Koffie schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:56:
Ga om te beginnen je inschrijven als werkzoekende bij het UWV.
Je bent verplicht om actie te ondernemen zodra je weet dat je werkloos bent. Wacht daar niet mee tot het faillissement is uitgesproken, maar doe dit direct - vandaag nog.
Je komt dan helaas wel in de bureaucratische molen maar het is niet anders.
klopt, direct aan de slag.
Het verschilt per regiokantoor wat ze van je verwachten. De ene rond de inschrijving af met een telefoontje, de andere eist dat je op een bijeenkomst komt.
Nee. Meer dan 20 > collectief
Als je baas nog niet failliet is, maar ook niet kan/wil betalen, stel hem daar dan schriftelijk van in gebreke (of hoe dat exact juridisch heet) en geef hem x tijd om te betalen.
Is de zaak hopeloos? Ga niet zitten wachten maar neem het heft in eigen handen en trek de stekker er uit. Loze beloftes van een baas heb je geen fluit aan zolang jij je hypotheek daar niet van kunt betalen.
Helaas is het wel zo dat je pas in gebreke kunt stellen als hij ook niet echt betaald heeft (de mededeling dat hij niet gaat betalen heb je weinig aan, het geldt pas als hij niet betaald heeft).
In principe gaat het UWV vrijwel alles voor je uitkeren, maar houd er rekening mee dat dit een proces van maanden is.
Mee eens. Behalve het laatste, iets genuanceerd; Je krijgt vrij snel je geld, in principe binnen 6 weken, meestal binnen 2 weken (het eerste voorschot) en daarna gewoon maandelijks. Het gehele proces, laatste betaling van advocaten, vakantiegeld etc. duurt -afhankelijk- indd. een paar maanden tot heel lang..
Bij UWV snappen ze heus wel dat je financiële verplichten hebt.
[...]
Afhankelijk van de situatie zou ik hier geen rekening mee houden.
Je baas helpt jou ook niet, want hij betaald je niet.
Ik heb bij een faillissement geleerd dat er maar 1 persoon is waar je voor op moet komen en dat ben je zelf.
Persoonlijk zal het me je jeuken dat zijn bloed zweet en tranen de grond in gaat. Het zal sowieso een BV zijn waar hij persoonlijk weinig mee het schip in gaat. En nogmaals waarom zou ik iemand helpen die mij ook niet helpt (door namelijk mijn loon te betalen).
Heb geen medelijden met je baas, dat heeft hij ook niet met jou!
Wij hebben uiteindelijk met het personeel de stekker eruit getrokken, en het enige waar ik spijt van heb is dat we dit niet eerder hebben gedaan.
Je moet aan jezelf denken, ja. Jouw geld, jouw hypotheek, jouw eten (kinderen?)
Maar
Mag ik dit zeggen dat ik dit een behoorlijk boude en botte uitspraak vind?
Een zaak waar men bijvoorbeeld 20 jaar voor heeft moeten bikkelen (ondernermer zijn is doorgaans niet van 9 -5 werken hoor!) en nu door omstandigheden * het ineens heel moeilijk krijgt.
Dan ineens de zaak laten ploffen? Misschien staan er door jou wel 30 man op straat. MIsschien zouden jullie samen, met 30 man, even iets minder kunnen doen, of even wachten op het geld. Zodat de zaak hierdoor kan blijven bestaan. Wat is het betere alternatief?
* zo ken ik er namelijk 1-tje (en wel 2-tje en 3-tje ook). Door betalingsachterstand en faillissement van anderen was het ineens heel erg moeilijk. Bij 2 gevallen: had men gezamelijk de schouders eronder en 2 maanden later was alles in orde. De baas gewoon de tijd gegeven om zoveel mogelijk activa en pasiva te verkopen en samen extra doen voor meer omzet. Iedereen blij. bijna 25 en 43 mensen NIET in de WW
Dat bedoel ik dus (en bedoel jij missch ook wel); afhankelijk van de situatie! Maar om zonder meer direct faillissement aan te vragen..
Daarbij is niet ieder bedrijf automatisch een BV

Hier in de achterhoek zijn vele vele ondernemers gewoon direct eigenaar en hoofdelijk aansprakelijk.
JIJ staat voorop in jouw leven; ja klopt. Maar even over de gevolgen nadenken mag wel vindt ik. Je gaat iemands leven (en vaak vele levens!) compleet veranderen.
MAAR als het gevalletje BV ploffen is, baaske wordt er zelf beter van, of anders; is moedwillig bezig?
NU direct faillissement aanvragen!! Gisteren als het kon, hoe eerder hoe beter. Dan is er soms nog wat terug te halen namelijk!
En als we toch bezig zijn

Koffie schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:16:
De curator zal, als de zaak echt hopeloos is, iedereen per direct ontslaan.
Grofweg heb je dan een opzegtermijn van 6 weken (hang af van je arbeidsverleden). Binnen die opzegtermijn zul je op moeten draven als de curator dat van je verlangd. JE krijgt er (nog) geen loon voor, maar dit wordt later wel door het UWV uitbetaald.
Curator = faillissement = einde contract.
+/- 6 weken doorwerken klopt inderdaad.
Salaris wordt betaald door UWV, je krijgt ruimte en tijd om te solliciteren.
Nogmaals: schrijf je in bij het UWV dat ben je nu namelijk verplicht! Ge solliciteren en spreek je netwerken aan.
Indien je een schappelijke UWV contactpersoon hebt, zal deze het aanspreken van je netwerk (voorlopig) accepteren als sollicitatie.
Nee, nu nog niet direct verplicht, pas als curator er "op zit".. En dan komt UWV automatisch aankloppen. Maar das slakken en zout
JA, inderdaad; ga direct actief aan de slag!
Bel UWV, zet je CV op monsterboard, heb je rechtshulp? Bellen! Anders zou je een telefoontje naar de jurifoon ofzo kunnen plegen. Schrijf vragen op en schrijf mee als je gaat bellen naar de instanties!