Monitorren free disk space/shares availability/etc...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Beste mede-Tweakers, even snel situeren: Ik werk als enige IT-er voor een vrij groot bedrijf. Ik ben van ervaring uit Oracle DBA, maar moet ook de Linux servers e.d. beheren. Ik doe dit zo goed als ik kan (Google is your friend!) en aangezien onze vereisten niet zo heel erg hoog zijn en een bepaalde downtime acceptabel is, loopt dat meestal wel goed.

Nu duiken steeds dezelfde problemen weer op, en ware het handig als ik onmiddellijk op de hoogte gebracht werd en actie kan ondernemen als een kritische grens overschreden wordt (dus: als er nog 1 GB vrij is en alles nog nét draait en niet als er nog 0 bytes vrij zijn en Oracle crasht).

Wat ik wil monitorren is:
-disk space
-Samba shares availability
-NFS mounts availability
-feit of Oracle print servers nog draaien (kan wel eens een probleem zijn soms, status op te vragen met een Unix script)

Nu kan ik natuurlijk eenvoudige Unix scriptjes schrijven, die in een crontab stoppen en mezelf mailtjes laten toesturen als het fout loopt, maar misschien kan het wel eenvoudiger met reeds bestaande Unix/Linux functionaliteit, of bepaalde te installeren software?

Betreft een aantal Red Hat servers (versie 4 of zo, hele ouwe zooi, voldoen nog wel voor wat we ze nodig hebben maar mogen ondertussen wel eens vervangen worden) en een paar Win2008 servers (waar ik me weinig zorgen over maak, op de Samba connectivity na dan).

Dank voor alle tips!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 09:16
Misschien is Cacti iets voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:14
En anders kan je met Munin een heel eind komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb Zabbix op een server staan om nog te configureren. Zou je ook eens naar kunnen kijken. Best uitgebreid pakket waarmee je ook Oracle DB kan monitoren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Misschien is Nagios wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
Of uitgebreider packet met Nagios en Cacti ingebouwd: GroundWork Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor een niet te grote omgeving vind ik Opsview heel geschikt. De core/gratis versie is vrij makkelijk voor niet-ingewijden te gebruiken (en na een jaar nog te onderhouden!) en er zijn kant en klare agents voor Windows/RHEL beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:23
Zabbix is een mooi pakket voor meerdere servers.
Voor een server kan het een beetje overdone zijn dan is munin een mooi pakket of iets als cacti of nagios

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Hero Of Time schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:18:
Ik heb Zabbix op een server staan om nog te configureren. Zou je ook eens naar kunnen kijken. Best uitgebreid pakket waarmee je ook Oracle DB kan monitoren.
Aha, dat klinkt interessant, feit dat Zabbix ook Oracle kan monitorren. Bekijk ik zeker eens. Misschien niet om nu onmiddellijk te gebruiken maar om mee te nemen bij de installatie van nieuwe servers.

Dank voor alle antwoorden, trouwens!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Pagina: 1