Upgrade HTPC

Pagina: 1
Acties:

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 19:45
In Oktober 2010 heb ik volgende HTPC gebouwd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 142,95€ 142,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 3,65
1AMD Athlon II X4 635€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 57,38€ 57,38
1Nexus Value 430€ 49,90€ 49,90
1Corsair Nova V64 64GB€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 18,79
1MSI 760GM-E51€ 56,36€ 56,36
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,98

Hij voldoet in principe nog aan de meeste eisen behalve:

1. Het opstarten gaat volgens mij te traag. -+ 45 seconden vind ik te lang
2. Hij maakt teveel lawaai.

Hoe kan ik deze "problemen" oplossen?

1. Koop ik een nieuwe SSD? De oude heeft volgens SSD life nog een levensduur tot 2021 maar start niet meer zo snel op als in 2010.
2. Dit is mijn voornaamste "zorg". Hoe krijg ik de HTPC stiller? Het liefst van al zo stil als mijn MacBook Air maar dat zal een droom blijven zeker?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat maakt er nu lawaai dan ? Piept het cd-rom laatje o.i.d. ?
Wanneer het opstarten langer duurt, zal dat waarschijnlijk niet aan je SSD liggen maar aan je os (denk aan grotere anti virus bestanden, meer update checks etc..)
Kijk eens of je gebruik kan maken van hybernate o.i.d.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2012 16:23 ]

• CK3v1N
Het geluid komt volgens mij uit de fans. Aan de cd-rom zal het in ieder geval niet liggen want deze gebruik ik amper (nooit) Als je zegt dat het opstarten aan OS (Windows 7 ligt), dan maak ik best de ssd even leeg en installeer in W7 opnieuw voor betere opstarttijden?

Wat bedoel je met Hybernate? Gewoon in slaapstand of sluimerstand zetten dan?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Heeft deze SSD trim? Zo niet dan is het niet zo raar dat je wat performance degradatie hebt. Helemaal als je windows ook niet meer zo schoon is zoals Dukebox al aangeeft.

Ook kun je in je bios alle overbodige controllers uitzetten zodat je post sneller gaat. Kijk goed in je bios wat voor mogelijkheden je hebt.

Qua geluid heb je erg goede componenten uitgekozen, maar om het geluid te verminderen moet je wel weten wat nu het geluid nu veroorzaakt. Die voeding is erg stil, die zal het waarschijnlijk niet zijn. Ook de fans op de CPU koeler en je casefans zijn erg stil (ik heb dezelfde kast, met dezelfde CPU koeler en dezelfde casefans), zeker als je die op een lager rpm laat draaien (alles draait bij mij op ~600rpm). Blijft alleen de videokaart over. Een videokaart in je HTPC is over het algemeen ook de luidruchtigste component in je HTPC. Ondanks dat je een vrij stille vapor x versie hebt produceert een Videokaart natuurlijk redelijk wat warmte welke afgevoerd moet worden.

Om dit stiller te krijgen kun je natuurlijk de videokaart vervangen door een passief exemplaar (beetje zonde van het geld) of je zet er een aftermarket koeler op (ook niet heel goedkoop) of je gaat wat met ventilator instellingen spelen in CCC of afterburner ofzo. Hiermee kun je de fanspeed wel instellen.

Hybernate is overigens sluimerstand, maar deze heeft niet veel voordelen tov volledig uit wanneer je al een SSD hebt. Sterker nog ik zou sluimerstand uitzetten om 4GB ruimte op je SSD te besparen. Slaapstand is dan beter (intern geheugen blijft op spanning).

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 14-06-2012 16:58 ]

• CK3v1N
Dit is wrs een domme vraag maar hoe laat ik de fans op een lagere rpm draaien en hoe controleer ik dat ze nog voldoende draaien om de warmte af te voeren?

Deze SSD heeft TRIM maar in de Bios kan ik daar niets over terug vinden. Waar controleer ik dit/ zit ik TRIM aan? EDIT: IS dit hetzelfde als AHCI?

[ Voor 5% gewijzigd door CK3v1N op 14-06-2012 17:08 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
trim zal je nooit in het bios vinden omdat vanuit het OS geregeld moet worden. Alleen het OS weet welke blokken niet meer in gebruik zijn op een HDD/SSD.

• CK3v1N
TRIM heb ik intussen gevonden en stond ingeschakeld.

Ik zal eerst even aan de slag gaan met SpeedFan en Afterburner.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
CK3v1N schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 17:06:
Dit is wrs een domme vraag maar hoe laat ik de fans op een lagere rpm draaien en hoe controleer ik dat ze nog voldoende draaien om de warmte af te voeren?

Deze SSD heeft TRIM maar in de Bios kan ik daar niets over terug vinden. Waar controleer ik dit/ zit ik TRIM aan? EDIT: IS dit hetzelfde als AHCI?
Je kan in je bios instellen op wat voor rpm de fans draaien. Dit kan natuurlijk alleen als je de fans ook op het moederbord hebt aangesloten dmv een 3 pins of 4 pins stekkertje. Indien je ze rechtstreeks op de voeding hebt aangesloten dmv een molex stekker kun je of een fancontroller gebruiken, of op 5 of 7 volt aansluiten http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html

Om te kijken of je hardware nog genoeg gekoeld wordt kun je gewoon de temperatuur bijhouden met coretemp en afterburner.
Pagina: 1