Upgrade PC aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Dag allen,

Aangezien mijn desktop PC weer redelijk verouderd dreigt te raken, en ik graag een wat snellere PC wil, ben ik op zoek gegaan naar vervangende onderdelen voor mijn PC. Hiervoor heb ik hoofdzakelijk de alom bekende Best Buy guide gebruikt. Momenteel zijn mijn specs als volgt:

Harde schijf: 1TB
Moederbord: Gigabyte P55A-UD3
Processor: Intel i5 750 @ 2.67GHz (4 CPUs)
RAM: 4GB
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560Ti 

Ik ben niet zeker van de voeding, behuizing of de koeling. Mijn voeding upgrade ik, en ik denk dat mijn koeling het wel aankan. Mijn videokaart loopt op 34 graden idle, dus dat zal wel goed zijn. Ook passen de nieuwe onderdelen in mijn huidige behuizing. Nu wil ik upgraden naar het volgende:

Extra harde schijf SSD: Samsung 830 series 128GB
Extra harde schijf: Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB [sowieso, schijf raakt vol]
Moederbord: Blijft hetzelfde
Processor: Blijft hetzelfde (Intel Core i5 3570K Boxed?)
RAM: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 8GB
Videokaart: Blijft hetzelfde
Voeding: Corsair Enthusiast TX550M

Denken jullie dat deze upgrade het waard is? Momenteel is mijn set-up ongeveer twee jaar oud. Verder weet ik niet zeker of deze onderdelen compatibel met elkaar zijn, want mij is verteld dat sommige onderdelen niet met elkaar samen werken. Kunnen deze onderdelen dat wel?

Ook ben ik niet zeker of ik mijn processor moet upgraden naar de Intel Core i5 3570K Boxed. Zal mijn huidige processor mijn nieuwe systeem bottlenecken, of is deze nog acceptabel?

Erg bedankt vooraf!

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Als je niet vermeldt wat je met je desktop doet, kunnen we moeilijk advies geven.

Met je huidige lijstje zou ik vooral even nakijken of het geheugen op je moederbord werkt. Waarom je je voeding wilt upgraden is me niet helemaal duidelijk, aangezien je PC niet heel veel meer stroom zal vragen met de nieuwe onderdelen.

Natuurlijk zal je processor een bottleneck zijn in processor intensieve applicaties, maar dat zal bij de 3570K ook het geval zijn. De grens waar je tegenaanloopt zal alleen een stuk hoger liggen. Met je huidige wijzigingen kan je er vanuit gaan dat je systeem een stuk sneller zal reageren, maar in gevallen waar veel rekenkracht nodig is niet sneller zal zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
Depep schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:58:
Als je niet vermeldt wat je met je desktop doet, kunnen we moeilijk advies geven.

Met je huidige lijstje zou ik vooral even nakijken of het geheugen op je moederbord werkt. Waarom je je voeding wilt upgraden is me niet helemaal duidelijk, aangezien je PC niet heel veel meer stroom zal vragen met de nieuwe onderdelen.

Natuurlijk zal je processor een bottleneck zijn in processor intensieve applicaties, maar dat zal bij de 3570K ook het geval zijn. De grens waar je tegenaanloopt zal alleen een stuk hoger liggen. Met je huidige wijzigingen kan je er vanuit gaan dat je systeem een stuk sneller zal reageren, maar in gevallen waar veel rekenkracht nodig is niet sneller zal zijn.
Ah, excuses dat ik dat er niet heb bijverteld! Ik zal hoofdzakelijk redelijk intensieve spellen spelen op mijn desktop, denk aan Skyrim, het liefst op hoge settings. Ook heb ik de nare eigenschap om redelijk wat intensieve programma's naast elkaar te draaien.

Daarbij is het dus niet nodig om mijn voeding te upgraden? Ik las online dat het redelijk slecht voor je PC kan zijn als deze te weinig stroom krijgt, maar als deze upgrades geen groot verschil maken in stroomgebruik zal ik daarvan afzien. Is er een makkelijke manier om te controleren of momenteel mijn voeding goed genoeg is? En kun je ergens aan merken dat je PC te weinig stroom krijgt?

EDIT: Sorry voor deze waarschijnlijk domme vragen, maar hoe kan ik het beste controleren of het geheugen (RAM neem ik aan?) op het moederbord werkt? Ik heb alle slots op de moederbord vergeleken met die in de Best Buy guide, en de daar aangeraden moederbord is redelijk identiek.

[ Voor 8% gewijzigd door MarkvA op 12-06-2012 16:08 ]

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik denk dat geheugen upgrade (4 --> 8GB) en die samsung 830 erbij zetten voldoende is voor jou. Als je dan nog vind dat je pc langzaam is, doe je volgens mij iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

kijken op de site van het moederbord zelf. Daar staat altijd een lijst met geheugen dat 100% erop werkt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
Bedankt voor de suggesties allemaal! De voeding houdt ik denk ik maar hetzelfde, en de processor heeft dus ook geen upgrade nodig.
VasZaitsev schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:18:
kijken op de site van het moederbord zelf. Daar staat altijd een lijst met geheugen dat 100% erop werkt.
Ik heb op deze lijst gekeken voor mijn moederbord en kan de Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 8GB er niet op vinden. Betekent dit dat deze niet supported is?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
MarkvA schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:25:
Bedankt voor de suggesties allemaal! De voeding houdt ik denk ik maar hetzelfde, en de processor heeft dus ook geen upgrade nodig.

[...]

Ik heb op deze lijst gekeken voor mijn moederbord en kan de Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 8GB er niet op vinden. Betekent dit dat deze niet supported is?
Nee het betekend alleen dat het niet getest is. Het kan dus prima werken. Over het algemeen werkt Corsair en Kinston geheugen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
Ik heb even mijn voedingstype opgezocht, en het blijkt dat ik er een heb van 580W: http://nl.hardware.info/p...sp-5580#tab:specificaties (Tweakers heeft helaas geen uitgebreide specificatie voor deze voeding). Zou iemand kunnen controleren of deze voeding voldoende is voor bovenstaande specs, of dat ik toch moet upgraden?

Mark

Pagina: 1