Na reseaten van memory (na bluescreen) -> geen POST

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-07-2022
Beste mede-tweakers,

Eerst en vooral de voornaamste specs:

Asrock m3a790gxh/128mb (laatste bios)
AMD Phenom II 955 black edition (stock settings, nooit overclocked)
Sapphire Radeon HD 5850 Toxic (idem)
2x Corsair XMS3 CM3X2G1333C9
2x OCZ Gold Series OCZ3G13334GK

Na zo'n 2-tal (mss 3) jaar succesvol met deze configuratie te hebben gewerkt op deze zelf-gebouwde pc, begon ik bluescreens te krijgen (ivm. pagefault_in_nonpaged_area (geheugen dus) ).

Mijn vermoeden ging dus al uit naar het geheugen. Uit ervaring wist ik dat het soms gewoon slecht contact zou kunnen zijn, dus heb ik de computerkast opengedraaid en de geheugenlatjes gereseat.

Dit had ik dus niet gedaan mogen hebben: Geen POST.

Na verschillende dingen geprobeerd te hebben(kom ik dadelijk op terug) kom ik tot deze observatie:

- 2 latjes van hetzelfde type in de witte slots (wordt slot 2 genoemd in de manual geloof ik) -> POST
- 2 latjes van verschillend type in de witte slots -> POST
- Witte slots leeg en 1 of 2 latjes in de blauwe slots (slot 1 dus) -> Bleep codes (die van eerste 64k ram)
- eender welke combinatie waarbij zowel de witte en blauwe slots latjes bevatten -> Geen POST

Nochtans staat in de manual p18 dat ik normaal de witte slots leeg mag laten (dus vind ik die bleep codes sowieso vreemd)

Zaken die ik geprobeerd heb:

- windows memory diagnostic tool bij combinaties die wel posten (geen errors)
- clear cmos (na iedere (en soms iedere 2) verandering van combinatie)
- heraansluiten van voedingsstekkers
- reseaten en of verwisselen van combinaties (de hele tijd)
- reseaten van processor en processorkoeling
- ontkoppelen van al hetgeen dat niet noodzakelijk was (aangesloten toestellen, harde schijven, dvddrive)
- reflashen van de bios
- al hetgeen hierboven (behalve windows memory diagnostic en reseaten processor) met onboard videokaart

Gezien het feit dat al deze trucjes gefaald zijn begint mijn worst case scenario steeds realistischer te lijken:

Probleem met ramslots -> kapot moederbord

Wat mij nu nog een mogelijkheid lijkt die ik dadelijk ga uittesten is een clear cmos van 1 uur lang.

Hoe dan ook wil ik het zo snel nog niet opgeven. Heeft iemand nog een tip die ik zou kunnen toepassen? Ik zou echt willen vermijden dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen.

Alleszins bedankt,

Philippe Symons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:13
voorzichtig stofzuigen in de banken, er wil nog wel eens rommel juist in gaan zitten als je de module eruit trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
Bedankt voor de tip,

Het zal dan alleszins voor morgen zijn. Denk niet dat mijn medestudenten het gaan appreciëren als ik zo laat nog de stofzuiger erbij neem :P

EDIT: lijkt me wel vreemd dat beide blauwe slots de bleepcodes geven

[ Voor 18% gewijzigd door Moonsurfer_1 op 13-06-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moonsurfer_1 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:00:
Bedankt voor de tip,

Het zal dan alleszins voor morgen zijn. Denk niet dat mijn medestudenten het gaan appreciëren als ik zo laat nog de stofzuiger erbij neem :P

EDIT: lijkt me wel vreemd dat beide blauwe slots de bleepcodes geven
Stofzuigers zijn vaak toch juist niet aan te raden om de boel schoon te maken,in verband met ESD...
Ik zou liever een bus perslucht gebruiken of een compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:15:
[...]

Stofzuigers zijn vaak toch juist niet aan te raden om de boel schoon te maken,in verband met ESD...
Ik zou liever een bus perslucht gebruiken of een compressor.
Ik dacht wel dat ik dat idd al ergens had gelezen. Als ik zoiets thuis aan de hand heb werk ik ook altijd met compresseur. Morgen perslucht gaan kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Als je toch perslucht gaat halen zou ik meteen de voeding meenemen in de grote schoonmaak (of beter nog gewoon alles). Overigens heb ik nog nooit iets gemerkt van ESD bij schoonmaken met een stofzuiger + kwastje (wellicht even afkloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Ik gebruik al jaren de stofzuiger. Nog nooit problemen mee gehad. Als je het maar voorzichtig doe en het van een afstandje opzuigt (dus de onderdelen niet aanraken), een moderne stofzuiger is krachtig genoeg om hardnekkige stof op te zuigen van een cm of 5 afstand.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
Ik heb me nu zo'n busje perslucht gekocht (10€, duur zeg), maar aangezien ik nu midden in mijn examenperiode zit, gaat het waarschijnlijk nog niet voor dadelijk zijn.

Alleszins al bedankt aan iedereen die geantwoord heeft. Zodra ik de tijd heb gevonden om deze suggestie uit te voeren (en dat dus ook gedaan heb), zal ik hier terug posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Busjes perslucht zijn inderdaad duur, ook moet je die niet te lang op 1 plek laten spuiten ivm vochtvorming.

Je schrijft dat je met Windows diagnostic hebt gekeken, toen je een combinatie vond die werkte. Welke combinaties zijn dat en hoeveel reepjes geheugen heb je dan? Zowel in gebruik als in totaal. ;)

Als je een werkende config er in zet, waarom blijf je dat dan niet gebruiken? Draai dan ook even Memtest86+ voor een om en nabij 24 uur (minimaal) dan weet je zeker of er niets mis is met het geheugen of juist wel. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 16-06-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
Eigenlijk werken alle combinaties van 2 van de 4 latjes in de witte slots. (in de manual worden die witte slots als slot 2 beschouwd).

Geen van beide blauwe slots geven een werkend resultaat:

Als de witte slots leeggelaten worden en in de blauwe slots 1 of 2 latjes gestoken worden (maakt niet uit welk type), dan beept de bios bij het opstarten. (de first 64k ram beepcode)

Als ik een combinatie steek (maakt ook niet uit welke combinatie en hoeveel) van latjes in de witte en blauwe slots, dan krijg ik gewoon geen POST.

Edit:

Hola, ik zie nu dat ik over een deel van je antwoord heen gelezen heb:

Ik heb op dit moment de 2x Corsair reepjes erin gestoken. (4GB). Maar met de OCZ reepjes is ook niets mis. Als ik deze in de witte slot steek werkt het en doorstaat hij de memtest zonder problemen. Zelfs een combinatie van 1 latje van OCZ en 1 latje van Corsair in de witte slot geeft geen enkel probleem.

T.o.v. mijn 8GB is het toch wel een serieus verschil. Ik ben student Informatica en draai regelmatig Ubuntu als gastbesturingssysteem met VirtualBox. Soms combineer ik dat dan nog met Visual Studio en een absurd aantal tabs in Firefox. En voor de rest vind ik het ook gewoon zonde dat ik nu 4GB aan de kant heb liggen waar ik niets aan heb, terwijl ik weet dat er met de reepjes niets mis is.

Ik ga het nu idd voorlopig in deze configuratie blijven gebruiken tot op het moment dat ik terug tijd heb om er nog eens naar te kijken. En ik ben sowieso van plan om na het gebruik van die spuitbus (omwille van dat vochtprobleem wat jij aanhaalt) een uur te wachten.

[ Voor 49% gewijzigd door Moonsurfer_1 op 16-06-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Met vocht maar 1 uur wachten zal natuurlijk niet helpen.
Normaal zit er in de speciale lucht bussen voor de pc geen vocht, in een compressor soms wel.

Test je geheugen met memtest86 in de 2 sloten die werken, dus 2 reepjes testen de hele nacht, dan de volgende nacht de volgend 2 testen. Werken ze?
Defect dan vernieuwen.
(4 reepjes geheugen is gevoeliger dan 2 , kan dus eerder weigeren).

Niet defect, probeer dit.
Dan zoek de specificatie op van je geheugen, vergelijk dit met je bios.
Check de bios of alles op auto staat.
Dan kijk of je voltages kunt verhogen.
of stel handmatig losser/langzamer in
(zie overclock gedeelte van het forum).

Geheugen kan defect gaan op den duur.
Je kan ook het zelf defect maken door ESD, stofzuiger mag niet(is niet geaard en zelfs kunstof stang is gevaarlijk),
je pc uitzetten, alle kabels los maken(bij defecte rand apparatuur kunnen deze stroom doorgeven aan de andere apparaten),
pc starten zonder stroom(10 sec) om je stroom va de voeding/moederbord af te halen.(laatst een multimeter aan de 12v gehangen en het duurde heel lang voor stroom weg was).
En niet op sokken of net een trui aantrekken en dan aan de pc gaan werken, pak ook eerst even aarde vast om je te ontladen, en een pols bandje aan de kast hangen is ook altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joenino schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 08:35:
Ik gebruik al jaren de stofzuiger. Nog nooit problemen mee gehad. Als je het maar voorzichtig doe en het van een afstandje opzuigt (dus de onderdelen niet aanraken), een moderne stofzuiger is krachtig genoeg om hardnekkige stof op te zuigen van een cm of 5 afstand.
He nare van ESD is dat je onderdelen niet eens hoeft aan te raken voor schade. Een stofzuiger zorgt voor flinke luchtstromen en dat én de manier waarop kan al een hoop statische elektriciteit opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
Moonsurfer_1 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:35:

Gezien het feit dat al deze trucjes gefaald zijn begint mijn worst case scenario steeds realistischer te lijken:

Probleem met ramslots -> kapot moederbord
Ik heb 2 maanden geleden exact hetzelfde gehad met een ASUS mobo. Vanaf blauwe bankjes niet meer booten. Ik bleek toen met OC een geheugen reepje te hebben gesloopt, en dat had vermoedelijk een bankje meegenomen.
Niet de oplossing die je waarschijnlijk wil horen, maar ik heb een nieuw mobo (en cpu, want had socket 1156) gekocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 06:19:
[...]

He nare van ESD is dat je onderdelen niet eens hoeft aan te raken voor schade. Een stofzuiger zorgt voor flinke luchtstromen en dat én de manier waarop kan al een hoop statische elektriciteit opleveren.
Ik haal iedere maand een stofzuiger door mijn pc. Daarbij neem ik ook altijd de ventilatoren mee ook die van de videokaart. Dit gaat al jaren goed! Mensen panieken doorgaans teveel, ik heb nog nooit problemen ondervonden.

(Mijn in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor een ander zijn toekomst!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsurfer_1
Hmmm... Ik heb het nu met de perslucht uitgeblazen en er is niks veranderd. Ik heb geprobeerd om met 1 reepje geheugen (Corsair) te booten in de slechte memory banks en ik blijf beep codes krijgen. Hetzelfde reepje in de witte slot werkt wel.

Mijn vermoeden is echt dat de blauwe memorybanks het hebben opgegeven.
Niet defect, probeer dit.
Dan zoek de specificatie op van je geheugen, vergelijk dit met je bios.
Check de bios of alles op auto staat.
Dan kijk of je voltages kunt verhogen.
of stel handmatig losser/langzamer in
(zie overclock gedeelte van het forum).
bios staat alles op auto. Ik heb ook voor ik mijn eerste post heb gepost al geprobeerd om ras-cas timings handmatig in te voeren zonder succes. Eender welke combinatie (een of 2 reepjes, homogene merkenmix, heterogene merkenmix) van reepjes in de 2 witte slots werkt wel.

Heeft iemand nog een suggestie?
Pagina: 1