HD 4800 spontane crashes

Pagina: 1
Acties:

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 00:35

Addict

Het leven is een plak kaas.

Topicstarter
Een vriend van mij had zijn pc geupgrade, en mij zijn kaart gegeven, een HD4800.
Hij vertelde mij erbij dat de kaart soms spontaan crashed, uiteraard ging ik er vanuit dat het iets softwarematigs was, wat ik makkelijk kon oplossen.
Nu merk ik het probleem dus ook op mijn pc, meerdere drivers geprobeerd, kaart wordt niet te heet.
Het vreemde is dat de kaart doorgaans niet crashed tijdens het spelen van games, maar tijdens het browsen, of zelfs idle soms. (Ik merk dat met name bij het zoeken op google images de kaart vaak crashed).

Wanneer de kaart crashed wordt het beeld zwart (op bijde schermen), en als ik muziek draai hoor ik dat nog een seconde of 5 gewoon doorspelen, waarna het systeem ook freezed.

Specs (oude pc ik weet het):

Core 2 duo 1.8 ghz (niet overclocked)
HD 4800
4 GB DDR2
Win 7 x64 (ENG)

Wellicht is er hier iemand die een soortgelijk probleem heeft gehad, of bekend is met dit probleem.
Zelf al uiteraard google en GOT-search geraadpleegd, maar zonder resultaat.
Er wordt meestal een nieuwe driver gesuggereerd en een chek voor temperatuur.

Ik weet dat een nieuwe kaar kopen niet duur is, maar ik wil geen geld meer uitgeven aan dit systeem, aangezien ik binnenkort een volledig nieuw systeem ga kopen.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 6% gewijzigd door Addict op 13-06-2012 17:18 ]

Addict

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Waar ik aan denk is AMD Powerplay, dat is het "foefje" die de kloksnelheid regelet afhankelijk van de belasting (hoog/midden/laag). Internet browsers van tegenwoordig hebben vaak hardware acceleratie en daar gaat het vaak mis. Dan moet de kaart meer power geven dan de "laag stand" maar de kaart denk nog bezig te zijn met 2d dingen en blijft dan in de "laag stand" hangen ipv "midden stand". Gevolg is dan vaak dat het geheugen en de core te weinig voltage krijgen om stabiel te blijven en dan crashed de kaart (driver).
(Powerplay zit sinds de Radeon HD 4000 serie erin volgens mij, en bij de 5000 serie kreeg je dan nog wel eens artefacts of 'grey screen of death').

(vanuitgaande dat Powerplay de boosdoener is)
Zijn er 2 mogelijke oplossingen:
1) Hardware acceleratie in je internetbrowser (vaak Flashplayer) uitzetten.
2) custom Overdrive profiel aanmaken, daar de high/med/low clockspeeds en voltages zoeken, en dan de low ietsje hoger zetten (zowel clocks als voltages, uiteraard onder het maximum...dus niet hoger dan high settings), opslaan en dan het profiel laden.

Ik heb bij m'n 5770 de idle clocks verhoogd van (volgens mij) 127Mhz naar 400Mhz (default voor dual screens) en de voltages gelijk aan medium gezet, en heb zelf geen last gehad van rare kuren tijdens browsen met hardware acceleratie aan.

• Addict

Addict

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 18:24:
Waar ik aan denk is AMD Powerplay, dat is het "foefje" die de kloksnelheid regelet afhankelijk van de belasting (hoog/midden/laag). Internet browsers van tegenwoordig hebben vaak hardware acceleratie en daar gaat het vaak mis. Dan moet de kaart meer power geven dan de "laag stand" maar de kaart denk nog bezig te zijn met 2d dingen en blijft dan in de "laag stand" hangen ipv "midden stand". Gevolg is dan vaak dat het geheugen en de core te weinig voltage krijgen om stabiel te blijven en dan crashed de kaart (driver).
(Powerplay zit sinds de Radeon HD 4000 serie erin volgens mij, en bij de 5000 serie kreeg je dan nog wel eens artefacts of 'grey screen of death').

(vanuitgaande dat Powerplay de boosdoener is)
Zijn er 2 mogelijke oplossingen:
1) Hardware acceleratie in je internetbrowser (vaak Flashplayer) uitzetten.
2) custom Overdrive profiel aanmaken, daar de high/med/low clockspeeds en voltages zoeken, en dan de low ietsje hoger zetten (zowel clocks als voltages, uiteraard onder het maximum...dus niet hoger dan high settings), opslaan en dan het profiel laden.

Ik heb bij m'n 5770 de idle clocks verhoogd van (volgens mij) 127Mhz naar 400Mhz (default voor dual screens) en de voltages gelijk aan medium gezet, en heb zelf geen last gehad van rare kuren tijdens browsen met hardware acceleratie aan.
Bedankt voor je antwoord, ik denk dat deze functie niet bestaat in mijn kaart, in control center (advanced view) kan ik wel AMD overdrive vinden, maar geen Powerplay (aangezien ik liever niet de hardware accelleration uitzet).

Verder kan ik ook weinig terug vinden over een Piek en dal schema.

Addict

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Powerplay is (helaas) ook geen optie die je uit kan zetten, dit doet de kaart automatisch.

Overdrive profiel moet je handmatig aanpassen.

Je maakt een custom profiel (bijv 'jopie') en selecteerd dan 'overdrive' bij de dingen die je kan aanvinken.
Vervolgens zoek je (met windows zoekfuntie) naar jopie(.xms als ik me niet vergis, dit is een verborgen bestand, dus verborgen bestanden weergeven anders vind ie niks).
Daarna edit je jopie.xms en zoek je naar clockspeeds (vrij korte file, zie je vrij snel staan).
Voor core, memory en voltages zijn ieder 3 values, en het is vrij duidelijk welke waar voor is.
Dan pas je de laagste aan en zet die iets hoger (of gelijk aan medium). Zowel clocks als voltages.
Sla het bestand op, ga terug naar CCC en laad het profiel en voila.

Qua temperaturen scheelt het niet zo veel, bij mij is het verschil tussen 127Mhz en 400Mhz core slechts 3 a 4ºC.

Hardware acceleratie in je browser uitzetten merk je niet heel veel van. Dan leunt de boel meer op je processor dan je videokaart en/of geluidskaart enzo. Heeft verder geen effect op andere dingen.

• Addict

Addict

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:00:
Powerplay is (helaas) ook geen optie die je uit kan zetten, dit doet de kaart automatisch.

Overdrive profiel moet je handmatig aanpassen.

Je maakt een custom profiel (bijv 'jopie') en selecteerd dan 'overdrive' bij de dingen die je kan aanvinken.
Vervolgens zoek je (met windows zoekfuntie) naar jopie(.xms als ik me niet vergis, dit is een verborgen bestand, dus verborgen bestanden weergeven anders vind ie niks).
Daarna edit je jopie.xms en zoek je naar clockspeeds (vrij korte file, zie je vrij snel staan).
Voor core, memory en voltages zijn ieder 3 values, en het is vrij duidelijk welke waar voor is.
Dan pas je de laagste aan en zet die iets hoger (of gelijk aan medium). Zowel clocks als voltages.
Sla het bestand op, ga terug naar CCC en laad het profiel en voila.

Qua temperaturen scheelt het niet zo veel, bij mij is het verschil tussen 127Mhz en 400Mhz core slechts 3 a 4ºC.

Hardware acceleratie in je browser uitzetten merk je niet heel veel van. Dan leunt de boel meer op je processor dan je videokaart en/of geluidskaart enzo. Heeft verder geen effect op andere dingen.
Hm... ik kan dus nergens vinden dat ik een profiel hiervoor kan aanmaken, wat ik wel vond is een profiel voor bepaalde appicaties, maar daar heb ik ook weinig aan, als ik zoiets aanmaak zie ik Powerplay ook niet terug helaas :(

Addict