HD5450 passief vervangen door fan?

Pagina: 1
Acties:

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:52

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist even mijn passief gekoelde HD5450 gemodificeerd. Ik heb de fan van een HD2400pro erop gemonteerd. Dit werkt allemaal prima, houdt het ding netjes koel. Alleen draait hij volgens mij op 100%?

Ik kan in AMD catalyst niks aanpassen. Daar staat ook 30% fanspeed. Maar handmatig is dit ook niet aan te passen.

Heb zelf de drivers opnieuw geinstalleerd.
Heb het net afgezocht, maar helaas niks boeiends kunnen vinden.
Was zelf van plan om eventueel de bios te flashen met de bios van een hd5450 die actief gekoeld is.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? of is het gewoon niet mogelijk dat de fan te reguleren is?

edit: om precies te zijn heb ik de SAPPHIRE HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI. hieronder een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/mkmp59frf/11166_02_HD5450_1_GDDR3_PCIE_HDMI_DVI_VGA_C01_634.jpg

Groeten,

[ Voor 21% gewijzigd door H.Boss op 13-06-2012 00:49 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Verwijderd

Je kaart heeft wel een stekker/socket voor de elektriciteit van de fan, maak ik op uit je woorden?

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:34:
Je kaart heeft wel een stekker/socket voor de elektriciteit van de fan, maak ik op uit je woorden?
Ja dat klopt. er zit een pinnetje op, om de fan op aan te sluiten. Die werkt ook prima en al.

Verwijderd

MrJoker1985 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:35:
Ja dat klopt. er zit een pinnetje op, om de fan op aan te sluiten. Die werkt ook prima en al.
Aansluiting, dat woord zocht ik :F

Heeft de aansluiting ook evenveel pins? Het kan zijn dat je fan en videokaart niet goed matchen. Sommige videokaarten sturen de fan on-board aan en daar kan je dan ook iedere willekeurige 2-pins fan mee aansturen (zoals mijn HD4770 dat had), andere kaarten hebben juist een fan met PWM en een vergelijkbare aansturing (zoals mijn GTS450). Sluit je op een kaart met PWM-aansturing een 2-pins fan aan of juist die fan op een 2-pins-aansturing zullen ze in beide gevallen op 100% draaien.

Als dat het niet is zou het inderdaad het BIOS kunnen zijn, maar dat is wel een beetje een long shot. Als je gaat flashen zou ik in ieder geval het BIOS van een kaart die er zoveel mogelijk op lijkt kiezen, liefste natuurlijk dezelfde kaart van dezelfde fabrikant maar dan niet-passief. Ook zou ik zorgen dat je de kaart weer kunt terugflashen zonder dat je beeld hebt (als tweede kaart in een systeem o.i.d.) want er is wel een kans dat dat mis gaat.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:49:
[...]

Aansluiting, dat woord zocht ik :F

Heeft de aansluiting ook evenveel pins? Het kan zijn dat je fan en videokaart niet goed matchen. Sommige videokaarten sturen de fan on-board aan en daar kan je dan ook iedere willekeurige 2-pins fan mee aansturen (zoals mijn HD4770 dat had), andere kaarten hebben juist een fan met PWM en een vergelijkbare aansturing (zoals mijn GTS450). Sluit je op een kaart met PWM-aansturing een 2-pins fan aan of juist die fan op een 2-pins-aansturing zullen ze in beide gevallen op 100% draaien.

Als dat het niet is zou het inderdaad het BIOS kunnen zijn, maar dat is wel een beetje een long shot. Als je gaat flashen zou ik in ieder geval het BIOS van een kaart die er zoveel mogelijk op lijkt kiezen, liefste natuurlijk dezelfde kaart van dezelfde fabrikant maar dan niet-passief. Ook zou ik zorgen dat je de kaart weer kunt terugflashen zonder dat je beeld hebt (als tweede kaart in een systeem o.i.d.) want er is wel een kans dat dat mis gaat.
Ja de fan die ik erop heb geplaatst is een 2 pins fan en er zit ook een 2 pins aansluiting op.

Ja ik heb geen mogelijkheid om een 2de videokaart aan te sluiten, omdat ik maar een pci-e aansluiting heb. Heb wel een onboard video mogelijkheid. Ben ook niet bekend met bios flashen, dus durf het ook niet allemaal aan. Dat zou dan mijn laatste redmiddel zijn.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12
2 pins draait die altijd op 100%.

Misschien een regelbare weerstand ertussen oid?

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Topicstarter
Mr.Joker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:57:

Misschien een regelbare weerstand ertussen oid?
Oh oke, dan weet ik dat ook. Opzich is het geen probleem. Want hij blijft nu goed koel en het geluid is ook te accepteren.

Verwijderd

Mr.Joker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:57:
Onwaar, mijn HD4770 had ook een 2-pins fan en die was uitstekend regelbaar :) Daar heb ik toen ook met succes een andere 2-pins-fan op gemod, die daardoor ook regelbaar werd.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:12
Weet ik dat ook weer, dacht dat 2 pins zonder een weerstand altijd op 100% zou draaien, dan zal er een temp sensor met weerstand op de kaart zelf zitten.

Verwijderd

Mr.Joker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:04:
Weet ik dat ook weer, dacht dat 2 pins zonder een weerstand altijd op 100% zou draaien, dan zal er een temp sensor met weerstand op de kaart zelf zitten.
Meestal is dat inderdaad zo, maar daar zat inderdaad de aansturing op de kaart zelf in plaats van intern in de fan. De sensor zit overigens wel (bijna) altijd op de kaart.
Pagina: 1