Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 09:48
Hallo allemaal,

Hier bij mij thuis is de situatie als volgt: Modem van Caiway (Arris Touchstone, 35mbit down, 3.5 mbit up) in de meterkast, verbonden met onze router (TP-Link WR-1043ND) die centraal is opgehangen in het huis (3 verdiepingen rijtjeshuis). Nu bevindt mijn PC, die een Linksys WMP600N heeft, zich op dezelfde etage als de router met de antennes wijzend op de PC en 1 muur ertussen. Volgens inSSIDer haal ik een gain van tussen de -52 en -48 (varieert wel eens). Echter, er zit veel speling in mijn verbinding/snelheid. Soms haal ik de volle 35 mbits, maar meestal zo ongeveer 20-25 en op sommige dagen werkt ie echt niet mee en zit het onder de 10 of doet ie het helemaal niet. Soms valt ook de internetverbinding weg (niet dat het windowstekentje aangeeft dat er geen netwerkverbinding is, maar dat ik gewoon 10 sec. lang geen internet kan openen). Aangezien ik veel game en op internet zit (youtube, facebook ed.) wil ik wel een zo stabiel mogelijke verbinding. Toen dacht ik ineens aan powerline. De mogelijkheid om gewoon een kabel te trekken vanaf de router bestaat niet, dus dan moet het maar zo als ik een kabel wil. Er zijn stopcontacten in de nabijheid van PC en router aanwezig, alleen ik zit met de snelheid. Op sommige staat 100mbps, op andere weer 200 en op andere weer 500. Mijn router en mijn PC beschikken over 1gbps poort(en).

En nu komt mijn vraag: Stel dat ik de 100 mbps neem, kan ik dan nog wel die volle 35mbps uit het abbonement halen? En zijn powerlines wel stabiel, dwz. krijg ik geen last van uitval of dat de snelheid varieert ipv dat hij constant blijft (dus niet soms 35, soms 20, soms weer 10, maar gewoon altijd 35)? En welk merk/model raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Ik zit een beetje met hetzelfde. Volgens mij zijn powerlines wel afhankelijk van vervuiling op de lijn en werken ze beter als ze in dezelfde groep zitten.
Geen van de powerlines haalt hun geadverteerde snelheid. Maar de 200mbs modules moeten wel de 30mbs halen.
Zit zelf aan een 500 setje te denken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Moeten" is een groot woord. Probleem met Powerline is bovenal dat niet te voorspellen valt wat je haalt. Ik heb met hetzelfde setje ooit 50Mb/s gehaald in een situatie en <5Mb/s in een andere. Beide trouwens te traag voor m'n 120Mb/s verbinding.

En stabiel... kijk eens wat er gebeurt als iemand op hetzelfde groep een stofzuiger aanzet... :X

Ik vind kreten als "De mogelijkheid om gewoon een kabel te trekken vanaf de router bestaat niet" altijd veel te makkelijk. Die mogelijkheid bestaat zeker, al is het alleen maar omdat er nu al blijkbaar wel stroomkabel loopt ;)

Waar een wil is is een weg, waar een UTP kabel is, is een betrouwbare en snelle verbinding. Enige wat in de buurt komt qua betrouwbaarheid en snelheid is MoCA (ethernet over coax), maar dat is in NL lastig te krijgen en vereist uiteraard wel dat je coax hebt op beide locaties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
dus kortom, het is geen echte verbetering tov wifi? Ik zag in een test van hwi dat ze met storing 55-60 mbps halen http://nl.hardware.info/r...tromen-50-meter-+-storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het kan een verbetering zijn, maar dat weet je noot van tevoren. Als je het koopt, vooraf zorgen dat je het kunt retourneren als het bij jou geen succes is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb persoonlijke ervaring met die powerline dingen. Ik heb het toen aangeschaft omdat mijn TV is een zwart gat stond qua wifi. De snelheid over 2 groepen was voldoende om HD te streamen. Ik haalde een 40-50 mbit. Ik moest wel de adapter op een schoon stopcontact zetten. Ik had er eerst mijn PCs en zo aan hangen maar dat bracht veel verloren verbindingen met zich mee. Toen ik hem verplaatste was dat opgelost. Wel had ik dat als de stofzuiger op dezelfde groep zat de verbinding minder stabiel was.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
1. Adapter niet in een stekkerdoos maar op de muur.
2. Op een schoon stop contact.
3. Zware apparaten op dezelfde groep geven storingen.

In kort:gelijkwaardige vervanger van wifi maar geen match voor UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Seriph schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:53:
Ik heb persoonlijke ervaring met die powerline dingen. Ik heb het toen aangeschaft omdat mijn TV is een zwart gat stond qua wifi. De snelheid over 2 groepen was voldoende om HD te streamen. Ik haalde een 40-50 mbit. Ik moest wel de adapter op een schoon stopcontact zetten. Ik had er eerst mijn PCs en zo aan hangen maar dat bracht veel verloren verbindingen met zich mee. Toen ik hem verplaatste was dat opgelost. Wel had ik dat als de stofzuiger op dezelfde groep zat de verbinding minder stabiel was.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
1. Adapter niet in een stekkerdoos maar op de muur.
2. Op een schoon stop contact.
3. Zware apparaten op dezelfde groep geven storingen.

In kort:gelijkwaardige vervanger van wifi maar geen match voor UTP.
Welke had jij? Mijn tv zit nl ook in een zwart gat en wil ook HD gaan streamen vanaf server.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Sluit me geheel aan bij Seriph, ik heb hier thuis en bij mijn pa heel goede resultaten met 200Mbit (devolo's met stekkerdoos). Voor een paar tientjes meer heb je 500's.
Maar deze lijken me ook heel interessant:
http://nl.hardware.info/n...eplug-wifi-wordt-muzikaal
http://nl.hardware.info/n...-gigabit-ethernet-poorten
Iemand toevallig hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Ik heb er zelf ook heel goede ervaringen mee. Nu wordt de verbinding op de PC die aan de Devolo hangt nooit echt zwaar belast, maar de verbinding is zeker stabiel te noemen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
@Darkside Dat moet ik even opzoeken. Die dingen liggen thuis en zit nu op het werk. Ik zal een reply zetten later op de avond zal tegen 19:00 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Laminaat leggen en je vriendin een Swiffer geven. ;)

Hier ook met storing ruim voldoende resultaat.
Lees: tijdelijke oplossing gepruts met server en powerline op zelfde verdeeldoos aan 15 meter verlengkabel in stopcontact dat doorgelust is van hier tot tokyo met op dezelfde groep diepvries/wasmachine/droger.
En dus netwerk apperatuur op een andere groep. Dat staat aangesloten op een lus waar onder andere een plasma tv aan hangt.

Ik haal 20mbit 1 kant op en dat gaat door 2 als er gelijktijdig up/down plaats vind.
Het zijn flink wat meters en de snelheid en ping vind ik uitstekend (<2ms) vergeleken met WiFi op vergelijkbaar verval (90%).

Het betreft Devolo dlan 200, en ik denk dat je het wel heel erg lastig maakt voor jezelf als je slechtere resultaten haalt. Ik had zelf ook zeer slechte verwachtingen betreft stabiliteit, maar ben er over te spreken en durf het aan te bevelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@seriph tnx. geen haast.
Verder goed om te lezen dat de meeste een positief resultaat behalen.
Misschien toch maar een setje aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Die van mij zijn Devolo Dlan 200 AVplus. Was zo een starter kit met twee stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ok ook gewoon een 200mb setje.
Tnx for the info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik zag trouwens dat de huidige router die ik heb (Tplink 1043ND) voor 39 eurie te koop is. Misschien een idee om die in mijn kamer te zetten en als WDS bridge te gebruiken? Of kost me dat teveel performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Iemand die weet of WDS beter is dan powerline? Zie mijn post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wat je eigenlijk vraagt is of je Linksys WMP600N slechter presteert dan een Tplink 1043ND.

Aangezien ik goede ervaringen heb met de wmp600n denk ik niet dat deze kaart vervangen door een Tplink 1043ND zal helpen.

Als je denkt aan WDS in te zetten als wireless repeater dan moet je er rekening mee houden dat je flink wat snelheid zal verliezen. ( deel door 2 )
Als je WDS in wilt zetten als bridge dan moet je er rekening mee houden dat andere wifi clients waarschijnlijk niet meer kunnen connecten.

Mocht je het toch uit willen testen, flash dan dd-wrt op je tweede Tplink 1043ND (is ondersteund) en zet deze in client mode.

Aangezien je nu al aangeeft dat je WiFi verbindingen erg schommelen in performance lijkt het mij safe to say dat je niet de enige bent in de buurt die gebruik maakt van de 2,4Ghz band. Ik verwacht dan ook echt geen super verbeteringen door gebruik van WiFi op een andere manier.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Er zijn inderdaad ontzettend veel wifi netwerken in de buurt. Ik dacht ook nog aan een nieuwe antenne kopen voor op mijn wifi kaart, dat gaat dus ook niet echt helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat zal wel helpen. Of die +3dB voldoende zal zijn gok ik van niet.
Het minst drukke kanaal nemen zal ook helpen.
Je antenne verlengen en zo in een betere positie brengen zal ongetwijfeld ook wel helpen, maar is nogal prijzig.
En dan ga ik ervan uit dat je kast nu in het diagonaal staat tov je router.

Feit is, als je tegenwoordig in een flat woont en je wilt performance dan is WiFi gewoon geen optie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb betere ervaringen met WDS dan met die %$^%@-powerline gevallen... En TP-links heeft gewoon goede kwaliteit voor een superscherpe prijs.
Meestal zet ik die in de meterkast, en als mensen dan nog op de 1e verd. of op zolder of in de garage nog een accespoint willen, dan flash ik de oude router (meestal een Linksys ofzo) met DD-WRT en zet WDS aan. Werkt veel beter dan die powerline dingen, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

DarkSide schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:54:
Volgens mij zijn powerlines wel afhankelijk van vervuiling op de lijn en werken ze beter als ze in dezelfde groep zitten.
Als WiFi nou geen vervuiling zou hebben ;)

@TS, Anders koop je een setje, probeer je het en werkt het niet breng je het terug...

Ik zelf heb hele goede ervaringen met powerline (oude zwarte sweex 200Mbit) die ik als 'backup' lijntje gebruik. Nadeel is wel dat ze redelijk warm worden en het energie gebruik best wel hoog is. Nieuwe modellen zijn gelukkig veel groener en hebben zelfs een slaap stand wanneer de lan kant down is.
Overigens, de Mbit waardes is de maximale hoeveelheid aan data die opgeteld (2x half duplex) over je stroom bekabeling kan, dit hoeft niet de snelheid van point2point te zijn. Die 200Mbit dingen kunnen maar max 100Mbit half duplex (je vind ze ook bijna niet met een Gbit netwerk connector).
Pas met 4 adapters kan je je volledige netwerk dicht trekken (bij 200Mbit adapters: 100Mbit A->B + 100Mbit en C->D).

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2012 15:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Bartjezz schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:27:
Ik heb betere ervaringen met WDS dan met die %$^%@-powerline gevallen... En TP-links heeft gewoon goede kwaliteit voor een superscherpe prijs.
Meestal zet ik die in de meterkast, en als mensen dan nog op de 1e verd. of op zolder of in de garage nog een accespoint willen, dan flash ik de oude router (meestal een Linksys ofzo) met DD-WRT en zet WDS aan. Werkt veel beter dan die powerline dingen, echt waar.
Je spreekt al over 'zolder' en 'garage'. Probeer hetzelfde eens in een betonnen flat met nog 100 netwerken om je heen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Werkt ook hoor, woon zelf in een appartementencomplex met 18 netwerken at the moment, heb een TP-Link in de meterkast en heb vol bereik een meter of 15 van de router af.
Heb bij mijn tv ook een ouwe cisco staan die ik als bridge gebruik en werkt goed hoor. Blijft ook werken als ik ga stofzuigen of de magnetron aanzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat het verbonden blijft geloof ik graag. En waarschijnlijk kan je ook prima surfen.
Dat je (TS situatie) 35mbit trekt na je eerste hop met WDS waar nu al verbindingen wegvallen bij een minimale afstand (1 muur) lijkt me twijfelachtig.

Ik ben zelf overigens nog steeds erg blij met mijn investering in een goedkope boorhamer en lsa tang.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou een 500mpbs setje nemen en dat gewoon eens proberen. Wel een shop uitzoeken waar je het zonder problemen kunt retourneren uiteraard!

Die 500 gaat je overigens nooit halen, volgens mij is dat 2 kanten op. Dus dan blijft er nog 250mbit over, daar gaat nog wat vanaf afhankelijk van je stopcontact, kabels etc. Maar met een beetje geluk moet je daar wel 100 (echte) mbps aan over kunnen houden.
Pagina: 1