dunno, goeie kans dat je je ssd's kan verwaarlozen, die verbruiken meestal bijna niks. Ik weet niet of je die blueray brander echt gebruikt, maar als daar maar af en toe iets in zit zou ik me er ook niet echt druk om maken.

blijft over 2 hdd's en een paar fans. Je zal wel een fancontroller hebben om de fans zachter te laten draaien, waardoor die ook minder verbruiken. De meeste casefans verbruiken trouwens ook op volle snelheid vrij weinig, een paar watt ofzo.

volgens mij is er niks aan de hand.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Robin198
Maar als ik alle fans vol heb draaien, het zijn er overigens 5, (waarvan 2 20cm) en daarnaast ben ik aan het branden, en aan het kopieren tussen de 3,5" HDDs, dan gaat het wel lastig worden?

• haarbal
De grootte van een fan is niet bepalend voor het verbruik.

op de fan staat een max verbruik (in A). op je harde schijven ook, dan kan je opzoeken hoeveel A er over een molex/sata kabel mag en dan weet je of het kan.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Serial ATA power connectors: a 15-pin connector for components which use SATA power plugs. This connector supplies power at three different voltages: +3.3, +5, and +12 volts.

En zoals hierboven staat, dit kan je opzoeken, ik vermoed dat dit geen probleem is.
Ik heb zelf 2 hdd's (caviar green) en 1 ssd en 1 dvd writer aan mijn S-ata power connector hangen, ik merk geen problemen.

Ik kan je wel zeggen dat je molex wss geen 5 fans kan trekken over 1 kabel.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• Robin198
jordy-maes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:21:
Serial ATA power connectors: a 15-pin connector for components which use SATA power plugs. This connector supplies power at three different voltages: +3.3, +5, and +12 volts.

En zoals hierboven staat, dit kan je opzoeken, ik vermoed dat dit geen probleem is.
Ik heb zelf 2 hdd's (caviar green) en 1 ssd en 1 dvd writer aan mijn S-ata power connector hangen, ik merk geen problemen.

Ik kan je wel zeggen dat je molex wss geen 5 fans kan trekken over 1 kabel.
Ok, ik ga wel even aan de slag alle voltages op te zoeken. Weet je toevallig ook hoeveel de kabel aan kan ipv de connector??

BTW de fans kwamen stock zo, inclusief een molex connector met doorlus, dus wel vreemd als t dan niet zou kunnen..

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik kon in mijn pc kast geen 4 fans op dezelfde molex. Maar mijn fans warne wel high performance fans.
Ik vermoed rond de 12 volt (geen zin om mijn pc kast te openen, want dit staat wss op het 'voedingsplan' of op de kabels)
Normaal moet dit voldoende zijn

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• haarbal
het ligt maar net aan het type fans, een coolermaster megaflow (een 20cm fan) is een 0.15A fan (0.3A bij het op toeren komen). die verbruikt tijdens het draaien dus maar 0.15x12=1.8W, 5 van dat soort fans hebben dus ongeveer het verbruik van een harde schijf.

als je wat dikke delta 5000rpm fans hebt wordt het een ander verhaal natuurlijk.

• Robin198
Ik zie dat ik een beetje dom ben, 2 van de fans gaan direct op het mobo, en 3 gaan via de ingebouwde fancontroller.

Maar ik denk dat ik het maar gewoon anders ga doen, 1 molex kabel voor de fans/leds, en 1 S-ATA kabel voor de 4 drives en de BR drive. Ik neem aan dat het dan wel sowieso goed gaat komen toch?

• Robin198
Over de fans die dus via molex gaan kan ik geen info vinden, zijn de 3 ingebouwde fans van deze kast:

http://www.thermaltakeusa....aspx?S=1341&ID=2039#Tab1

Daarvan heb de rear exhaust vervangen voor een andere, maar die ging sowieso al niet via de fancontroller.

• haarbal
kan je het niet gewoon op de fan zelf aflezen?

anyway, als je de fans op een andere kabel zet dan kan het zeker, al heb je fans die een tornado in je kast veroorzaken.

[ Voor 57% gewijzigd door haarbal op 15-06-2012 15:39 ]

• Robin198
Alleen de bovenste exhaust kon ik zo bij, dat is 0,42amp, maar volgens mij zijn de voorste en de zijkant bijna hetzelfde.

Maar de vraag is dus meer nu of als ik het zo doe het dan goed gaat komen:

Maar ik denk dat ik het maar gewoon anders ga doen, 1 molex kabel voor de fans/leds, en 1 S-ATA kabel voor de 4 drives en de BR drive. Ik neem aan dat het dan wel sowieso goed gaat komen toch?

Het idee van fans/leds allemaal via 1 molex>s-ata dat risico neem ik denk ik maar gewoon niet.

• Robin198
Het blijft voor mij altijd een vreemd idee dat je gewoon bijvoorbeeld 5 3,5" drives via 1 kabel zou kunnen voeden bijvoorbeeld. Dat vind ik echt niet logisch, maar het zal wel aan mij liggen :P

• haarbal
Wikipedia: Molex connector

11 ampere per pin, dus je zou er 22 van dat soort fans aan kunnen hangen, of 10 harde schijven, hoewel harde schijven bij het opstarten veel meer trekken dan hun normale vermogen, misschien niet zo'n heel goed idee, maar 5 schijven en 5 fans is geen probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door haarbal op 15-06-2012 15:49 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 20:33
Ik heb een fancontroller waar ik 1 molex kabel ik kan doen.
Deze controller kan 30 watt PER channel leveren en heeft 4 channels

30 * 4 == 120watt en dit komt dan weer neer op (120/12)=10 AMP

Goed, het is de vraag of er ook echt 30 watt per channel gebruikt wordt maar ik denk toch dat er wel aardig wat doorheen kan :)

edit:

Je kan ook even kijken hoeveel 12v lijnen je voeding heeft. Heb je er (bijv) 1 van 120 amp dan zie ik minder bezwaar dan dat je er 4 van 50 amp hebt. In het 2e geval is het misschien beter om wat te vedelen (zeker als je nog een zware videokaart hebt)

[ Voor 28% gewijzigd door Mattie112 op 15-06-2012 15:56 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
In principe kun je al je harddisks en branders en fans over 1 sata-kabeltje voeden. Het is alleen niet goed voor je voeding en/of connectors die vooraan in de rij zitten.
Het beste is om het toch wat te verdelen. Maar ergens in en ander topic heb ik gezien dat er iemand 6 of 7 harddisks op 1 sata-aansluiting had zitten, het kan dus best.
Eerlijk gezegd zou ik zeggen: verdeel het een beetje, kan nooit kwaad.

Wat betreft je fans en leds, die kun je gemakkelijk op 1 sata-kabel aansluiten. Fans gebruiken iets van 4 tot 6 watt en leds nog veel minder.

• Robin198
Ik heb het nu dus zo gedaan: HDDs & SSDs, en de BRdrive op 1 kabel. Dat kan trouwens ook niet anders want standaard is er dus al een kabel met 5 connectors ingebouwd in de case. Ik zou dus alleen de BRdrive een eigen kabel kunnen geven maar dat vind ik wat nutteloos. Daarnaast heb ik de fans en leds via een molex kabel gedaan, en de s-ata>molex adapter er dus tussen uit gehaald. Dat laatste omdat het allemaal niet mooi zat en bijna vanzelf uit mekaar viel. De HDDs & SSDs zitten zegmaar dichter bij de PSU dan de BRdrive, maar ik hoop dat dit allemaal geen problemen op gaat leveren.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Bartjezz schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:13:
In principe kun je al je harddisks en branders en fans over 1 sata-kabeltje voeden. Het is alleen niet goed voor je voeding en/of connectors die vooraan in de rij zitten.
Onzin. Voor de voeding maakt het geen bal uit zolang je maar niet het maximale vermogen van de betreffende spanning en / of rail overschrijdt. En de hoeveelheid vermogen die je door de ene stekker trekt heeft totaal geen invloed op andere stekkers aan diezelfde kabel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
real[B]art schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:38:
[...]

Onzin. Voor de voeding maakt het geen bal uit zolang je maar niet het maximale vermogen van de betreffende spanning en / of rail overschrijdt. En de hoeveelheid vermogen die je door de ene stekker trekt heeft totaal geen invloed op andere stekkers aan diezelfde kabel.
Ooit stekkertjes warm en zwart zien worden? Ik wel, en daar zat dus de complete pc op 1 molex aangesloten... Redelijk wat harddisks en dvd-stations, maar dat was ookw el een uitzonderlijk geval...

• Robin198
Maar buiten de stekkers om, is er een maximaal wat de kabel zelf aankan? Dat kan ik nergens vinden..
Pagina: 1