Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben op zoek naar een systeem dat kan dienen voor games en game/realtime 3d development, en dan specifiek het gebruik van Zbrush, UDK/Unity, 3dsmax/Modo, Photoshop e.d.
Dus enerzijds software die heel cpu/geheugen-gebonden is, en anderzijds games en engines die heel erg van de gpu afhangen.
Renderen doe ik nagenoeg niet, en de meeste dingen die ik wél doe zijn beperkt tot één core dus meer dan vier cores zal me vrij weinig voordeel opleveren. Zolang ik Max, UDK en Photoshop vloeiend tegelijk kan draaien is het goed (en dit zal ook eerder een uitzondering zijn, meestal blijft het bij twee tegelijk)
Ik wil niet overclocken, stabiliteit en langdurig gebruik gaan voor op extra snelheid.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ideaal gezien zou het rond de €1500 kosten, maar het mag tot +/-€1750. Langdurigheid is me wel wat waard. Als ik ergens op kan besparen komt dat natuurlijk goed uit, alles wat ik overhoud gaat later rechtstreeks naar een extra monitor of upgrades.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt?

Mijn vorige pc was een laptop, dus buiten randapparatuur heb ik niks om mee te nemen naar dit systeem. Ik heb wel een muis, tekentablet en speakers. Als tweede monitor zal ik een oude 17" gebruiken, maar ik wil een nieuwe monitor voor kleur-gevoeliger werk en gamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Op het gebied van grafische kaarten is Intel wegens compatibiliteit met 3d software en vorige ervaringen met ATI drivers te verkiezen, wat jammer genoeg qua prijs nadelig kan uitvallen.

wenslijst: pc (ik zie in andere topics dat wishlists in een tabel geplaatst worden, hoe krijg ik dit voor elkaar?)

Dit lijkt me een goed begin, maar ik zou graag nog advies krijgen van iemand met meer ervaring voor ik mijn bestelling plaats.
-Bij de videokaart heb ik vrede genomen met de 560 ipv een 670. Die had ik veel liever gehad (voor gamedev, niet alleen gamen) maar het lijkt me voordeliger om met een 560 te beginnen en dan te upgraden eenmaal prijzen naar een schappelijk niveau zakken.
Is er misschien nog een betere kaart in dezelfde prijs-klasse?
-Bij cpu's merkte ik op dat gelijkaardige chip's al snel meer kostten als het een i7 was. Als ik voor een qua kloksnelheid en aantal cores gelijkwaardige i5 ga, wat mis ik dan? Ik las over Hyperthreading
-Bij cases ben ik op een combinatie van populariteit en 'niet-ongelofelijk-lelijk-heid' afgegaan, dus alle advies is hierover heel welkom. Het voelt instinctief fout om hier veel geld in te stoppen, maar ik weet er eerlijk gezegd niet veel over om te weten of dat ook voordelen kan bieden. Hoe verder het visueel afstaat van Alienware-achtige glow-in-the-dark gedrochten hoe beter!
-Zijn er componenten die binnenkort in prijs zullen zakken waar ik beter op wacht?
-128 gb lijkt me genoeg voor OS en apps, klopt dat? Ik zou ook huidige projecten erop zetten voor de snelheid, maar oudere bestanden verplaatsen naar de HDD's. Games zou ik ook op de HDD's zetten (dat kan ook met Steam, toch?)

Tijdelijke portfolio - http://www.flickr.com/photos/michaelknubben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ziet er best goed uit, iig redelijk in balans, alleen 32 GB lijkt me echt onzin :) Dat geld kan beter naar een betere CPU of scherm. Grote kans dat 99% van de tijd je 2de 16GB niks zit te doen.

Ik heb bijv. 12GB en doe heel veel 3D max (flinke scenes), photoshop, CAD etc. maar die 12GB kom ik eigenlijk nooit aan. Je zou zelfs best met 8GB afkunnen denk ik. (licht heel erg aan je scenes hoor, ik heb minder ervaring met modo en zbrush)
Tijdens renderen zijn harde pages K*T (bij te weinig ram) maar dat doe je ook niet.

Met overclocken win je wel echt heel veel. Mild overclocken is bijna risicoloos en erg makkelijk tegenwoordig. Ik werk al weer jaren op (niet te leip) ge-OC'de machines voor m'n 3D en CAD werk.

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 13-06-2012 13:55 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Daar heb je waarschijnlijk gelijk, dat haal ik omlaag naar 16 gb.
Vraag is, ben ik dan beter af met 1 stick van 16 of twee van 8? Moest ik het ooit willen upgraden lijkt het mij het makkelijkste als ik er gewoon 1 stick van 16 kan bijstoppen, niet?

Offtopic: kan ik je werk ergens zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hmm of het is niet zo heel boeiend of het heeft NDA's..Vooral architectuur en industrieel ontwerpen..

Maar als je toch tot 1700 zou willen gaan, is er geen plek voor een beter scherm? Ik werk al weer jaaaren achter een 30 incher. Erg duur maar m'n beste investering ooit op dit vlak, en heel fijn bij al dat grafische werk.

Stel je haalt 1 harde schijf er uit en dus 16GB ram (want die zijn toch makkelijk te upgraden) dan kun je weer wat meer. Misschien budget voor een 27" ?

't dat je ook wil gamen anders had van de graka ook nog wel wat afgekund..

An sich is 3D werk zo zwaar als je de software belast, dus hoe zwaar je scenes zijn..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

i7 3770K is beter voor jou doel en je kan in plaats van een gtx 560 ti, beter een hd 7850 oc nemen ;) Zijn sneller. En jij zegt dat je een 670 in eerste instantie wilde, dan ben je beter af met een hd 7850 oc. Prik je er later nog 1 bij en hij is veel sneller dan 670 of je koopt er gelijk 2 ;) Ik zou een sterkere voeding nemen dan, want anders trekt ie het niet. Ik snap het idee van die 5TB niet. 2.5TB niet genoeg?

Ik houd windows buiten beschouwing, aangezien je die voor 2 tientjes als je student bent kunt kopen bij slim.nl en/of andere sites die ook game keys verkopen bijvoorbeeld. Je moet die niet in je prijs doorrekenen ;)
maratropa schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 19:03:

Stel je haalt 1 harde schijf er uit en dus 16GB ram (want die zijn toch makkelijk te upgraden) dan kun je weer wat meer. Misschien budget voor een 27" ?
Dat is wel handiger ja.

Voilà!

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD25EZRX, 2.5TB€ 123,50€ 123,50
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 169,45€ 169,45
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 57,-€ 57,-
1Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows€ 33,-€ 33,-
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
2Powercolor PCS+ HD7850 2GB GDDR5€ 226,70€ 453,40
1Corsair Enthusiast TX750 V2€ 89,95€ 89,95
1Samsung 830 series 128GB€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 93,95€ 93,95
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.642,79

[ Voor 88% gewijzigd door ion op 13-06-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Werk je dan met één 30" monitor? Ik ben zelf al jaren gewend om met twee 23" monitors te werken en dat ligt me wel. De bedenking is ook dat m'n bureau niet heel groot is, en ik dus vrij dicht bij het scherm zit...

De grafische kaart is trouwens niet alleen voor het gamen, het is vooral voor game development dat hij wel vrij sterk moet zijn. Bij 3ds Max en Zbrush e.d. helpt dat op zich weinig tot niks, maar voor realtime shaders, udk en gelijkaardige dingen maakt het dan weer een groot verschil. Ik zou graag met tesselation, realtime bounce-lights en andere futuristische snufjes werken (je moet wel up-to-date blijven).

Een van de twee HDD's zou voor lokale backups zijn, maar dat kan misschien beter een externe zijn, kwestie van het risico te vermijden dat ze alletwee tegelijk kapotgaan?

Ionn: Waarom zou die i7 beter zijn? Ik lees veel over Hyperthreading, maar daar zou ik vrij weinig aan hebben als ik het zo hoor, aangezien ik niet render en de meeste software die ik gebruik niet enorm handig omspringt met meerdere cores of hyperthreading.
Ook vermeldde ik al dat AMD/ATI afvalt. Er is een reden dat het overgrote deel van game developers met Nvidia werken, maar daar kan uiteraard over gediscussiëerd worden.

Zou 500w qua voeding wél voldoende zijn?

Hoe plaats je die componenten trouwens in zo'n tabel? Dat lukte me niet in mijn post, en ik vond het ook nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Dan moet je andere richting in qua videokaarten of je gaat 2x gtx 660 halen, moet je alleen nog wel wachten ;)

Scores van i7 tegen over i5 2500k. http://www.anandtech.com/bench/Product/551?vs=288
500W voor single card, dual waarschijnlijk net niet ;) Je kan ook 2x 1TB nemen dan he. Ik zie niet hoe snel je 1TB vol krijgt of de bestanden waarme je werkt zijn 50-100 GB ofzo ;p Geneer rml moet je doen en dan kopieren en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Ionn: Ik ga het deze keer bij een enkele kaart houden. Zoals ik al zei is dit een tussen oplossing, en wil ik over een jaar ofzo een 670 kopen als die in prijs zakken.. Het zal in elk geval al een hele verbetering zijn ten opzichte van mijn vreselijke Mobility Radeon, en aangezien ik ook net geswitched ben van freelancer naar inhouse zal het voor de nabije toekomst minder uitmaken.
De 660 is overigens nog wel een optie, maar ik wacht het even af. Die zou naar verluidt deze zomer uitkomen, maar is er verder ook al een indicatie van wanneer?
Ik merk bij de cpu vergelijking op dat de i5 2500k een minder sterk model is dan hetgeen dat ik gekozen heb (dat er niet tussen staat), en vraag me dan af of dat het (kleinere?) verschil met de i5 3570k me wel €100 waard is. Ik denk er even over na terwijl ik de rest bepaal. De socket van beide chips is hetzelfde dus voor de rest zou er niks afhangen van deze keuze, toch?

Edit: Ik zet er even mijn huidige lijstje bij, bedankt voor de hulp daarmee

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD25EZRX, 2.5TB€ 123,50€ 123,50
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 169,45€ 169,45
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 84,80€ 84,80
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 57,-€ 57,-
1Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows€ 33,-€ 33,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series 256GB€ 195,-€ 195,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 93,95€ 93,95
1Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/2GD5€ 249,90€ 249,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.484,10

[ Voor 71% gewijzigd door mightypea op 13-06-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

mightypea schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:16:
Ionn: Ik ga het deze keer bij een enkele kaart houden. Zoals ik al zei is dit een tussen oplossing, en wil ik over een jaar ofzo een 670 kopen als die in prijs zakken.. Het zal in elk geval al een hele verbetering zijn ten opzichte van mijn vreselijke Mobility Radeon, en aangezien ik ook net geswitched ben van freelancer naar inhouse zal het voor de nabije toekomst minder uitmaken.
De 660 is overigens nog wel een optie, maar ik wacht het even af. Die zou naar verluidt deze zomer uitkomen, maar is er verder ook al een indicatie van wanneer?
Ik merk bij de cpu vergelijking op dat de i5 2500k een minder sterk model is dan hetgeen dat ik gekozen heb (dat er niet tussen staat), en vraag me dan af of dat het (kleinere?) verschil met de i5 3570k me wel €100 waard is. Ik denk er even over na terwijl ik de rest bepaal. De socket van beide chips is hetzelfde dus voor de rest zou er niks afhangen van deze keuze, toch?
Oke, Naar verluid zal de gtx 660 ongeveer even snel zijn als 7850, ik zelf hoop sneller en dan even duur. maar google het maar is wat voordelen van hyperthreading zijn. Wanneer ben je van plan de pc te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Zo snel mogelijk, maar moest de 660 heel binnenkort uitkomen kan ik daar eventueel nog wel op wachten, al ben ik heel benieuwd naar performance en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

mightypea schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:48:
Zo snel mogelijk, maar moest de 660 heel binnenkort uitkomen kan ik daar eventueel nog wel op wachten, al ben ik heel benieuwd naar performance en prijs.
De serie is tot nu toe heel goed. Dus waarschijnlijk wordt het ook een praaltje ;) En wat is zo snel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Br
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 13:10
persoonlijk zou ik kiezen voor een zo snel mogelijke processor. De extra videokaart lijkt me onnodig, want je wil tenslotte games ontwerpen die ook op zo veel mogelijk systemen draait (en niet alleen op een bak met een enorme grafische kracht?).

Daarnaast zo ik zelf voor een videoplank gaan voor nVidia vanwege het renderen met die CUDA-cores
(dan je normals renderen in Vray RT oid, en bij xNormal zijn ze ook steeds beter in het CUDA ondersteunen).

portfolio : www.breeed.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Heb je suggesties voor de processor? Deze (Intel Core i5 3570K) werd me langs alle kanten aangeraden.

Zolang ik met highpoly 3d kan werken en in de engine alles mooi kan previewen is het goed, maar hoe langer ik niet moet upgraden des te beter. Lijkt me logisch, niet?
Een game maken duurt trouwens meerdere jaren, uiteraard ga je dan als developer aan de slag met specs die op dat moment nog voorstaan op het gemiddelde. Ik ken weinig developers die hun workstation express slechter maken om dichter bij de gemiddelde gamer-pc te zitten, daar hebben ze gewoon aparte test-systemen voor.

Epic heeft op hun developer wiki (weet niet of dit ook publiekelijk zichtbaar is) hun workstation specs staan van de ontwikkeling van Gears 1, en hun testers werken met heel wat mindere systemen dan de Artists en Level Designers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
Na lang nadenken heb ik besloten om bij de i5 te blijven, in benchmarks was er voor mijn doeleinden gewoon niet genoeg verschil tussen de i5 3570k en de i7 3770k om de bijna honderd euro meer te verklaren. Qua videokaart heb ik toch gekozen voor de 670.

Zijn er nog aanmerkingen? De voeding is sterk genoeg, hoop ik?

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,57€ 32,57
1Western Digital Caviar Green WD25EZRX, 2.5TB€ 127,47€ 127,47
1Dell Ultrasharp U2412M€ 241,90€ 241,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 85,90€ 85,90
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,80€ 34,80
1Gigabyte GV-N670OC-2GD€ 395,95€ 395,95
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 55,03€ 55,03
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Corsair Builder CX600 V2€ 57,95€ 57,95
1Samsung 830 series 256GB€ 159,-€ 159,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 93,80€ 93,80
1APC Essential SurgeArrest (5x)€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.736,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53
waarom niet gewoon een Gigabyte GA-Z77-D3H en dan een processor met hyperthreading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightypea
  • Niet online
De Gigabyte GA-Z77X-D3H werd me aangeraden, en werd hier op Pricewatch goed beoordeeld. De GA-Z77-D3H had bovendien geen recenties, dus leek dit me voor 26 euro meer een goede keuze voor iemand die er verder niks van afweet.

en zoals ik al een aantal keer vermelde, waaronder in de post net boven de jouwe: Hyperthreading was me de 100 euro extra niet waard, en voegt in 3d en gaming (voor zover ik kan opmaken uit benchmarks) helemaal niets toe.

Ik heb nog wel de harde schijf vervangen door een ander model (Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB). Die WD was blijkbaar maar 5400 rpm, wat me helemaal ontgaan was!

Ik denk dat ik mijn keuze nu wel gemaakt heb, tenzij iemand nog opmerkingen heeft. In ieder geval bedankt voor de hulp!

Pagina: 1