Kpn trage vdsl verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds korte tijd heb ik het KPN alles in eén pakket. Het probleem zit hem in de snelheid van het internet. Theoretisch zou ik 40 Mb's download en 4 Mb's upload moeten behalen. Dit is helaas niet het geval.

Als experiabox gebruik ik de ZTE H220N. Deze is direct aangesloten op het isra punt in de meterkast en als speedtest heb ik de speedtest van upc gebruikt.

De test is uitgevoerd via de kabel om de hoogst mogelijke snelheid te behalen.

De resultaten van de speedtest zijn:

Ping: 92ms
Download: 7.66 Mbps
Upload: 0.98 Mbps

Deze resultaten zijn minder dan een vierde van de snelheid die mij werd beloofd door KPN. Ik weet dat er ongeveer een snelheidsverlies van 15% is maar deze snelheden zijn wel erg laag.

Kpn heeft een postcodecheck gedaan om te kijken hoever dit huis van de centrale staat en dat is ongeveer 500 meter wat dus voor een maximale snelheid moet zorgen. Ook heb ik een splitter toegestuurd gekregen om het signaal te verbeteren maar dit werkt totaal niet.

Hopelijk hebben jullie goede ideën/oplossingen. Voor zo ver ik weet ligt het niet aan de bekabeling aangezien alles met de standaard kabels van kpn is aangesloten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:40
Modempje al rechtstreeks aan de ISRA gekoppeld? En heb je nog analoge telefonie? Zonder telefonie heb je geen ruk aan die splitter en zou ik em eruit halen. Sowieso even zonder splitter rechtstreeks testen op het ISRA en de intrainwaardes van de modempagina eens opzoeken. Mocht het dan nog steeds slecht zijn, KPN bellen en KPN een oplossing laten regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Vragen of ze je DLM profiel eens willen weggooien. En het dan eens een week aankijken.

Een DLM profiel wordt samengesteld tussen de DSL exchange en je router. Beide kijken dan wat de beste snelheden zijn om een zo stabiel mogelijke verbinding te krijgen.Dit duurt een week , en dan moet je de router even herstarten en dan kijk je wat de snelheden zijn . Soms raakt een profiel beschadigd en krijg je onnozele snelheden zoals jij beschrijft .

Ik heb op deze manier al veel klanten weer tevreden gemaakt met hun verbinding.

success

[ Voor 10% gewijzigd door DutchITMaster op 12-06-2012 21:00 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Een DLM-profiel wat 'beschadigt' raakt klinkt wel heel mysterieus.

Je bedoelt waarschijnlijk dat je je DLM-profiel kan laten resetten en dat je modem dan (tijdelijk) hoger intraint. Dat klopt op zich, maar is geen permanente oplossing. Wat je als beste kan doen is direct aansluiten op isra en een maand laten staan (dan gaat DLM automatisch zoeken naar een hoger profiel dan waar je op ingetraint bent). Eventueel kan je alles direct aansluiten op isra en dan DLM laten resetten.

Bovenstaande lijkt mij iig niet van toepassing op jouw verbinding omdat ook je ping 'gek' hoog is voor een DSL-aansluiting. Ik zou het even testen op meerdere pc's (indien voorhanden) en anders even kijken of iets tegelijkertijd gebruik maakt van internet als jij een snelheidstest uitvoert. Resultaten zien er namelijk uit alsof je een speedtest uitvoert terwijl je tegelijkertijd aan het up/downloaden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Ken die ZTE H220N verder niet maar bij de meeste modems kun je inloggen en de intrainwaardes bekijken. Post die eventueel hier eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik heb het al diverse malen meegemaakt dat er " iets " mis was met het DLM profiel . Hij traint na het resetten hoger in correct , maar de keren waar ik het heb laten doen was er sprake van een hogere up en download en toch permanent. Een DLM profiel reset zich niet na een herstart oid is mij vertelt en moet handmatig worden gedaan. het duurt een week voordat het profiel zich heeft ingesteld.

van 16mbit / 2 mbit naar 37mbit / 3 mbit . En ook de hoge pingtijden waren verdwenen .

Uiteraard direct op de isra aansluiten en zonder splitter. Tenzij analoge telefonie. Maar dat was al gezegd

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Als je meer over DLM wil weten dan kan je het beste even Google of de search op GoT raadplegen, maar ik zal dit even toevoegen. Bij een DLM-reset gaat je modem actief op zoek naar een hoger snelheidsprofiel. Dit is handig om te doen als iemand zijn installatie thuis overhoop heeft gegooid en eindelijk de modem van de zolder naar de meterkast heeft verplaatst (zeker na de overschakeling naar VDSL). Als je dit doet bij iemand die 'stiekem' zijn modem nog op zolder heeft staan, dan wordt de intrainwaarde wel hoger, maar zal ook weer keihard dalen (na een tijdje dat dan weer wel). Wat die persoon in dat 'tijdje' ervaart zijn disconnects en dat is gewoon heel erg irritant.

Als je DLM niet laat resetten en je hebt alles optimaal aangesloten en de snelheid gaat na een maand niet omhoog, dan is er iets mis. DLM reset na een maand namelijk passief. Hij probeert het even op een hoger profiel en als dat op afstand niet goed meet dan schakelt hij terug naar het 'veilige' profiel. Zo probeert hij het optimale profiel te vinden wat bij je contract hoort. Is het na een paar dagen op een hoger profiel op afstand niet goed bevonden, dan wordt je weer teruggezet en zo wordt uiteindelijk het optimale profiel gevonden.

Kortom; een DLM-reset heeft geen zin tenzij je onlangs alles drastisch anders hebt aangesloten en de modem daarbij diverse keren offline is geraakt. Anders is het een tijdelijke oplossing die er voor zorgt dat je vaker offline bent dan je lief is. Kijk nog even naar (recente) wijzigingen van je infra en beslis wat op jouw van toepassing is en kijk even naar software die mogelijk bandbreedte gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties! Ik zal vanmiddag de intrainwaardes van mijn modem posten. Er is inderdaad kort geleden veel veranderd aan de infrastructuur aangezien alles eerst was aangesloten aan de wandcontactdoos in de woonkamer. De snelheden zijn niet veranderd toen de modem werd aangesloten in de meterkast. Misschien is een DLM reset wel een goed idee. Ik ga vanmiddag KPN erover bellen en dan laat ik weten wat zij ervan vonden.

Erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb de splitter ertussen uit gehaald aangezien wij geen analoge telefonie hebben. Nu was ik op zoek in mijn experiabox naar de intrainwaardes en dit stond er:

Modulation Type VDSL2
Actual Rate (Up/Down) 1538/12223 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1584/23720 kbps
Noise Margin (Up/Down) 6.9/13.8 dB
Line Attenuation (Up/Down) 0/27.8 dB
Output Power (Up/Down) 7.8/18.9 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 73/159 ms
INP (Up/Down) 2/10 symbols
FEC (Up/Down) 279/28
CRC (Up/Down) 1/0
TPS_TC G.993.2_Annex_K_PTM
Profile 8b

Ik neem aan dat de Attainable Rate de intrainwaarde is en dat die op de helft zit van mijn snelheid uit mijn pakket.

Als dit het geval is lijkt het mij het slimst om dus een DLM voor te stellen aan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:07:
Ik neem aan dat de Attainable Rate de intrainwaarde is en dat die op de helft zit van mijn snelheid uit mijn pakket.

Als dit het geval is lijkt het mij het slimst om dus een DLM voor te stellen aan KPN.
Attainable is de haalbare snelheid. Actual is de snelheid waar het modem nu op staat. DLM-reset heeft voor jou dus wel zin, maar zal je naar max de helft van je abo tillen.

Ook komt de actual bitrate niet overeen met de snelheden die je poste in je speedtest.

[ Voor 29% gewijzigd door Johny_B op 13-06-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:02
Gezien je line attenuation heb je een demping van bijna 28db wat ongeveer neerkomt op een lijnlengte van 2km.
En dat is weer vreemd want KPN levert geen VDSL boven de, ik meen, 1,5 km.
Aangezien KPN aangeeft dat jouw lijnlengte ongeveer 500 meter bedraagt en VDSL levert op jouw adres zal je toch eens moeten gaan kijken of er mogelijk ergens iets verkeerd zit aangesloten in of rond je is/ra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet 2 verschillende postcode checks gedaan.

http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck geeft aan een afstand van +- 1500 meter
http://www.speedtest.nl geeft aan +- 500 meter

Toen kpn de postcode check uitvoerde kan ik me herinneren dat er werd gezegd dat er problemen mee waren of dat het niet goed gedaan was dus misschien klopt dat helemaal niet.

Als ik precies op 1.5 kilomter afstand zit is het dus wel mogelijk dat ze vdsl leveren.

Heeft 1 van jullie dan een idee waarom mijn haalbare snelheid maar de helft is van mijn abonnement? Komt dit door de afstand van de centrale of door een andere fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:02
Wanneer je echt op 1,5 km zit met VDSL zal je never nooit niet 40Mbit gaan krijgen, eerder tussen de 20 en 25 Mbit.
En wanneer jouw demping klopt zit je dus meer richting de 2km.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VDSL2_Snelheid.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus als ik zo alles heb gelezen is het dus wel mogelijk om via een DML profiel reset ervoor te zorgen dat mijn verbinding i.i.g. rond de 20 Mb's komt te liggen wat een stuk beter is dan de 10 Mb's die ik normaal gesproken haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Zorgen dat je eigen bekabeling goed voor elkaar is, daarna van je setup afblijven en DLM zal vanzelf indien mogelijk de snelheid ophogen. Gewoon wat geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28
Heb je geen het laagje olie of plastic van de koperdraden afgepoetst, dat ze echt mooi glimmen en dan aan elkaar verbonden. Bij mij was dat de oplossing tot een vervijfvoudiging van de snelheid :).
Pagina: 1