Aankoop eerste 5.1 surround set + benodigdheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03-2022
Na enige tijd te vertoeven op dit forum ga ik ook de stap zetten.
Vandaag wat gaan rondkijken en toch al enkele setups kunnen beluisteren (KEF, Canton, ...)
Als complete leek was ik toch vrij hard onder de indruk van de KEF C-serie en deze is momenteel de grootste kanshebber.

Het waren de bookshelf speakers, subwoofer en center speaker (C1, C3, C4 en C6LCR) icm met een Yamaha RX-V473. De set zal in ons appartement komen te staan, een vrij open ruimte.
Ik heb al veel goeds gehoord over KEF, zijn er mensen die dit kunnen beamen?
Is de versterker een goede keuze? Deze stond me ook aan omwille van de airplay.
De set zal voornamelijk voor films gebruikt worden.

Mijn budget ligt rond de 1500 euro.
Ik twijfel nog tussen de bookshelf speakers en de floor speakers, maar deze laatste zijn wel 400 euro duurder...

Wat zijn zoal de belangrijkste benodigdheden bij de aankoop van een surround-set?
Zijn deze al uitgerust met kabels?

[ Voor 10% gewijzigd door Den Deze op 12-06-2012 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

KEF is in ieder geval één van de grote merken op speaker gebied, dus wat dat betreft zit het wel goed.
Kabels moet je er nog los bij rekenen (aantal meter speakerkabel en misschien nog een extra HDMI kabel voor de receiver naar de TV)

Vergeet bij boekenplank modellen de standaards of beugels niet, ook deze staan idealiter op oorhoogte. Misschien kun je ze kwijt op een meubel maar anders kost dat ook al snel €100 p/s, die je ook bij een vloerstaander had kunnen leggen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Ik heb de vloerstaanders ook gehoord, deze waren iets mooier van geluid maar kosten ook bijna 400 euro meer :) Dus nog even overwegen.
Voor de achterste speakers ga ik zowiezo een standaard moeten kopen aangezien we met een soort hoek zitten bij onze tv (ramen). Voor de andere speakers misschien ook omdat ik niet teveel gaten wil boren (huurappartement).
Beugels was iets van 100€ per set, dan zouden de vloerstaanders in feite 300€ extra zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Vandaag nog eens langs geweest bij de dealer en de Q-serie eens beluisterd. Wel een geheel andere prijscategorie dan de C-serie, maar wat een mooi geluid!
Offerte laten maken voor de Q300, Q100, Q200c en de Q400b icm een Yamaha V-673.
Nog eens over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als je veel muziek luistert dus in stereo is het wel aan te raden om voor vloerstaanders te nemen, dat klinkt meestal net wat beter en je sub kan dan misschien uitblijven.
Voor films maakt het op zich niet zoveel uit, dan is je center erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVu
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06-2024
Den Deze schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 08:49:
Offerte laten maken voor de Q300, Q100, Q200c en de Q400b icm een Yamaha V-673.
Wow! Ook mijn gedachte waarschijnlijk! Laat het even weten als je een prijs hebt?

Alles klokie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Je kan ook in stapjes werken.

Begin met een center en dan bv een paar Q700.
De center en de 2 hoofdspeakers doen toch het meeste werk, dus daar moet je geld aan geven.

Nadien kan je nog rears en een sub toevoegen, maar je start al met iets héél goed.

Zelf heb ik een paar IQ90 en de Q9C, en eerlijk gezegd, ik stop er mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Ik denk niet dat ik voor de vloerstaanders ga, maar gewoon de Q300 icm de Q100.
Vloerstaanders gaan wat overkill zijn en die kosten echt wel een pak geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Vloerstaanders gaan wat overkill zijn en die kosten echt wel een pak geld :)
Er zijn ook zat boekenplankers die duurder zijn dan de vloerstaanders waar je naar gekeken hebt hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Akkoord, maar de als je de prijs van de Q300 vergelijkt met de vloerstaanders dan spreek je bijna over een verdubbeling van het bedrag :)
Ik woon op een appartement en ik zou mijn buren graag te vriend houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Dat is het hem juist.
Mijn geluidsvolume staat nu lager dan toen ik de speakers van de TV gebruikte, omdat de kwaliteit gewoon zo veel beter is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
Laat je ook niet gek maken mbt de kabels, natuurlijk moet je goede kabels nemen maar veel mensen proberen je zeker in jouw geval de zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht aan te smeren.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
HDMI-kabels heb ik reeds in mijn bezit (geef ik zeker geen 50 euro of meer p/s aan, 15 euro is al het maximum :))
Enkel de speakerkabels moet ik nog kopen.
1,75mm dikte zou voldoende zijn, maar aangezien dat ik voor toch wel wat duurdere speakers wou gaan dan had de dealer mij 2,5mm aangeraden. Zou neerkomen op zo'n 2,5 euro per lopende meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
15 euro voor een HDMI kabel is ook onzin. Die van 3 euro van de action zijn net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Zelfs dat is idd al veel, maar wij hebben hier in België geen Action of dergelijke waar ze goedkope kabels verkopen :)
Morgen ga ik normaal gezien mijn set bestellen.
Enkel de Yamaha V673 was nog niet op voorraad, dus moet ik even wachten om alles te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
Vandaag mijn bestelling geplaatst.
Het zullen dus de Q300, Q100, Q200c, Q400b icm Yamaha V-673 worden.
In de loop van volgende week zou ik normaal alles kunnen installeren, de Yamaha was nog niet op stock bij de dealer.
Pagina: 1