LVM mounting volume group at boot fails

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb mijn systeem van Ubuntu 10.04 een verse install gegeven naar Linux Mint Maya en loop tegen het volgende probleem aan.

Ik heb een volume group met daarop een logical volume. Deze LV wil ik mounten op /home.

Het probleem is dat tijdens het booten het mounten van deze partitie faalt. Wanneer ik daarna
sudo mount -a
uitvoer is de mount succesvol.

Betreffende regel uit /etc/fstab:
code:
1
/dev/data_volume_group/data_logical_volume /home xfs defaults  0 1

Hier en hier worden een aantal oplossingen aangedragen maar daar kom ik niet verder mee.... Het zou een probleem zijn met de configuratie van udev.
Aan de hand van deze threads heb ik het volgende geprobeerd:

De file /lib/udev/rules.d/85-lvm2.rules heb ik gekopieerd naar /etc/udev/rules.d/.
code:
1
2
SUBSYSTEM=="block", ACTION=="add|change", ENV{ID_FS_TYPE}=="lvm*|LVM*", \
    RUN+="watershed sh -c '/sbin/lvm vgscan; /sbin/lvm vgchange -a y'"

Waarbij ik ENV{ID_FS_TYPE}=="lvm*|LVM*" heb vervangen met ENV{ID_TYPE}=="disk" (zoals aangegeven in die threads) en het initramfs geupdate:
update-initramfs -u -k `uname -r`

Echter na een reboot blijft het probleem... Ik heb verschillende varianten van het lvm2.rules script geprobeerd maar ik kom hier niet verder mee.

Hoogst irritant. Iemand een suggestie?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat is de foutmelding bij het mounten? Er moet toch iets van een melding zijn lijkt me?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

je geeft zelf toch aan dat mount -a al genoeg is? dus vgchange heeft wel gedraaid? anders neem dat eens op in de opstart scripts, na "vgchange -a y;mount -a" (of in fschk script.)

(volgorde/timing probleem?)

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 12-06-2012 10:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige wat ik mij kan bedenken is dat tijdens het mounten de XFS modules nog niet geladen zijn en het mounten faalt. Pas later in het boot proces zijn de modules beschikbaar en kan je wel succesvol mounten. In zo'n geval, en dat is weer afhankelijk van het antwoord op de vraag van Wolfboy, moet je de initrd updaten zodat de XFS module er bij zit.

Even googlen kan je wat meer informatie verschaffen over je combinatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ok dat zijn weer wat aanknopingspunten waar ik wat mee kan :)

@Wolfboy ik krijg een generieke melding dat het mounten faalde met de mogelijkheid tot Skip of manual recovery. De precieze melding kan ik nu even niet geven, maar de melding bood eigenlijk geen aanknopingspunten.

Ik ga er vanavond weer mee aan de slag :)
Done

Edit:

De initrd bevatte inderdaad niet de XFS module. Na deze te hebben toegevoegd werkt het weer.

Voor de volledigheid:
xfs toevoegen aan /etc/initramfs-tools/modules
initrd genereren met: sudo update-initramfs -u -k `uname -r`
reboot en klaar :)

Bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door Andre-85 op 12-06-2012 23:45 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup