Hulp bij reverse engineeren PIR nachtlampje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Hoi,

Ik heb voor €2,39 een LED nachtlampje (3xAA) met PIR sensor bij de Action gescoord.

Mijn doel is deze om te bouwen zodat ik m'n LED strip (12V 1,5A ofzo?) ermee te schakelen. Maar ik kom er niet helemaal uit...

Ik kan wel volgen hoe de LEDjes werken als je de schakelaar op "On" zet (schakelaar: On/off/auto), maar daarna wordt het mij te complex

Hieronder de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0l3SpPRs54SWzJJSteX3mX9g/thumb.jpg
Klik voor groter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NJo80Z7M7x6QHY6334bRSiam/thumb.jpg
Klik voor groter

Welke transistor zorgt voor het schakelen van de lampjes? En kan ik die zo vervangen door iets gelijkwaardigs, maar dan een wat zwaardere uitvoering?

De 3 transistoren die erop zitten (gezien vanaf voorkant met leds bovenaan):
9014
S8550
7136A-1

En dan nog een vraag, welke weerstand/elco moet ik aanpassen om te zorgen dat de lamp langer blijft branden? Hij blijft nu ongeveer 45 seconden branden als er beweging is. Dit zou ik graag willen verhogen naar ~2min.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2012 15:02 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42

paularts

Paulux !!!!!!

Welke transistor zit verbonden met de LED's? En welke condensator zit verbonden met welke transistor.

die 2 dingen moet je eerst uitzoeken.

de transistor die met de leds verbonden zit zal waarschijnlik als schakelaar werken. die moet dus voor 1,5A geschikt worden.
Een van de condensatoren zit waarschijnlijk met een basis verbonden om deze langer open te houden zodat deze blijft geleiden.(dus voeding van de batterij niet van de condensator) Die zou je dan moeten vergroten, kan ook zijn dat er een lek weerstand overzit, die zou je kunnen vervangen voor een potmeter zodat je een kleinere lek(instelbaar) hebt zodat hij ook langer aan kan blijven.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso kan je PIR moduletjes waarbij je tijd kan instellen zo op ebay kopen.

Het IC zelf heeft zelf gewoon een tijdsinstelling (standaard feature van die dingen geloof ik). Met wat googlen kwam ik op equivalent IC van een andere fabrikant die wel beetje datasheet heeft:
http://www.e-ele.net/DataSheet/BISS0001.pdf

Daar staat welke R en C verantwoordelijk zijn voor de tijd dat hij aan blijft, en welke pin de output is. Dan is het een kwestie van spoortjes volgen/controleren met multimeter en moet je dat zo kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De LEDs hangen aan de emitter van de 9014.

Als ik de pinout van het IC in die datasheet gelijk is aan mijn IC (en de output dus ook op pin 2 zit) dan zit de output aan de basis van de 9014.

Bedankt voor het vinden van die datasheet trouwens, maakt het een stuk makkelijker :)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
De transistor die 8550 erbij staat is degene die de lampjes schakelt, volgens mij niet de 9014.
Het lijkt er wel op dat dit een pnp type is en gezien de ledbar zou ik deze transsitor laten zitten, hem een pulldown geven, en met dat signaal een zwaardere transitor sturen.

Hiervoor:
- Haal het spoor naar de ledjes los (die loopt van de schakelaar naar boven op de foto's)
- Verbind een 1kOhm weerstand met deze lijn naar de blauwe draad.
- Verbind een 1kOhm weerstand van deze lijn naar de basis van je zwaardere NPN transistor
- Hang de emitter van de transistor aan ground en aan de blauwe draad van de pir sensor.

Anders is waarschijnlijk je ledbalk geinverteerd of de module kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks! Zal het proberen als ik een geschikte transistor heb gevonden :)

Weet iemand trouwens waar dat LEDje voor is die aan de zijkant uitsteekt? Die brand namelijk niet in welke toestand dan ook :? Is een soort fotodiode, als ik de weerstand meet in gewone conditie, en met een zaklamp erop dan veranderd de weerstand.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:23:
Thanks! Zal het proberen als ik een geschikte transistor heb gevonden :)

Weet iemand trouwens waar dat LEDje voor is die aan de zijkant uitsteekt? Die brand namelijk niet in welke toestand dan ook :? Is een soort fotodiode, als ik de weerstand meet in gewone conditie, en met een zaklamp erop dan veranderd de weerstand.
Die zorgt ervoor dat hij niet overdag gaat branden. Volgende standaard feature van zulk soort dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 12:02
Of het is een led die misbruikt wordt als fotodiode.

Wikipedia: LED circuit
via
http://www.instructables.com/id/LEDs-as-light-sensors/

[ Voor 0% gewijzigd door Tim_bots op 13-06-2012 15:51 . Reden: typo ]

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:00

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heb je misschien ook een foto van het nachtlampje? Ik ben op zoek naar een behuizing voor een projectje met een PIR sensor erin. Op de website van Action staat 'ie niet :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet gewoon een solid-state-relais op ipv de led aansluiten, en daar je verlichting op aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SA007: Bedankt! Het werkt! :D Had nog een "SEC E13007-2" transistor liggen, die aangesloten volgens jouw beschrijving (wel 2x 470 Ohm in serie gedaan ipv 1x een 1k Ohm omdat ik niks anders had liggen) en het werkt! Nu nog even verder finetunen enzo :)

Kan ik het ook nog omdraaien toevallig? Nu schakelt hij de min, maar m'n LED strip heeft een gezamenlijke plus (common anode). Ik test het op dit moment namelijk met een 12V halogeen lampje ;) Inmiddels opgelost door een klein Omron relaisje wat ik nog had liggen te gebruiken :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Dat kan ook met alleen de transistor, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de grounds van de circuits niet meer aan elkaar zitten.
Zal omdat de PIR op batterijen werkt wel geen problemen opleveren, maar wel iets om rekening mee te houden.

Dan zou je de collector aan +12V moeten hangen, basis blijft hetzelfde, emittor aan blauwe draad van je PIR en naar je LED lampen.

Vind het altijd een beetje onnodig om er dan weer een relais bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat ik 't nu pas lees, ik heb 'm ooit gereversed. Ik vond het alleen nogal tegenvallen, ik wilde 'm ook overdag gebruiken, maar dat werkte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Diezelfde PIR ? Toen ik die lichtsensor/led-achtig ding had weggeknipt werkte hij ook prima overdag hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, exact dezelfde PIR. Ik had ook de lichtsensor verwijderd, en dat zorgde ervoor dat ie totaal willekeurig aansprong. Misschien had ik pech.
Pagina: 1