hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Prijzen van 20 euro per balk zijn al gangbaarder en ik denk als je ze direct in china bij de fabriek besteld dat je nog veel lager kan komen. moet je wel een tijdje geduld hebben en wat belasting betalen als ze in Nederland aankomen
http://www.tradekey.com/i...r+Message+here&send_sim=1
http://www.lots-electric....sh47h2re5ns03ai2gia2ih6a3
hier anders eens aanvragen ?
[ Voor 36% gewijzigd door boombes op 12-06-2012 12:31 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Maar TL 8 is van zichzelf al redelijk zuinig. Het verbaast mij daarom dat je denkt echt 1000 W nodig te hebben. Dat is me daar een bak licht! Ik zou toch experimenteren met hier en daar een lampje uit draaien.
Rondom de draaibank hangen 3 armaturen met elk 4 buizen - 12 buizen x 58 Watt en dan nog een paar aan het plafond zodat ik in het donker niet met mijn hoofd tegen de kolomboor loop. Een ruimte van 6x9 verlicht je niet met een enkele TL-balk, helaas. Bij de draaibank gaat het er o.a. om dat ik de oppervlakte ook goed kan zijn, of er geen schuursporen meer zijn - dus veel licht is daar wel een vereiste.
Dat was al duidelijk. Het klinkt alleen of je ook niet geprobeerd hebt of je met minder ook voldoende hebt en daar was mijn reactie op gebaseerd.thunder7 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:40:
Ik denk niet dat ik het nodig heb, ik meet dat ik het verbruik.
Als de amaturen het toelaten is het zo gepiept om van 3 x 4 even 3 x 3 te maken of zelfs 3 x 2. Ik begrijp je vereiste voor veel licht, maar 6 58 W TL 8 balken voor rondom 1 machine is heel erg veel licht. Wellicht is het ook mogelijk de boel met meerdere schakelaars te schakelen als je niet voor alle klussen die je doet evenveel licht nodig hebt.
Het is maar meedenken, he.
Edit: zitten er trouwens reflectoren achter de balken? Zo niet, dan gaat er zo'n 500 W richting je plafond waarvan maar een klein deel weer bruikbaar naar de ruimte reflecteert.
[ Voor 11% gewijzigd door Basket Kees op 12-06-2012 14:00 ]
Bij veel draaibanken zie je daarom een extra lampje op de bank zelf gemonteerd. Kunnen de armaturen rondom de bank minder worden.thunder7 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:40:
Ik denk niet dat ik het nodig heb, ik meet dat ik het verbruik.
Rondom de draaibank hangen 3 armaturen met elk 4 buizen - 12 buizen x 58 Watt en dan nog een paar aan het plafond zodat ik in het donker niet met mijn hoofd tegen de kolomboor loop. Een ruimte van 6x9 verlicht je niet met een enkele TL-balk, helaas. Bij de draaibank gaat het er o.a. om dat ik de oppervlakte ook goed kan zijn, of er geen schuursporen meer zijn - dus veel licht is daar wel een vereiste.
60-90 cm diameter is wel iets te groot voor mij... wat voor materiaal bewerk je dan? blijkbaar geen metaal.
[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 12-06-2012 14:30 ]
Ik snap dat wel. Als je een beetje secuur werkt wilt doen, dan heb je gewoon véél licht nodig om fijn te werken. In je woonkamer is 50-100lux misschien wel genoeg, maar in een werkplaats is 1000lux toch echt wel fijn.Ik Keessie schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:32:
Het scheelt ongeveer 1/3 (58 W -> 35 W). LED lijkt mij (nog) te duur. De zg. bespaaradapters lijken mij de meest kostenefficiente manier om op TL te bezuinigen.
Maar TL 8 is van zichzelf al redelijk zuinig. Het verbaast mij daarom dat je denkt echt 1000 W nodig te hebben. Dat is me daar een bak licht! Ik zou toch experimenteren met hier en daar een lampje uit draaien.
http://www.neosave.nl/htm...rlichting_sterkte_tl.html
Maar mijn ervaring is dat TL5 een stuk zuiniger is dan TL8. Simpelweg het vervangen van TL8 door retrofit-TL5 en het doorverbinden van de starter scheelt 45%. (58W TL8 > 35W & 14W VSA > 4W VSA) Als je ook de ballast weg kunt doen bespaar je >50%. Dan kun je trouwens ook wel meteen HF voorschakelapparatuur plaatsen en gewone (niet adapter) TL5's gebruiken. Besparing is in ieder geval fors.
LED-TL's zijn wel de toekomst, maar nog niet helemaal haalbaar op dit moment. Lichtopbrengst is meestal lager dan van conventionele TL's en de prijs is vaak heel hoog.
1 schakelaar beneden: 3 losse tl-balken en 2 bakken van 3 elk
1 schakelaar boven: 2 bakken van 3 elk
1 schakelaar draaibank: 3 bakken van 4 elk
nu:
1 schakelaar beneden 1 losse tl-balk
1 schakelaar beneden 2 bakken van 3 elk
1 schakelaar boven: 2 bakken van 3 elk
1 schakelaar draaibank: 3 bakken van 4 elk
zodat ik, als ik 's-winters de benedenverdieping wil verlichten om de ingangsdeur terug te vinden, niet alle lampen beneden aan hoef te laten. Het doortrekken van een aantal extra schakeldraden is niet echt leuk, maar geeft wel voldoening.
Nu denk ik er over om de 3 bakken van 4 bij de draaibank te vervangen door 4x 2xT5, apart geschakeld. Daarna moet ik waarschijnlijk heel veel houtdraaien om die investering er weer uit te krijgen
Met simpele (en zoals je al zegt niet erg leuke) middelen toch een mooie besparing realiseren. Want reken maar dat je hiermee flink wat bespaart als je de schakeling ook een beetje actief gebruikt. Hoef je je opeens ook niet 'schuldig' te voelen als je alles volle bak open gooit voor de momenten dat je veel licht nodig hebt. Het zal waarschijnlijk blijken dat bij elkaar opgeteld die momenten niet zo'n enorme invloed hebben (incidenteel gebruik, zelfs van grootverbruikers, is vaak van veel kleinere invloed dan kleine constantverbruikers).
Mijn inschatting is dat je hier al een mooie stap mee hebt gemaakt en ik zou eerst eens zien wat het opgeleverd heeft. Slim gebruik zonder (of met kleine) investering vind ik veel mooier dan relatief veel geld uitgeven aan nieuwe zuinige spullen. Maar er is uiteraard ook een rol voor dat tweede.
Met een overgang van 12 x TL 8 naar 8 x TL 5 zou je zeker veel besparen (meer dan 60%). Dan is het inderdaad volledig afhankelijk van de hoeveelheid uren dat je er gebruik van maakt. Daar kan je een schatting van maken en het zo uitrekenen. Gezien de behoorlijke kosten, het toch al redelijk zuinig zijn van TL 8 en de overweging goed werkende spullen weg te doen moeten dat naar mijn idee behoorlijk wat uren zijn om het de moeite waard te maken.
Edit: nog even je site bekeken. Leuk om te lezen. En mooi ambachtelijk werk!
Ik bedenk nu ineens: Wat voor armatuur heb je trouwens? TL's hebben namelijk nogal de neiging 3/4 van het licht de verkeerde kant op te sturen. Meeste standaard armaturen zijn er maar beperkt efficiënt in om dat op te vangen. Ik heb hier in de schuur, waar 2x3 TL8 hangt tussen de balkenlaag gewoon aluminiumfolie met behangplak op het plafond en tegen de balken geplakt waar de TL's zitten. Nu komt er veel meer licht omlaag. Simpel, goedkoop en effectief.
Als je trouwens nog TL5 wilt installeren, dan zou ik dat doen op de lampen die het meest branden. Dus misschien niet eerst bij de draaibank, maar juist de lamp die je altijd aan doet om te kunnen lopen, etc...