Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem dat kan dienen voor games en game/realtime 3d development, en dan specifiek het gebruik van Zbrush, UDK/Unity, 3dsmax/Modo, Photoshop e.d.
Dus enerzijds software die heel cpu/geheugen-gebonden is, en anderzijds games en engines die heel erg van de gpu afhangen.
Renderen doe ik nagenoeg niet, en de meeste dingen die ik wél doe zijn beperkt tot één core dus meer dan vier cores zal me vrij weinig voordeel opleveren. Zolang ik Max, UDK en Photoshop vloeiend tegelijk kan draaien is het goed (en dit zal ook eerder een uitzondering zijn, meestal blijft het bij twee tegelijk)
Ik wil niet overclocken, stabiliteit en langdurig gebruik gaan voor op extra snelheid.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ideaal gezien zou het rond de €1500 kosten, maar het mag tot +/-€1750. Langdurigheid is me wel wat waard. Als ik ergens op kan besparen komt dat natuurlijk goed uit, alles wat ik overhoud gaat later rechtstreeks naar een extra monitor of upgrades.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt?
Mijn vorige pc was een laptop, dus buiten randapparatuur heb ik niks om mee te nemen naar dit systeem. Ik heb wel een muis, tekentablet en speakers. Als tweede monitor zal ik een oude 17" gebruiken, maar ik wil een nieuwe monitor voor kleur-gevoeliger werk en gamen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Op het gebied van grafische kaarten is Intel wegens compatibiliteit met 3d software en vorige ervaringen met ATI drivers te verkiezen, wat jammer genoeg qua prijs nadelig kan uitvallen.
wenslijst: pc (ik zie in andere topics dat wishlists in een tabel geplaatst worden, hoe krijg ik dit voor elkaar?)
Dit lijkt me een goed begin, maar ik zou graag nog advies krijgen van iemand met meer ervaring voor ik mijn bestelling plaats.
-Bij de videokaart heb ik vrede genomen met de 560 ipv een 670. Die had ik veel liever gehad (voor gamedev, niet alleen gamen) maar het lijkt me voordeliger om met een 560 te beginnen en dan te upgraden eenmaal prijzen naar een schappelijk niveau zakken.
Is er misschien nog een betere kaart in dezelfde prijs-klasse?
-Bij cpu's merkte ik op dat gelijkaardige chip's al snel meer kostten als het een i7 was. Als ik voor een qua kloksnelheid en aantal cores gelijkwaardige i5 ga, wat mis ik dan? Ik las over Hyperthreading
-Bij cases ben ik op een combinatie van populariteit en 'niet-ongelofelijk-lelijk-heid' afgegaan, dus alle advies is hierover heel welkom. Het voelt instinctief fout om hier veel geld in te stoppen, maar ik weet er eerlijk gezegd niet veel over om te weten of dat ook voordelen kan bieden. Hoe verder het visueel afstaat van Alienware-achtige glow-in-the-dark gedrochten hoe beter!
-Zijn er componenten die binnenkort in prijs zullen zakken waar ik beter op wacht?
-128 gb lijkt me genoeg voor OS en apps, klopt dat? Ik zou ook huidige projecten erop zetten voor de snelheid, maar oudere bestanden verplaatsen naar de HDD's. Games zou ik ook op de HDD's zetten (dat kan ook met Steam, toch?)
Tijdelijke portfolio - http://www.flickr.com/photos/michaelknubben