Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 19:30
Ik heb zojuist een Apple Mac Book Pro binnen gekregen van een vriend. Het OS wil niet meer opstarten en dachte daarom dus dat de harde schijf stuk was. Maar zodra ik de harde schijf op windows aansluit zie ik gewoon keurig netjes 3 partities (die ik niet kan benaderen). Vervolgens een tweedehands schijf erin gezet en de installatie dvd gestart en vervolgens zie ik een schijf staan. Dit is dus niet zo met de originele schijf. Ik dachten daarom dan ook eerst dat er intern een kabeltje kapot was maar dat is gelukkig niet zo.

Dus er is toch iets mis met de harde schijf. Ik ben nu de harde schijf aan het klonen en dit gaat ook tot nu toe zonder problemen.

Kan het zo zijn dat de harde schijf niet genoeg stroom krijgt? Of kan ik misschien nog iets resetten? Iemand eens soortgelijke problemen gehad?

Hier soortgelijke problemen: https://discussions.apple...d/960977?start=0&tstart=0
Maar dan met oudere modellen. Dit model komt uit 2009
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=en_US
SMC reset heeft ook niet geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mebus op 15-06-2012 12:41 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Misschien kan je ons iets meer info vertellen, welke macbook pro is het?
Welk OS staat erop?
Waarom probeer je mac osx niet opnieuw te installeren op een andere schijf?

Het is logisch dat je de partities niet kan openen op Windows, Mac Osx gebruikt een andere schijf indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Installeer het volgende programma, dan kun je de gegevens op je Windows computer gewoon benaderen. Macs werken met HFS+, terwijl Windows werkt met NTFS/FAT. Ik heb laatst het zelfde gedaan:
http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/

Wat gebeurt er precies als je de MBP aanzet? Zie je wel het Apple logo? Komt er geluid? Heb je al alle toetscombinaties geprobeerd? Hier is het lijstje:
http://support.apple.com/kb/HT1533
-Shift indrukken voor safe boot.
-D indrukken voor Apple Hardware Test.
-Option + Command + P + R voor het resetten van NVRAM, schijnt ook nog weleens te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Tk55 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:46:
Installeer het volgende programma, dan kun je de gegevens op je Windows computer gewoon benaderen. Macs werken met HFS+, terwijl Windows werkt met NTFS/FAT. Ik heb laatst het zelfde gedaan:
http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/

Wat gebeurt er precies als je de MBP aanzet? Zie je wel het Apple logo? Komt er geluid? Heb je al alle toetscombinaties geprobeerd? Hier is het lijstje:
http://support.apple.com/kb/HT1533
-Shift indrukken voor safe boot.
-D indrukken voor Apple Hardware Test.
-Option + Command + P + R voor het resetten van NVRAM, schijnt ook nog weleens te helpen.
Ik krijg uiteindelijk een mapje te zien met een vraagteken omdat ie het hele OS dus niet ziet. Deze manier van resetten zal ik ook even proberen! Bedankt!
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:41:
Misschien kan je ons iets meer info vertellen, welke macbook pro is het?
Welk OS staat erop?
Waarom probeer je mac osx niet opnieuw te installeren op een andere schijf?

Het is logisch dat je de partities niet kan openen op Windows, Mac Osx gebruikt een andere schijf indeling.
Dat het een ander type bestandssysteem is weet ik (:

Het model is Mac Book Pro A1278

En welke versie van Mac OS er op staat weet ik helaas niet.

En het installeren op een andere harde schijf lukt niet omdat ie de harde schijf dus niet ziet. Ook niet tijdens een herinstallatie. En het schijnt een probleem te zijn dat wel vaker is voorgekomen in het verleden

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mebus schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:48:
[...]

Ik krijg uiteindelijk een mapje te zien met een vraagteken omdat ie het hele OS dus niet ziet. Deze manier van resetten zal ik ook even proberen! Bedankt!

[...]

Dat het een ander type bestandssysteem is weet ik (:

Het model is Mac Book Pro A1278

En welke versie van Mac OS er op staat weet ik helaas niet.

En het installeren op een andere harde schijf lukt niet omdat ie de harde schijf dus niet ziet. Ook niet tijdens een herinstallatie. En het schijnt een probleem te zijn dat wel vaker is voorgekomen in het verleden
oke om alles even op een rijtje te zetten:
- Je hebt dus geprobeerd om het OS te installeren op een andere hardeschijf. Die ook niet zichtbaar is.

Het kan dus zijn dat het een probleem is met de aansturing van de hardeschijf. Zoals Tk55 zegt, probeer eens die toetscombinaties uit. Maar als de hdd controller overleden is vrees ik het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:52:
[...]

oke om alles even op een rijtje te zetten:
- Je hebt dus geprobeerd om het OS te installeren op een andere hardeschijf. Die ook niet zichtbaar is.

Het kan dus zijn dat het een probleem is met de aansturing van de hardeschijf. Zoals Tk55 zegt, probeer eens die toetscombinaties uit. Maar als de hdd controller overleden is vrees ik het ergste...
De oude harde schijf is gecloned naar een nieuwe harde schijf. Vervolgens ook nog een tweedehands schijf er in gedaan en die zag ie nog wel tijdens de installatie maar de nieuwe schijf niet. Vervolgens weer gekeken of ie de tweedehands schijf zag en toen zag ie maar 1 van de 3 partities. Dus ik ben toch bang dat de controller kapot is.

Toch nog even de NVRAM gereset maar mocht ook niet helpen.

Nu nog proberen de oude harde schijf naar de tweedehands schijf te clonen om te zien of ie die misschien nog pakt.

En anders kan ik er nog een heteluchtapperaat tegen houden om te kijken of het opwarmen van de solderingen misschien nog helpen. En anders afschrijven of naar apple toesturen?

De schijven spinnen op bij het aanzetten van de macbook maar gaan vervolgens weer helemaal uit

[ Voor 4% gewijzigd door Mebus op 15-06-2012 13:02 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Pagina: 1