Na zo'n vijf jaar fotograferen ben ik wel aardig bedreven in het instellen van m'n camera, dus bijvoorbeeld een goede exposure krijgen lukt me over het algemeen wel. Maar iets wat ik toch altijd lastig vind bij het instellen van m'n camera is witbalans, want wat is nou het beste? Of in ieder geval, wat vind ík (of vinden jullie) het beste?
Meestal laat ik het maar op automatisch witbalans (AWB) staan, omdat ik niet precies weet wat anders de beste oplossing zou zijn. En AWB werkt over het algemeen ook prima eigenlijk voor wat ik doe, achteraf in Lightroom valt er sowieso genoeg bij te schaven.
Maar de laatste maanden heb ik ook veel video's gekeken van professionele fotografen en de één zegt bijvoorbeeld dat 'ie de witbalans altijd op cloudy heeft staan, zodat foto's wat voller qua kleuren worden. Terwijl de ander weer een custom witbalans gebruikt met behulp van grijskaarten, etc.
Dus ik was eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde mens hier deed
Misschien dat het ook leuk is om erbij te vermelden of je een (beginnend) amateur bent of een professional, wie weet ontdekken we een patroon
Meestal laat ik het maar op automatisch witbalans (AWB) staan, omdat ik niet precies weet wat anders de beste oplossing zou zijn. En AWB werkt over het algemeen ook prima eigenlijk voor wat ik doe, achteraf in Lightroom valt er sowieso genoeg bij te schaven.
Maar de laatste maanden heb ik ook veel video's gekeken van professionele fotografen en de één zegt bijvoorbeeld dat 'ie de witbalans altijd op cloudy heeft staan, zodat foto's wat voller qua kleuren worden. Terwijl de ander weer een custom witbalans gebruikt met behulp van grijskaarten, etc.
Dus ik was eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde mens hier deed
The devil is in the details.