Garantie ASUS laptops en gebruikssporen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 07:38
Beste Tweakers,

Sinds augustus ben ik in bezit van een Asus laptop. Deze gebruik ik naast persoonlijke dingen ook veel voor mijn studie, en zodoende is de laptop veel op reis. Helaas heb ik de laptop in oktober een keertje laten vallen door eigen toedoen. Geschrokken heb ik de laptop getest maar alles bleek het gelukkig nog goed te doen. Er zit sindsdien wel een flinke barst in de plastic omlijsting van het scherm, dat is zonde, maar hier stoor ik me verder niet zo aan. Enfin, maanden gingen voorbij en het is inmiddels juli. De laatste tijd begint mijn harde schijf steeds meer kuren te vertonen (tikken, 'hangen' en vastlopen) en inmiddels heb ik moeten constateren dat hij defect is en eigenlijk vervangen zou moeten worden.

Hiermee wil ik naar de garantie stappen, maar ik ben bang dat Asus de barst in mijn scherm ziet, denkt "één en één is twee" en het op een gevalletje customer-abuse gooit, waardoor ik zelf voor alle kosten mag opdraaien (en die zullen niet mis zijn). Tevens is toen de laptop nog geen week oud was het plastic ringetje van de koptelefoon-jack op miraculeuze wijze verdwenen, iets waarmee ik om dezelfde reden als hierboven ook nooit naar de garantie ben gestapt.

Hiervoor had ik een laptop van de universiteit die nooit moeilijk deed over dit soort gevallen, en ik heb geen ervaring met de garantie voor consumenten laptops. Hopelijk hebben jullie meer ervaring met dit soort dingen, dus wat is jullie advies? Wat kan ik hier het beste mee doen?

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 16:10
Ik raad je aan om gewoon garantie te claimen, niet geschoten is altijd mis.

Strict genomen is het de plicht van de fabrikant om aan te tonen dat schade veroorzaakt is door de gebruiker. Helaas is het in de praktijk vaak anders, en worden er inderdaad meteen aannames gemaakt. Op verschillende momenten ben ik ook tegen deze muur gelopen, de garantieservice houdt dan voet bij stuk. Als klant daar je gelijk uit halen is vrijwel onmogelijk, niemand neemt immers een advokaat in dienst om het gelijk te halen op garantieregels van een product van enkele honderden euros.

Wat je kan doen is je verhaal ook aan de klantenservice uitleggen. Als jij kan aantonen dat de laptop na de val geen problemen had, willen ze misschien met je mee denken.
Aan de andere kant, misschien is je harde schijf toch licht beschadigd geraakt in de val, en zijn de kuren daardoor ontstaan. Als je niet wordt geholpen rest je weinig anders dan je verlies te nemen. Een nieuwe laptopschijf is opzich ook niet onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:28
De meeste hardeschijf fabrikanten hebben op hun website een toolje waarmee je kan checken of de hardeschijf nog in garantie bij hun is. Vul het serienummer in en wie weet kan je alles regelen via de fabrikant van de hardeschijf.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 17:28
Ik heb ook een Asus laptop waar 2 hardeschijven van origini inzitten. 1 HD had ik gewisseld voor een SSD.
En juist die hardeschijf ging defect (die ik uit de laptop had gehaald).

Ik heb Asus gebeld verhaal uitgelegd, dat ik niet me laptop wil opsturen omdat die gewoon functioneert. Mocht de HD los opsturen en kreeg een nieuwe snellere retour.

Probeer het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:55

Nox

Noxiuz

Oh heb ik ook gehad. Alleen heb ik hem niet laten vallen (ja, het is ook mogelijk dat er valschade is ontstaan en dat dit zich later pas uit).

Laptop gekocht bij webshop. Zij melden: ga naar Asus, zij halen hem direct voor je op dan hoef je geen verzendkosten bla bla bla.

Omdat een HDD snel gekocht is in iedere webshop heb ik bij een bevoegd installateur de HDD laten vervangen. Had het zelf kunnen doen, maar hij heeft HDD's op voorraad liggen en kan de seals weer aanbrengen. Is die laptop binnen 2 dagen terug :) Maar omdat ik toch een poging wilde wagen om een HDD terug te krijgen en zodoende die weer bij de installateur in het magazijn te plaatsen of desnoods als externe HDD te gebruiken. Hij had aan een kratje bier voldoende, reparatie + HDD :P

tl;dr
Asus: Wij willen de gehele laptop. Niet alleen de HDD.
Webshop: Paas die HDD, wij sturen die wel naar Asus.

Zodoende de HDD naar webshop gebracht (4Launch, mag best vermeld worden :)) en zij hebben, welliswaar een paar weken later, een nieuwe HDD naar mij gestuurd.

Op die manier zien ze de andere schade niet en ik denk dat veel webshops wel mee willen werken als je uitlegt dat je zelf de HDD vervangen hebt en al een nieuwe gekocht hebt en dat je eigenlijk gewoon een HDD terug wilt. Eigenlijk is het niet heel netjes omdat de schade best door het vallen zou kunnen ontstaan en moet je gewoon een HDD erin doen, maar dat moraalriddergezeur laat ik aan anderen over :+

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 11-06-2012 23:21 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 19:26
Je moet met garantie claimen even goed opletten, het kan zo zijn dat als de garantieclaim wordt afgekeurd dat je onderzoekskosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Geschrokken heb ik de laptop getest maar alles bleek het gelukkig nog goed te doen.
Dat is natuurlijk geen garantie dat de val niets beschadigd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Wat als je eerst onderzoekt wat het kost wanneer je onderzoekskosten zou moeten betalen? Als je dat in overweging mee neemt kun je waarschijnlijk zelf beter een eigen hardschijf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:55

Nox

Noxiuz

Meestal is dat rond 20-40 euro. Maar zoals ik zeg, die HDD los opsturen is gewoon de beste optie. Garantie claimen is sowieso user inflicted damage en klaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:32
DisasterMaster schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:17:
....

Hiermee wil ik naar de garantie stappen, maar ik ben bang dat Asus de barst in mijn scherm ziet, denkt "één en één is twee" en het op een gevalletje customer-abuse gooit, waardoor ik zelf voor alle kosten mag opdraaien (en die zullen niet mis zijn). Tevens is toen de laptop nog geen week oud was het plastic ringetje van de koptelefoon-jack op miraculeuze wijze verdwenen, iets waarmee ik om dezelfde reden als hierboven ook nooit naar de garantie ben gestapt.

....
Wat de garantie op de harde schijf betreft, daar heb ik geen ervaring mee, wel heb ik ervaring met de garantie afhandeling door ASUS;

Ik had in april 2008 een Asus laptop gekocht, in april 2010 (3 dagen voor het einde van de garantie) ging het moederbord defect en de laptop deed niets meer.

Naast het defecte moederbord had de laptop een aantal barsten in het plastic naast het touchpad en langs het toetsenbord (dit is er door mijn eigen schuld in gekomen, niet door een val maar door veelvuldig vervoeren in een tas).

Ik heb toen het defect met het mobo zich voor deed direct een RMA aangemaakt en na het mailen van de factuur werd de reparatie goedgekeurd en de laptop bij mij thuis opgehaald.

Toen ik de laptop weer thuis kreeg waren tot mijn grote verrassing behalve het moederbord ook de scharnieren (had geen idee dat deze slecht waren) en de plastic behuizing gerepareerd.

Dit is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook op deze manier afgehandelt gaat worden, maar misschien heb je iets aan mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Je hebt natuurlijk ook altijd nog de optie om ergens een andere bezel vandaan te halen. Scheelt je een hoop discussie.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
Asus is altijd erg coulant en zeer vriendelijk. Leg het verhaal uit en dan zie je snel genoeg de reactie.

Mocht het Toch niks worden bij asus miss dan via de verzekering ?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 16:10
Laank schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:21:
[...]

Toen ik de laptop weer thuis kreeg waren tot mijn grote verrassing behalve het moederbord ook de scharnieren (had geen idee dat deze slecht waren) en de plastic behuizing gerepareerd.
Sommige modellen hebben problemen gehad met scheuren op vaste plekken in de behuizing. Deze waren bekend bij asus, dus misschien heb je geluk gehad.

Maar ASUS is inderdaad redelijk coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:32
DrEvil1986 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:14:
[...]

Sommige modellen hebben problemen gehad met scheuren op vaste plekken in de behuizing. Deze waren bekend bij asus, dus misschien heb je geluk gehad.

Maar ASUS is inderdaad redelijk coulant.
Daar was ik niet van op de hoogte, dus het zou inderdaad kunnen dat ik daarmee geluk heb gehad.

Neemt weg dat het toch gerepareerd is geworden zonder dat ik daar om heb hoeven te vragen, terwijl bij het opsturen van de laptop de garantieperiode inmiddels was verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45

MsG

Forumzwerver

DrEvil1986 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:25:
Ik raad je aan om gewoon garantie te claimen, niet geschoten is altijd mis.

Strict genomen is het de plicht van de fabrikant om aan te tonen dat schade veroorzaakt is door de gebruiker. Helaas is het in de praktijk vaak anders, en worden er inderdaad meteen aannames gemaakt. Op verschillende momenten ben ik ook tegen deze muur gelopen, de garantieservice houdt dan voet bij stuk. Als klant daar je gelijk uit halen is vrijwel onmogelijk, niemand neemt immers een advokaat in dienst om het gelijk te halen op garantieregels van een product van enkele honderden euros.
Dat geldt enkel voor de eerste 6 maanden, dan moet een fabrikant bewijzen dat een defect níet al aanwezig was bij aankoop. Na die 6 maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het defect niet zelf aangebracht is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869

MsG schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:23:
[...]

Dat geldt enkel voor de eerste 6 maanden, dan moet een fabrikant bewijzen dat een defect níet al aanwezig was bij aankoop. Na die 6 maanden is het aan de consument om te bewijzen dat het defect niet zelf aangebracht is.
Het is de verkooppunt dat moet dit bewijzen en niet 3rde partijen als de fabrieken. Het is een belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 14:35
Bij inleveren/aanmelden DUIDELIJK vermelden dat men NIET naar de gebroken lijst moet kijken! Meestal loopt het dan wel goed af. Nooit zeggen dat je hem echt hebt laten donderen, gewoon zeggen dat er eens iets tussen heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Mandera schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:18:
Bij inleveren/aanmelden DUIDELIJK vermelden dat men NIET naar de gebroken lijst moet kijken! Meestal loopt het dan wel goed af. Nooit zeggen dat je hem echt hebt laten donderen, gewoon zeggen dat er eens iets tussen heeft gezeten.
Lol, dat is vragen om er wel naar te kijken natuurlijk..
Anoniem: 175869 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:53:
[...]

Het is de verkooppunt dat moet dit bewijzen en niet 3rde partijen als de fabrieken. Het is een belangrijk verschil.
De verkoper mag daarvoor best expertise inschakelen, en het bijvoorbeeld door de fabrikant laten onderzoeken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zer0 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:41:
[...]
De verkoper mag daarvoor best expertise inschakelen, en het bijvoorbeeld door de fabrikant laten onderzoeken.
Dat klopt, maar de fout hier en die fout wordt vaak gemaakt, is dat de fabrikant op het gebied van garantie in helemaal geen verplichtingen of verantwoordelijkheid heeft richting de consument. De enige twee partijen die er toe doen in een garantie kwestie is de consument/koper en de leverancier. Dat sommige fabrikanten dergelijke claims ook direct, zonder tussenkomst van de leverancier, accepteren is gewoon service van hun kant. Wel is het altijd verstandig eerst te overleggen met jouw leverancier, voordat je rechtstreeks naar de fabrikant stapt, als er namelijk iets misgaat, dan loop je de kan dat ook de leverancier geen verantwoording meer draagt aangezien jij deze hebt gepasseerd. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Wildfire

Joy to the world!

Wel grote kans dat garantie geweigerd wordt vanwege die val -- ook al zou je niet melden dat de laptop ooit eens gevallen is. Veel harde schijven hebben een G-sensor en als die eenmaal getripped wordt...

Als ik op m'n werk een laptop binnen krijg die problemen met de HD heeft, check ik altijd de SMART-waardes of de schijf een G-sensor heeft. Is die meerdere malen getripped dan kan ik het helaas niet als garantie afhandelen. Kan het dan nog wel naar de fabrikant sturen, maar als die hetzelfde constateert worden er kosten gerekend en die moeten we dan doorrekenen aan de klant.

[ Voor 48% gewijzigd door Wildfire op 17-06-2012 19:46 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom zou je uberhaupt je laptop opsturen voor garantie voor een problematische harddisk? Leuk dat je eventueel een nieuwe schijf haalt, maar dat kost je wel een aantal weken. Vanwege de lage kosten van een harde schijf kun je beter gewoon even een nieuwe schijf kopen. Vaak koop je dan nog een veel grotere terug ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Ik heb een tijdje geleden mijn Asus laptop laten vallen, waarbij het scherm naar de jeweetwel was. Ik balen, maar mijn toenmalige vriendin mij overhalen toch het ding op te sturen, hij zat nog ruim binnen de garantie.

Asus heeft zelfs niet eens gevraagd waarom hij het niet meer deed. Ze hebben hem gewoon op de afgesproken tijd opgehaald en van een nieuw scherm voorzien. Ik weet niet hoe ze reageren op gebroken plastic (bij mij zat na de val alleen wat speling in het scharnier) maar over de Asus garantie kan ik niets dan goeds zeggen, geweldige lui die niet moeilijk doen en erg snel werken.

Lang verhaal kort, ik zou het gewoon proberen :). Wellicht na Wildfire's G-sensor verhaaltje gecheckt te hebben (2 posts hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Wildfire

Joy to the world!

EvBeek schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:29:

[..]

Lang verhaal kort, ik zou het gewoon proberen :). Wellicht na Wildfire's G-sensor verhaaltje gecheckt te hebben (2 posts hierboven).
Toevoeging: als alleen de G-sensor is getripped maar andere attributen niet (zoals reallocated sector count e.d.) dan valt het bij ons gewoon onder garantie en voor de fabrikanten normaliter ook. Als echter andere attributen getripped zijn en de G-sensor ook, dan is het geen garantie omdat de problemen dan zeer waarschijnlijk aan te grote schokken te wijden zijn.

Aan TS: als Windows nog wel wil starten, probeer dan CrystalDiskInfo eens om de SMART-waardes te checken. Anders kun je met een boot-CD (zoals de Ultimate Boot CD of Hiren's Boot CD) via diverse tooltjes de SMART-waardes buiten Windows om ook even checken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 17-06-2012 20:53 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1