Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04-2024
Hoi,

Momenteel zit ik bij mn werkgever op de bank zonder opdracht (detacheerder). Het gaat niet zo goed met de toko en staat aan het rand van faillissement. Directeur heeft al door laten schijnen dat hij de lonen deze maand niet meer wil/kan betalen.

Hij heeft mij(en collega's) ook een brief in mn handen geschoven waarin staat dat ik dat ik met wederzijds goedvinden ontslag neem ... volgens velen is het niet verstandig deze te ondertekenen ivm ww en opgebouwde jaren. Maar momenteel vrees ik ervoor dat ik einde van deze maand geen loon krijg. Wat kan ik in deze situatie doen om toch loon te ontvangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:33
Idd brief nooit ondertekenen. Anders kun je fluiten naar je WW. Bij een faillissement heb je recht op 13 weken WW. Wat je moet doen om je loon wel te krijgen, geen idee. Maar misschien zijn hier meer slimme tweakers die je daar bij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Zolang je een arbeidscontract hebt heb je recht op salaris, pensioenafdracht, en vele andere rechten.
Zodra je die brief tekent sta je met lege handen.
Als werknemer heb je bepaalde risico's die een ondernemer heeft niet. Laat je dus ook niet het slachtoffer worden van die risico's

Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt is dit een mooi moment om daar eens een telefoontje aan te wijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bel anders het UWV even, die weten vaak ook wel hoe dit soort dingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

L-VIS schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:12:
Idd brief nooit ondertekenen. Anders kun je fluiten naar je WW. Bij een faillissement heb je recht op 13 weken WW. Wat je moet doen om je loon wel te krijgen, geen idee. Maar misschien zijn hier meer slimme tweakers die je daar bij kunnen helpen.
Dat is onzin. Als je afscheid neemt met wederzijds goedvinden kan je prima je recht op ww behouden. Overigens krijg je geen 13 weken ww, maar 13 maanden.
frickY schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:12:
Zolang je een arbeidscontract hebt heb je recht op salaris, pensioenafdracht, en vele andere rechten.
Zodra je die brief tekent sta je met lege handen.
Ja, maar de belastingdienst staat vooraan als schuldeiser. Als na faillissement er geen stuiver meer over is kan je toch echt fluiten naar je geld, moet je aankloppen bij het UWV. Als je zo'n brief tekent dan eindigt je contract en wordt met een beetje geluk je laatste loon uitbetaald voordat het faillissement een feit is.

Ik zeg niet dat je moet tekenen, maar laat de inhoud controleren / beoordelen door iemand met verstand van arbeidsrecht en maak dan je eigen keuze.

Ik heb zelf met dit bijltje gehakt (zowel als OR-lid als werknemer). Er was dan geen spraken van een faillissement, maar van een sterke inkrimping. Ik kreeg een voorstel van 2 maanden doorbetalen en een leuk bedrag a la kantonrechtersformule. Deze heb ik dan ook getekend. Het scheelde voor de werkgever weer een aanvraag bij het UWV of een gang naar de rechter.
...
Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt is dit een mooi moment om daar eens een telefoontje aan te wijden.
Dit is de beste tip, zoek professionele hulp in de vorm van een advocaat / rechtsbijstandverzekering om je in dit proces te begeleiden c.q. de juiste keuze te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Standeman op 15-06-2012 11:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je werkgever gaat failliet
Als je werkgever door tegenvallende bedrijfsresultaten en oplopende schulden niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, kunnen de schuldeisers of het bedrijf zelf een faillissement aanvragen bij de rechtbank.

Bij een faillissement stelt de rechtbank een curator aan. Die neemt het beheer over het bedrijf over. Voor zover mogelijk lost hij de schulden af en betaalt hij de achterstallige lonen.
Ook zegt hij de arbeidsovereenkomsten van de werknemers op. Hij moet zich daarbij houden aan een opzegtermijn van maximaal zes weken. Hij hoeft geen toestemming voor deze ontslagen (een ontslagvergunning) aan te vragen bij het UWV Werkbedrijf. Als twintig of meer werknemers op straat komen te staan, moet hij dat wel melden aan het UWV.

Loongarantieregeling
Als blijkt dat de schulden van je werkgever zo groot zijn dat de curator de achterstallig lonen niet meer kan betalen, neemt het UWV deze verplichting over.
Je hebt als werknemer dan recht op alle financiële vergoedingen tot dertien weken voorafgaande aan de datum van de opzegging: achterstallig loon, emolumenten, onkostenvergoedingen, een verhuiskostenvergoeding - mits de verhuizing valt binnen die dertien weken, salaris over overwerkuren en boetes voor verkeersovertredingen die de werkgever normaalgesproken zou betalen. Ook ontvang je loon over de opzegtermijn, uitbetaling van alle niet opgenomen vakantiedagen, vakantietoeslag en pensioenpremie.

Let op: om aanspraak te kunnen maken op deze regeling, moet je aangifte doen bij het UWV binnen een week nadat je je salaris had moeten ontvangen. Wacht je te lang met je melding, dan loop je het risico dat het UWV kort op de uitkering van je achterstallige loon of dat helemaal niet uitbetaalt.
bron: http://www.intermediair.n...el-je-je-loon-veilig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:33
Standeman schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:16:
[...]

Dat is onzin. Als je afscheid neemt met wederzijds goedvinden kan je prima je recht op ww behouden. Overigens krijg je geen 13 weken ww, maar 13 maanden.
Misschien een klein misverstand maar ik had het over achterstallig loon, dat krijg je voor de duur van maximaal 13 weken. Mij is toen bij een faillissement (of dreiging ervan) vertelt (door het UWV) om niet een ontslag brief te tekenen. Juist vanwege het recht op WW. Maar goed ik hoorde ook van mijn inmiddels ex-collega's dat het UWV maar wat vertelt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brief niet tekenen, maar ook niet verwachtten dat je alles gaat krijgen waar je recht op hebt.

Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten (ik was thuis aan het werk en ontving een mail van mijn baas, verzonden aan iedereen, dat we niet meer naar kantoor moesten komen, dat het bedrijf failliet was etc.) en ik heb kunnen fluiten naar een hoop geld, met name de bonussen etc. Wij hebben namelijk niet binnen een week nadat het salaris moest komen melding gedaan bij het UWV, maar veel later omdat wij uit een soort van goodwill naar de baas toe nog wel verwachtte dat het salaris er aan zou komen (niet wetende dat het uit zou draaien op een faillisement).

Ik heb veel 1 op 1 onderhandeld met de curator, maar als er echt veel preverente schuldeissers zijn dan kan het een langdurig en toch wel naar traject worden. Direct melding maken als je je salaris niet hebt ontvangen op de dag dat het er moest zijn en je rechtsbijstandsverzekering inlichten.

Dan even een momentje nemen om alles een plekje te geven (wellicht doet het je emotioneel heel veel, dat kan en is ook normaal) en als een gek op zoek gaan naar een leuke, nieuwe baan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
L-VIS schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:35:
[...]

Misschien een klein misverstand maar ik had het over achterstallig loon, dat krijg je voor de duur van maximaal 13 weken. Mij is toen bij een faillissement (of dreiging ervan) vertelt (door het UWV) om niet een ontslag brief te tekenen. Juist vanwege het recht op WW. Maar goed ik hoorde ook van mijn inmiddels ex-collega's dat het UWV maar wat vertelt......
De eerstelijns helpdesk weet het niet. Zelfde bij de belastingdienst. Ook bij T-Mobile waar Youp zo over klaagde (terwijl hij niet begrijpt dat de tweedelijns helpdesk zeer bekwaam en behulpzaam is). Ga nooit uit van informatie van een eerstelijns helpdesk.

Het beste kun je bij meerdere plekken informatie opvragen en hun bronnen controleren. De jurofoon heeft een leuke nieuwsbrief waarin vaak iets voorbij komt over ontslag. Die hebben een 0900-nummer waar je ook vragen kunt stellen. Ook zou ik langs gaan bij het juridisch loket. Maar alle informatie die je krijgt: verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
De brief niet tekenen ... want dat zal neerkomen op stopzetting contract zonder opzegtermijn/vergoeding.

Ik zou zelf al wel gaan beginnen soliciteren.
Vind je iets - dan kan je wel overwegen om dat papiertje te tekenen natuurlijk.
(let ook op: relatie - en concurrentiebeding en vergoeding voor opleidingen: zie dat je door die brief daar overal van wordt vrijgesteld)

PS.
Ondertekenen brief en krijgen loon staat absoluut los van elkaar.

Wat je kunt doen om je loon te krijgen?
Opties zijn beperkt, je kan schuld claimen en daarna failissement gaan eisen - maar of je daarmee je volledig loon gaat krijgen is dan nog maar de vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door chime op 15-06-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

chime schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:15:
De brief niet tekenen ... want dat zal neerkomen op stopzetting contract zonder opzegtermijn/vergoeding.
Dat ligt er maar net aan wat er in die brief / overeenkomst staat natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zo te lezen heb je geen reden om die ontslagbrief te ondertekenen. Zeker als er niets in staat over een ontslagvergoeding en het betalen van salaris en betalingzekerheid. Vraag om een bankgarantie of "contante" betaling (je kunt er bijvoorbeeld bij staan terwijl hij het overmaakt).

Niet tekenen is doorgaans het advies van juristen. Zoek maar eens online.

Je zult z.s.m. naar het UWV moeten om je rechten zeker te stellen, vraag om een afspraak met de ontslag-bij-faillisementexpert.

Leg ook een dossier aan met alle stukken en aantekeningen. Bevestig mondelinge toezeggingen schriftelijk (email/brief). Schakel z.s.m. de rechtsbijstandverzekering in als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

Niet tekenen en als je je loon niet krijgt een brief sturen dat je het er niet mee eens bent dat je je loon niet krijgt. Rechtsbijstand eisen.

Verder met je collega's spreken die hetzelfde probleem hebben en als een blok opereren en dus ook advieskosten delen.

Wel klote voor je. Het beste is natuurlijk dat ze niet failliet gaan en ik zou alvast gaan solliciteren bij anderen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
D'r wordt wel heel vaak geroepen om de rechtsbijstand in te schakelen, maar dat heb ik bij velen inmiddels mis zien gaan. Die volgen gewoon bepaalde processen en zijn zo min mogelijk flexibel om de kosten te drukken. Beter kun je zelf informatie inwinnen bij bijv. het juridisch loket en andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:36:
D'r wordt wel heel vaak geroepen om de rechtsbijstand in te schakelen, maar dat heb ik bij velen inmiddels mis zien gaan. Die volgen gewoon bepaalde processen en zijn zo min mogelijk flexibel om de kosten te drukken. Beter kun je zelf informatie inwinnen bij bijv. het juridisch loket en andere bronnen.
No offense, maar wat een onzin. Als je maandelijks premie betaalt voor een rechtsbijstandsvezekering, dan lijkt het me dat je deze inschakelt. Als je vindt dat een rechtsbijstandsverzekering onzin is, ze niet flexibel zijn etc, dan lijkt het me dat je ook geen rechtsbijstandsverzekering hebt en je niet hoeft na te denken over het eventueel inschakelen.

En het één sluit het ander niet uit: zelf info inwinnen EN je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Als het goed is (d.w.z. je werkt in Nederland en niet zwart) dan betaal je allerlei premies van je loon. Dat zijn verzekeringspremies, en de verzekering tegen een failliete werkgever zit daar bij. Dus, als je werkgever failliet gaat dan krijg je wel je loon. De uitvoerende instantie is de UWV.

Je moet je wel realiseren dat UWV een en ander gaat controleren, het kan enige tijd duren voordat je je geld krijgt. Neem snel contact op met het UWV.

De andere actie die je moet doen is een nieuwe baan zoeken.

Over die brief van de directeur: je moet daar alleen op ingaan als je er beter van wordt. Een reden kan zijn dat je bv. een maand extra loon ontvangt, en je hebt al een nieuwe baan gevonden. Nu klinkt een maandloon niet aannemelijk gezien de huidige financiele situatie... maar nogmaals, ga er alleen op in als je er beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je moet altijd zelf een onderzoek doen naar de mogelijkheden. Gebruik de informatiebronnen op Internet (uwv.nl, werk.nl, vakbondsites, juridische sites, etc).

Rechtsbijstandverzekeraars hebben belang bij weinig werk en advocaten hebben juist belang bij veel werk. Je moet altijd zelf er bovenop zitten. Advocaten zijn meestal te duur, hun rekening kan diep inhakken op je ontslagvergoeding (die er in dit geval mogelijk niet is). Vandaar dat ik aanraad om een rechtsbijstandverzekering te hebben (zie een andere draad over verzekeringen). Zelfs als de jurist daar weinig behulpzaam is, moeten ze wel eventuele proceskosten betalen en juridische dingen regelen. Je bepaalt verder zelf wat er gebeurt, adviezen van de jurist zijn slechts een advies, je kunt de jurist ook aansturen.

@TS:
Het kan zijn dat de UWV voor een tijdelijk inkomen zorgt als je geen salaris krijgt, daarom moet je daar z.s.m. naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:58
Niet tekenen.

Mijn werkgever (ook een detacheerder) is eind vorig jaar failiet gegaan. Dat was uiteraard niet zo leuk, maar gelukkig hebben we een doorstart kunnen maken met een nieuwe eigenaar. Helaas kon niet iedereen mee, maar gelukkig wel een groot deel.

De UWV heeft het salaris betaald dat de werkgever ons nog schuldig was. Dit betreft ook pensioenpremies (maximaal 6 maanden terug), vakantiegeld, vakantie-uren, declaraties enzovoort. Het geld van de UWV duurde uiteraard wel even, reken op enkele weken. Zorg dus dat je spaargeld hebt voor dit soort situaties; heb je dit niet dan komt voor jou dit advies wat te laat, maar misschien een tip voor de andere lezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Free rider schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:07:
Over die brief van de directeur: je moet daar alleen op ingaan als je er beter van wordt. Een reden kan zijn dat je bv. een maand extra loon ontvangt, en je hebt al een nieuwe baan gevonden. Nu klinkt een maandloon niet aannemelijk gezien de huidige financiele situatie... maar nogmaals, ga er alleen op in als je er beter van wordt.
Let er wel goed op wat de financiele situatie is binnen het bedrijf...

Het UWV betaalt je loon naar aanleiding van je contract. Als je een mooie brief hebt en het bedrijf gaat failliet dan kan je gewoon achteraan bij de curator aansluiten.

Is het al zover dat je echt weg moet dan lijkt een brief waar je beter van wordt mooi. Maar de kans dat je het geld ook echt krijgt is erg gering. Of je baas moet de brief zo opgesteld hebben dat het echt onderdeel is van je salaris, of het is gewoon een extra openstaande post voor de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goed punt wat Gomez aandraagt!

Hier nog 'n ervaringsdeskundige, ook mijn detacheerder is failliet gegaan, december 2010. Salaris & vaste onkostenvergoeding / vaste salariscomponenten werd overgenomen door UWV, tot maximaal 13 weken voorafgaand aan de faillissementsverklaring. Vakantiegeld tot maximaal 1 jaar voorafgaand aan de faillissementsverklaring. Onkosten werden ook vergoed bij ons, hoewel de curator daarover ontkennend bericht had. Wij moesten doorwerken tot na het faillissement, terwijl we bijv. geen tankpas meer hadden.

Het UWV heeft wel 'n zooitje gemaakt van de berekening van wat we tegoed hadden, maar uiteindelijk heb ik ongeveer gekregen waar ik recht op had.

Wat dus heel belangrijk is, is dat je werkgever tijdig failliet verklaard wordt - als hiermee te lang gewacht wordt, valt je loonvordering binnen het faillissement en neemt het UWV deze niet meer over. Een loonvordering heeft dan wel een hoge preferentie, maar aangezien bijna altijd vrijwel alles verpand is, heb je daar geen moer aan: pand gaat vóór preferentie.

Beste advies dat hier gegeven is: rechtsbijstand (of juridisch loket, als je geen rechtsbijstand hebt).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als jij en je collega's geen salaris krijgen uitbetaald kunnen jullie samen zijn faillissement aanvragen. Wacht hier niet mee. Die brief is dan een belangrijk bewijsstuk. Wat hier boven al gezegd is, onder geen beding tekenen!

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ik sluit me ook hierbij aan. Als je bedrijf in zwaar weer zit en verder moet met veel minder mensen, dan kan een vaststellingsovereenkomst nuttig zijn. Maar er moet voor de werknemer wel een overtuigende reden zijn om die te tekenen. Die overtuigende reden heeft een beetje de vorm van "winst maken op de ontslagvergoeding" -- bijvoorbeeld als je drie maanden loon meeneemt terwijl je al vergevorderd bent in een sollicitatie elders.

Wat ik in dit topic heb gelezen biedt geen overtuigende reden. Waarom zou je vrijwilig de WW in gaan, je kunt ook wachten tot aan een faillisement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Bedankt voor alle tips! Voor het aanvragen van het faillissement zal ik denk ik moeten afwachten tot de datum waarop eigenlijk mn loon gestort zou moeten worden ?

Iniedergeval ga ik maandag maar alvast met de verzekering bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
homer.simpson schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 09:10:
Bedankt voor alle tips! Voor het aanvragen van het faillissement zal ik denk ik moeten afwachten tot de datum waarop eigenlijk mn loon gestort zou moeten worden ? ....
Dat lijkt me wel. Maar daarop vooruitlopend kun je al stappen ondernemen. Heeft je bedrijf een ondernemingsraad? Bespreek het. Laat je niet afpoeieren. Je zou zelfs kunnen proberen contact te leggen met de bank van het bedrijf. Als de bank genoeg signalen krijgt dat de boel ontspoort zullen die waarschijnlijk snel genoeg ingrijpen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan jij geen faillietcement aanvragen van je bedrijf.

Dit kunnen alleen crediteuren (minimaal 2)

Het is lastig als je geen salaris krijgt omdat je bedrijf dit niet maar kan betalen maar het is toch een kwestie van de rit uitzitten. De UWV neemt de betalings-verplichting over (dit kan wel wat tijd kosten maar je krijgt je salaris altijd)

Als je zelf ontslag neemt door deze brief te tekenen behoud je je opgebouwde jaren WW maar je kunt er geen aanspraak op doen omdat je zelf ontslag hebt genomen. (niet doen dus!)

Houd je hoofd koel en ga niet tegen werken (zeker niet tegen een curator) dit kan gevolgen later gevolgen hebben.

Ik heb 2 jaar geleden met hetzelfde bijltje gehakt en heb uiteindelijk al mijn salaris, vakantie geld, reiskosten vergoeding, enz enz terug gekregen via de UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Misschien een hele andere situatie, maar naar een Arbeidsconflict heeft mijn Vriendin ook zelf ontslag genomen, en die kreeg dus gewoon alles van de UWV.

"speciale omstandigheden noemde ze het bij de UWV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
homer.simpson schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 09:10:
Bedankt voor alle tips! Voor het aanvragen van het faillissement zal ik denk ik moeten afwachten tot de datum waarop eigenlijk mn loon gestort zou moeten worden ?

Iniedergeval ga ik maandag maar alvast met de verzekering bellen!
Het eerste wat je moet regelen is een financiele buffer voor het geval je een maand of twee je loon niet ontvangt.

Vervolgens moet je (bij maandelijkse loonbetaling) wachten tot de laatste werkdag van de maand. Dan moet je baas betaald hebben. Is dat niet het geval, direct een ingebrekestelling sturen. Komt dat niet tot een bevredigende oplossing, dan kun je (eventueel samen met je collega's) naar een deurwaarder om de wettelijke molen aan de gang te zetten. Misschien zal de deurwaarder een faillissementsaanvraag adviseren, misschien zijn er nog andere mogelijkheden. In geval van een faillissementsaanvraag kan een deurwaarder ook een steunvordering vinden (bv een leverancier waar nog een schuld openstaat en die niet meer gelooft in een oplossing buiten de rechtbank).

Stel dat er echt geen geld meer is. Dan is een zo snel mogelijk faillissement voor de werknemers het best. Bij faillissement worden de achterstallige loonbetalingen (tot 13 weken terug in de tijd) namelijk overgenomen door het UWV. Daarmee ben je beter geholpen dan met een ontslagvergoeding die je ex-baas niet kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

EDIT:
Wat t_captain zegt ^

+

Er wordt een hoop gezegd en gelukkig ook veel goed advies gegeven.

Zoals: ".. niets tekenen." Inderdaad niet doen. Bel UWV en vertel hen de inhoud. Of post de inhoud van die brief, dan kunnen de juristen er een oordeel over geven.

Wat niet waar is:
Alles over; "... dan krijg je geen geld van het UWV.."

Maak je geen zorgen, je hebt altijd recht op UWV uitkering als jouw bedrijf failliet is/niet kan betalen. tevens achterstallig vakantiegeld en sommige bonussen, overwerk, etc.

De vraag is alleen; wanneer krijg je je salaris?

Je hebt recht op salarisbetaling door UWV, daarna kom je bij andere instanties. Die 13 weken zijn de maximale achterstallige betaling voorafgaand aan datum einde contract (= vanaf datum faillissement uitgesproken door curator).
Als je nu akkoord gaat met 'geen betaling' en doorwerken, maar het bedrijf gaat over 3 maanden toch failliet krijg je dus gewoon salaris van 13 weken terug. Je hebt dan alleen de eerste +/- 1 a 2 weken voor nix gewerkt.

Maar de crux zit hem er natuurlijk in dat je 3 maanden geen geld hebt gehad. En ik kan je uit ervaring zeggen dat zoiets financieel heel zwaar is! ;)

Verklaar je jouw bedrijf failliet (met minimaal 3 personen met gerechtigde claim) gaat de molen veel sneller lopen. Bedenk vooraf wel wat je gaat doen! Dit is voor jouw baas echter niet zo leuk natuurlijk. Het is echter niet niks om iemands bloed, zweet en tranen onder zijn voeten weg te maaien!
En het kost ook geld, dat moet je voorschieten (krijg je uiteindelijk grotendeels terug van UWV).

Waar het om draait is natuurlijk; is jouw werkgever moedwillig bezig de boel op te lichten, of probeert hij zijn bedrijf te redden met noodsprongen?
Daarop moet je jouw beslissing nemen.

Te doen
Maar als jouw salaris niet komt aan het einde van de maand, moet sowieso een aangetekende brief schrijven naar je baas.
(of in geval van mogelijke oplichting: Jouw bedrijf en dan t.a.v. de directie/eigenaar ;) )
In die brief sommeer je de werkgever jouw salaris te betalen. Dit is van belang, het UWV gaat hier zeker om vragen! Standaard brieven zijn te vinden op internet of DM me maar even terug ,ik heb er nog wel een.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

En als je wilt weten hoe lang je recht hebt op WW, ga naar de UWV site, daar kan je inloggen met je digid en kan je perfect terugvinden hoelang en hoeveel WW je kan krijgen. Kan je meteen ook zien of je werkgever op tijd je loongegevens heeft doorgespeeld aan de belastingdienst en het UWV. Mijn ervaring is dat er circa 6 tot 8 weken verschil zit tussen de gegevens op de uwv site en jouw laatste loonstrookje.

Maar zoals hierboven door veel mensen aangegeven NIET tekenen, kijk of je arbeidsrecht in je rechtsbijstand hebt zitten, heb je het niet ben je nu te laat om dit erbij te nemen, heb je het wel neem dan zeker contact op, het schheel jouw een hoop kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ga om te beginnen je inschrijven als werkzoekende bij het UWV.
Je bent verplicht om actie te ondernemen zodra je weet dat je werkloos bent. Wacht daar niet mee tot het faillissement is uitgesproken, maar doe dit direct - vandaag nog.
Je komt dan helaas wel in de bureaucratische molen maar het is niet anders.
Het verschilt per regiokantoor wat ze van je verwachten. De ene rond de inschrijving af met een telefoontje, de andere eist dat je op een bijeenkomst komt.
Je zult op zo'n bijeenkomst tijdens het voorstelrondje merken dat 80% gewoon een baan heeft, maar nu al weer per datum xx werkloos te zijn.

Als je baas nog niet failliet is, maar ook niet kan/wil betalen, stel hem daar dan schriftelijk van in gebreke (of hoe dat exact juridisch heet) en geef hem x tijd om te betalen.
Is de zaak hopeloos? Ga niet zitten wachten maar neem het heft in eigen handen en trek de stekker er uit. Loze beloftes van een baas heb je geen fluit aan zolang jij je hypotheek daar niet van kunt betalen.
Helaas is het wel zo dat je pas in gebreke kunt stellen als hij ook niet echt betaald heeft (de mededeling dat hij niet gaat betalen heb je weinig aan, het geld pas als hij niet betaald heeft).

In principe gaat het UWV vrijwel alles voor je uitkeren, maar houd er rekening mee dat dit een proces van maanden is.

Nogmaals: wacht niet af, wees betrokken en actief en schroom vooral niet om tijdrekken van je baas te omzeilen door zelf faillissement aan te vragen (de kosten kun je zelfs nog van het UWV terugvorderen).
bord4kop schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:26:
Verklaar je jouw bedrijf failliet (met minimaal 3 personen met gerechtigde claim) gaat de molen veel sneller lopen. Bedenk vooraf wel wat je gaat doen! Dit is voor jouw baas echter niet zo leuk natuurlijk. Het is echter niet niks om iemands bloed, zweet en tranen onder zijn voeten weg te maaien!
En het kost ook geld, dat moet je voorschieten (krijg je uiteindelijk grotendeels terug van UWV).
Afhankelijk van de situatie zou ik hier geen rekening mee houden.
Je baas helpt jou ook niet, want hij betaald je niet.
Ik heb bij een faillissement geleerd dat er maar 1 persoon is waar je voor op moet komen en dat ben je zelf.
Persoonlijk zal het me je jeuken dat zijn bloed zweet en tranen de grond in gaat. Het zal sowieso een BV zijn waar hij persoonlijk weinig mee het schip in gaat. En nogmaals waarom zou ik iemand helpen die mij ook niet helpt (door namelijk mijn loon te betalen).
Heb geen medelijden met je baas, dat heeft hij ook niet met jou!
Wij hebben uiteindelijk met het personeel de stekker eruit getrokken, en het enige waar ik spijt van heb is dat we dit niet eerder hebben gedaan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Koffie, en diverse anderen, halen goede punten aan.

Wil er toch één benadrukken : ".. er maar 1 persoon is waar je voor op moet komen en dat ben je zelf."

Zou die net boven "zoek professionele hulp" zetten.

Sterkte.

(been there, done that, bought the t-shirt)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Stel dat ik een week of 2 weken na het faillissement een nieuwe baan vindt, gelden dan nog steeds dezelfde handelingen om achterstallig loon terug te kunnen krijgen (gaat dat ook via UWV) ? En hoe werkt dat dan met de curator want ik lees dat je dan gewoon moet blijven doorwerken voor het bedrijf wat failliet is, of heb ik dan niets meer te maken met de curator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De curator zal, als de zaak echt hopeloos is, iedereen per direct ontslaan.
Grofweg heb je dan een opzegtermijn van 6 weken (hang af van je arbeidsverleden). Binnen die opzegtermijn zul je op moeten draven als de curator dat van je verlangd. JE krijgt er (nog) geen loon voor, maar dit wordt later wel door het UWV uitbetaald.

Het meest gunstigste is om zo snel mogelijk een faillissement uit te laten spreken, hopen dat de curator je (met opzegtermijn in acht neming) direct ontslaat en je in de tussentijd thuis laat zitten.

Nogmaals: schrijf je in bij het UWV dat ben je nu namelijk verplicht! Ge solliciteren en spreek je netwerken aan.
Indien je een schappelijke UWV contactpersoon hebt, zal deze het aanspreken van je netwerk (voorlopig) accepteren als sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Koffie schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:56:
Ga om te beginnen je inschrijven als werkzoekende bij het UWV.
Je bent verplicht om actie te ondernemen zodra je weet dat je werkloos bent. Wacht daar niet mee tot het faillissement is uitgesproken, maar doe dit direct - vandaag nog.
Je komt dan helaas wel in de bureaucratische molen maar het is niet anders.
klopt, direct aan de slag.
Het verschilt per regiokantoor wat ze van je verwachten. De ene rond de inschrijving af met een telefoontje, de andere eist dat je op een bijeenkomst komt.
Nee. Meer dan 20 > collectief
Als je baas nog niet failliet is, maar ook niet kan/wil betalen, stel hem daar dan schriftelijk van in gebreke (of hoe dat exact juridisch heet) en geef hem x tijd om te betalen.
Is de zaak hopeloos? Ga niet zitten wachten maar neem het heft in eigen handen en trek de stekker er uit. Loze beloftes van een baas heb je geen fluit aan zolang jij je hypotheek daar niet van kunt betalen.
Helaas is het wel zo dat je pas in gebreke kunt stellen als hij ook niet echt betaald heeft (de mededeling dat hij niet gaat betalen heb je weinig aan, het geldt pas als hij niet betaald heeft).

In principe gaat het UWV vrijwel alles voor je uitkeren, maar houd er rekening mee dat dit een proces van maanden is.
Mee eens. Behalve het laatste, iets genuanceerd; Je krijgt vrij snel je geld, in principe binnen 6 weken, meestal binnen 2 weken (het eerste voorschot) en daarna gewoon maandelijks. Het gehele proces, laatste betaling van advocaten, vakantiegeld etc. duurt -afhankelijk- indd. een paar maanden tot heel lang..
Bij UWV snappen ze heus wel dat je financiële verplichten hebt.
[...]

Afhankelijk van de situatie zou ik hier geen rekening mee houden.
Je baas helpt jou ook niet, want hij betaald je niet.
Ik heb bij een faillissement geleerd dat er maar 1 persoon is waar je voor op moet komen en dat ben je zelf.
Persoonlijk zal het me je jeuken dat zijn bloed zweet en tranen de grond in gaat. Het zal sowieso een BV zijn waar hij persoonlijk weinig mee het schip in gaat. En nogmaals waarom zou ik iemand helpen die mij ook niet helpt (door namelijk mijn loon te betalen).
Heb geen medelijden met je baas, dat heeft hij ook niet met jou!
Wij hebben uiteindelijk met het personeel de stekker eruit getrokken, en het enige waar ik spijt van heb is dat we dit niet eerder hebben gedaan.
Je moet aan jezelf denken, ja. Jouw geld, jouw hypotheek, jouw eten (kinderen?)
Maar
Mag ik dit zeggen dat ik dit een behoorlijk boude en botte uitspraak vind?
Een zaak waar men bijvoorbeeld 20 jaar voor heeft moeten bikkelen (ondernermer zijn is doorgaans niet van 9 -5 werken hoor!) en nu door omstandigheden * het ineens heel moeilijk krijgt.
Dan ineens de zaak laten ploffen? Misschien staan er door jou wel 30 man op straat. MIsschien zouden jullie samen, met 30 man, even iets minder kunnen doen, of even wachten op het geld. Zodat de zaak hierdoor kan blijven bestaan. Wat is het betere alternatief?

* zo ken ik er namelijk 1-tje (en wel 2-tje en 3-tje ook). Door betalingsachterstand en faillissement van anderen was het ineens heel erg moeilijk. Bij 2 gevallen: had men gezamelijk de schouders eronder en 2 maanden later was alles in orde. De baas gewoon de tijd gegeven om zoveel mogelijk activa en pasiva te verkopen en samen extra doen voor meer omzet. Iedereen blij. bijna 25 en 43 mensen NIET in de WW ;)

Dat bedoel ik dus (en bedoel jij missch ook wel); afhankelijk van de situatie! Maar om zonder meer direct faillissement aan te vragen..

Daarbij is niet ieder bedrijf automatisch een BV ;) Hier in de achterhoek zijn vele vele ondernemers gewoon direct eigenaar en hoofdelijk aansprakelijk.

JIJ staat voorop in jouw leven; ja klopt. Maar even over de gevolgen nadenken mag wel vindt ik. Je gaat iemands leven (en vaak vele levens!) compleet veranderen.

MAAR als het gevalletje BV ploffen is, baaske wordt er zelf beter van, of anders; is moedwillig bezig?
NU direct faillissement aanvragen!! Gisteren als het kon, hoe eerder hoe beter. Dan is er soms nog wat terug te halen namelijk!

En als we toch bezig zijn >:)
Koffie schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:16:
De curator zal, als de zaak echt hopeloos is, iedereen per direct ontslaan.
Grofweg heb je dan een opzegtermijn van 6 weken (hang af van je arbeidsverleden). Binnen die opzegtermijn zul je op moeten draven als de curator dat van je verlangd. JE krijgt er (nog) geen loon voor, maar dit wordt later wel door het UWV uitbetaald.
Curator = faillissement = einde contract.
+/- 6 weken doorwerken klopt inderdaad.

Salaris wordt betaald door UWV, je krijgt ruimte en tijd om te solliciteren.
Nogmaals: schrijf je in bij het UWV dat ben je nu namelijk verplicht! Ge solliciteren en spreek je netwerken aan.
Indien je een schappelijke UWV contactpersoon hebt, zal deze het aanspreken van je netwerk (voorlopig) accepteren als sollicitatie.
Nee, nu nog niet direct verplicht, pas als curator er "op zit".. En dan komt UWV automatisch aankloppen. Maar das slakken en zout :P

JA, inderdaad; ga direct actief aan de slag!
Bel UWV, zet je CV op monsterboard, heb je rechtshulp? Bellen! Anders zou je een telefoontje naar de jurifoon ofzo kunnen plegen. Schrijf vragen op en schrijf mee als je gaat bellen naar de instanties!

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Ik ben dus al actief op zoek en heb komende week 3 sollicitaties staan, daarom vraag ik me af of ik een baan direct kan accepteren of dat de curator moeilijk kan gaan doen en ik dus verplicht nog 6 weken moet wachten met het accepteren van een baan (kan ik net zo goed wachten met solliciteren). Heb me ook ingeschreven bij werk.nl als werkzoekende (nog geen uitkering aangevraagd), heb echter nog niets vernomen van het UWV.

Maar voorlopig tot eind van de maand verwacht ik nog niets te horen over een faillissement.. Ik neem aan dat de curator het de werknemers laat weten via een brief mocht het zover zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

ja, gewoon doen.
Baan ook meteen accepteren. Ben je van de zorgen af.

Curator laat je doorgaans meteen gaan, geen opzegtermijn.

Achterstallig loon krijg je later alsnog van UWV.

Inschrijving en uitspraken komen pas als er een curator opzit.
En DAT kan pas als -baas- surseance of faillissement heeft aangevraagd, of (minimaal 3) werknemers faillissement hebben aangevraagd.
Curator wordt bekend gemaakt en als je weet wie het is kun je die ook gewoon zelf bellen! Hij is vanaf dat moment feitelijk jouw baas!

Dus geen zorgen, dit is niet vreemd. Komt vanzelf. Maar blijf op de hoogte.
En als je geen geld krijgt, meteen actie ondernemen.
1e de brief
2e -> krijg je geen uitleg of alleen smoesjes; ga samen met anderen de actie aan!

[ Voor 25% gewijzigd door bord4kop op 16-06-2012 13:20 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
bord4kop schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:03:
Een zaak waar men bijvoorbeeld 20 jaar voor heeft moeten bikkelen (ondernermer zijn is doorgaans niet van 9 -5 werken hoor!) en nu door omstandigheden * het ineens heel moeilijk krijgt.
Dan ineens de zaak laten ploffen? Misschien staan er door jou wel 30 man op straat.
Die 30 man staan op straat doordat hun baas ze niet kan betalen.

Als het zo ver is dat lonen niet uitbetaald kunnen worden, is de kans dat dit de maand erna ineens wel gaat lukken om en nabij de 0,0.

Als het eenmaal zover is gekomen, ervan uitgaand dat je je baas vertrouwt (en zo niet dan kun je sowieso beter snel gaan solliciteren), kun je er van uitgaan dat hij de mogelijkheden bij banken, leveranciers en andere geldschieters volledig heeft uitgeput. De kans dat het daarna (zonder tussentijds faillisement) weer goed komt is vrijwel verwaarloosbaar.

Dat maakt het niet minder vervelend om je baas zo te laten zitten, aangenomen dat de bedrijfssfeer normaalgesproken prima was, maar ook voor hem wordt het er achteraf niet beter op naarmate de boel nog langer gerekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We praten langs elkaar heen.
Zodra jij meent te te weten binnenkort zonder werk te zitten, ben je volgens het UWV meteen verplicht hier werk van te maken. Je *moet* je dan inschrijven als werkzoekende.
Die inschrijving moet nog afgerond worden op het regiokantoor, en die afhandeling verschilt dis per regio.

Daarnaast zal het UWV bij een collectief op het kantoor langskomen om de boel (financieel) te inventariseren, maar dit staat los van het werk zoeken.
Je moet aan jezelf denken, ja. Jouw geld, jouw hypotheek, jouw eten (kinderen?)
Maar
Mag ik dit zeggen dat ik dit een behoorlijk boude en botte uitspraak vind?
Dat mag, en er zijn idd uitzonderingsposities maar ik heb wel geleerde dat IK voorop sta en niet de baas of anderen.
Als ik geen geld krijg, ga ik daar hard achteraan en als jij (baas) met loze beloftes komt trek ik de stekker uit je zaak - en dat heb ik ook daadwerkelijk met collega's gedaan.
En als we toch bezig zijn >:)
[...]
Curator = faillissement = einde contract.
+/- 6 weken doorwerken klopt inderdaad.

Salaris wordt betaald door UWV, je krijgt ruimte en tijd om te solliciteren.
Ik snap je niet helemaal :? Maar in principe kan de curator onder het faillissement prima de tent nog 3 maanden door laten draaien als hij denkt inkomsten te generen voor het bedrijf.
Nee, nu nog niet direct verplicht, pas als curator er "op zit".. En dan komt UWV automatisch aankloppen. Maar das slakken en zout :P
Nogmaals, voor je uitkering ben je verplicht hier nu al werk van te maken. Ik kan het nu niet nazoeken want de site van het UWV is aan het bokken.
Maar in principe moet je je als werkzoekende inschrijven op het moment dat je weet dat je werkzoekende gaat worden.

JA, inderdaad; ga direct actief aan de slag!
Bel UWV, zet je CV op monsterboard, heb je rechtshulp? Bellen! Anders zou je een telefoontje naar de jurifoon ofzo kunnen plegen. Schrijf vragen op en schrijf mee als je gaat bellen naar de instanties!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

homer.simpson schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:11:
Heb me ook ingeschreven bij werk.nl als werkzoekende (nog geen uitkering aangevraagd), heb echter nog niets vernomen van het UWV.
Dat klopt want dat moet je zelf doen. Aan het eind van de inschrijving wordt dat vermeld: contact opnemen met het dichtstbijzijnde UWV Werkplein voor een open inloop (waar ze je ongetwijfeld ook zullen vertellen dat je wel die uitkering moet aanvragen).

Maak wel een beetje pas op de plaats want je kunt ook dingen te vroeg in gang zetten waardoor je weer heel veel heisa krijgt (o.a. het UWV is hier gevoelig voor want zodra het niet meer volgens hun procedures is zijn ze de weg compleet kwijt). Er is nog geen sprake van een faillissement, alleen een dreiging. Het bedrijf kan in surseance van betaling gaan waarna er een heel plan opgesteld kan worden waardoor een faillissement wordt afgewend. Dit is nooit een eenvoudige kwestie dus het raadplegen van een jurist is zeker een must. Met name vanwege bepaalde procedures en de timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Wilke schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:48:
[...]Als het zo ver is dat lonen niet uitbetaald kunnen worden, is de kans dat dit de maand erna ineens wel gaat lukken om en nabij de 0,0.
Stel dat er 40 mensen werken die ieder 3500 bruto kosten. Dus per maand alleen al € 140.000 salaris. Als dat deze maand niet lukt dan is het volgende maand al € 280.000. Er moet wel een wonder gebeuren wil dat er wel zijn als 1 maand eerder de helft er niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Even een vraag gerelateerd aan dit topic:

Voor de loonbelastingen ben ik ook nog ergens in loondienst voor een paar luttele uurtjes per maand. Verreweg het grootste deel van mijn inkomsten is uit een onderneming.

Wat als het bedrijf waar ik in loondienst ben failliet gaat? Ik weet dat zij het hoofd nog goed boven water kunnen houden, maar de economische crisis zal nog minstens 5 jaar duren en het ergste is nog niet eens geweest. Worden ook mijn salarisbetalingen door het UWV overgenomen, ook als parttimer met variabele uren? Kijken ze dan naar het gemiddelde van de afgelopen jaren ofzoiets? Kunnen ze ook zeggen dat ik voldoende verdien uit de onderneming en dus geen recht heb op salarisbetalingen?

Daarnaast staat er aanzienlijk wat spul wat mijn eigendom is, maar wat wel in hun bezit is. Het gaat om servers in hun serverruimte die zo kunnen worden losgeschroefd uit het rack. Sterker nog, ik heb zo veel mogelijk slides gebruikt ipv schroeven zodat er geen sprake kan zijn van natrekking. Ik kan toch zo weer bezit nemen van mijn eigendommen als de curator de toko overneemt?

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 16-06-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ppl schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:47:
[...]

Dat klopt want dat moet je zelf doen. Aan het eind van de inschrijving wordt dat vermeld: contact opnemen met het dichtstbijzijnde UWV Werkplein voor een open inloop (waar ze je ongetwijfeld ook zullen vertellen dat je wel die uitkering moet aanvragen).

Maak wel een beetje pas op de plaats want je kunt ook dingen te vroeg in gang zetten waardoor je weer heel veel heisa krijgt (o.a. het UWV is hier gevoelig voor want zodra het niet meer volgens hun procedures is zijn ze de weg compleet kwijt). Er is nog geen sprake van een faillissement, alleen een dreiging. Het bedrijf kan in surseance van betaling gaan waarna er een heel plan opgesteld kan worden waardoor een faillissement wordt afgewend. Dit is nooit een eenvoudige kwestie dus het raadplegen van een jurist is zeker een must. Met name vanwege bepaalde procedures en de timing.
Je inschrijving staat los van het faillessement, loondoorbetaling of andere dingen van je werkgever.
De inschrijving is puur voor een uitkering en om je weer aan een baan te krijgen.

De ene rond je inschrijving af met een mailtje of telefoontje, de andere eist(!!) dat je naar een inloopdag komt.
Bij mij was dat dus een inloopdag. Mocht ik dus onder werktijd naar het UWV om te vertellen dat ik een baan had maar binnenkort niet meer (toen ware we wel al zover dat er geen loon meer betaald was).

Overigens hebben ze in mijn ogen bij het IWV regiokantoor alleen verstand van werklozen aan het werk helpen, niet van faillissement situaties.

Ik moest ook verplicht naar een speeddate waar eigenlijk alleen maar bedrijven stonden op zoek naar relatief laaggeschoolde arbeid.
Kom je aankakken met 16 jaar relevante ICT kennis en ervaring.
Randstad wist het zelfs te presteren om naar mijn CV te kijken en op te merken "dus IT'er, dat wil je wel worden?" :X
De tweede date stond er stomtoevallig een lokale Werving & Selectie bedrijf die precies dé baan voor mijn in zijn bestand had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Trommelrem ik googlede even op het begrip natrekking en kwam dit tegen. Er van uit gaande dat in nederland in het algemeen weinig subtiel word omgegaan met eigendomsrechten zou je het in de door jou geschetste situatie nog knap lastig kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Obelink schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:44:
Trommelrem ik googlede even op het begrip natrekking en kwam dit tegen. Er van uit gaande dat in nederland in het algemeen weinig subtiel word omgegaan met eigendomsrechten zou je het in de door jou geschetste situatie nog knap lastig kunnen krijgen.
Hmm, die uitspraak maakt het wel heel interessant. De zaken die mijn eigendom zijn, worden ook door mij gebruikt en als je kijkt naar de verkeersopvatting dan zijn het wel mijn zaken. De servers doen namelijk alleen "werkzaamheden" voor mijn onderneming en niet voor het bedrijf waar ik in loondienst ben.

Ik zou dus volgens deze uitspraak mijn eigendommen gewoon weer in mijn bezit kunnen nemen, want ze zijn (1) niet duurzaam verbonden met dat bedrijf en (2) volgens verkeersopvatting geen onderdeel zijn van dat bedrijf. Een vaststellingsovereenkomst of eigendomsverklaring of iets dergelijks zal dan in principe niet eens nodig hoeven zijn. Een curator zal waarschijnlijk wel erg moeilijk gaan doen

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 17-06-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Trommelrem schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:38:

Hmm, die uitspraak maakt het wel heel interessant. De zaken die mijn eigendom zijn, worden ook door mij gebruikt en als je kijkt naar de verkeersopvatting dan zijn het wel mijn zaken. De servers doen namelijk alleen "werkzaamheden" voor mijn onderneming en niet voor het bedrijf waar ik in loondienst ben.
Je bedoelt, vermoed ik, dat je server colocated hebt staan bij dat bedrijf. Op hostingrecht vond ik dit artikel, wat weliswaar over de Belastingdienst gaat, maar die mag dus wel eigendom van anderen in beslag nemen. Misschien kun je op die site een artikel vinden dat meer van toepassing is.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Koffie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]

Je inschrijving staat los van het faillessement, loondoorbetaling of andere dingen van je werkgever.
De inschrijving is puur voor een uitkering en om je weer aan een baan te krijgen.
Ja maar je kunt je alleen inschrijven wanneer je zeker weet dat je je baan verliest. Vergeet niet dat het hier om een instantie gaat die er werkelijk alles aan doet om vooral geen uitkering te verlenen. Dat kost de staat geld.
Overigens hebben ze in mijn ogen bij het IWV regiokantoor alleen verstand van werklozen aan het werk helpen, niet van faillissement situaties.

Ik moest ook verplicht naar een speeddate waar eigenlijk alleen maar bedrijven stonden op zoek naar relatief laaggeschoolde arbeid.
Ook dat aan het werk helpen hebben ze niet, dat moet je vooral allemaal zelf doen, ze doen helemaal niets voor je. Al die verplichtingen zoals die speeddates komen doordat een hele kleine groep de regels aan hun laars lappen en dat zijn vaak de lagergeschoolden. Dat laat alleen maar meer zien dat het gewoon batch processing is, niets individueels. Verwacht vooral weinig hulp van het UWV, je moet het vooral allemaal zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ppl schreef op zondag 17 juni 2012 @ 22:57:
[...]

Ja maar je kunt je alleen inschrijven wanneer je zeker weet dat je je baan verliest. Vergeet niet dat het hier om een instantie gaat die er werkelijk alles aan doet om vooral geen uitkering te verlenen. Dat kost de staat geld.
Dat zeg ik toch al een paar keer:? Zodra je weet dat je je baan gaat verliezen -> inschrijven
Ook dat aan het werk helpen hebben ze niet, dat moet je vooral allemaal zelf doen, ze doen helemaal niets voor je. Al die verplichtingen zoals die speeddates komen doordat een hele kleine groep de regels aan hun laars lappen en dat zijn vaak de lagergeschoolden. Dat laat alleen maar meer zien dat het gewoon batch processing is, niets individueels. Verwacht vooral weinig hulp van het UWV, je moet het vooral allemaal zelf doen.
Leuk uitgelegd, maar in die brieven staat eerst met dikke letters dat het verplicht is en niet opdagen een negatief invloed op je uitkering kan hebben.
Ja het is zinloos, je het UWV weer weinig van faillissement, ja het UWV heeft niets voor je als niet al te dom werk gewend bent.
Puntje bij paaltje is het UWV toch echt degene die bepaalt. En het UWV is precies zo'n halsstarrige organisatie dat als je tegenwerkt, bijdehand doet of net ff te laat reageert volgens de regel je gewoon een hoop op je buik kan schrijven. Idd, verpest door een hoop medelanders zo'n speeddate zien als een periodieke bijeenkomst met hun medesteuntrekkers onder het genot van gratis koffie. Toch weer een middag gratis onder de pannen.

Ik was zo 'dom' om op het intakegesprek aan te kruisen dat ik wel wat info/hulp over CV schrijven wilde en interesse had voor info over het starten van een eigen bedrijf met behoud van uitkering.
BAM meteen 3 dagen verplicht op een of andere training met de dreiging dat niet komen slecht voor een uitkering kon zijn.
Gelukkig heb ik ze duidelijk kunnen maken dat dit een beetje de verkeerde kant op sloeg en dat ik dacht wat foldertjes te krijgen door zo'n vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Das mooi dat het erin staat maar de reden waarom dat erin staat komt doordat een kleine groep de regels aan hun laars lapt. Dit is de UWV manier om te zorgen dat ook die groep naar dit soort dingen heen gaan (het is zo'n typische iedereen of niemand denken). Daarbij is het zeer zeker niet een keiharde verplichting want je werkcoach kan nog altijd anders beslissen (dat geldt voor heel veel andere dingen zoals sollicitatieplicht). Dat laatste gebeurd alleen zelden, want ze vinden het altijd zinvol om te doen, ook al zal meer dan 90% van de uitzendbureaus die er zijn je afwijzen. Dat dreigen zijn ze goed in en zullen ze vaker doen puur en alleen omdat dit ook de enige manier is om een zekere groep mensen weer aan het werk te krijgen. Anderen zijn daar helaas de dupe van dus wen er maar vast aan.

Ik vraag me alleen af hoe het juridisch uitpakt want ze maken bijv. afspraken met je zoals dat je de eerste 3 maanden zelf op zoek moet. Je dan verplicht op speeddate sturen in die eerste 3 maanden zou je dan kunnen zien als het eenzijdig opzeggen van de gemaakte afspraken. Het blijft een rare instantie dat UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Koffie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
...Overigens hebben ze in mijn ogen bij het IWV regiokantoor alleen verstand van werklozen aan het werk helpen, niet van faillissement situaties.

Kom je aankakken met 16 jaar relevante ICT kennis en ervaring.
Randstad wist het zelfs te presteren om naar mijn CV te kijken en op te merken "dus IT'er, dat wil je wel worden?" :X
De tweede date stond er stomtoevallig een lokale Werving & Selectie bedrijf die precies dé baan voor mijn in zijn bestand had.
Heel herkenbaar!
Ook hier dezelfde ervaring: verplicht een workshop bijwonen voor de website te leren kennen (met je taken/plichten, die je ook zelf had kunnen vinden op de site), en de speeddate met uitzendburo's voor de lager geschoolden.
Ook hier Randstad als enige 'in lijn van niveau' : 'maak maar afspraak in Eindhoven, daar weten ze meer over IT..." .

MIsschien handige sites voor vacatures en je te profileren:
  • monsterboard.nl
  • ictergezocht.nl
  • linkedin.com
  • Op je eigen website even jezelf in de spotlight zetten;
  • profiel op werk.nl invullen (verbaas je niet als je >70% van je ICT_certificeringen niet er in kwijt kan...)
  • inschrijven op vacaturebank(en) van bedrijven zelf;
  • duurzamevacaturebank.nl
  • social media (twitter etc) inzetten
Mijn resultaat: in 3 weken tijd weer een nieuw (jaar)contract. Maar grootste aandachtpunt: start z.s.m. met creeeren van kansen! Succes! En laat je door het UWV niet gek maken, it ain't worth it!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

NielsTn schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:10:
[...]

Heel herkenbaar!
Ook hier dezelfde ervaring: verplicht een workshop bijwonen voor de website te leren kennen (met je taken/plichten, die je ook zelf had kunnen vinden op de site), en de speeddate met uitzendburo's voor de lager geschoolden.
Ook hier Randstad als enige 'in lijn van niveau' : 'maak maar afspraak in Eindhoven, daar weten ze meer over IT..." .
Standevrouw moest als HBO geschoolde en ervaren P&O-adviseur verplicht een cursus solliciteren volgen :') Hoe verzin je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Standeman schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 07:44:
Standevrouw moest als HBO geschoolde en ervaren P&O-adviseur verplicht een cursus solliciteren volgen :') Hoe verzin je het?
d:)b bureaucratie :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

(jarig!)
Standeman schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 07:44:
[...]
Troost je, in België niet veel beter. Mijn vrouw (ook HBO niveau opleiding) moest dat ook doen toen ze ontslagen werd. 8)7

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarthDavy schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:28:
[...]

Troost je, in België niet veel beter. Mijn vrouw (ook HBO niveau opleiding) moest dat ook doen toen ze ontslagen werd. 8)7
[knuppel in hoenderhok]
Ik begrijp niet zo goed waarom men dit zo raar vindt. Een HBO opleiding staat niet garant voor "goed kunnen solliciteren". Sterker nog, velen kunnen dat niet of denken het te kunnen en gaan toch best wel op hun bek.

@Standeman: niets ten nadele van de Standevrouw en ik geloof je direct als je zegt dat zij prima kan solliciteren, weet hoe ze een brief moet schrijven en hoe ze zich moet presenteren tijdens een gesprek, maar het feit dat ze zelf P&O adviseur is zegt IMO niets over hoe goed je zelf kunt solliciteren.

Is hetzelfde als de Psycholoog die goed is in zijn werk, maar t.a.v. zich zelf op de vlak de plank finaal misslaat.
[/knuppel in hoenderhok]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Och, de bureaucratie bij het UWV is te erg. Ik moest ook verplicht komen solliciteren en zo'n cursus doen. Let wel: m'n contract liep op een donderdag af, ik zou de maandag daarop beginnen bij een nieuwe baan 8)7

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MueR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:42:
Och, de bureaucratie bij het UWV is te erg. Ik moest ook verplicht komen solliciteren en zo'n cursus doen. Let wel: m'n contract liep op een donderdag af, ik zou de maandag daarop beginnen bij een nieuwe baan 8)7
Waarom ben je dan uberhaupt in aanraking gekomen met het UWV?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je weet dat je zonder werk komt te zitten, meldt je dat.

Zo heb ik ook zo'n solicitatie-cursus moeten volgen van het toenmalige CWI, terwijl ik officieel nog niet eens ontslagen was..

Werd op 6 feb 2006 op non-active gesteld, 14 maart rechtzaak, 1 april uit dienst. Ergens in maart kon ik al opdraven voor zo'n training.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52:
[...]

[knuppel in hoenderhok]
Ik begrijp niet zo goed waarom men dit zo raar vindt. Een HBO opleiding staat niet garant voor "goed kunnen solliciteren". Sterker nog, velen kunnen dat niet of denken het te kunnen en gaan toch best wel op hun bek.

@Standeman: niets ten nadele van de Standevrouw en ik geloof je direct als je zegt dat zij prima kan solliciteren, weet hoe ze een brief moet schrijven en hoe ze zich moet presenteren tijdens een gesprek, maar het feit dat ze zelf P&O adviseur is zegt IMO niets over hoe goed je zelf kunt solliciteren.

Is hetzelfde als de Psycholoog die goed is in zijn werk, maar t.a.v. zich zelf op de vlak de plank finaal misslaat.
\[/knuppel in hoenderhok]
Voor sommige beroepen / taken geldt dat inderdaad. Maar je verwacht dat een metselaar thuis ook wel een muurtje kan metselen en de vuilnisman zelf ook wel de zak buiten kan zetten ;)

En nee, een kapper kan inderdaad niet zijn eigen haar knippen. Punt is dat het UWV in zijn geheel niet naar de context kijkt en geheel bureaucratisch de standaard procedure volgt.

Maar ja, het is een beetje off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Standeman schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:53:
Punt is dat het UWV in zijn geheel niet naar de context kijkt en geheel bureaucratisch de standaard procedure volgt.
Tsja, ergens is dat ook wel te begrijpen... Als er wel uitzonderingen gemaakt kunnen worden dan hou je ook de deur open voor willekeur en discriminatie.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:52:
[...]

[knuppel in hoenderhok]

\[/knuppel in hoenderhok]
Ik snap wel wat je bedoelt, maar als je weet dat die sollicitatiecursussen eigenlijk volledig op laaggeschoolden gericht zijn, dan zit je daar als HBO'er echt wel je tijd te verdoen. Ik wil de laatste zijn om te beweren dat je als hooggeschoolde ook geen tips nodig hebt om te solliciteren (zeker als je bvb meer dan 10 jaar niet meer gesolliciteerd hebt), maar hooggeschoolden ga je toch geen drie dagen onderwijzen om ze te leren hoe ze een brief moeten aanzetten.

Het enigste voordeel van die cursussen die wij hadden is dat al het materiaal tot de postzegels toe gratis voorhanden waren. Als je flink aan het solliciteren bent, kunnen de kosten voor die postzegels aardig oplopen, dus op die manier was het handig, maar niet het feit dat je stiefmoederlijk wordt opgelegd dat je een brief met "Geachte heer/mevrouw" moet aanzetten. ;)

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

Mhhm, loop al vanaf Januari thuis, in April al aangemeld bij werk.nl, uit dienst per 1 Juni maar afgezien van schriftelijke verlenging van mijn inschrijving nog geen teken van leven ontvangen dat ik cursussen moet volgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Veel uiteenlopende adviezen. Ik zou het UWV raadplegen en alle hier genoemde adviezen slechts ter info nemen.

PS! die ontslagvergoeding zou ik ook maar niet te hard op rekenen.... failliesement = geen geld toch?
Pagina: 1