Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen bij VDSL van KPN én Fritz!Box7390???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vorige week van een KPN (voormalig HET NET) 8-1 Mb/s abonnement (ADSL2 of 2+ dus) naar een 40-4 Mb/s abonnement (dus VDSL) overgegaan.

Ik was reeds in bezit van een Fritz!Box 7390 en op de dag van de verandering liep alles precies als dat moest, i.e. ongeveer 15 minuten geen verbinding dan weer verbinding op de nieuwe snelheden zonder enige modeminstellingen te moeten herinstellen. Zelfs de oude Telefoon/ADSL splitser bleef staan (ik heb van KPN een Experiabox en een nieuwe splitser ontvangen en de splitser is pas na enkele uren geïnstallerd i.p.v. de oude).

I.p.v. 40 en 4 Mb/s waren de haalbare snelheden ergens rond 33 en 3 maar via postcodecheck heb ik ook gemerkt dat de afstand tussen mijn woning en de DSLAM zo'n 1600m is. Alle internet diensten deden het prima. Alles in orde dus zonder enige onderbreking.

Nog geen week daarna was er plotseling geen internet verbinding meer. Wél DSL (LED aan en groen bolletje op de GUI) maar geen internet (Info LED uit en rood bolletje op de GUI). Ik heb een PPPoE foutmelding gekregen en dat betekent normaliter dat de Fritz geen antwoord kan krijgen van de ISP. Ik heb geprobeerd de Fritz te rebooten, resetten e ook naar de "factory settings" weer te brengen. Ik heb dan een paar keer een zeer korte verbinding kunnen halen maar dan nogmaals DSL/ja, internet/neen.

Storing bij KPN?

Bij KPN waren er geen storingen gemeld en bij het installeren van KPNs EsperiaBox kreeg ik weer verbinding. Ik heb vervolgens de Fritz en de Experia verwisseld met altijd hetzelfde resultaat.

Fritz kapot dan?

Mijn Fritz schijnt prima te werken. Ik heb hem bij een vriend geïnstalleerd en hij doet het precies als mijn vriends eigen Fritz, namelijk vlekkeloos......

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Weet iemand of er compatibiliteitsproblemen zijn tussen de Fritz!Box 7390 en VDSL van KPN? Maar dan nog, waarom heb ik pas na vier of vijf dagen problemen gehad???

Ik zou heel graag mijn Fritz willen blijven gebruiken, als dan kan.......

Alvast dank

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb tijdelijk een FritzBox 7390 gebruikt ism Telfort VDSL (KPN dus) toen mijn Zyxel het loodje had gelegd. Dat was een dag of 4,5 maar heb geen verbindingsproblemen gehad. Zou het vreemd vinden als hij niet goed wordt ondersteund.

VDSL schakelt zelf omhoog (DSLAM) als je lijn een tijdje stabiel is en het haalbaar is, dus het kan best dat je op 33/3 begint en na ruim een weekje omhoog gaat. De attainable rates staan in elk modem wel vermeld, daar kun je enigszins aan zien waar je op gaat uitkomen qua snelheid.

Heb je iets gewijzigd nadat ie oorspronkelijk goed liep? Heeft die vriend van je ook VDSL van KPN, zodat je de instellingen 1 op 1 kunt nalopen?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb absoluut niets gewijzigd......
Mijn vriend heeft VDSL van xs4all (KPN??) maar mijn Fritz deed het rechtstreeks zonder enige instelling aan te passen.
(We hebben trouwens ontdekt dat de verandering van de inloggegevens (loginnaam/wachtwoord) geen invloed heeft op de verbinding (tenminste bij xs4all): men kan de officiële, door de ISP verstrekte, inloggegevens gebruiken of andere willekeurige gegevens en alles blijft werken zonder problemen.....)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
2Dutch schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:37:

[..]

VDSL schakelt zelf omhoog (DSLAM) als je lijn een tijdje stabiel is en het haalbaar is, dus het kan best dat je op 33/3 begint en na ruim een weekje omhoog gaat. De attainable rates staan in elk modem wel vermeld, daar kun je enigszins aan zien waar je op gaat uitkomen qua snelheid.

[..]
Dat werkt niet als je de verbinding steeds herstart (lijn los/vast, modem uit/aan, modem wisselen). Dan wordt de verbinding niet als stabiel aangemerkt en zal DLM niet snel omhoog schakelen op je aansluiting als dat mogelijk is.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:10
En fritzbox werkt op een xs4all lijn klopt want xs4all leverd alleen maar friztboxen. Daarmee zal je dus ook geen problemen mee ondervinden.

xs4all en kpn netwerk zit degelijk wel verschil in.

kpn ondersteund alleen maar expiraboxen deze staan standaard vanuit de kpn voor geprogrameerd met de juiste waardes er in.

Als jij een fritzbox er tussen hangt en die klapt er om de zoveel dagen uit zal kpn ook geen ondersteuning opgeven.

mijn advies laat die expirabox van kpn er tussen week of 2 klapt die er dan niet uit ligt het iniedergeval niet aan je dsl lijn.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Volgens mij zit er een verschil in de manier waarop internettoegang wordt verstrekt door de desbetreffende ISP. Vroeger had KPN net als XS4ALL authenticatie dmv gebruikersnaam en wachtwoord (user@planet.nl oid). Tegenwoordig doet KPN authenticatie via een modem wat gekoppeld is aan je abo (experiabox waar je geen inloggegevens in hoeft te vullen). Na het overzetten van het abonnement wordt naar het nieuwe modem gezocht. Eerst wordt het oude modem (FB) gevonden en dan krijg je nog even de tijd om de nieuwe modem aan te sluiten en te laten koppelen met het nieuwe authenticatieprotocol, maar na een paar dagen is dat over. Dan werkt alleen de nieuwe EB nog en moet je wisselen. Zodra je de EB een keer hebt aangesloten wordt deze gekoppeld aan je abo. Dan heb je dus internet via je EB, maar je FB werkt niet meer.

Volgens mij heeft UPC ook een dergelijk systeem. Ik moest iig voor internettoegang even UPC bellen om wat gegevens over het nieuwe modem door te geven toen deze niet automatisch werkte, wat wel schijnt te horen.

Ik weet dat dit bij KPN en HEt Net abonnementen iig ook het geval is. Vroeger had je waarschijnlijk een gebruikersnaam in de vorm van bv user@snel-surfen en nu hoef je niks meer in te vullen. DSL-signaal wordt op een andere manier geleverd met andere authenticatie.

Verwijderd

Topicstarter
Johny_B schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 18:50:
Volgens mij zit er een verschil in de manier waarop internettoegang wordt verstrekt door de desbetreffende ISP. Vroeger had KPN net als XS4ALL authenticatie dmv gebruikersnaam en wachtwoord (user@planet.nl oid). Tegenwoordig doet KPN authenticatie via een modem wat gekoppeld is aan je abo (experiabox waar je geen inloggegevens in hoeft te vullen). Na het overzetten van het abonnement wordt naar het nieuwe modem gezocht. Eerst wordt het oude modem (FB) gevonden en dan krijg je nog even de tijd om de nieuwe modem aan te sluiten en te laten koppelen met het nieuwe authenticatieprotocol, maar na een paar dagen is dat over. Dan werkt alleen de nieuwe EB nog en moet je wisselen. Zodra je de EB een keer hebt aangesloten wordt deze gekoppeld aan je abo. Dan heb je dus internet via je EB, maar je FB werkt niet meer.

Volgens mij heeft UPC ook een dergelijk systeem. Ik moest iig voor internettoegang even UPC bellen om wat gegevens over het nieuwe modem door te geven toen deze niet automatisch werkte, wat wel schijnt te horen.

Ik weet dat dit bij KPN en HEt Net abonnementen iig ook het geval is. Vroeger had je waarschijnlijk een gebruikersnaam in de vorm van bv user@snel-surfen en nu hoef je niks meer in te vullen. DSL-signaal wordt op een andere manier geleverd met andere authenticatie.
OK, maar in dit geval geldt het systeem alleen voor VDSL abonnementen...... Bij mijn ADSL2+ KPN (oud HetNet) abonnement heb ik jarenlang en t/m afgelopen 7 Juni HetNets Alcatel modem, daarna een Linksys WAG325N en uiteindelijk de Fritz!Box 7390 gebruikt.....

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:10
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:22:
[...]

OK, maar in dit geval geldt het systeem alleen voor VDSL abonnementen...... Bij mijn ADSL2+ KPN (oud HetNet) abonnement heb ik jarenlang en t/m afgelopen 7 Juni HetNets Alcatel modem, daarna een Linksys WAG325N en uiteindelijk de Fritz!Box 7390.....
dan komt nu de vraag:
heb je alleen internet of ook internet + bellen

Verwijderd

Topicstarter
alleen internet...

• Johny_B
Sorry, misschien was ik wat kort door de bocht. Ik bedoelde; Je hebt je abo gewijzigd (internet only, ipb ipb+itv combos maken niet uit, ook vdsl en dergelijke). Je zit nu in een andere leverstraat vwb dsl. Je bent als het ware overgestapt Het Net (postuum dan :)) naar KPN. Laat je EB een week of wat draaien en kijk wat daar van te zeggen valt.

• bjck
Wat gebruik je voor instellingen in de Fritz!box? Vooral wat je als login en wachtwoord hebt ingesteld voor de PPPoE verbinding en welk VLAN nummer voor VDSL?

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:41:
Wat gebruik je voor instellingen in de Fritz!box? Vooral wat je als login en wachtwoord hebt ingesteld voor de PPPoE verbinding en welk VLAN nummer voor VDSL?
Ik gebruik PPPoE/PPPoA, 8/48, VC-MUX en als inloggegevens degene die ik van KPN heb gekregen.

Ik heb ook gemerkt dat de FB kan ook "leren", mits hij verbinding heeft, van de ISP en de instellingen zelf aanpassen.

In ieder geval heb ik helemaal niets veranderd en de instellingen die ik kan zien zijn dezelfde gebleven: alles werkte prima de eerste vijf dagen en daarna niet meer.

Cheers!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2012 23:18 ]

• bjck
Voor ADSL is het PPPoA met VPI/VCI + VC-MUX instellingen en bij VDSL PPPoE met VLAN nummer. En welke login naam gebruik je, vooral wat staat er achter de @?

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 14-06-2012 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
<mijn_achternaam>@adsl-surfen maar de naam was dezelfde toen de FB werkte....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:37:
<mijn_achternaam>@adsl-surfen maar de naam was dezelfde toen de FB werkte....
Dit hoort volgens mij te zijn...

Gebruikersnaam: <Mac adres experiabox>@direct-adsl
Wachtwoord: kpn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:47:
[...]

Dit hoort volgens mij te zijn...

Gebruikersnaam: <Mac adres experiabox>@direct-adsl
Wachtwoord: kpn
Hmmmmm......... ExperiaBox verplicht dus?

• Johny_B
Zoals ik eerder al zei: vroeger was een gebruikersnaam en password verplicht en tegenwoordig werkt het anders. Er wordt nu een modem aan je abo gekoppeld. Dat verklaart alles.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:15:
[...]

Hmmmmm......... ExperiaBox verplicht dus?
Je neemt het mac adres van de ExperiaBox over, in de gebruikersnaam dus: MAC@direct-adsl

En dan clone je het MAC-adres van de ExperiaBox in de Fritz!Box.
Pagina: 1