Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tweakers O+ ,

Een vraag die gisteren in me op kwam en waar ik niet veel antwoorden op kon verzinnen is wat nu tijdloze banen zijn. Is er een soort werk of een soort baan te benoemen die vrij is van de grillen van moeder tijd, niet lijdt aan hype sprongen en zijn neus ophaalt voor nieuwe technologieën.

Ik dacht hieraan omdat dit dat mijns inziens wel leuke richtingen zijn om over na te denken. Kan ik daar iets mee? Liggen daar kansen voor mijn ontwikkeling? Welke risico's loop ik nu?

Dingen die in me opkwamen:

- Banen die primair een omgang met mensen betreffen. Dit varieert heel sterk, maar mensenkennis, communicatieve vaardigheden, sociale omgangsvormen en conflict management zijn hierin vaak terug komende skills. Dit palet is volgens mij vrij tijdloos en vind je terug in banen zoals project manager, afdelingshoofd, headhunter, personeel en organisatie, et cetera.

That's it, daar had ik een block :) . Ik dacht aan dingen die iedereen bizar vaak "tegenkomt" in het dagelijks leven, reizen (auto, wegen, ov), eten, huizen, kleren, gezondheid. Maar al die ideeën zagen grote verandering tegemoet met het komen van nieuwe technologie, verschuiving in bevolkingsgroepen en algemene marktwerking.

Waar is nu altijd behoefte aan? Nee, beter nog; waar is nu zeker de komende 100 jaar behoefte aan? Is zoiets te zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 12-06-2012 12:56 ]

De meeste mensen deugen!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoeren

Xbox Live ID:Notna8310

• The Eagle
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met stom. Ook mijn eerste gedachte :)

Verder: journalist, iedereen wil steeds meer op de hoogte zijn van alles. En als je in de energievoorziening werkt sta je ook wel redelijk safe volgens mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cassius
  • Niet online
Nice one. Ik zou inderdaad lering moeten trekken uit het verleden natuurlijk! Wat waren "banen" die er toen al waren en nu nog steeds zijn. Hoeren is, in essentie, natuurlijk een "omgang met mensen". Wel een specifieke vorm daarvan ;) .

Hmm energievoorziening ben ik niet zo zeker van. Zeker niet de schaal waarin deze sector werk kan bieden in een technologisch sterk veranderende markt. Maar journalisme is interessant, denk ik over na.

[ Voor 30% gewijzigd door Cassius op 12-06-2012 12:59 ]

De meeste mensen deugen!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Boeren, eten moeten we allemaal.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Politici en soldaten (helaas)
Boeren en Bouwvakkers
Accountants, de accountant nu gebruikt dan wel een spreadsheet ipv een boekje. maar de baan is nog hetzelfde als in het jaar nul.

Maar hoeren hebben inderdaad de naam "het oudste beroep" te hebben.

TheS4ndm4n#1919

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Waterschap. Zijn we ook alweer iets van een millenium mee bezig.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vuilnisman, al varieert het van zakken ophalen tot bakken legen, principe is altijd gelijk gebleven.
Chauffeur, vrachtenwagen, bus, taxi, al in de tijd van paard&wagen was er zo'n mannetje.

In beide gevallen, vuilnis zal blijven, chauffeurs blijven rijden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Dokters (van medicijnmannen tot chirurgen) :)

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 14:20

Seraphin

Meep?

Héél veel banen vereisen "omgang met mensen" in de skillset. Dat betekent echter niet dat 'Beroep A' waar je die skillset voor nodig hebt, over 20 jaar nog bestaanszekerheid geeft.

Op zich maakt dat niet uit; jouw skillset ontwikkelt zich ook met de tijd mee, dus over 20 jaar zijn er -als het goed is- weer andere beroepen die aan jouw skills appeleren.

Als we afstappen van de skillsets, en ons echt richten op beroepen / beroepsgroepen waarvan je mag verwachten dat die "tijdloos" zijn (dus: ook over 100 jaar nog benodigd en enigszins in dezelfde vorm als vandaag), dan zou ik denken aan:

- Alles in de agrarische sector; landbouw, veehouderij, een mens moet eten
- Inderdaad prostitutie; heel flauw, maar wel gewoon waar
- Chirurgie; ook over 100 jaar breken we nog onze botten / snijden we ons letterlijk in de vingers (let wel: ik zeg specifiek chirurgie omdat overige medische velden door vooruitgang misschien wél extreem kunnen veranderen.... misschien is er over 100 jaar wel één pil die iedereen meteen immuun maakt voor kanker, AIDS, griep, etc.)
- Advocatuur; mensen zullen altijd conflicten blijven houden en dat middels tussenpartijen op willen lossen.... (het rechtssysteem zelf kan veranderen, maar bedenk dat het huidige civiele recht een uitvinding is van de Romeinen, en dat de uitgangspunten / basisprincipes tot nu toe stabiel zijn gebleven)
- Fiscalist! Death & Taxes... 'nuff said.

Journalist lijkt mij géén beroep dat vanzelfsprekend over 100 jaar nog bestaat.... gezien de ontwikkelingen in sociale media van alleen al de laatste jaren zijn de nieuws-consumenten steeds vaker óók de nieuwsmakers. Kijk naar de opstanden in verschillende Arabische landen; de pers werd daar structureel door de overheid geblokkeerd, echter waren het de mensen zelf die zichzelf / elkaar (en daarmee de wereld) in losse verbanden van de ontwikkelingen op de hoogte hielden.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Cassius schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:55:
zijn neus ophaalt voor nieuwe technologieën.
Letterlijk alleen de vuilnisman van bovenstaande voorbeelden. Verder gebruiken ze allemaal nieuwe technologieën. Van de bovenstaande voorbeelden kom je er niet met middeleeuwse skills in de 21 eeuw. (nou, de hoer misschien, maar elke hoer heeft denk ik wel een website anno 2012?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kan er nog wel wat verzinnen, die niet echt veel technologische vooruitgang hebben geboekt.

Kapper
Bakker
Begrafenisondernemer
Glazenwasser
Plantsoenendienst
Hovenier
Schoonmaker

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 12-06-2012 13:20 ]

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-11 07:55

mickjuh

Good news everyone!

SinergyX schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:03:
Vuilnisman, al varieert het van zakken ophalen tot bakken legen, principe is altijd gelijk gebleven.
Hier zie ik toch eigenlijk geen vuilnisman die meer achter de vuilniswagen staat. Het is nu alleen nog 1 chauffeur die de bakken met een grijparm leegmaakt vanuit zijn cabine. Echter kun je die chauffeur ook een vuilnisman noemen

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Schilder.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Hoer.
Dief.
Soldaat.

Eigenlijk alle beroepen die ervoor zorgen dat jij overleeft, of dat jouw groep overleeft. Ik denk dat de andere beroepen afhankelijk zijn van de tijd waarin je leeft. Bijvoorbeeld een kuiper heb je nu niet meer nodig, maar ook geen man die je kolenbrengt. Postbode en videotheekhouder gaan er ook vast aan :P. Zodra een proces beter/sneller/goedkoper kan zal de uitvoerder daarvan overbodig zijn.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Soldaat is denk ik best nog wel een beroep waarbij veel techniek komt kijken.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:38

DropjesLover

Dit dus ->

(auto/onderhoud)monteur, er zal altijd wat kapot gaan en er zijn extreem veel mensen die het niet zelf willen/kunnen/durven doen.

Journalist zie ik net niet lang meer overleven, het is veel te makkelijk geworden voor iedereen om nieuw/gebeurtenissen uit te wisselen. Gedegen onderzoeksjournalist krijgt ofwel geen geld, ofwel er zijn 1000den die het willen doen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De postbode zal wel blijven. Er zijn nog steeds fysieke pakketjes die bezorgd moeten worden. Of wil je je boodschappen digitaal laten afleveren?

Ik ben het er wel mee eens dat een postbode zal evolueren in een soort koerier.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Tweakers O+ ,

Een vraag die gisteren in me op kwam en waar ik niet veel antwoorden op kon verzinnen is wat nu tijdloze banen zijn. Is er een soort werk of een soort baan te benoemen die vrij is van de grillen van moeder tijd, niet lijdt aan hype sprongen en zijn neus ophaalt voor nieuwe technologieën.
Antwoord dat je niet verwacht misschien:

Oracle DBAs !!!. Aanwezig bij 500 van de Fortune 500.

Een tijdloze baan. Een ervaren, bekwaam, senior Oracle DBA is gewoon binnen tot zijn pensioen en ver daarna als "consultant".

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

Ernemmer schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:17:
Ik kan er nog wel wat verzinnen, die niet echt veel technologische vooruitgang hebben geboekt.

Kapper
Bakker
Begrafenisondernemer
Glazenwasser
Plantsoenendienst
Hovenier
Schoonmaker
Deurwaarder, inner van de belastingen, staatshoofd. Ongeacht welke technologische ontwikkelingen, er zullen er altijd één of meerdere van blijven bestaan.

EDIT: Priester/pastoor/imam. Er zullen altijd gelovigen zijn, die iemand nodig hebben om ze de weg te wijzen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 13:34 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 16:45

scorpie

Supra Addict

Wetenschappers..? Het heeft natuurlijk verschillende concentratiegebieden, maar "iets onderzoeken om het te weten" wordt natuurlijk ook nooit oud.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Huisvrouw, volgens vele vrouwen is het een baan :9

Verwijderd

Advocaat :)

Ik voel mij ook redelijk tijdloos :P

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 14:02 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En zelfs de hoer moet mee in de veranderingen v.w.b. o.a. beharing, hygiene, voorbehoedsmiddelen en gezondheid. Een hoer uit 1912 of 1962 zou het in deze tijd vast zwaar hebben ;) Over 50 of 100 jaar zullen ze ook wel eens meer last kunnen hebben van de voortschrijdende multimediamogelijkheden..
- Banen die primair een omgang met mensen betreffen. Dit varieert heel sterk, maar mensenkennis, communicatieve vaardigheden, sociale omgangsvormen en conflict management zijn hierin vaak terug komende skills. Dit palet is volgens mij vrij tijdloos en vind je terug in banen zoals project manager, afdelingshoofd, headhunter, personeel en organisatie, et cetera.
Prince 2, scrum, DSM, etc etc. Linkedin, selfservice, HRM, etc. En dan heb ik het nog niet eens over de vele P&O theorieën die nu vast alweer anders zijn dan 10 jaar geleden, laat staan 100. Met zeg Fordisme kom je er tegenwoordig niet meer in Nederland.
Het lijken me grotendeels (evt. m.u.v. afdelingshoofd, waar hooguit de prikklok uit en HNW in is) voorbeelden met een eerder hogere dan een lagere hoeveelheid grillen en hypes dan de ICT :+ Is het niet meer dat je toevallig de IT-hypes van dichterbij meemaakt en herkent?

Edit: die laatste zin slaat trouwens niet terug op mijn eerste, dat is geen beroepsgroep die ik van dichtbij meemaak 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 12-06-2012 14:14 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

F_J_K schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:13:
En zelfs de hoer moet mee in de veranderingen v.w.b. o.a. beharing, hygiene, voorbehoedsmiddelen en gezondheid. Een hoer uit 1912 of 1962 zou het in deze tijd vast zwaar hebben ;)
Dat weet ik niet hoor, overal is een niche voor :P

Verder vind ik banen als headhunter en aanverwante 'nonbanen' juist enorm tijdgeestgevoelig, vanaf de jaren '80 opgekomen, samen met het yuppiedom.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 14:21 ]

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
Wat dacht je van researcher en dan in verscheidene onderzoeksvelden. Er zal altijd iets onderzocht moeten worden, nu maar zeker in de toekomst

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Ambachtsberoepen hebben het kenmerk niet te veranderen, timmerman, loodgieter, electricien, tegelzetters, prostitutie, bakkers, koks, boeren, dat zijn zaken die echt wel blijven bestaan.
Maar je moet iets hebben wat doorgaans enkel lokaal uitgevoerd kan worden.
Aardappelen verbouwen lukt prima in een ander land om het vervolgens te verschepen. Dat is ook het probleem met keukens en cateringbedrijven. Een tegelvloer of dak moet je op lokatie maken dus die blijven wel.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Of het nu een hoer, een soldaat, of een boer betreft. Alle beroepen, hoe oud deze ook mogen zijn, leunen op een bepaalde tijdsgeest en vorderende innovatie.

De boer uit de middeleeuwen moest keihard zwoegen, terwijl de boer anno nu veelal gemechaniseerd is. De soldaat van toen vochten nog veldslagen uit, de huidige soldaat heeft een heel arsenaal aan speeltjes tot zijn beschikking.

Of beroepen over 50 of 100 jaar nog bestaan, is vooral afhankelijk van innovatie.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:02:

Hoeveel is het werk verandert door het volgende?
1) mobiliteit (je bent niet meer de advocaat van de regio)
2) social media (iedereen gebruikt Google en denkt mee te kunnen denken)
3) informatiemaatschappij (ctrl-f, wetten.nl en allerhande diensten die de jurisprudentie voor je samenvatten)
Hogader schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:08:
Wat dacht je van researcher en dan in verscheidene onderzoeksvelden. Er zal altijd iets onderzocht moeten worden, nu maar zeker in de toekomst
Idem: de manieren waarop je informatie deelt zijn heel erg veranderd. Alleen al denkend aan Open Access. De manieren waarop je funding moet krijgen, de mate waarin je ook onderwijs geeft. Etc.

M.i. zijn dat min of meer fundamentele veranderingen voor tenminste voor de mindere goden in de meeste onderzoeksgebieden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

F_J_K schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:22:
[...]

Hoeveel is het werk verandert door het volgende?
1) mobiliteit (je bent niet meer de advocaat van de regio)
2) social media (iedereen gebruikt Google en denkt mee te kunnen denken)
3) informatiemaatschappij (ctrl-f, wetten.nl en allerhande diensten die de jurisprudentie voor je samenvatten)
Nouja, ik ben natuurlijk een kind van de e-generatie, dus ik kan niet zo goed vergelijken hoe het vroegâh was, maar ik kan wel een poging wagen.

Mobiliteit: speelt eigenlijk geen rol, je hebt een kantoorvestiging en daar ontvang je cliënten. Af en toe ga je bij mensen langs, maar dat verschilt niet van de situatie waarin mensen minder mobiel waren. De binding met de regio is overigens nog steeds sterk, een groot deel van de klanten die wij bedienen komt toch uit zuid-west-Nederland. Een advocaat is geen handelsreiziger. Verder is de binding met de 'eigen' rechtbank erg sterk: daar procedeer je in verhouding toch vaker, je kent de rechters (van zittingen) etc.

Social media: dat gaat goeddeels aan de advocatuur voorbij. Veel advocaten hebben wel LinkedIn, en sommige grote kantoren hebben een twitter-accountant, maar daar houdt het wel mee op: de meeste rechtbanken zijn nog niet eens per mail goed bereikbaar, stukken gaan altijd nog per post of fax, etc. Verder hebben wij geen 'last' van google: als je voor een advocaat betaalt, ga je niet zelf nog eens zoekwerk doen. Verder zijn de zaken die in de echte wereld worden behandeld, natuurlijk niet vergelijkbaar met de topics die je hier op GoT wel eens ziet; googlen voor 'het antwoord' heeft daar dus geen zin. Klanten komen juist bij ons omdat ze de oplossing zelf niet kunnen bereiken.

Informatiemaatschappij: wij gebruiken vooral online databanken om snel dingen te kunnen opzoeken, maar computers kunnen nooit het denkwerk voor je doen. Advies is altijd maatwerk, dus je zult toch echt zelf in de literatuur en de jurisprudentie moeten duiken en je hersens moeten laten kraken. Je kunt dat ook niet uitbesteden: advocaat is een solitair beroep, jij moet het denkwerk doen, jij moet de feiten kennen, dat kan niet op afstand gedaan worden. Ik zou ook nooit vertrouwen op een online dienst die jurisprudentie voor me samenvat of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 15:46 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Bedelaar is redelijk tijdloos.

Even serieus, ik denk dat vrijwel elke baan onderhevig is de tand des tijds, alleen de een minder dan ander.

[ Voor 65% gewijzigd door Abom op 12-06-2012 15:51 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik denk dat een boer toch wel aardige onwikkelingen doormaakt (kom uit een deels agragrische familie) en als je kijkt hoe de boer van nu het doet tov 15 jaar geleden. Dan de grillen van de tijd ook door veranderingen in regelgeving je te moeten richten op andere producten enz.
Daarintegen bouwvakker (ben zelf een bouwkundige) ik kom misschien niet veel buiten maar als je kijkt naar hoe we nu bouwen of 15 jaar geleden is er qua techniek niet veel verandert. Ja we isoleren wat meer en ja we hebben wat nieuwe vormen qua installatie-techniek maar uiteindelijk is het nog steeds een carcas optrekken en aankleden. Dan de grillen van de economie is nu natuurlijk even wat minder maar ik denk dat iedere vorm hier wel aan onderhevig is tot aan een prostituee aan toe.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 19:24
Priesters, Sjamanen en dergelijke (net welk labeltje erop geplakt wordt) zijn ook eeuwig. Mensen hadden al gevoel voor spiritualiteit lang voordat we konden schrijven, en ik zie het ook niet zo snel verdwijnen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
ph4ge schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:07:
Priesters, Sjamanen en dergelijke (net welk labeltje erop geplakt wordt) zijn ook eeuwig. Mensen hadden al gevoel voor spiritualiteit lang voordat we konden schrijven, en ik zie het ook niet zo snel verdwijnen.
Je ziet het niet verdwijnen? Of je ziet het niet helemaal verdwijnen?

Ik denk dat het aantal priesters in het afgelopen decenia juist gigantisch is afgenomen. Ik ken ook maar heel weinig mensen die nu nog voor het priesterdom kiezen...

• ph4ge
  • Laatst online: 17-11 19:24
Abom schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:10:
Je ziet het niet verdwijnen? Of je ziet het niet helemaal verdwijnen?

Ik denk dat het aantal priesters in het afgelopen decenia juist gigantisch is afgenomen. Ik ken ook maar heel weinig mensen die nu nog voor het priesterdom kiezen...
Zal in Nederland misschien minder worden, maar ik zie religieuze voorgangers echt niet helemaal verdwijnen. Ze krijgen hooguit een ander naampje.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ph4ge schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:12:
[...]
Zal in Nederland misschien minder worden, maar ik zie religieuze voorgangers echt niet helemaal verdwijnen. Ze krijgen hooguit een ander naampje.
Psycholoog ofzo :P

Er zullen ook altijd wel f*cked up persoontjes zijn, dus, ongeacht hoe je het inkleed (jaren 50 gekkenhuis shocktherapie), er is zeker werk :P

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 12-06-2012 17:15 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Abom schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:10:
[...]

...en nu even buiten het Nederland van de afgelopen kwart eeuw kijken :)

De overgrote meerderheid van de wereldbevolking, 'ontwikkelde' landen incluis, is religieus.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:22:
[...]

...en nu even buiten het Nederland van de afgelopen kwart eeuw kijken :)

De overgrote meerderheid van de wereldbevolking, 'ontwikkelde' landen incluis, is religieus.
Moah, in hoeverre dat dat werkelijk zo is, is nog maar de vraag. In veel Arabische landen is de sociale controle heel streng (plus religieuze politie), maar werkelijk gelovig zijn er relatief weinig. En gezien de enorme hoeveelheid jongeren die ook de rest van de wereld kunnen zien (internet), lijkt me de rol van het geloof incl actieve beleidenis over 25-30 jaar nagenoeg uitgespeeld.
Ook in andere grote ontwikkelde landen zoals Amerika en Rusland neemt het religeus gebedshuis bezoek af.

/offtopic :P

BThGvNeOA

Verwijderd

DropjesLover schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:29:
[...]
En gezien de enorme hoeveelheid jongeren die ook de rest van de wereld kunnen zien (internet), lijkt me de rol van het geloof incl actieve beleidenis over 25-30 jaar nagenoeg uitgespeeld.
Meen je dit nu serieus? :) Dat getuigt van nogal een overschatting van de rol van het internet: 'als ze maar zien hoe goed de wereld zonder geloof is, dan gaan ze zich daar van zelf wel bij aansluiten'.

Wat je juist ziet, mede ook naar aanleiding van de recente 'Arabische lente', is dat juist veel jongeren in het midden-oosten willen dat het land geregeerd wordt naar religieuze (islamitische) maatstaven. Dat is voor het westen moeilijk te bevatten: dat er jonge, hoger opgeleide mensen zijn, die uit vrije wil, democratisch, zouden kiezen voor religieus bestuur. Maar toch is dat zo.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 17:40 ]

• marathonna
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 15:24
gevangenis personeel

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:02:

Tsjah, zucht, helaas heb je gelijk. Zucht.

[ Voor 4% gewijzigd door demichel op 12-06-2012 19:03 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Verwijderd

managers in de breedste zin van het woord lijkt me ook wel redelijk tijdloos. er zullen altijd dingen gemanaged moeten worden.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
DropjesLover schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:29:
[...]

Moah, in hoeverre dat dat werkelijk zo is, is nog maar de vraag. In veel Arabische landen is de sociale controle heel streng (plus religieuze politie), maar werkelijk gelovig zijn er relatief weinig. En gezien de enorme hoeveelheid jongeren die ook de rest van de wereld kunnen zien (internet), lijkt me de rol van het geloof incl actieve beleidenis over 25-30 jaar nagenoeg uitgespeeld.
Ook in andere grote ontwikkelde landen zoals Amerika en Rusland neemt het religeus gebedshuis bezoek af.

/offtopic :P
Geloof ik niks van :P

Het punt is, dat we volgens mij wetenschappelijk gezien nog voor lange tijd (zeker *veel* meer dan 25-30) niet het ultieme bewijs voor de werking van het universum zullen hebben. M.a.w. zonder zekerheid heb je sowieso nog geloof. En zelfs met het ultieme bewijs zullen er altijd mensen zijn die een andere mening hebben. Bij geloof zit alles in het woord zelf... anders zou het geen geloof zijn. En er zullen altijd mensen zijn die geloven dat er meer is, wat we niet kunnen bevatten. Of je nou in god, allah of totaal iets anders (of totaal niets) gelooft.

Leven en laten leven. Ik heb gelukkig genoeg mensen in mijn omgeving van diverse komaf en geloofsovertuigingen (of het gebrek daar aan) en het prettige is altijd dat het er ook niet toe doet wanneer we bij elkaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 23:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:09:
managers in de breedste zin van het woord lijkt me ook wel redelijk tijdloos. er zullen altijd dingen gemanaged moeten worden.
Vooral de managers van de managers moeten worden gemanaged door een raad van bestuur. Ik denk dat we ook een stuk minder met managers kunnen.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 17:49
Is het docentschap al genoemd? Redelijk tijdloos gebleken over de afgelopen paar duizend jaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:09:
Nee, de behoefte aan en het denken over managers is juist heel erg tijdsafhankelijk. Er zijn ook genoeg theorieën over organisaties met hoog opgeleide, zelfstandig hun werk verdelende en daarover rapporterende werknemers, waardoor het middenmanagement vrijwel geheel kan verdwijnen.

Er is geen beroep dat zo aan inflatie dan wel aan vervlakking onderhevig is als 'manager'. Eigenlijk is het niet eens een beroep. Een beroep veronderstelt ambacht, historie, een algemeen bekende en erkende functie-inhoud, terwijl dat bij een manager per definitie niet zo is.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Chauffeur, vrachtenwagen, bus, taxi, al in de tijd van paard&wagen was er zo'n mannetje.

Ik zou daar toch over een 50 jaar niet meer zo zeker van zijn.

Het zou me niet verbazen dat er dan vuilniswagens rondrijden waar geen mannetje meer aan de pas komt.

• Polycom
  • Laatst online: 22:28

Polycom

Poes van goud

Docenten!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:07
Profvoetballer!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Alleen al de afgelopen 20 jaar: BaMa-stelsel. Kleine klassen vs grote klassen. Meer / minder projecten. Vele theorien over beoordelingmethodieken en lesgeven. Klassikaal vs zelfstandig werken. Papier -> inleveren per mail -> Blackboard etc. Rekening houden met Wikipedia en massaal plagiaat.
Nog even afgezien van de regelmatig veranderende strategien (incl. hypes): de trainingmethoden blijven elke tig jaar erg verschillen. De technologie is de afgelopen 50 jaar erg verandert (ballen, schoenen, etc. maar ook de oortjes tbv communicatie tussen de officials) en blijft veranderen (over 20 jaar zie ik de camerabeelden wel meetellen, weg schwalbes).

Ik zou toch durven concluderen dat er amper tot geen beroepsgroep is waar in een mensenleven niet significante veranderingen komen. De basis van veel beroepen verandert niet, maar toch verandert er vaak best veel :)

Verwijderd

Zwerver!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:44:
Nee, de behoefte aan en het denken over managers is juist heel erg tijdsafhankelijk. Er zijn ook genoeg theorieën over organisaties met hoog opgeleide, zelfstandig hun werk verdelende en daarover rapporterende werknemers, waardoor het middenmanagement vrijwel geheel kan verdwijnen.
En dat klopt - voor die werknemers die slim genoeg zijn. Dat is 10% van de bevolking, misschien 15%.

Nu moet er meteen bij worden gezegd dat het dan wel gaat om de werknemers die de beste vooruitzichten hebben. De werknemer aan de lopende band heeft wel een manager nodig, en is juist daarom minder baanzeker. De mechanisering van de samenleving verkleint de behoefte aan handjes en vergroot de behoefte aan hersens.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Loodgieter :D

Ik heb helaas een beroep dat erg verandert met de tijd (ICT, developer). Alles wat ik vandaag leer, is over een paar jaar ouwe meuk wat niemand meer interesseert. En dat vind ik best eng, want als ik straks 50 ben ofzo dan heb ik geen zin of puf meer om steeds nieuwe dingen te leren.

Dus dan moet ik echt doorgegroeid zijn naar iets anders of die ene COBOL programmeur van de toekomst zijn die nog steeds in dat antieke .NET aan het prutsen is :D

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

- schrijver
- visser

Bijna alle banen hebben wel technologische innovaties. Zo gebruikte men vroeger een pen, toen een typemachine en nu een computer. Echter vind ik schrijver op zich toch best wel tijdloos.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Verwijderd

Is voetbalcommentator al langs geweest, we hebben nl. altijd al gemopperd over voetbal en zolang voetbal bestaat zullen we dat nog wel blijven doen :p

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:18
neem het dan wat breder naar sportcommentatoren. De vraag van de TS was namelijk naar een beroep dat de komende eeuw geen grote verandering tegemoet gaat door schuiving in bevolkingsgroepen, technologische inzichten, marktwerking etc.

En daar zit het hem: ik kan me voorstellen dat de "hype" om 11 overbetaalde (individueel goed presterende) voetballers de wereld door te sturen om een spelletje te spelen ook verdwijnt. De sport voetbal zal blijven bestaan, maar is bijv. atletiek niet veel populairder over 10-20 jaar?
En dan nog verandert voor een commentator de manier van het vergaren van informatie over de sporters.
commentatoren zullen een oortje meekrijgen voor feedback, in de toekomst zal de manier van commentaar geven wellicht veel meer audiovisueel gericht zijn dan nu etc.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dingen die in me opkwamen:

Waarom vind je dat "omgaan met mensen" op zichzelf een "beroep" is of zou moeten zijn? Alle banen die je hier noemt bestaan volgens mij misschien net 50 jaar, vaak korter (ja, misschien bestond er wel iets dergelijks maar heette het anders, voor veel van je voorbeelden vraag ik me zelfs dat af).

Veel beroepen die al lang bestaan zijn overigens wel sterk van inhoud veranderd. Je zou een stratenmaker van 200 jaar geleden niet kunnen vragen om even een snelweg aan te leggen. Idem in de bouw. Dus, is het dan hetzelfde beroep?

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Bakkers, slagers, ...

Acteurs en eigenlijk nagenoeg alles wat met entertainment te maken heeft.
(sport valt daar ook onder ja)

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 11-11 10:33
Journalist zal ook nog wel een tijd blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_Niels op 18-06-2012 13:30 ]

User Error -- Please Replace User

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 16:05
Arie- schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:01:
Boeren, eten moeten we allemaal.
Eten kun je kweken, zeker in de toekomst waar eten gewoon genetisch geproduceerd kan worden. Dus boeren zullen keer overbodig raken. Vlees wordt op dit moment al genetisch in kassen gekweekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hatsieflatsie op 21-06-2012 23:55 ]

• Hatsieflatsie
Soldaten zullen in de toekomst door androids/robots vervangbaar zijn. De luchtmacht in VS is al overgestapt op onbemande drones.
Accountants, de accountant nu gebruikt dan wel een spreadsheet ipv een boekje. maar de baan is nog hetzelfde als in het jaar nul.
Een computer met kunstmatige intelligentie kan het accountwerk doen.

• Hatsieflatsie

Google experimenteert al volop met onbemande voertuigen, die zichzelf een weg door het verkeer laven. Wanneer dat geperfectioneerd is, zie ik de chauffeurs nog wel verdwijnen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ernemmer schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:30:
Soldaat is denk ik best nog wel een beroep waarbij veel techniek komt kijken.
Dat geldt ook voor:

Hoer (vibo, draadloos, vanaf volgend jaar met wifi en http server erin om realtime de temperatuur te meten en in te stellen, en de trilsnelheid en shape in te stellen)
Dief (Vroeger kon je met een schroevendraaier een auto openbreken, tegenwoordig lukt dat met wat simpele computer gestuurde electronika)
Politie (Van het analoge porto netwerk naar C2000/P2000, computer systemen in de auto's, automatische kenteken herkenning)
Schilder (Nieuwe lichtere types steigers, makker te bouwen. Vanaf volgend jaar automatisch uitklapbaar door eenmaal in je handen te klappen.)
En nog veel meer...

Ik denk dat geen enkel langlopend beroep vrij is van de grillen van moeder tijd, niet lijdt aan hype sprongen en zijn neus ophaalt voor nieuwe technologieën.

Alles kan stuk.

• Hahn
  • Laatst online: 21:08
remco_k schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:54:
[...]

Dat geldt ook voor:

Hoer (vibo, draadloos, vanaf volgend jaar met wifi en http server erin om realtime de temperatuur te meten en in te stellen, en de trilsnelheid en shape in te stellen)
Een echt mens is toch wat anders dan een apparaat, ook al voelt het net echt.
Dief (Vroeger kon je met een schroevendraaier een auto openbreken, tegenwoordig lukt dat met wat simpele computer gestuurde electronika)
Misschien ben ik raar, maar ik noem 'dief zijn' geen baan.
Politie (Van het analoge porto netwerk naar C2000/P2000, computer systemen in de auto's, automatische kenteken herkenning)
Dit is wel beetje gelijk aan soldaat natuurlijk, alhoewel ik eerder alle soldaten vervangen zie worden door robots en dingen dan alle politie.

The devil is in the details.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-11 23:24

painkill

Pain(k)(ill)

Inderdaad, er is geen enkel beroep wat de afgelopen 50 jaar niet drastisch veranderd is.
Ook prostituees zijn van ramen naar het internet gegaan. De stap daarvoor waren natuurlijk de kranten.

Ook de ambachtelijke beroepen zijn veranderd, de slager en de bakker zijn omringd door techniek.
Er zijn misschien nog een tiental mensen welke in museums nog werken zoals ze dat vroeger deden.

Het is gewoon financieel niet haalbaar om het niet te doen..
Dus nee, er zijn geen tijdloze banen in nederland. (in derde wereld landen zijn er nog wel beroepen die al eeuwen hetzelfde zijn, maar ook dat veranderd snel)

Mijn SNES verzameling!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Opticien zijn is nog redelijk hetzelfde als 50jr geleden.
Pagina: 1