Bewaartermijnen data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Tijdens een it-cursus die ik volg had ik recentelijk een discussie gehad met een medecursist. Ik heb een vraag omtrent de wettelijke bewaartermijn van internetproviders. Dit is overigens geen onderdeel van de cursus, maar kwam bij toeval ter sprake toen we het hadden over de privacy van internetgebruikers.

Die cursist gaf aan de de wettelijke bewaarplicht van internet data (zoals persoonsgegevens ip-adres, logfiles etc) van gebruikers op 6 maanden ligt. Dit zou vorigjaar 2011 zijn aangepast?

Mijn overtuiging is echter dat dit 12 maanden betreft (had ik ooit ergens gelezen).
Ook bij het opzeggen van een internetabonnement worden internetdata nog 12 maanden bewaard was mijn stelling. Hij gaf echter aan dat dit niet zo is en dat bij opzegging van een abonnement direct de gegevens worden verwijderd.

Nou ben ik iemand die graag zijn gelijk haalt O-) dus ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen wat nu waarheid is en hoe bijv. een internetprovider als Ziggo hier mee omgaat?

Misschien kan iemand mij helpen de discussie te winnen _/-\o_

alvast hartelijk dank voor jullie informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Naar mijn weten zijn 2 termijnen:

6 maanden geld voor internettoegang, e-mail en internettelefonie gegevens
12 maanden geld voor alle telefoongegevens over vaste en mobiel netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Uthog,

Hartelijk dank voor de reactie. maar is dit bijvoorbeeld ook van toepassing wanneer je bij je internetprovider het abonnement opzegt? Deleten ze dan niet direct alles om plaats vrij te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Mijn excuus het is 7 jaar voor financiële gegevens:

zie site van de belastingdienst:

Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht). Wij streven echter naar zo min mogelijk administratieve lasten en hanteren soms kortere bewaartermijnen. Hoe lang u uw administratie moet bewaren, hangt af van het belang dat wij hebben bij de verschillende soorten gegevens in uw administratie. Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Daarbij moet u denken aan:

het grootboek
de debiteuren- en crediteurenadministratie
de voorraadadministratie
de in- en verkoopadministratie
de loonadministratie
De basisgegevens moeten 7 jaar bewaard blijven. Na deze termijn vragen wij deze gegevens niet meer bij u op.

http://www.belastingdiens..._uw_administratie_bewaren

Voor klantdata geld:

http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_bewaartermijnen.aspx

[ Voor 94% gewijzigd door Uthog op 14-06-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo Uthog,

Wat jij nu mailt is zeer informatief. Echter heeft dit niet te maken met de data voor Internetgegevens zoals Ip-adres, inlog/uitloggegevens etc. De basis gegevens zoals, wie is klant geweest en wat was zijn/haar naam en adres staan wat mij betreft niet ter discussie.
Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat een internetprovider bijhoudt over haar klanten nadat zij hun abonnement hebben opgezegt.

Ik denk dat het termijn van internetdata dan inderdaad 6 maanden betreft. Ook als je je abonnement hebt opgezegt. Mocht jij dit anders zien, of hierover informatie hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
De internet termijn van IP adressen etc valt onder "6 maanden geld voor internettoegang, e-mail en internettelefonie gegevens"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus ook bij opzegging van een abonnement volgens jou?\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Je IP adressen etc die worden 6 maanden bewaart vaste telefoon gegevens 12 maanden en de financiële gegevens 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt! Je blijkt er nogal verstand van te hebben. Toevallig gewerkt bij een internetprovider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan natuurlijk net zo goed 10 jaar bewaard blijven. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met backups van de bewaarde gegevens? Wie kunnen de backups uitlezen en mogelijk langer bewaren (inlichtingsdiensten, etc.)? Het zou me niks verbazen als die data op een plek langer dan 6 of 12 maanden bewaard wordt. Je zou het dan nog kunnen gebruiken voor opsporing maar waarschijnlijk niet meer als bewijsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Ik werk bij een ISP ja dat klopt.

En je weet idd nooit of het langer bewaart blijft dit zijn de wettelijke termijnen waar een bedrijf zich aan moet houden. Zullen het ook vast wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lfs,

Ik heb inmiddels wat zaken gelezen. Wat ik nu weet is dat een internetprovider slechts 6 maanden data bewaart zoals ip-adressen, inlogtijden etc. Daarna wordt dat IP-adres bijvoorbeeld weer uitgegeven aan een nieuwe abonnee (wanneer iemand opzegt bijv.) Ik vraag mij af of gegevens die langer bewaard worden, dan idd nog mogen worden opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het ook zo dat bedrijven liever minder opslaan dan meer, omdat ze dit aardig wat ruimte kost op de servers. en dus kost het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Klopt pak even voor de gein KPN de grootste ISP van nederland met 3.5 miljoen(geloof ik) ADSL klanten, als je voor al die klanten 6 maanden lang data moet opslaan moet je een flink datacenter hebben ik denk niet dat ze dat langer gaan opslaan tenzij dit door de overheid word verplicht(strafrechtelijke onderzoeken bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uthog, mag ik vragen bij welke provider jij werkt en hoe er daar met dit soort regelgeving wordt gewerkt?
Ik vind het zelf te gek voor woorden, want overheid belast nu bedrijven met hoge kosten voor opslag van nutteloze informatie (voor de providers). Daarnaast vraag ik mij werkelijk af of er tot nu toe zaken zijn geweest waarin dergelijke informatie doorslaggevend is geweest voor een vonnis, want justitie moet nu opschieten met het vervolgen van mensen. Want voor je het weet zijn data vernietigd door de Provider
Pagina: 1