Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik heb een D5000 en ik sta op het punt om een sb-700 flitser aan te schaffen. Op dit moment heb ik vrijwel 0 ervaring met flitsers, maar wil wel uiteindelijk naar een kleine studio toewerken waarin ik portetfotografie kan gaan doen.

Nu weet ik dat de D5000 geen commander kan zijn en geen flitsers direct kan aansturen tenzij je een commander flash op het flitsschoentje monteert zoals een SB-900.

Wat ik mij afvraag is of third party tools zijn om de commander functie alsnog draadloos toe te voegen aan mijn D5000 zonder dat ik functies als TTL moet missen of iets dergelijks. Ik heb hierop gezocht maar ik vind het erg moeilijk om een duidelijk antwoord te vinden, wat hoogstwaarschijnlijk mede te maken heb met gebrek aan kennis op dit vlak.

Waar wil ik naar toe:

Ik wil in eerste instantie de SB-700 (welke het beste bij mijn budget past) gebruiken als flitser direct op mijn dslr, maar ook de flitser in een andere hoek van een ruimte kunnen plaatsen om te spelen met belichting, waarbij ik daarnaast ook de mogelijkheid wil hebben om de de sb-600 (van mijn neefje) te laten samenwerken met mijn nog aan te kopen sb-700 en eventuele tools om dat mogelijk te maken.

Graag hoor ik jullie ideeën.

Ik ben bang dat het gebruik van een kabel het niet gaat worden omdat ik dan te beperkt ben in mijn bewegingen. (Als iemand dat kan ontkrachten, graag).

Budget: Ik probeer altijd zo goedkoop mogelijk af te zijn. Als er items zijn die ik via Ebay aan zou moeten schaffen, is dat ook geen probleem.

Zoals gezegd zou ik in de toekomst ook graag een aantal softboxen en/of paraplu's willen aansturen. Ik ben benieuwd wat ik daar voor nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoicks op 15-06-2012 13:23 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 22:39
Je kan een D5000 draadloos een sb-700 laten triggeren via de ingebouwde flitser.
Flitser remote mode moet op SU-4 staan en dan draad je mode knop naar remote, dan kun je je flitser triggeren met je d5000 en ook gebruik maken van TTL dacht ik.

Je kunt ook draadloze flash trigger kopen van ebay. Ikzelf gebruik daarvoor een setje Yongnuo RF-603 triggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

tolunaygul12 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:41:
Je kan een D5000 draadloos een sb-700 laten triggeren via de ingebouwde flitser.
Flitser remote mode moet op SU-4 staan en dan draad je mode knop naar remote, dan kun je je flitser triggeren met je d5000 en ook gebruik maken van TTL dacht ik.
Helaas, externe flitsers aansturen zit pas in de D90 en beter. Je zult dus inderdaad naar radiotriggers moeten kijken. De Yongnuo dingen geven alleen aan dat de flitser af moet gaan, niet met welke instellingen. Als je met TTL-meting zou willen werken moeten daar (dure) pocket wizards aan te pas komen.

(Of er is inmiddels wat beters bij gekomen, ik heb me al een tijd niet meer verdiept in het strobistgebeuren)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Phehistyr schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:53:
[...]

Helaas, externe flitsers aansturen zit pas in de D90 en beter. Je zult dus inderdaad naar radiotriggers moeten kijken. De Yongnuo dingen geven alleen aan dat de flitser af moet gaan, niet met welke instellingen. Als je met TTL-meting zou willen werken moeten daar (dure) pocket wizards aan te pas komen.

(Of er is inmiddels wat beters bij gekomen, ik heb me al een tijd niet meer verdiept in het strobistgebeuren)
Als de SB-700 SU-4 ondersteunt, hoeft dat dus niet, dan flitst hij overal op mee (ook compact cameras). Ik twijfel alleen of de SB-700 dat doet. De SB-600 deed dat niet, de SB-800 wel. Er moet hoe dan ook een meetcel te zien zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:38
Als je toch met losse flitsers gaat werken kun je beter een goedkoop studiosetje aanschaffen (met flitskoppen, statieven, paraplu's ed.) Die zijn in vergelijking met Nikon flitser erg goedkoop en je bent veel flexibeler. Een systeemflitser als de SB-serie is alleen interessant als je de flitser op de camera monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik zou persoonlijk gewoon een setje goedkopere radiotriggers aanschaffen, zoals de Yongnuo RF-602 of 603 (maakt niet heel veel verschil) of de Cactus v5.
Als je in de toekomst serieus met CLS (Nikons optische flitssysteem) wil werken, dan heb je een aantal opties:
- een flitser met commander gebruiken, zoals de SB-900
- een Nikon SU-800 kopen (dedicated commander)
- Pocketwizards of een andere variant die draadloos TTL biedt.
- Upgraden naar een andere body met ingebouwde commander (D90, D300, D700 zijn erg betaalbaar op het moment).

Flitsers op manual is heel goed mee te werken, en zelfs als je CLS/TTL hebt zal je daar in bepaalde situaties nog vaak op terugvallen, zeker in een studio als je wil combineren met studioflitskoppen.
Ik zou er nu in de aanschaf van eventuele extra flitsers wel rekening mee houden dat nieuwe flitsers ook TTL compatible zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 16-06-2012 10:30 ]

Pagina: 1