Aankoop Workstation t.b.v.3D Rendering

Pagina: 1
Acties:

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik wil mijn mijn huidige computer (Q6600) vervangen door een andere, omdat het systeem te traag is geworden.

Het gebruik is voornamelijk bedoelt voor 3D tekenwerk en veel renderwerk in Autodesk Revit 2012 / 2013.
In de toekomst wil ik ook 3D Studio Max gaan gebruiken.
Overige software: Adobe Photoshop en Adobe Premiere.

Zoals je ziet staat er geen videokaart in de wensenlijst.
Ik weet namelijk niet welke ik moet nemen?
Is de videokaart van invloed op de Rendertijd?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9X79€ 214,95€ 214,95
1Western Digital Caviar Green WD10EARX , 1TB SATA-600, 64MB€ 81,-€ 81,-
1LG GH22NS70 Zwart€ 15,41€ 15,41
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 272,-€ 272,-
1Cooler Master GX 750W v2€ 78,56€ 78,56
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 114,99€ 114,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9€ 106,-€ 106,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 882,91

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:02
De videokaart kan zeker invloed hebben op de rendertijd. Het is alleen afhankelijk van welke render engine je gebruikt.
Bijv. iray en octane renderer zijn enkel te gebruiken als je een nvidia gpu met cuda hebt. Vray daarin tegen werkt weer alleen via de cpu (VrayRT weer gpu)

Voor de rest is de gpu wel altijd actief tijdens modelleren in 3Ds Max. Daarom is het zeker handig als je met zware scenes werkt om een goede gpu te nemen.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:37
Je kan minimaal 100 euro besparen op het moederbord, als het niet meer is. Je gaat niet overklokken neem ik aan? Ook is de voeding behoorlijk overkill, ook met een flinke videokaart zoals de 7970, ook met crossfire. Je gaat ook je oude kast nemen? Heeft die genoeg ruimte e.d. ?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Revit rendert puur op de CPU, dus dan is de onboard GPU van de ivy bridge meer dan genoeg.
Als je de tekeningen uit revit gaat exporteren naar 3dsmax design dan kan je wel gebruik maken van de GPU, zie post van Shikaka.

Nadeel aan renderen in Revit is dat je niet verder kan met je werk dus exporteren naar 3dsmax design zal je al snel gaan doen. Ik vind het in ieder geval wel fijn dat ik gewoon kan doorwerken als me pc staat te renderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 15-06-2012 14:38 ]

• Knilessam
Shikaka schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:25:
De videokaart kan zeker invloed hebben op de rendertijd. Het is alleen afhankelijk van welke render engine je gebruikt.
Bijv. iray en octane renderer zijn enkel te gebruiken als je een nvidia gpu met cuda hebt. Vray daarin tegen werkt weer alleen via de cpu (VrayRT weer gpu)

Voor de rest is de gpu wel altijd actief tijdens modelleren in 3Ds Max. Daarom is het zeker handig als je met zware scenes werkt om een goede gpu te nemen.
Momenteel gebruik ik de standaard render engine in Revit.
De GPU is volgens mij ook actief tijdens het modelleren in Revit.
Welke GPU zou een goede keus zijn voor zowel het modelleren als renderen in beide pakketten?
Iamzero456 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:33:
Je kan minimaal 100 euro besparen op het moederbord, als het niet meer is. Je gaat niet overklokken neem ik aan? Ook is de voeding behoorlijk overkill, ook met een flinke videokaart zoals de 7970, ook met crossfire. Je gaat ook je oude kast nemen? Heeft die genoeg ruimte e.d. ?
100 euro bespraren op het moederbord klinkt aanlokkelijk. Welk moederbord heb je in gedachten?
Ik ga niet overklokken en de oude kast ga ik inderdaad weer gebruiken. Het is een grote kast van Chieftec (MX-01WD) en nog in prima staat. Tevens staat de kast onder het bureau, dus niet in het zicht.
In de kast zit een Corsair VX 450 watt voeding. Zou deze nog volstaan?
Ernemmer schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:37:
Revit rendert puur op de CPU, dus dan is de onboard GPU van de ivy bridge meer dan genoeg.
Als je de tekeningen uit revit gaat exporteren naar 3dsmax design dan kan je wel gebruik maken van de GPU, zie post van Shikaka.

Nadeel aan renderen in Revit is dat je niet verder kan met je werk dus exporteren naar 3dsmax design zal je al snel gaan doen. Ik vind het in ieder geval wel fijn dat ik gewoon kan doorwerken als me pc staat te renderen.
Dat is één van de redenen om me te gaan verdiepen in het renderen met 3Dsmax. Het niet kunnen doorwerken is een storende factor. Tevens heb ik begrepen dat het renderen met 3Dsmax sneller gaat dan met Revit. Kun je dat bevestigen?

• Ernemmer
  • Niet online
3dsmax is een heel stuk sneller dan Revit. Je kan daar namelijk je GPU gebruiken. Ook kan je veel meer effecten gebruiken ed.

• Knilessam
Dan blijft de vraag over welke videokaart ik moet nemen, of is de onboard videokaart voldoende?

Volstaat een goede Gamekaart i.p.v. een professionele Nvidia Quadro. Dit laatste i.v.m. de hoge kosten hiervan

• Knilessam
Knilessam schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:03:
Dan blijft de vraag over welke videokaart ik moet nemen, of is de onboard videokaart voldoende?

Volstaat een goede Gamekaart i.p.v. een professionele Nvidia Quadro. Dit laatste i.v.m. de hoge kosten hiervan
Iemand nog ideëen???

Verwijderd

Ik heb totaal geen verstand van hardware maar ik heb eenzelfde doel. Ik wil in inventor mijn ontwerpen op realistisch weergeven. Ik heb hier het volgende systeem voor bedacht. Ik heb een krap budget.

AMD Phenom II X4 965 € 96,90*
ASRock 970 Extreme3 – Moederbord € 73,26
Crucial 8 GB DDR3-1333 Kit € 44,99*
Techsolo Oversee MO-06 – Towermodel
INCL: Voeding 400 Watt € 32,53
WD Caviar Green WD3200AZRX - Vaste schijf
320 GB - intern - 3.5" - SATA-600 -buffer: 64 MB € 63,77
Sony Optiarc DDU1681S – Schijfstation € 16,08
ATI FirePro V4900 € 160,65

Totaal 488,-

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:09:
Ik heb totaal geen verstand van hardware maar ik heb eenzelfde doel. Ik wil in inventor mijn ontwerpen op realistisch weergeven. Ik heb hier het volgende systeem voor bedacht. Ik heb een krap budget.

AMD Phenom II X4 965 € 96,90*
ASRock 970 Extreme3 – Moederbord € 73,26
Crucial 8 GB DDR3-1333 Kit € 44,99*
Techsolo Oversee MO-06 – Towermodel
INCL: Voeding 400 Watt € 32,53
WD Caviar Green WD3200AZRX - Vaste schijf
320 GB - intern - 3.5" - SATA-600 -buffer: 64 MB € 63,77
Sony Optiarc DDU1681S – Schijfstation € 16,08
ATI FirePro V4900 € 160,65

Totaal 488,-
Het lijkt me netter dit in een eigen topic te vragen.
En neem dan een behoorlijke voeding... :X

Verwijderd

Als je niet gaat gamen maar wel erop zal werken is Quadro een betere kaart.
Die serie is specifiek gemaakt voor je taken en zal daarom een grotere efficientie behalen.

Het is de vraag of je het de meerprijs waard vindt.
Deze discussie is al jaren aan de gang, het gaat om optimalisatie van workstations

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:21
Wij gebruiken zakelijk enkel de Nvidia Quadro serie ( Quadro 4000). We werken met name met SolidWorks 3D CAD en af en toe met Autodesk Inventor. Een workstation kaart geeft hier performance verschillen van meer dan 100%. Dit komt omdat de 3d acceleratie totaal niet werkt en ondersteund wordt op een consumenten kaart.
Maar het is aan je zelf om de keuze te maken of je deze investering wilt doen of dat je een goedkopere kaart neemt en genoegen neemt met minder performance en meer render tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Motion2 op 25-06-2012 19:20 ]

Verwijderd

Een 3820 is eigenlijk zonde, dan kan je beter een 3770K nemen. Pas als je naar zes cores gaat kijken wordt socket 2011 interessant :)
Motion2 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:19:
Wij gebruiken zakelijk enkel de Nvidia Quadro serie ( Quadro 4000). We werken met name met SolidWorks 3D CAD en af en toe met Autodesk Inventor. Een workstation kaart geeft hier performance verschillen van meer dan 100%. Dit komt omdat de 3d acceleratie totaal niet werkt en ondersteund wordt op een consumenten kaart.
Maar het is aan je zelf om de keuze te maken of je deze investering wilt doen of dat je een goedkopere kaart neemt en genoegen neemt met minder performance en meer render tijd.
Waarin zou je dat verschil in performance moeten merken? Photoview 360? Je viewport in Solidworks?

Mijn ervaring is namelijk totaal anders. Je kan, met enige creatief registerwerk, alles dat je met een Quadro kunt ook met een consumentenkaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 19:23 ]

Verwijderd

Ik zou eerst ff in de certified hardware list kijken van de software fabrikant, dat zorgt voor een stuk minder problemen.

• Ernemmer
  • Niet online
De prijs/kwaliteitsverhouding is helemaal weg bij de professionele kaarten, ik werk met een 460gtx en dit werkt perfect icm revit en 3dsmax. Een professionele kaart is misschien iets sneller bij zeer grote projecten maar ik heb echt nog geen enkele beperking ondervonden met mijn 460gtx.

Op revitforum.org is een benchmark beschikbaar. Ik heb van de meeste benches een overzichtje gemaakt. Ik heb de gpu benchmark expres weggelaten omdat dit namelijk zeer weinig uitmaakte.

betreffende forum daar is http://www.revitforum.org...nchmark-2012-results.html

Overzichtje van de resultaten, lager is beter.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/331139/Forumpics/ding2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 25-06-2012 22:57 ]

• Motion2
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:22:
Een 3820 is eigenlijk zonde, dan kan je beter een 3770K nemen. Pas als je naar zes cores gaat kijken wordt socket 2011 interessant :)

[...]

Waarin zou je dat verschil in performance moeten merken? Photoview 360? Je viewport in Solidworks?

Mijn ervaring is namelijk totaal anders. Je kan, met enige creatief registerwerk, alles dat je met een Quadro kunt ook met een consumentenkaart.
Klopt, ik heb voorheen ook een 8800GTX omgebouwd naar een Quadro(via driver mod), met wat klooi werk kom je er inderdaad ook aardig, de optie via het register ken ik niet??. Toch merk je in de algehele performance dat het een stuk soepeler draait op een echte quadro, met name met zeer grote en complexe modellen ( complete lasstraten / machines etc ). De drivers zijn namelijk ook gecertificeerd en geoptimaliseerd voor gebruik in SolidWorks.
Tevens is voor zakelijk geklooi in het register een no-go. Leuk voor thuis voor de hobby maar voor serieuzer werk wil je gewoon ondersteunde hardware zodat je geen last heb van eventuele problemen.

In Photoview 360 merk je enkel verschil met een snellere cpu, gebruikt helaas nog geen GPU om te renderen...

Moraal van het verhaal: kijk naar de ondersteunde hardware, dit zorgt voor minder gedoe en problemen.

Verwijderd

Motion2 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:25:
Klopt, ik heb voorheen ook een 8800GTX omgebouwd naar een Quadro(via driver mod), met wat klooi werk kom je er inderdaad ook aardig, de optie via het register ken ik niet??. Toch merk je in de algehele performance dat het een stuk soepeler draait op een echte quadro, met name met zeer grote en complexe modellen ( complete lasstraten / machines etc ). De drivers zijn namelijk ook gecertificeerd en geoptimaliseerd voor gebruik in SolidWorks.
De grap is natuurlijk dat je voor minder geld een *veel* snellere consumentenkaart koopt, aangezien de professionele kaarten vrij prijzig zijn. Je komt dus per saldo voor minder geld verder.
In Photoview 360 merk je enkel verschil met een snellere cpu, gebruikt helaas nog geen GPU om te renderen...
Klopt, daarom vroeg ik het ook :p
Tevens is voor zakelijk geklooi in het register een no-go. Leuk voor thuis voor de hobby maar voor serieuzer werk wil je gewoon ondersteunde hardware zodat je geen last heb van eventuele problemen.

[...]

Moraal van het verhaal: kijk naar de ondersteunde hardware, dit zorgt voor minder gedoe en problemen.
Het hangt zeer van de omstandigheden af. Als je een bureau hebt dat er van moet leven is een Quadro/FirePro helemaal geen slecht idee, als je iemand bent zoals ik die er serieus mee bezig is, maar het geen absolute ramp is als iets een keer minder werkt (wat overigens nog niet is voorgekomen) dan kan je prima met een consumentenkaart + tweaks af. Voor veel mensen die geen enorme inkomsten van grote projecten hebben kan een consumentenkaart een erg leuke middenweg zijn. Als je duurbetaalde engineers aan het werk moet houden zou ik inderdaad gewoon voor de FirePro's of Quadro's gaan, want vooral de support is een stuk beter. Een docent van mij die met een kapotte kaart zat kreeg in no-time een nieuwe en hoefde daarna pas de oude op te sturen, maar daarvoor betalen is natuurlijk pas zinnig als het je anders veel geld kost.

Overigens weet ik ook niet of je wel zelf wilt gaan bouwen als je zulk duurbetaald werk doet, dan kan je misschien beter een onderhoudscontract afsluiten met een fatsoenlijke firma, zodat je bij problemen binnen een paar uur weer onderweg bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2012 01:20 ]

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:57
Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan maar ben naar veel zoeken en informatie te hebben gelezen tot de conclusie gekomen dat het, voor mij, niet gek veel uitmaakt. Ik werk met Solidworks en ProEngineer en doe daar ook redelijk wat met PhotoView 360. Thuis of op het werk heb ik nog geen verschil gemerkt in het gewoon werk. Grotere modellen renderen wel een beetje maar dat komt denk ik door de dual xeon op mijn werk vs 8core AMD thuis.

Ik vind de ubergrote meerprijs tot op heden het nog niet waard. Heb zelf 7870 gekocht en ben er nog niet achter hoe ik deze kan tweaken zodat het een Firepro/Quadro zou moeten worden.

Verder zou ik de socket 2011 links laten liggen voor dit budget. Pas als je echt significant meer gaat besteden is het zinvol.

__/`\__/`\__

• Motion2
Mistacal schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 06:57:

Ik vind de ubergrote meerprijs tot op heden het nog niet waard. Heb zelf 7870 gekocht en ben er nog niet achter hoe ik deze kan tweaken zodat het een Firepro/Quadro zou moeten worden.
Hier is een artikel over de softmod
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 01:14:
[...]

De grap is natuurlijk dat je voor minder geld een *veel* snellere consumentenkaart koopt, aangezien de professionele kaarten vrij prijzig zijn. Je komt dus per saldo voor minder geld verder.

[...]

Klopt, daarom vroeg ik het ook :p

[...]

Het hangt zeer van de omstandigheden af. Als je een bureau hebt dat er van moet leven is een Quadro/FirePro helemaal geen slecht idee, als je iemand bent zoals ik die er serieus mee bezig is, maar het geen absolute ramp is als iets een keer minder werkt (wat overigens nog niet is voorgekomen) dan kan je prima met een consumentenkaart + tweaks af. Voor veel mensen die geen enorme inkomsten van grote projecten hebben kan een consumentenkaart een erg leuke middenweg zijn. Als je duurbetaalde engineers aan het werk moet houden zou ik inderdaad gewoon voor de FirePro's of Quadro's gaan, want vooral de support is een stuk beter. Een docent van mij die met een kapotte kaart zat kreeg in no-time een nieuwe en hoefde daarna pas de oude op te sturen, maar daarvoor betalen is natuurlijk pas zinnig als het je anders veel geld kost.

Overigens weet ik ook niet of je wel zelf wilt gaan bouwen als je zulk duurbetaald werk doet, dan kan je misschien beter een onderhoudscontract afsluiten met een fatsoenlijke firma, zodat je bij problemen binnen een paar uur weer onderweg bent.
Klopt, we hebben hier 50 engineers die werken met SolidWorks, dan kan goede hardware makkelijk uit ;-). Overigens ziet mijn VAR me al aankomen als ik problemen heb met SolidWorks en ik heb een softmod toegepast..
Maar een consumentenkaart tweaken is altijd een leuke optie, maar het hangt van de situatie af wat je wilt.

Verwijderd

Motion2 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:59:
Klopt, we hebben hier 50 engineers die werken met SolidWorks, dan kan goede hardware makkelijk uit ;-). Overigens ziet mijn VAR me al aankomen als ik problemen heb met SolidWorks en ik heb een softmod toegepast.
Value Added Reseller?

Overigens is mijn bak hier specifiek voor dit soort taken gebouwd. Als ik naar de alternatieven kijk is dat leuk als je er goed geld mee verdient, maar dat is in dit stadium totaal niet interessant, des te meer omdat het spul tot nu toe perfect gepresteerd heeft en ik nog geen zaken ben tegengekomen waarvan ik me voorstel dat het beter kan.
Maar een consumentenkaart tweaken is altijd een leuke optie, maar het hangt van de situatie af wat je wilt.
Ik denk dat je er redelijk diep in moet zitten wil het zijn meerprijs rechtvaardigen. Gezien de bestaande hardware twijfel ik daar toch wel een beetje aan.

• Ernemmer
  • Niet online
In Revit is er geen onderscheid tussen de kaarten, wat op het beeld wordt weergegeven is precies hetzelfde. Het zal misschien iets kunnen uitmaken als er in 3d veel wordt gedraaid en grote elementen verplaatsen. Maar als je productief met Reivt bezig bent heb je dat niet echt nodig.

ps. ik zie ook niet echt de toegevoegde waarde van een realview in een productieomgeving, wel voor presentatie, maar dan maak je met Revit gewoon een degelijke render.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2012 15:22 ]

Verwijderd

Ernemmer schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:22:
In Revit is er geen onderscheid tussen de kaarten, wat op het beeld wordt weergegeven is precies hetzelfde. Het zal misschien iets kunnen uitmaken als er in 3d veel wordt gedraaid en grote elementen verplaatsen. Maar als je productief met Reivt bezig bent heb je dat niet echt nodig.
Sowieso valt het me op dat er op het wijde web weinig consensus lijkt te bestaan over het praktische voordeel van FirePro en Quadro. De verhalen verschillen dusdanig dat ik toch sterk de indruk krijg dat de realiteit bewust een beetje vaag gehouden wordt door de fabrikanten. Blijft eigenlijk vooral de betere support bij incidentele problemen over, wat natuurlijk de moeite waard kan zijn, maar dan wel met een stevig prijskaartje komt.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Knilessam schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:07:
[...]

100 euro bespraren op het moederbord klinkt aanlokkelijk. Welk moederbord heb je in gedachten?
Ik ga niet overklokken en de oude kast ga ik inderdaad weer gebruiken. Het is een grote kast van Chieftec (MX-01WD) en nog in prima staat. Tevens staat de kast onder het bureau, dus niet in het zicht.
In de kast zit een Corsair VX 450 watt voeding. Zou deze nog volstaan?

[...]
Over mobo en cpu: Een heel simpel Z77 bord met een i7-3770K lijkt me hier perfect.
Als je heel zeker weet dat je niet gaat overklokken zelfs een 3770 (non-K).
Dan kom je op ongeveer 85-120 euro voor een moederbord en 270-300 voor de cpu.
Op basis van die lijst met benches is een AMD niet zo zinnig en levert HT wel duidelijk voordeel.

Een i7-3770k op 4,4 GHz zonder aparte gpu verbruikt hier ongeveer 125 watt, dus je voeding voldoet dan ook prima. Zelfs met een aparte GPU, als dat geen extreme kaart gaat worden.

Met de huidige prijzen zou ik zelf upgraden naar een 256GB Samsung 830, zodat je altijd vanaf de SSD kunt werken. Ook is een 2TB schijf weinig duurder dan een 1TB, dus die zou ik ook upgraden.
In totaal geen hele grote besparing, maar naar mijn mening wel sneller en beter in balans.

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb een tijdje op een laptop met een i5 2430m gewerkt en hier kon ik op de hd3000 gpu nog aardig werken.
Wel merk ik dat een 460GTX een stukje lekkerder werkt. Ik heb voor de 460GTX een 240GT gehad en merk geen verschil tussen die 2 kaarten.
Pagina: 1