Vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
nieuws: MIT ontwikkelt glucose-brandstofcel voor implantaten
Het is niet de eerste keer dat wetenschappers een brandstofcel ontwikkelen die gebaseerd is op glucose. Het door MIT ontwikkelde systeem is echter volledig synthetisch, terwijl doorgaans biologische moleculen worden gebruikt om een functionele glucose-brandstofcel te maken. Zo maakten onderzoekers al brandstofcellen op glucose die zij implanteerden in slakken en planten. Deze halen echter een veel lager wattage en zijn dus minder geschikt als energiebron voor implantaten. Deze biologische chips halen enkele microwatts, terwijl het op silicium gebaseerde systeem van MIT honderden microwatts opwekt.
Dit moet natuurlijk 'vermogen' ipv. 'wattage' zijn. Vermogen is de grootheid met Watt als eenheid. Wattage is zelfs geen engels woord aangezien het daar power zou zijn. Voltage zou je in dat geval nog kunnen verdedigen (Wat natuurlijk ook gewoon fout is).

Zie trouwens ook het topic Voltage? Spanning? (oud, 2010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wattage is een goed Nederlands woord dat 'vermogen, uitgedrukt in watts' betekent. In combinatie met een eenheid vind ik het gebruik onzinnig, maar als generieke term is het wmb ondubbelzinnig duidelijk. Met voltage ('spanning, uitgedrukt in volts') heb ik, weer even afhankelijk van de context, trouwens ook niet zoveel problemen. Overigens zijn wattage en voltage ook Engelse woorden.

Als iemand me kan uitleggen waarom we dit niet zouden mogen gebruiken, graag :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Wattage een goed Nederlands woord? :?

Kom nou toch! Het is gewoon fout. En of het nu veel of weinig gebruikt wordt door leken, is helemaal niet interessant. Op een tech-site moet je het gewoon correct schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462832

Even tussendoor, ben nieuw hier en zou graag een nieuw topic willen openen. waarom kan ik dit niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En wattage is ook geen correct Engels woord, de nette Engelse vertaling van vermogen is power.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:25
Anoniem: 175233 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:57:

Kom nou toch! Het is gewoon fout. En of het nu veel of weinig gebruikt wordt door leken, is helemaal niet interessant. Op een tech-site moet je het gewoon correct schrijven.
De Nederlandse Taalunie (a/k/a groene boekje a/k/a Woordenlijst Nederlandse Taal) denkt daar anders over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Anoniem: 175233 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:57:

Nee, dat is niet 'gewoon fout'. 'Gewoon fout' is een fallacy. Verder: we geven schermdiameters in inches en niet in (centi)meters, we noemen candela's per vierkante meter regelmatig nits en die staan ook niet in mijn Binas - ik ga niet proberen om de hele site te ver-SI-ficeren en dat zou ook geen enkel redelijk doel dienen. Dat je leraar natuurkunde heeft gezegd dat er maar 1 specifiek woord gebruikt mag worden, is niks anders dan gemakzucht van die man.
DrivinUCrazy schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:03:
En wattage is ook geen correct Engels woord, de nette Engelse vertaling van vermogen is power.
Onjuist respectievelijk aanname. Ik wil iets overtuigenders zien dan 'net' en 'gewoon', mensen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 14:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

zeef schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:11:
[...]

De Nederlandse Taalunie (a/k/a groene boekje a/k/a Woordenlijst Nederlandse Taal) denkt daar anders over. ;)
Dat en een simpele zoektocht op een Engelstalige Google laat zien dat ook het woord ook in het Engels gewoon gebruikt kan worden (en ook gebruikt wordt!):
wattage; amount of power expressed in watts
Ik snap niet wat er mis mee is.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:27
Wattage is gewoon een verkeerd woord. Zeker op een techsite als tweakers verwacht je dat het woord vermogen gebruikt wordt. Evenals dat je stroom gebruikt in plaats van amperage en spanning in plaats van voltage.

Als je dat niet begrijpt heb je vroeger bij natuurkunde waarschijnlijk niet op zitten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom is wattage een verkeerd woord?
Het is gewoon een woord dat in het woordenboek staat en iedereen weet wat je bedoelt. Dat er synoniemen zijn is natuurlijk leuk, maar het is niet alsof je die dan ook maar altijd moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
TERW_DAN schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 18:39:
Waarom is wattage een verkeerd woord?
Het is gewoon een woord dat in het woordenboek staat en iedereen weet wat je bedoelt. Dat er synoniemen zijn is natuurlijk leuk, maar het is niet alsof je die dan ook maar altijd moet gebruiken.
Je zegt toch ook niet:

"Wat zijn de centimeters van de weg ?"
of
"Door de velen graden is het buiten lekker warm"

Taalkundig is er niets mis mee en iedereen weet wat je bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 14-06-2012 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

jbhc schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 18:35:
Als je dat niet begrijpt heb je vroeger bij natuurkunde waarschijnlijk niet op zitten letten.
Fallacy. Don't. Ik heb het al gezegd en ik zeg het nog een keer: ik wil wat beters horen dan 'dat is gewoon zo' met hier en daar een 'omdat ik dat zo heb geleerd'. Dat zijn geen argumenten.
jbhc schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:03:
"Wat zijn de centimeters van de weg ?"
Wattage klinkt voor jou misschien als de eenheid watt, maar het is een grootheid. Deze vergelijking gaat dus volkomen mank, en taalkundig - met name semantisch - is er van alles mis met die zin. En ja, een gangbaar synoniem voor afstand is kilometrage.

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 14-06-2012 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Kom op zeg. Kilometrage?
Teurige boel hier :(

Spelvouten maak ik zelf ook maar compleet verkeerde termen gebruiken omdat ze gangbaar zijn is echt verschrikkelijk treurig voor een site als tweakers.

Wattage is net zo slecht als kilometrage of ohmage.

[ Voor 74% gewijzigd door jbhc op 14-06-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jbhc schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:08:
Kom op zeg. Kilometrage?
Het is anders een veelgebruikte term hoor, ik zie niet in wat er fout aan is. Dat je zelf een voorkeur hebt voor wat anders is ok, maar dat wil niet zeggen dat iets anders fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het antwoord van Olaf uit Voltage? Spanning? ook prima van toepassing is op dit draadje.
We gebruiken altijd spanning en nooit voltage, behalve als we het wel doen, wat niet zou moeten gebeuren....dus...
Het kan en mag, maar het zou niet moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dan heb ik een vraag: Hoe gaan jullie om met SI eenheden prefixen M, G, T, ... ed. tov. MiB bv.?

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 14-06-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

jbhc schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:08:
Kom op zeg. Kilometrage?

Spelvouten maak ik zelf ook maar compleet verkeerde termen gebruiken omdat ze gangbaar zijn is echt verschrikkelijk treurig voor een site als tweakers.

Wattage is net zo slecht als kilometrage of ohmage.
OK, en toen was het geduld weer op. Als mensen zich geroepen voelen om het failliet van het Nederlandse onderwijssysteem te etaleren, kunnen ze dat elders doen. Het is toch gotgeklaagd dat NIEMAND hier in staat is om uit te leggen WAT er dan fout is aan wattage, dat NIEMAND van de tegenstanders ook maar weet dat woordenboeken BESTAAN, en dat NIEMAND een fatsoenlijk argument voor het exclusieve gebruik van vermogen kan geven?

Voor de goede orde: woorden als wattage en kilometrage impliceren al een eenheid en nodigen dus uit om met eenheidsloze cijfers te werken. Zolang er echter niets gekwantificeerd wordt, zijn het prima woorden waarvan wij het gebruik niet staken. In elk ander geval zijn ze ook goed, maar lastiger in het gebruik.

De eerste die mij een geldig argument mailt of DM't krijgt een eervolle vermelding, maar het geblaat van iedereen die denkt dat het bezit van een schooltas betekent dat hij de waarheid in pacht heeft, ben ik zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 14-06-2012 21:04 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.