PCI vs. PCIe netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Hallo

Ik vroeg me af of er een groot verschil is tussen een PCI en PCIe netwerkkaart als het aankomt op 1. downloadsnelheid en 2. ontvangstbereik?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen. Is alleen interface in je computer. Moederborden komen steeds minder met PCI sloten, dus mocht je bijvoorbeeld er maar 1 hebben en die is bezet door een extra geluidskaart, dan kan je geen NIC er bij plaatsen.

1. Dit staat vast in de snelheid van je NIC en netwerk, het heeft niets te maken met PCI vs PCI-e.

2. Bereik van wat? Bekabeld is nog steeds beperkt op ~100 meter omdat het signaal gewoon te zwak is. Heeft te maken met weerstand van de bekabeling.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zit wel verschil in bandbreedte, immers is de PCIbus beperkt tot 133MB/s (uitgaande van een 32b bus op 33MHz). Dat ga je met een enkel WLan kaartje op zich niet volkrijgen, maar als je toevallig nog meer aan die bus hebt hangen, dan kan het wel eens tegen gaan vallen in de beschikbare bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Met ontvangstbereik doel je op een draadloos kaartje...

Dat maakt niets uit in snelheid.

Als je nu een gigabit netwerkkaartje ging plaatsen, en je bent van plan om grote hoeveelheden data hierdoor te laten gaan, dan zou ik kiesen voor een PCIe-x1 kaartje. Een PCI bus trek je dan nogal snel onderuit. (Vooral als je meerdere devices op je PCI bus hebt zitten.