Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik heb op dit moment een ubuntu servertje waar tot voorheen 1 disk inzat van 2TB
Daar heb ik nu 2 schijven aan toegevoegd.

1TB voor timemachine, via parted gpt en ext4 geformatteerd en met de optie "noatime" in fstab gezet. Ik hoop zo dat deze netjes een spindown doet na enige tijd :)

De 2e disk die ik toevoeg is tevens een 2TB disk. Het liefste plak ik deze gewoon in de bestaande volume-group(LVM) van de 1e disk zodat ik direct van de extra ruimte kan genieten zonder gedoe.
Echter, ik ben bang dat deze dan nooit een spindown commando zal krijgen en dus onnodig stroom staat te eten als deze niet aangesproken word.
In hoeverre is dit ook zo? Google leverde helaas nog niet veel op.

Of kan ik beter de nieuwe disk gewoon normaal op een locatie mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:55
Heb hier verder niet veel verstand van, maar probeer eens nadat je de disk een tijdje niet aangesproken hebt:

code:
1
sudo hdparm -C /dev/sda

Als je dan iets als:
code:
1
2
/dev/sda:
drive state is:  standby

krijgt, weet je dat hij in standby staat.

Verder kan ik je helaas ook niet helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor zover ik weet doen ext3 en ext4 iedere 5-15 seconde een write en ga je dus nooit een spindown krijgen. Weet iemand of dat al aangepast is?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
Ik heb weliswaar geen LVM, maar een raid5 set met 3 schijven in ext-3. Die gaan netjes slapen na 20 minuten.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

weer wat geleerd

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:39
kockie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:03:
Ik heb weliswaar geen LVM, maar een raid5 set met 3 schijven in ext-3. Die gaan netjes slapen na 20 minuten.
En wat is de performance daarvan?

Lijkt me in theorie namelijk een prima instelling alleen in de praktijk vraag ik me af wat het doent met je accesstime. Als die 3 schijven als NAS share ingezet worden, en ze slapen, wat is dan je accesstime bij benaderen van een share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

berties schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:30:
[...]

En wat is de performance daarvan?

Lijkt me in theorie namelijk een prima instelling alleen in de praktijk vraag ik me af wat het doent met je accesstime. Als die 3 schijven als NAS share ingezet worden, en ze slapen, wat is dan je accesstime bij benaderen van een share?
De eerste seek zal een belabberde access time hebben, maar de volgende normaal. Dat omdat de schijven eerst aan moeten gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
hdparm -C /dev/sdx had ik idd al gevonden.

gisteren een testje gedaan, de timemachine disk gaat dus gewoon niet slapen :(
ik heb als test ook de 2e 2TB harddisk ext4 gemount(zonder lvm) op een locatie, maar die gaat wel netjes slapen.
misschien heeft het met netatalk oid te maken, of de macs die nu aanstaan pollen binnen de 5minuten (waar hij nu op staat) de share... vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:39
Hero Of Time schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:01:
[...]

De eerste seek zal een belabberde access time hebben, maar de volgende normaal. Dat omdat de schijven eerst aan moeten gaan.
Ben erg benieuwd hoe belabberd deze eerste seek precies is. Ten tijde van installatie van mijn Raid5/LVM heb ik dit kort getest maar vond het niet acceptabel. Hoelang de spin-up was weet ik niet meer. Vraag me ook af of dit nu beter is en werkbaar. Scheelt aanzienlijk in stroomverbruik als de schijven de helft van de tijd standby staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak gebruik van een LVM pool van 6 disks waar mijn media opstaat.
Nu in het begin heb ik veel uitgetest met hdparm en als conclusie ben ik er op uitgekomen dat je best spindown niet gebruikt samen met LVM. De pool blijft beschikbaar maar doordat de upspin van sommige schijven vrij traag kan verlopen heb je I/O fouten.

Dit artikel moet je ook best eens bekijken: http://en.wikibooks.org/w..._Data_Loss/Stress_Control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenr7
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Heb je powertop al eens bekeken? Daar heb ik heel wat applicatie's mee gevonden die (stiekem) nog wat disk I/O hebben.

Anders kun je altijd nog kijken naar de de noatime en relatime opties voor het mounten van schijven.
http://linux.koolsolution...d-relatime-mount-options/
Pagina: 1