casefan aansluiten op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
Ik heb misschien een domme vraag. Ik heb 4 12 cm case fans die ik wil aansluiten op mijn moederbord.
Doordat ik wat storingen gehad heb wil ik de pc nu opbouwen met z'n min mogelijk extra's zoals een fancontroller. Dit om uit te sluiten dat de problemen komen door bv de kaze fancontroller die ik heb.
Op de een of andere manier staat er spanning op mijn usb brackets aan de achterzijde. Als ik aan de achterzijde een usb-kabel aansluit op de extra usb bracket en de stekker komt tegen de bracket dan heb ik kleine vonkjes. Geen statische electriciteit want dat stopt dit stopt niet.
Ik heb alles vervangen van voeding tot dvd-speler. Kabels etc. Ik kan niet vinden hoe het komt.
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gelezen. Niks gaf een oplossing. Voor zover ik kan zien staan de afstandsbusjes van mijn zalman MS1000 HS2 goed. Aangezien het moederbordtray er niet uit kan kan ik niet controleren of er inderdaad geen sluiting gemaakt word.

Jaren terug heb ik een keer een pc gekocht bij paradigit. De laatste die ik niet zelf in elkaar gezet heb. Daar was ook steeds vage problemen. Toen bleek de kaartlezer op de een of andere manier een kortsluiting te veroorzaken. Hoe was een raadsel, maar ik moest daar van de week wel aan denken.
Paradigit wist toen geen oplossing anders dan het voorstellen om de interne kaartlezer te vervangen door een externe.
De overeenkomst is dat zowel een usb-bracket als een interne kaartlezer via de usb headers van het moederbord worden aangesloten. Beide moederborden werden gemaakt door msi. Wel 2 hele verschillende maar toch. Mocht er stroom via de fancontroller op de behuizing komen te staan dan zou dat de vonkjes kunnen verklaren.
O ja de voeding is aangeslotenen op een ups welke is aangesloten op een geaard stopcontact. De pc en randapparatuur maken als enige gebruik van deze groep. Na deze lange inleiding de werkelijke vraag.

Nu heb ik gegoogled maar ik denk dat ik de verkeerde zoekopdracht geef.

De handleiding van mijn moederbord geeft ook geen uitsluitsel. Het moederbord is een msi Z77A-GD65 het onderstaande staat in de handleiding:

The fan power connectors support system cooling fans with +12V. If the mainboard has
a System Hardware Monitor chipset on-board, you must use a specially designed fan
with a speed sensor to take advantage of the CPU fan control. Remember to connect
all system fans. Some system fans may not connect to the mainboard and will instead
connect to the power supply directly. A system fan can be plugged into any available
system fan connector.

Ik heb 2 noiseblocker m 12 s1 ventilatoren die verbruiken volgens de website 0,36 watt
2 nexus DS12Sl 12 welke 0,3 ampere gebruiken.

Nu de vraag kan ik deze ventilatoren gewoon aansluiten op de fan headers van het moederbord of overbelast ik dan het moederbord. Zodat ik ze moet aansluiten rechtsstreeks op de voeding wat als nadeel heeft dat de toeren niet geregeld kunnen worden. zonder fan controller.

Voeding is een corsair AX 750
MSI Z77A GD 65
MSI GTX N 460 HAWK 1 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
En wat als je je fancontroller (en fan's) even los haalt, echt los (de stroomtoevoer)? Heb je dan nog steeds last van vonkjes dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

O en is nou eigenlijk je vraag: "waar ligt het aan?" of "kunnen mijn fans op het moederbord?"

op de 1e heb ik geen antwoord
op de 2e kan ik zeggen: ja het zijn gewoon normale ventilatoren dus die kunnen zonder prolemen op het moederbord.

Maar ik zou zeggen, test even met alleen stroom op je moederbord (en evt hdd) zo kan je in 1 klap een hele hoop uitsluiten!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Dank voor je reactie. Mattie112. Vaak als ik de reacties op een vraag lees dan staat er als opmerking terecht: wat heb je allemaal gedaan en zelf uitgezocht. Vandaar het lange verhaal.

Ik heb de fancontroller er op het moment er helemaal uit. Ik heb van de week met zalman overlegd als het misschien zou kunnen komen dat er te weinig ruimte tussen het moederbord en de bracket zou kunnen zitten.
Ik was de eerste met deze vraag en ook zij wisten niet het antwoord op vraag 1. Ik heb van hun een uitgebreide mail gekregen met suggesties. Een van die suggesties was om nogmaals alle kabels te controleren op beschadigingen.
Door mijn ervaring van een paar jaar geleden heb ik besloten om alles wat er niet in hoort eruit te houden.

Vandaag heb ik een nieuw moederbord van msi ontvangen vanuit de rma.
Bij de P55-GD85 werd mij verteld op het msi forum dat de ventilatoren te groot waren voor de fanheaders kwa stroomgebruik. Nu zijn we 2 jaar verder en ik kon er niks over vinden. Maar hoopte dat de fanheaders nu betere stroom voeding hebben zodat ze nu wel deze 12 cm ventilatoren kunnen voorzien van stroom.

Beide vragen heb je er goed uitgefilterd. Alhoewel ik geen hoop heb dat iemand op de eerste vraag antwoord heeft. Ben ik blij met het tweede antwoord.

Aangezien ik op het moment de fancontroller eruit heb zal ik de test zoals jij voorstelde doen, zonder de fancontroller. Scheelt mij het opnieuw inbouwen. En de kabels overnieuw netjes wegwerken. Als ik geen vonkjes krijg dan weten we (ik) dat het door de controller komt. Komen er als nog vonkjes dan houd ik de usbbrackets er gewoon uit. En sluit een usb hub aan op de vaste usb-aansluitingen die aan het moederbord zitten.
En geef ik het zoeken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Ook al eens geprobeerd om de UPS er tussen uit te laten? Misschien dat die ervoor zorgt aangezien dit niet de eerste keer is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ja, ik heb de UPS gekocht omdat ik steeds storingen had. De electricien kon niks vinden in huis wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Terwijl ik de pech heb gehad dat er diverse harde schijven en moederborden en voeding stuk gegaan zijn.

De UPS zit er sinds februari er tussen. Ik woon nu 3 jaar in dit huis.Wat ik als sugestie gekregen heb van zalman was om de aardestekker er andersom in te doen. Soms schijnt de neutrale draad niet goed aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18
Soms is de aarding bij een contactdoos helemaal niet aangesloten.
Naar mijn idee geeft Zalman je een goed advies, probeer eens een verlengkabel met aarding naar een punt waar dat 100% goed zit (wasmachine, vaatwasser, meterkast)

Het lijkt me dat je usb-brackets een probleem aan het licht brengen en niet de oorzaak zijn van het probleem.
USB gebruikt immers ook massa.
Ik ben geen electrotechneut maar heb hier op GOT ooit eens gelezen dat die vonkjes indirect een bijproduct zijn van je voeding. Meen me ook 110 volt te herinneren, in ieder geval iets wat je beter op kan lossen in plaats van negeren.

Dat apart: geen zware fans op je moederbord aansluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 13-06-2012 15:31 . Reden: woordje toegevoegd ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Naja ik kan niks over jou moederbord zeggen maar mijn moederborg (gigabyte p55a-ud4) trekt prima een 0,7 amp fan op de headers :) Kijk als je met een delta fan van 3 amp aan komt ok dat gaat niet lukken maar die 0.3 amp fannetjes zouden geen probleem moeten geven.

Wat je eigenlijk moet doen is gewoon ALLEEN stroom op je moederbord (24pins en 4pins connector) + evt videokaart, je pc aan doen (zonder stroom op de hdd, dus hij boot niet) en kijken of je er last van hebt.

Zo nee: dan zit het in de controller//dvddrive//hdd//iets anders, zo ja dan ligt het aan je voeding//mobo//case (ja die kan iets "aanraken").

En dan nog iets wat je zou kunnen testen: wat sluit je aan op de USB aansluiting? Een apparaat wat zijn eigen stroombron heeft (miss ligt het wel aan dat apparaat zelf)? Of een "passief" ding als een usb-stick.

Als je echt ten einde raad ben kan je altijd een stukje draad tegen je kast plakken en aan een geaard object (verwarming) vastmaken om zo de "lek" stroom weg te laten vloeien.

edit: en ik wilde niet je TS afkraken maar er kwam een heel verhaal over onderwerp A en toen een vraag over onderwerp B dat ik me even afvroeg wat je precies wilde weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 13-06-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga ze allemaal uit proberen.

Grappig Mattie112 vrijdag heb ik een esd tafelmat gekocht met z'n speciale stekker die je in het stopcontact doet. Om de mat te aarde. Wat jij zei over de kast aarde dat was precies het geen wat ik vrijdag tegen mijn vrouw zei.

Ik heb zowel passief als met eigen stroombron zoals een labelprinter van Brother Aangesloten op de usb poorten. Ik heb met een spanningsmeter gekeken als er spanning op de usb kabel stonden. Er stond geen spanning op. De usb dongle die bij mijn draadloze headset zat heeft het iets meer als 2 jaar vol gehouden.

Mattie112 ik begrijp jou reactie wel op mijn topicstart. Het is soms lastig om niet te veel maar ook niet te weinig te vertellen over het geen wat je aan voorstudie gedaan heb om het probleem op te lossen. En zeker omdat dit z'n vaag probleem is wat ik al 1,5 jaar probeer op te lossen. Wilde ik voorkomen dat ik de indruk wekte dat ik geen zelfstudie gedaan had. En geprobeerd zelf erachter te komen wat het probleem is. :) ;-)) Bedankt voor je edit. :) :)

Denk dat ik morgen de test ga uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Mattie112 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:27:

Wat je eigenlijk moet doen is gewoon ALLEEN stroom op je moederbord (24pins en 4pins connector) + evt videokaart, je pc aan doen (zonder stroom op de hdd, dus hij boot niet) en kijken of je er last van hebt.
Heb je bij deze test wel geheugen en cpu erin of dat ook niet? Zoals ik het lees zonder geheugen en cpu. Maar beter het zeker voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja, dat is wat ik bedoel, je pc zo "kaal" maken dat je wel in je bios kan komen, dus gewoon cpu, cpukoeler, ram, videokaart, e.d. maar zonder hdd, cddrive e.d. dus alleen de 24pins en de 4pins cpu connector (en evt de videokaart) aansluiten.

Nu ik het toch over videokaart heb, heeft die een losse stroom aansluiting? Die maakt natuurlijk ook contact met de achterkant van je pc, dus wieweet zit er daar wel iets fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:18
Moest even zoeken maar hier wat meer info Ton.
Aarding kelder - PC

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Mattie112 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:34:
Ja, dat is wat ik bedoel, je pc zo "kaal" maken dat je wel in je bios kan komen, dus gewoon cpu, cpukoeler, ram, videokaart, e.d. maar zonder hdd, cddrive e.d. dus alleen de 24pins en de 4pins cpu connector (en evt de videokaart) aansluiten.

Nu ik het toch over videokaart heb, heeft die een losse stroom aansluiting? Die maakt natuurlijk ook contact met de achterkant van je pc, dus wieweet zit er daar wel iets fout...
Zonder cpu koeler en ram. Geen vonkjes. Wel met videokaart.

Ik ga morgen nogmaals testen met cpu koeler en ram. Aangesloten

Over je opmerking van de videokaart, ik denk dat het heel goed mogelijk is dat die het probleem zou kunnen zijn geweest. Ik heb een nieuw MSI gtx 460. De vorige is rma gegaan na bijna 1,5 jaar gebruik. Een defecte lager in de achterste ventilator zorgde ervoer dat de ventilator niet gelijk opstartte.
Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat alle problemen door de videokaart zijn gekomen. Niet door de ventilator misschien ook wel als de ventilatormotortje stroom lekkage gaf via de koeler.

Nu ik zo terug denk zouden de problemen best eens kunnen zijn begonnen toen ik deze videokaart erin deed. Voordat ik de msi videokaart erin deed heeft er een half jaar een sapphire HD 5770 vapor in de computer gezeten zonder problemen. Omdat ik toendertijd te gelijkertijd een ocz vertex 2 in de pc gedaan heb en die een paar keer defect gegaan is heb ik niet aan de videokaart gedacht.

Morgen ga ik weer verder. Nu even ontspannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je zou inderdaad toch sterk de videokaart gaan verdenken :)

Ik zou zeggen sluit alles aan BEHALVE de videokaart, heb je vonkjes ja dan weet je dat het aan je kaart ligt :p heb je geen last dan beginnen we gewoon weer van voor af aan :)

Als je videokaart het probleem is zou het nog leuk zijn om te weten waar het aan ligt, misschien een stukje koper ofzo wat ergens vast zit tussen je koeler en een 'stroom' punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Een kleine update. Ik verdenk nog steeds de videokaart dat er op de een of andere manier een stroomlekkage van de defecte koeler kon lekken na de behuizing. De videokaart is een dubbelslots uitvoering.

Vandaag had ik geen vonkjes. Als ik een usb stekker bij de usb-brackets hield. Er zijn 2 dingen anders ik heb de kaze fancontroller er niet meer in zitten. En ik heb een andere videokaart erin. (degene met de kapotte ventilator is onder garantie vervangen. Ik kan dus niet testen als het door die videokaart komt.

Maar op het moment heb ik een groter probleem. Het nieuwe moederbord wilt helemaal niet opstarten. niet in de kast en niet buiten de kast. Ik heb getest met 2 verschillende voedingen. Na overleg met komplett het moederbord RMA gestuurd, omdat ik nog binnen een maand zit van aanschaffen heb ik gevraagd om een ander merk moederbord. Dit omdat ik op het engelse msi forum best veel klachten in verhouding met andere types van msi zie. Ik heb het idee dat de fabriek waar deze worden gemaakt erg slordig werken oid. De pinnetjes die aan de achterzijde van het moederbord zitten hebben grote lengte verschillen en sommige zijn een beetje krom. Het kan natuurlijk ook grote pech zijn dat ik een moederbord krijg die gelijk doa is.

Als ik de pc aanzette dan draaide heel even de fans nog geen seconde. Het lampje van dr mos wat boven aanzit brand dan rood gaat uit de eerst cpu led brand even blauw en de pc herstart zichzelf. Het gaat zo snel dat er zelfs geen getallen op het leddisplay komen te staan.
De puzzel gaat dus met een ander moederbord volgende week als ik geluk heb verder.

Bedankt allemaal voor het meedenken. In de tussentijd ga ik voor de zekerheid nog wel de bedrading van de stopcontacten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-09 15:22
Is dit hetzelfde moederbord waar de vonken vanaf vlogen? Misschien heeft het een wel met het ander te maken of begrijp ik nu iets niet goed. Uit je verhaal valt (voor mij) lastig uit te maken wat nu precies de tijdlijn is waarin dit alles gebeurt.
Wat ik er uit haal is dat je PC nu niet meer opstart, maar ook niet meer vonkt? Is ook een oplossing :-P
Wat betreft de USB brackets, het eerste wat ik zou doen is die loshalen van de behuizing en dan kijken of er nog gevonkt word. Ja, dan ligt het aan je bracket/USB aansluiting (ik meen dat er een speciale rode USB zit op het moederbord met hogere capaciteit voor bepaalde apparaten). Nee, dan pas verder rommelen.
Maar als ik merk dat er ergens stroom staat waar dat niet hoort trek ik alles uit de behuizing om te voorkomen dat de boel naar zijn grootje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hoi Morerevs, Ik zal proberen een overzichtelijke tijdlijn te maken.

Ik heb in juli 2010 een pc gemaakt met de volgende setup:

Zalman MS1000 HS2
Scythe Kaze Master Pro 5.25
MSI P55 GD85
OCZGold DDR3,1333-8GK
IntelCore i7-860, s1156
Coolermaster silent pro 600W
sapphire HD 5770 vapor
4 harde schijven van WD en Samsung
Een dvd brander en dvd speler. (deze heb ik niet meer dus ik kan zo even niet nakijken welk type precies.
De brander was volgens mij een sony/nec 7200a

In december 2010 heb ik de videokaart vervangen door een MSI GTX 460 Hawk 1 gb
en heb ik een OCZ SSD 3.5", 120GB, SATA, Vertex 2 als bootdisk geplaatst

Deze SSD is in totaal 2 keer vervangen voor het eerst in augustus 2011 en daarna Februari 2012 Ik heb deze toen om mogen ruilen tegen betaling voor samsung 830 240 GB

In juli 2011 ging het moederbord stuk. Ik kon niet w7 installeren problemen met sata aansluitingen oa.

Doordat veel van mijn problemen verklaard konden worden door de klachten van de ssd. Heb ik de eerste keer niet en de tweede keer wel gezocht waar evt problemen vandaan konden komen. Oa spanning op wandcontactdozen na gemeten. overbelastingsstekkerdoos. Verder alles wat voor komt bij de De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Met al die tips heb ik toen niks gevonden. De videokaart werkt eigenlijk altijd wel goed. Op het hangen van een van de ventilatoren na, die bleef even hangen. Als de pc op zijn kant lag tijdens het inbouwen van bv ssd. Of daarna weer rechtop stond. Dan deed de achterste ventilator raar.

In februari 2012 is de voeding doorgebrand toen ik de pc aanzetten en heb ik deze vervangen door een Corsair AX 750 gold. De Coolermaster was bijna 3 jaar oud. Doordat er zoveel vage problemen waren en ondanks dat de electricien zei dat alles goed was aangesloten. Heb ik voor de zekerheid een ups gekocht zodat de pc voeding een stabiele stroomaanvoer had.

Ik werd toen zo gek van dat er steeds dingen stuk gingen en niemand wist hoe het kwam en zei dat alles goed was. Dat ik die ups zag als een verzekering voor wat gerustheid.

Eind mei heb ik een MSI Z77A GD 65 met i5 3570K gekocht voor mijzelf en deze ingebouwd in de zalman. En het oude moederbord in een Silverstone behuizing geplaatst. zodat mijn dochter een (zeer) goede pc had voor haar nieuwe school.

Tijdens het bouwen heb ik mijzelf altijd geaard via de verwarming met een polsbandje. Vorig weekeinde heb ik een esd (antistatisch) tafelmat gekocht die geaard word via een geaard stopcontact. Ik zelf word dan ook geaard via de tafelmat via een metalen polsband.

Hopelijk is de tijdlijn zo een beetje duidelijk. Ik hoop dat het leesbaar is, ben vandaag en gisteren druk bezig geweest. En ik had donderdagavond zoiets ik beantwoord morgen jou vraag. En dat was door de drukte niet gelukt. Ik lees het morgen zelf nog een keer na of ik fouten zie staan in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Hoi,Ton. Dank voor de uitgebreide uitleg maar waar ik voornamelijk op doelde was je laatste post boven die van mij.
In de 2de alinea zeg je dat je geen last meer had van vonkjes, missschien door de fancontroller te verwijderen en de GPU te wisselen, en daarna zeg je dat de PC niet meer start. Heeft het dan kortstondig gewerkt en daarna overleden (en wat is er gebeurt?)
Wat ik me ook afvraag: is dit alles gebeurt in die Zalman behuizing? Misschien is er wel iets mis met de bedrading van die behuizing.
Ook zeg je dat de pinnetjes aan de achterzijde van het (de) moederbord(en) onregelmatig zijn. Is het mogelijk dat bij het vastschroeven van de videokaart op de behuizing het moederbord tegen de behuizing is gedrukt? Mischien door te lange pinnetjes of te korte stand-offs i.c.m een GPU bracket (of USB bracket) dat niet de goede maat heeft. Of zelfs een verbogen deel van de kast zelf o.i.d.
Met zoveel onderdelen die overlijden moet er toch ergens een constante factor zijn en naar ik begrijp is aarding en statische electriciteit nu wel uitgesloten.
Doet die Silverstone het wel goed? Misschien tijd om te ruilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ok nou snap ik wat jij bedoelde. Ik heb vorige week dinsdag een nieuwe MSI Z77A-GD65 mogen ontvangen nadat de eerste na een week zonder problemen kapot ging. Deze ging kapot nadat ik de gpu geplaatst had en de usb bracket. Waardoor is mij nog altijd niet duidelijk, ik heb veel gegoogled en op de msi-forum gezocht. Bij het eerste Z77 moederbord had ik het probleem dat er een foutcode 55 kwam. Als ik de pc aan deed. De pc kwam dan in een bootloop en startte niet eens het bios op. Wat ik terug heb ik kunnen vinden is dat het komt door een foute communicatie tussen het geheugen en moederbord. Ik heb Corsair geheugen gekocht wat in het qvl voor komt. Als iemand de vraag stelt in het engelstalig gedeelte van het msi forum met de combinatie Z77A en foutcode 55. Lees je berichten in de trant van o nee niet weer Z77A en geheugen. Neem maar contact op met MSI voor garantie.

Misschien ging het eerste moederbord kapot door jou sugestie dat met het aandraaien van de GPU het moederbord door buigt en contact maakt.

Woensdag en in de loop van donderdag heb ik heel rustig het nieuwe moederbord in de behuizing gedaan. Drie keer gekeken als alles goed was aangesloten. Geen schroefjes ed onder moederbord.
Daarna zoals Mattie112 voorstelde getest.

Als ik toen de pc aanzette dan draaide heel even de fans nog geen seconde. Het lampje van dr mos wat boven aan het moederbord schuin boven de cpu zit brand dan rood gaat uit de eerst cpu led brand even blauw en de pc herstart zichzelf. Het gaat zo snel dat er zelfs geen getallen op het leddisplay komen te staan. Ik heb na een paar keer opstarten de voeding uitgeschakeld. En alles nagekeken. Het moederbord uit de behuizing gehaald en op een kartonnen doos geprobeerd te starten helaas gebeurde daar hetzelfde.
Fans draaide eventjes rond denk nog geen seconde lampje van dr mos brandde rood ging uit en daarna ging het eerste cpu lampje branden die ging uit en het moederbord schakelde zichzelf helemaal uit om daarna op nieuw te proberen op te starten. Op het karton had ik enkel de cpu koeler en geheugen aangesloten.

Toen het moederbord nog in de behuizing zat heb ik getest of ik op dat moment vonkjes op de usb-brackets kreeg. Aangezien op dat moment alles zo was zoals ik normaal de usb kabels aansluit.
Normaal installeer ik eerst w7 en alle programma's als alles goed draait dan zet ik de pc uit. Draai de behuizing een kwartslag en haal de ene keer de voeding wel en de ander keer de voeding er niet uit.
Ik aard mij dan raak eerst de behuizing aan pak dan een usb kabel en sluit die aan. Als de usb poorten van het moederbord vol zijn en ik sluit er een aan op het usb-bracket kreeg ik de vonkjes.

Nu heeft donderdag de pc niet normaal gedraaid als anders. Dus een paar uur ivm installatie programma's het verschil tussen nu en anders is dus dat de behuizing/pc niet lang aangesloten heeft gezeten op het stroomnetwerk. de eerste keer, later nog een keer getest door de pc uit te laten maar wel een half uur met onder spanning.
Ik had zoiets, de pc mag dan wel niet op startten door het defecte moederbord. Dit is wel de ideale gelegenheid te testen of er nu wel vonkjes kwamen bij het usb-bracket. Zonder bang te hoeven zijn dat ik iets kapot maak. Want dit moederbord is helaas toch al defect. Toen had ik geen vonkjes.

DIt alles is gebeurt in de zalman behuizing. Op dit moment is de enige constante factor bij de vonkjes de zalmanbehuizing en de usb-brackets die geleverd zijn door msi.En de verwijderde fancontroller. De rest is allemaal nieuw. Het zou wel erg sneu zijn als ik iets nieuws koop en dat hetzelfde effect geeft.

Het moederbord wat ik in de silverstone gebouwd had wat ik eerst in de zalman had zitten is defect. Voordat ik hem uit de zalman haalde deed hij de laatste week al raar. Toen ik hem in de Silverstone gemonteerd had startte hij helemaal niet meer op. ;-(( . Ik gebruik nu een 10 jaar oude P4 met xp en 1 GB intern geheugen. You tube loopt dan niet soepel kan ik je zeggen ;-)

Je laatste vraag of mijn opmerking van de pinnetjes welke onder het moederbord zitten. Deze verschilde allemaal erg van lengte. Ik heb er geen foto van gemaakt helaas maar de pinnetjes die in de buurt zaten van de 24 pins voedingsaansluitingen aan de onderkant stonden onder een hoek van 45 graden toen ik het moederbord van de onderkant keek. In mijn herinnering zijn de meestte pinnetjes afgeknipt boven het soldeersel en allemaal ongeveer even lang bij dit moederbord verschilde ze erg van lengte en waren sommige bijna net zo lang als de pinnen van de koeling die op het moederbord zit.

Komplett heeft mij een aanbod gedaan om het moederbord te ruilen voor een ander type of geld terug. Ik had hier ook om gevraagd. Omdat het tweede bord helemaal niet opstartte.
Ze hebben de volgende moederborden aangeraden:

ASRock Z77 Extreme6 - Socket 1155 - ATX
ASUS P8Z77-V PRO - Socket 1155 - ATX

Ik denk aan de asus omdat daar veel extra's bij zit deze komt aan het eind van de week weer binnen bij Komplett.

Ik had niet gedacht aan een krom moederbordtray, wel aan te korte stand-off pinnetjes. Ik heb wel het moederbord tray goed bekeken of ik daar rare dingen aan zag. Dat zag er wel normaal uit. Ik zal morgen kijken met een kleine waterpas of ik een kromming in het moederbordtray kan ontdekken. Zal wel lastig zijn door de gestanste versterkingsranden.

Gisteren en vandaag aan het kijken geweest voor een nieuwe behuizing. Het is zonde zijn om binnen 2 jaar een dure zalman af te schrijven maar een nieuw moederbord kost meer. Helaas is het lastig te vinden hoe lang de stand off zijn in de behuizingen. Als ik dan iets nieuws koop dan graag een met veel ruimte tussen het moederbord en de tray dacht zo maar ;-) Ik zit te denken aan een Corsair Obsidian 550D vanwege de stilte. En het goed kabelmanagement. En de ruimte achter het moederbord tray en de zijkant. Wat in de zalman erg tegenvalt. Ik ga dan wel de makkelijke hot swap bays missen voor de harde schijven. Maar ja elk nadeel heeft een voordeel en andersom.

Wat ik ook zag wat misschien een oorzaak kan zijn. Het gat in het moederbord tray van de zalman is te klein om een bracket van een koeler te plaatsen. Als ik een koeler plaats met een backplate dan moet ik het moederbord uit de pc halen. Tot vorig jaar juli had ik een mugen 2 B in geinstalleerd. Omdat ik dat een drama vond om te installeren en ik dacht dat daardoor het moederbord defect gegaan was heb ik het laatste jaar een standaard koeler van intel gebruikt. Aangezien deze veel lawaai maakt en het moederbord toch kapot ging. Wist ik dat het niet kwam door de mugen. heb Ik nu als koeler een noctua NH u 12 P koeler gekocht. Welke veel makkelijker te plaatsen is.Nu weet ik niet van welk materiaal de schroeven gemaakt zijn die je vanaf de achterkant van de backplate door het moederbord steekt. Maar deze schroef komt tegen het moederbord tray. En zou zo voor een geleiding kunnen zorgen. Dit zou dan enkel kunnen gelden vanaf 30 mei toen ik de Z77A een week goed draaiend gehad heb. Daarvoor en daarna heb ik enkel gebruik gemaakt van de standaard koeler van intel. Ik heb de schroeven van de noctua hand vast gedraaid omdat ik bang was dat ik teveel spanning op het moederbord zou zetten. Als ik de schroeven met een schroevendraaier vast draai.

Tevens heb ik vandaag alle stopcontacten en verbindingen vanaf het stopcontact naar de meterkast nagekeken. De (kan even niet op de goede naam komen) automaten in de meterkast waren met mijn kennis als semi prof goed aangelegd. Het is ook al weer bijna 23 jaar geleden dat ik het geleerd heb.

De blauwe draden in de meterkast zaten enkel in aansluitingen waar een N bij het gat stond. De geel groene aarde draad was vast gedraaid op het aarde klem
Bij de stopcontacten in de woonkamer (4 stuks) zag ik niks vreemds. De kleuren waren bij kleur gehouden en alle draden zaten goed vast. En waren allemaal op dezelfde manier aangesloten en door gelust. Ik heb er een foto van gemaakt zal straks kijken of ik die kan uploaden. Dus ik denk/ hoop dat de bedrading in huis goed is aangelegd.

Als het in de meterkast goed is aangesloten heb ik een vraag. Wat ik niet helemaal begrijp. Toen ik les kreeg in elektriciteit is mij geleerd dat doordat het wisselspanning is niet uit maakt hoe de stekker in het stopcontact zit. En hoe de draden in een stekker zijn aangesloten. Nu begrijp ik wel dat als het in de meterkast niet goed zit aangesloten het verderop niet goed komt.
Klopt het geen wat ik toen geleerd heb nu niet meer door voortgaande inzichten? Of is wat ik onthouden heb een klok klepel verhaal. Zo weer een lang verhaal. Maar alles voor het goede doel :-))

Nog niet genoeg karma voor het foto-album. ;) ;) Als er behoefte aan een foto is van het stopcontact dan zal ik via een externe hoster de foto uploaden en plaatsen

[ Voor 0% gewijzigd door TurboTon1973 op 18-06-2012 20:24 . Reden: opmerking van het fotoalbum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Voor zover ik weet is bij wisselspanning het niet van belang welke kant op de stekker zit, en de electricien was ook langs geweest toch?
Toen het nieuwe moederbord niet meer werkte en je het buiten de kast had, startte je toen via de knoppen op het MB of zat er nog iets van de behuizing aangesloten? Dit even om bedrading in de kast uit te sluiten.
Heb je bij de Noctua koeler nog ringetjes geplaatst tussen de schroeven en het MB? Zo ja zou je in pricipe geen sluiting moeten hebben naar de tray. Wat me wel te binnen schiet is dat er een post was hier op Tweakers over een zelfde MSI MB waar de backplate (Mugen koeler)drukte op componenten aan de achterzijde van het MB rondom de socket. Daar staken ook al dingen uit 8)7
Bij het volgende MB (Asus?) maar eerst alles buiten de kast opbouwen en kijken of het stabiel draait. Evt. nog proberen met een andere voeding als je die niet vertrouwd. Succes iig!

Ok edit time!
Heb even snel je zalman ms1000hs2 opgezocht en nu komt mijn nieuwe theorie :*)
Stand-offs redelijk kort + weinig ruimte voor kabels achter het moederbord+lange pinnetjes aan de achtezijde MB=sluiting?
Wanneer je het achterpaneel (met foam toch?) terug op de kast zet, is dit makkelijk te doen of zit er dan een kabel klem?
Zo, nu naar bed :O

[ Voor 16% gewijzigd door morerevs op 18-06-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
morerevs schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:07:
Voor zover ik weet is bij wisselspanning het niet van belang welke kant op de stekker zit, en de electricien was ook langs geweest toch?
Toen het nieuwe moederbord niet meer werkte en je het buiten de kast had, startte je toen via de knoppen op het MB of zat er nog iets van de behuizing aangesloten?

Ik heb toen het moederbord opgestart met de knoppen van het moederbord. Enkel met de voedings kabels aangesloten. De AX750 zat nog wel in de behuizing maar deze kabels waren de enige kabels vanuit de behuizing naar het moederbord. Omdat ik ook nog een nieuwe TX 550 M van Corsair had liggen heb ik die uit de silverstone kast gehaald en daar mee geprobeerd de pc op te startten.

Dit even om bedrading in de kast uit te sluiten.
Heb je bij de Noctua koeler nog ringetjes geplaatst tussen de schroeven en het MB? Zo ja zou je in pricipe geen sluiting moeten hebben naar de tray. Wat me wel te binnen schiet is dat er een post was hier op Tweakers over een zelfde MSI MB waar de backplate (Mugen koeler)drukte op componenten aan de achterzijde van het MB rondom de socket. Daar staken ook al dingen uit 8)7

Ik heb geen extra ringen er tussen gedaan bij de noctua. De backplate kwam niet tegen pinnentjes aan zoals de andere persoon met de mugen koeler. Dat had ik ook gelezen en gecheckt. De Noctua heeft een geisoleerde backplate. Aan de kant waar de cpu zit van het moederbord gaan wel een paar kunstof opvul buisjes. Maar die kunnen haast niet voor isolatie zorgen tussen de koeler en cpu. Denk ik.

Bij het volgende MB (Asus?) maar eerst alles buiten de kast opbouwen en kijken of het stabiel draait. Evt. nog proberen met een andere voeding als je die niet vertrouwd. Succes iig!

Zal ik doen thanks voor het meedenken. Zoals Mattie al opmerkte als je wanhopig word.... Ik ben een vrij geduldig man met computers. Nooit de neiging gehad om ze uit het raam te gooien de laatste 25 jaar. Maar 2 weken geleden had ik zo iets en nu raak ik nooit meer een pc aan. Ik ben echt wanhopig. Dit is mijn 8 ste pc build. En er gaat zoveel mis, terwijl met de vorige 7 alles goed gaat. Die draaien allemaal zonder problemen. Dus ik kan het wel. Alleen niet als de pc voor mezelf is. :( :(

Ok edit time!
Heb even snel je zalman ms1000hs2 opgezocht en nu komt mijn nieuwe theorie :*)
Stand-offs redelijk kort + weinig ruimte voor kabels achter het moederbord+lange pinnetjes aan de achtezijde MB=sluiting?

Klopt. Ik kan geen kabels achter het moederbord wegwerken. Bij de eerste build heb ik wel kabels vastgeplakt gehad van een ventilator. Maar dat heb ik vrij snel verandert.

Wanneer je het achterpaneel (met foam toch?) terug op de kast zet, is dit makkelijk te doen of zit er dan een kabel klem?

Het is niet altijd makkelijk om dat te doen.
Er zit vrij snel een kabel klem. Je moet echt de kabels naast elkaar vastplakken. En dan hopen dat je de kast dicht krijgt. Bij de laatste poging heb ik alle voedingskabels ook naar binnen gebracht. Maar bij de laatste poging hebben de zijkanten niet op de kast gezetten. Vanwege het niet opstarten van het moederbord.

Zo, nu naar bed :O
Ik hoop dat je lekker geslapen hebt.

Na jou opmerkingen over de korte stand-offs hebben mij besluit om een nieuwe kast te gaan kopen versterkt. Nu nog op zoek naar een goede kast. Met grotere stand offs. ;)

edit hier de meetgegevens van de stand-offs:

Ik heb alle stand-off nagemeten en ze zijn tussen de 5,73 en 6,00 mm hoog. Daarna heb ik de waterpas op de stand-offs gelegd en wat mij toen opviel is dat de middelste standoff naar binnen is verzakt.
Zowel als ik de waterpas op de stand-offs leeg als op het moederbord tray. loopt de tray af naar het midden toe. Aan de achterzijde is dat lastig te meten maar dat komt denk ik doordat het een soort sandwich plaat is. De achterkant was wel waterpas.
Het hoogte verschil bedraagt ongeveer de dikte van de dunne kabels van een casefan. En het moederbord tray loopt af richting de achterkant waar je de brackets moet aansluiten. Van de achterzijde na het midden valt het verloop wel mee. Ook daar loopt de behuizing af naar het midden. Dus zoals je suggereerde is de tray hol
Ik heb ook even bij de Silverstone LC20B HTPC behuizing gemeten daar is de hoogte bijna 2 keer zo hoog met 11,5 mm ongeveer. De stand offs daarvan staan ook op een heuveltje.

Edit 3:

Ik denk dat ik de oplossing heb. Ben er niet blij mee. Mijn behuizing valt net niet binnen de ATX 2.2 specificatie. Die schrijft voor dat de minimum afstand 6,35 mm moet zijn tussen de bodemplaat en moederbord. Bij mij is die tussen de 5,72 en 6,00 mm. Dit in combinatie met lange soldeerpinnetjes van de electronische componenten Die max 4mm mogen zijn en die erg lang waren bij mijn moederbord. Ik kan ze niet meer nameten omdat ik het moederbord niet heb. Hebben er denk ik voor gezorgd dat er op die manier contact kwam tussen het moederbord en de bodemplaat. Als het erg warm werd dan zet alles natuurlijk uit waardoor er op die manier contact gemaakt werd. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn dat ik bsod kreeg als ik een poos aan het gamen was terwijl de cpu niet echt warm werd 50-60 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door TurboTon1973 op 19-06-2012 14:08 . Reden: meetgegevens van de stand-offs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Laaang geslapen ;) . Ik had de edit gemist maar dat is wel detail zoekwerk die atx standaard! Is dit niet op te lossen door langere stand-offs of ben je die kast gewoon zat?
Laten we hopen dat het met het nieuwe mobo en (evt) nieuwe behuizing allemaal wat beter gaat. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Ik wou dat ik zo lang kon slapen, ben er moe genoeg voor :z :z na dit uitzoekwerk. Ik ben op de atx standaard gekomen nadat ik bij spacepromotions aan het mailen geweest ben om er achter te komen wat de oorzaak zou kunnen zijn van de vonkjes. Spacepromotions is de importeur van Zalman hier in NL. Althans dat haalde ik uit de website van Zalman. Spacepromotions heeft mij heel goed geholpen. Snel gereageerd op mailtjes totdat ik begon over garantie. Toen hoorde ik niks meer van ze :'( :'(

Ik heb toen de hoogtes gemaild en gezegd dat ik 1 of 2 10e mm ernaast zou kunnen zitten met meten omdat bij het meten van de afstandhoudertjes onder de rand van de behuizing ik de schuifmaat schuin moest houden. Ik heb trouwens een digitale schuifmaat.

Dit was een reactie:

De 1 tot 2 10e mm afwijking valt binnen de specificaties.
Bij de ATX 2.2 specificaties wordt aangegeven dat de minimale afstand tussen de bodemplaat en het moederbord 0,250 Inch (6,35mm) moet zijn.

Ik verwacht eigenlijk niet dat er los van het CPU bracket aan de achterkant van het moederbord punten zijn die meer dan 4mm uitsteken.
Voor het CPU bracket is er een uitsparing in de bodemplaat gemaakt.

Ik heb toen nog gereageerd met dat een halve centimeter verschil meer is als 1 á 2 10e mm verschil. En dat ik vind dat zalman dan wel een erg kleine foutmarge heeft ingebouwd in deze kast. Gezien het feit dat ze geprobeerd hebben de kast aan de minimum eisen te bouwen. Terwijl kwa breedte helemaal niet zou hoeven.

Tevens heb ik aangegeven dat ik vind gezien de prijsklasse van de kast ik mag verwachten dat alles aan de minimum eisen voldoet. En dat in mijn ogen deze kast voor garantie in aanmerking zou moeten komen. Dat ik zelf de kosten voor mij neem die ik gemaakt heb door te kijken of het door andere hardware en/of fouten in het stroomnetwerk zaten.

Helaas op de laatste mail word niet meer gereageerd. Eerder werd er keurig en netjes heel snel gereageerd binnen een uur soms. Zo snel had ik niet verwacht. Maar om helemaal niet te reageren als iemand aangeeft dat hij vind dat dit onder garantie valt. Vind ik niet netjes. Het is een kast van 130 euro. Kijk als ik een kast koop van 30 euro dan moet het ook voldoen aan alle maten vind ik maar dan neem je een bewust risico.

Ik zal proberen om dit niet een te langdraderig verhaal te maken zoals de vorige keren. :) :)
Op je laatste 2 vragen.
Ik ben bang dat als ik de afstandhouders verhoog dan verander je de verhouding van alle Aansluitingen van de achterzijde. Ik zou de stand offs met ongeveer 1 cm moeten verhogen. Minimaal een halve centimeter. Dan moet ik de dremel ook in de achterzijde zetten om de audio kabels aan te kunnen sluiten.En de videokaart zou ik moeten opvullen. Correct me ive been wrong.

Die angst plus het risico dat er weer een moederbord of ssd stuk gaat. Zorgt er voor dat ik steeds meer er aan denk om een nieuwe behuizing te kopen. Verder is het een fijne ruime koele kast. De hot swap mogelijkheid vind ik heel erg fijn. Zo zelf voor een iets andere constructie gekozen hebben.

Ik heb gisteren en eergisteren bij allerlei reviews gekeken. Maar bij de maten van de behuizingen staat nooit hoe hoog de stand offs zijn. Ook niet op de websites van bv fractal of Corsair. Ik vond de reviews van de Corsair Obsidian 550D en de Fractal design Define black pearl XL wel intressant. Grote en stille behuizingen. Ik heb alleen een probleem het geld begint een beetje op te raken. Ik heb gisteren in overleg de bestelling van de asus z77 v pro geannuleerd en daarvoor in de plaats de duurdere ASUS Sabertooth Z77 besteld deze is net binnen gekomen. Er is eigenlijk maar een reden waarom. Dit moederbord heeft extra beveiliging tegen ESD Surge en stof. Ik hoop dat hier door de onderzijde netjes is afgewerkt zonder lange pinnentjes. Dit moederbord is wel 35 euro duurder, maar mijn nachtrust is dat meer dan waard. :) :) En nu eerst stofzuigen. Mijn dochter viert dit weekeinde haar verjaardags feestje. Wat later ivm een gebroken been. Dan wil ik wel als een echte huisman een net huis.( al hoewel ik liever nu de pc in elkaar ga zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Helemaal gelijk wat betreft het niet meer passen van het backpanel, niet bij stilgestaan. Wel leuk dat als je een beetje kritisch bent je dan geen antwoord meer krijgt van Zalman, of misschien is je mail doorgeschoven naar hogerop(wishfull thinking).
De Sabretooth is een mooi bord, maar gaat dit nu weer in de Zalman of toch maar wachten op een nieuwe behuizing?
Anyway, Stofzuigse en een fijne verjaardag toegewenst alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
ik heb een rekenfout gemaakt. Als ik risico wil uitsluiten dan zou een stijging van 3 tot 5 mm genoeg moeten zijn. De grootste afwijking is 0,7 mm ten opzicht van de minimale atx 2.2 standaard. Wel balen dat het zo krap is.
Ik heb net contact gehad met Zercom waar ik de behuizing gekocht heb voor RMA. Hij denkt zoals hij de importeur kent dat hij het hogerop zoekt hoe dit op te lossen en pas reageert als hij daar een reactie van gehad heeft.

Zoals ik contact gehad heb met de importeur lijkt mij dat een goede verklaring. Tot de laatste mail werd er elke keer keurig meegedacht. En oplossingen aan gedragen. Welke ik niet vaak bij bedrijven mee maak.
Vandaar dat ik eerst zo verbaasd was dat ik niks hoorde.
Ik wacht af met inbouwen voordat ik wat gehoord heb van de importeur.
Voordat ik met de dremel aan het slijpen ga. Probeer maar opvul stukken te vinden van 1 en 3 en 5 mm. Als je deze maten leest dan denk je wat is dat weinig. Dat zo klein beetje het probleem kan zijn. Ik hoop dat er een oplossing komt in de vorm van een andere behuizing. Zodat het netjes opgelost word zonder te veel gok en dhz.

Huis is gezogen nu eten koken.
Pagina: 1