Beste methode weerbestendig bekabelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Hallo,

Naast een computer hobby die momenteel op een laag pitje draait heb ik ook nog wel eens zin om aan brommers te sleutelen. Nou was laatst mijn achterlicht kapot. dus ik de lamp vervangen, dit is nu 300km terug. Nu was de lamp weer kapot Zelfs het remlicht was compleet kapot getrild.. Vlak daarna brak het rood plastic glaasje af. Dit alles komt doordat de brommer veel toeren maakt.

Wat nu mijn vraag is en wat meer bij de electronica in de buurt komt dan de vorige uitstap is hoe ik het beste mijn kabelboom zou kunnen aanpassen. Als ik dit op een brommer forum zou vragen krijg ik de meest simpele oplossingen zoals standaard stekkers gebruiken of gewoon solderen. Ik wil zelf dit keer eens een nette oplossing bedenken. Dit het liefst met meedenken van jullie kant.

Wat ik bedacht had: de kabels van mijn achterlicht die ik wil aanpassen zijn voor de knipperlichten, een gezamelijke - voor remlicht en achterlicht en 2 + en. bij elkaar zijn dit 7 verbindingen. Bij mijn nieuwe ledlamp die binnen gaat komen komen daar nog eens 4 kabels bij voor nog een set remlichten. dus bij elkaar 11 verbindingen . Waar ik zelf aan zat te denken is om molex stekkers te gaan maken voor de verbindingen. ik heb zelf als het goed is nog de losse plugs en plastic hulsjes liggen om dit te doen. Dan zit ik te denken om de achterkant dicht te kitten om water te weren. Ik kan ook wel de grovere stekkers gebruiken die normaal gebruikt worden maar ik ben bang dat het dan een onoverzichtelijke bende wordt en er is niet echt ruimte voor zoveel slordige verbindingen. Solderen zou technisch ook een goede verbinding zijn alleen wil ik de boel demontabel houden voor het geval er iets stuk gaat aangezien die kans er altijd in zit. er gaan trouwens geen grote amperages door de kabels lopen. Wanneer alles veranderd is is de meest krachtige lamp een van de 5w originele knipperlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zelf het simpelweg solderen. Omdat:
- Het is compact, als je het netjes doet wordt de kabel niet dikker.
- Het is prima opnieuw te doen en los te halen (alleen ff warmmaken)
- Weerbestendig maken is erg simpel (krimpkousje).
- Trilt niet los.
- Goedkoop, goede stekkers zijn duur.

Je zegt wel dat je het liever demontabel hebt, maar hoe vaak was je nou echt van plan het te demonteren?
Ik denk niet, alleen als het kapot is, daar is niet echt een stekker voor nodig want die moet je dan ook weer om zien te zetten naar de vervanger.

Als je toch naar stekkers wil lijkt me molex een slechte optie omdat die niet voor vochtige omgevingen gemaakt zijn, een beetje kit helpt daar niet tegen.
Ik zou dan of naar de standaard krimpstekkers gaan of een speciale autostekker zoeken, maar dat wordt snel lomp (zeker bij 11 pinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 08:57:
Ik zou zelf het simpelweg solderen. Omdat:
- Het is compact, als je het netjes doet wordt de kabel niet dikker.
- Het is prima opnieuw te doen en los te halen (alleen ff warmmaken)
- Weerbestendig maken is erg simpel (krimpkousje).
- Trilt niet los.
Dan kom je dus echt van een koude kermis thuis na een paar honderd kilometer.

Soldeertin is namelijk massief en redelijk bros, en je gebruikt het om flexibele kabel te verbinden aan een vast punt (lichtarmatuur). Als dat gaat trillen, krijg je dat het soldeer praktisch alle trillingen op gaat vangen omdat de kabel eromheen wél mee geeft maar de soldeerverbinding niet.

Die verbinding zal dan binnen de kortste keren gaan barsten, slecht contact maken en storingen gaan geven. Vooral in combinatie met een vochtige omgeving: Niet zo'n goed idee. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
zou het dan misschien beter zijn om wel te solderen maar de kabels vast te klemmen in een nette rij met bevestigingspunten net voor en na de verbinding? om de soldeer verbinding te ontzien? ik heb zelf liever wat meer moeite en dat het voor een lange tijd goed is dan een korte termijn oplossing :P

Wat zou jij dan voorstellen? op de lange termijn zijn de auto stekkers ook niet heel lekker want gaat ook oxideren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:44
Als je zorgt dat de kabel die je soldeert enige speelruimte heeft komt er nauwelijks kracht op de verbinding te staan. De krimpkous beschermt de soldeerverbinding ook nog eens. M.i. verreweg de beste oplossing. Wel goed solderen natuurlijk.