[ASM/C++] OS maken, Linux kernel of eigen kernel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 14:34
Hoi,

Ik ben begonnen aan een nieuw project. Ik ben van plan een OS te maken. Ik wil hem op de Raspberry Pi Model B (ARM Architectuur) laten draaien, ik zit te twijfelen: een eigen kernel of de Linux kernel?

Ik kan kiezen LFS te gebruiken en zo zelf de Linux kernel te schrijven, maar als ik een eigen kernel zou schrijven, betekent dat ook dat ik hem moet kunnen laten werken met de verbindingspoorten (HDMI, USB 2.0, etc.)?

Groeten, Martin.

Ps: Ik weet dat het een zwaar onderwerp is, maar ik hou van uitdagingen en hiervan kan ik heel veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Als je een OS wil maken, dan impliceert dat wel dat je zelf een kernel zou gaan schrijven. Een linux kernel zelf schrijven doe je niet, die download je en compile je :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 14:34
Op www.linuxfromscratch.org wordt uitgelegd hoe de Linux kernel gemaakt wordt, dus op zich 'schrijf' ik het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Martindo schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:09:
Op www.linuxfromscratch.org wordt uitgelegd hoe de Linux kernel gemaakt wordt, dus op zich 'schrijf' ik het nog wel.
Nee bij LFS download de kernelpackage, selecteer je wat je qua drivers wil hebben en je compileert hem. Wat is daar dan zelf schrijven aan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 17:14
Martindo schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:09:
Heb je LFS al eens gedaan? Dit zou ik zeker eerst een keer doen, om daarna mogelijk te gaan nadenken hoe je zelf een kernel maakt. (Want daarvoor moet je nogal veel extra doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
Ik zou zonder ervaring met kerneldevelopment niet beginnen aan het schrijven van een eigen besturingssysteem (als je met “schrijven” tenminste programmeren bedoelt); tenminste niet als je verwacht het komende jaar een enigzins bruikbaar systeem te hebben. Als hobby-project kan het natuurlijk wél leuk zijn.

Als je ook iets werkends wil hebben kun je beter beginnen met een Linux, NetBSD of MINIX kernel, en die eventueel aanpassen/uitbreiden naar eigen wens, al loop je dan het risico dat de meeste features die je bedenkt al geïmplementeerd zijn in (bijvoorbeeld) Linux. Maar MINIX zal bijvoorbeeld niet alle Raspberry Pi hardware ondersteunen; daar kun je dus nog veel aan verbeteren (eventueel met de Linux code als hulpmiddel).

Overigens meende ik dat de Raspberry Pi geen JTAG support had; dat lijkt me niet ideaal voor kernel development. Je kunt natuurlijk een emulator gebruiken, maar als je dan een bug introduceert die in de emulator niet te reproduceren is, kun je geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01-2023
Martindo schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:00:
betekent dat ook dat ik hem moet kunnen laten werken met de verbindingspoorten (HDMI, USB 2.0, etc.)?
Dat ligt er aan wat je ermee wilt doen.
Wil je een monitor kunnen aansluiten dan zou ik wel HDMI laten werken.
Wil je een harddisk of iets anders via usb aansluiten moet je die ook laten werken.

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Pagina: 1