• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 08:21
Beste tweakers,

Bij het bouwen van een nieuw systeem ben ik tegen een probleem aangelopen.

Als je de pc aanzet dan draaien de fans eventjes en dan stopt hij. Als je hem dan weer aanzet dan draaien de fans helemaal niet meer. Als je de adapter dan uitzet en aanzet en weer aanzet draaien de fans weer eventjes en stopt de pc weer.

Ik heb vrijwel alles geprobeerd.

1. Uit de kast gehaald, statische ladingen eraf gehaald en toen op antistatische zak gelegd en aangezet.
2. Processor koeler goed gemonteerd, koelpasta nog beter uitgesmeerd.
3. Ram geheugen op een andere plek, 1 reepje ram ipv 2
4. Andere HDD
5. Bijna alle kabels eruit gehaald (usb e.d.)
6. Andere kabel van stopkontakt naar psu
7. Andere biosbatterij
8. Alle kabels zitten goed aangesloten
9. Geen pinnetjes afgebroken of gebogen
10. CPU koeler omgedraaid
11. Andere GPU erin

Nu ben ik er achter gekomen dat het ram geheugen niet compatible is met het moederbord. Zou dit de reden kunnen zijn dat hij niet werkt?

De build:

Western digital
Scorpio Blue 500GB

Corsair
CMPSU-430CXV2EU

Radeon HD6850 1024MB GDDR5
11180-00-20R

AMD 4100

Corsair
CMV4GX3M2A1333C9

Asus M5A78L-M/USB3
90-MIBG70-G0EAY00Z

Aerocool
Strike X ONE

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33
Probeer eens een andere voeding. Die heb je nog niet verwisseld in het elminatieproces.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Als het geheugen niet compatible zou zijn dan zou je pc toch iets meer moeten doen dan dit, lijkt mij.
Ik zou ook even een andere voeding proberen, als ik jouw was.

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 11:37

Drunken_Bear

Pro Niksnut

klinkt als de voeding, maar inderdaad zou het best eens aan je RAM kunnen liggen, dat probleem had ik ook... maar af en toe kwam mijn pc dan wel verder dan de bios bijvoorbeeld, om er dan daarna alsnog vast te lopen, dus ik zou de voeding toch even checken.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik ben het met de bovenstaande eens, dit klinkt als een voedingsprobleem.

Het kan heel goed dat de voeding die je nu gebruikt bij elk ander moederbord prima werkt, maar niet met deze. Zulke situaties ben ik vaker tegen gekomen, dus als het aan je voeding ligt hoeft die dus niet kapot te zijn en kan hij prima gebruikt worden in combinatie met een ander moederbord.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21

epic_gram

undercover moderator

asus is vrij zeikerig wat geheugencompatibiliteit betreft, dus het zou inderdaad zomaar kunnen dat hij niet opstart door het geheugen.

Alleen meestal hoor je dan wel een beepje of iets dergelijks, dus in dit geval stem ik ook op de voeding. Je kunt het voor het gemak ook even proberen met zo min mogelijk hardware. Dus 1 geheugenreepje, onboard graka, geen hdd's en de rest van je moederbord en voeding losmaken. Op die manier hoeft de voeding niet direct zoveel stroom te geven. Dat is namelijk het probleem voor voedingen vaak.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Uit de kast gehaald, statische ladingen eraf gehaald en toen op antistatische zak gelegd en aangezet.
Niet handig...de binnenkant van de zak is om dingen te beschermen, de buitenkant is juist geleidend als ik me niet vergis. Je kan beter een moederbord gewoon op een kartonnen doos ofzo leggen.
(zie je vaker, mensen bouwen spul uit, en leggen het dan op een anti-statische zak)

Daarnaast ook de voeding wisselen, kan zijn dat ie kadoek is.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21

epic_gram

undercover moderator

Nemesizz schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:34:
[...]
Niet handig...de binnenkant van de zak is om dingen te beschermen, de buitenkant is juist geleidend als ik me niet vergis.
Inderdaad, ik kan dat bevestigen. ;) Ik wilde het zelf ook postten nog maar ik dacht ach het is al gebeurd dus laat maar. Je moet iets hebben wat juist niet geleid, dus bijvoorbeeld een houten tafel of wat dan ook. (of zoals jij zegt een kartonnen doos)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-02 10:04
[verwijderd]

[ Voor 80% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:55 ]

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Moederbord DOA, wat ik niet voor je hoop. :'(

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53
Ik gok toch dat het of de voeding is, of kortsluiting via de kast (hoewel je zegt dat je je mobo eruit hebt gehaald).
Als je de tweede keer je pc start (wanneer fans dus niet meer draaien), branden er dan wel lampjes op je mobo voordat je je systeem start? Branden er uberhaupt lampjes trouwens?

• Masvic
Ik ga vanmiddag eventjes m'n eigen voeding, corsair tp-650 proberen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Heb je een BIOS speaker aangesloten? Zo ja zou je moederbord moeten gaan piepen als er GEEN ram in zit, doet hij dit niet dan weet je in elk geval dat het niet aan je ram kan liggen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Masvic
Ik heb nog geen bios speaker aangesloten, deze was niet bijgeleverd.

• Masvic
Oja, ik ga ook m'n eigen ram geheugen er eventjes instoppen

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24
Ik heb dit een paar jaar geleden met een PC gehad, en daarvan bleek de oplossing een vervanging van het ram geheugen te zijn.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Masvic schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:58:
Ik heb nog geen bios speaker aangesloten, deze was niet bijgeleverd.
Anders moet je even kijken of je er aan kan komen, tenzei er ledjes en/of een schermpje op je moederbord zit is dit eigenlijk de enige manier om de foutcodes te "bekijken"

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Pagina: 1