Beste mede-tweakers,
Eerst en vooral de voornaamste specs:
Asrock m3a790gxh/128mb (laatste bios)
AMD Phenom II 955 black edition (stock settings, nooit overclocked)
Sapphire Radeon HD 5850 Toxic (idem)
2x Corsair XMS3 CM3X2G1333C9
2x OCZ Gold Series OCZ3G13334GK
Na zo'n 2-tal (mss 3) jaar succesvol met deze configuratie te hebben gewerkt op deze zelf-gebouwde pc, begon ik bluescreens te krijgen (ivm. pagefault_in_nonpaged_area (geheugen dus) ).
Mijn vermoeden ging dus al uit naar het geheugen. Uit ervaring wist ik dat het soms gewoon slecht contact zou kunnen zijn, dus heb ik de computerkast opengedraaid en de geheugenlatjes gereseat.
Dit had ik dus niet gedaan mogen hebben: Geen POST.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben(kom ik dadelijk op terug) kom ik tot deze observatie:
- 2 latjes van hetzelfde type in de witte slots (wordt slot 2 genoemd in de manual geloof ik) -> POST
- 2 latjes van verschillend type in de witte slots -> POST
- Witte slots leeg en 1 of 2 latjes in de blauwe slots (slot 1 dus) -> Bleep codes (die van eerste 64k ram)
- eender welke combinatie waarbij zowel de witte en blauwe slots latjes bevatten -> Geen POST
Nochtans staat in de manual p18 dat ik normaal de witte slots leeg mag laten (dus vind ik die bleep codes sowieso vreemd)
Zaken die ik geprobeerd heb:
- windows memory diagnostic tool bij combinaties die wel posten (geen errors)
- clear cmos (na iedere (en soms iedere 2) verandering van combinatie)
- heraansluiten van voedingsstekkers
- reseaten en of verwisselen van combinaties (de hele tijd)
- reseaten van processor en processorkoeling
- ontkoppelen van al hetgeen dat niet noodzakelijk was (aangesloten toestellen, harde schijven, dvddrive)
- reflashen van de bios
- al hetgeen hierboven (behalve windows memory diagnostic en reseaten processor) met onboard videokaart
Gezien het feit dat al deze trucjes gefaald zijn begint mijn worst case scenario steeds realistischer te lijken:
Probleem met ramslots -> kapot moederbord
Wat mij nu nog een mogelijkheid lijkt die ik dadelijk ga uittesten is een clear cmos van 1 uur lang.
Hoe dan ook wil ik het zo snel nog niet opgeven. Heeft iemand nog een tip die ik zou kunnen toepassen? Ik zou echt willen vermijden dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen.
Alleszins bedankt,
Philippe Symons
Eerst en vooral de voornaamste specs:
Asrock m3a790gxh/128mb (laatste bios)
AMD Phenom II 955 black edition (stock settings, nooit overclocked)
Sapphire Radeon HD 5850 Toxic (idem)
2x Corsair XMS3 CM3X2G1333C9
2x OCZ Gold Series OCZ3G13334GK
Na zo'n 2-tal (mss 3) jaar succesvol met deze configuratie te hebben gewerkt op deze zelf-gebouwde pc, begon ik bluescreens te krijgen (ivm. pagefault_in_nonpaged_area (geheugen dus) ).
Mijn vermoeden ging dus al uit naar het geheugen. Uit ervaring wist ik dat het soms gewoon slecht contact zou kunnen zijn, dus heb ik de computerkast opengedraaid en de geheugenlatjes gereseat.
Dit had ik dus niet gedaan mogen hebben: Geen POST.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben(kom ik dadelijk op terug) kom ik tot deze observatie:
- 2 latjes van hetzelfde type in de witte slots (wordt slot 2 genoemd in de manual geloof ik) -> POST
- 2 latjes van verschillend type in de witte slots -> POST
- Witte slots leeg en 1 of 2 latjes in de blauwe slots (slot 1 dus) -> Bleep codes (die van eerste 64k ram)
- eender welke combinatie waarbij zowel de witte en blauwe slots latjes bevatten -> Geen POST
Nochtans staat in de manual p18 dat ik normaal de witte slots leeg mag laten (dus vind ik die bleep codes sowieso vreemd)
Zaken die ik geprobeerd heb:
- windows memory diagnostic tool bij combinaties die wel posten (geen errors)
- clear cmos (na iedere (en soms iedere 2) verandering van combinatie)
- heraansluiten van voedingsstekkers
- reseaten en of verwisselen van combinaties (de hele tijd)
- reseaten van processor en processorkoeling
- ontkoppelen van al hetgeen dat niet noodzakelijk was (aangesloten toestellen, harde schijven, dvddrive)
- reflashen van de bios
- al hetgeen hierboven (behalve windows memory diagnostic en reseaten processor) met onboard videokaart
Gezien het feit dat al deze trucjes gefaald zijn begint mijn worst case scenario steeds realistischer te lijken:
Probleem met ramslots -> kapot moederbord
Wat mij nu nog een mogelijkheid lijkt die ik dadelijk ga uittesten is een clear cmos van 1 uur lang.
Hoe dan ook wil ik het zo snel nog niet opgeven. Heeft iemand nog een tip die ik zou kunnen toepassen? Ik zou echt willen vermijden dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen.
Alleszins bedankt,
Philippe Symons