Wie heeft er wel eens een relatief nieuwe telefoon op Marktplaats gekocht? Een die jonger dan twee jaar is zal garantie hebben, dus dan vind ik het risico dat hij niet werkt misschien wel acceptabel? Ik zat erover te denken om voor ca. € 250 een Galaxy Nexus te kopen: dat scheelt toch zo'n € 100 met een nieuwe. Als hij met aankoopsbewijs komt weet je ook min of meer zeker dat hij niet gestolen is.
Anoniem: 454708
Ik koop zeer regelmatig toestellen en laptops van marktplaats, het kan goed gaan, het kan grandioos fout gaan.Cerberus_tm schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:37:
Wie heeft er wel eens een relatief nieuwe telefoon op Marktplaats gekocht? Een die jonger dan twee jaar is zal garantie hebben, dus dan vind ik het risico dat hij niet werkt misschien wel acceptabel? Ik zat erover te denken om voor ca. € 250 een Galaxy Nexus te kopen: dat scheelt toch zo'n € 100 met een nieuwe. Als hij met aankoopsbewijs komt weet je ook min of meer zeker dat hij niet gestolen is.
Mijn advies: Alleen doen als je hem zelf afhaalt, en goed testen en bonnetjes e.d. controleren bij afhalen. Je kan dan heel goed zelf zien of er iets fout zit.
Hmm OK, ik haal ook graag zelf af. Maar heb geen zin om ver te reizen...wat is er bij jou wel eens misgegaan? Ook als je een aankoopsbewijs erbij kreeg? Ik moet trouwens heel eerlijk toegeven dat het taalgebruik in de advertentie wel meeweegt in hoe betrouwbaar het geheel overkomt.
Anoniem: 454708
Het taalgebruik, en daarnaast de registratieduur van de aanbieder zijn erg belangrijk.Cerberus_tm schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:55:
Hmm OK, ik haal ook graag zelf af. Maar heb geen zin om ver te reizen...wat is er bij jou wel eens misgegaan? Ook als je een aankoopsbewijs erbij kreeg? Ik moet trouwens heel eerlijk toegeven dat het taalgebruik in de advertentie wel meeweegt in hoe betrouwbaar het geheel overkomt.
Alsnog zou ik er bij een telefoon altijd voor gaan om hem op te halen, het oplichtingsgehalte is gewoon enorm hoog daarbij. (wel betalen, niets ontvangen, of defect toestel ontvangen).
Anoniem: 320788
let op dat je de doos krijgt die je zelf bekeken heb,
niet een andere dichte doos met 2 appels en een peer
niet een andere dichte doos met 2 appels en een peer
@Emiel: Haha, OK, geen appels en een peer (beetje te zwaar overigens).
@PCosaurus: Ja, naar registratieduur kijk ik inderdaad ook. En ook naar wat ze nog meer te koop aanbieden: deze telefoon als enige, samen met een paar kleren en gebruiksvoorwerpen ziet er redelijk betrouwbaar uit; diverse telefoons en verder niets ziet er minder betrouwbaar uit. Ik wist eigenlijk niet dat het oplichtingsgehalte zo hoog was met tweedehands telefoons, hoewel het misschien ook logisch is. Dus jij zou het nooit doen als je hem niet kunt ophalen? Heeft iemand toevallig cijfers? Ik heb wel eens een oude telefoon via Marktplaats besteld, en dat ging prima.
@PCosaurus: Ja, naar registratieduur kijk ik inderdaad ook. En ook naar wat ze nog meer te koop aanbieden: deze telefoon als enige, samen met een paar kleren en gebruiksvoorwerpen ziet er redelijk betrouwbaar uit; diverse telefoons en verder niets ziet er minder betrouwbaar uit. Ik wist eigenlijk niet dat het oplichtingsgehalte zo hoog was met tweedehands telefoons, hoewel het misschien ook logisch is. Dus jij zou het nooit doen als je hem niet kunt ophalen? Heeft iemand toevallig cijfers? Ik heb wel eens een oude telefoon via Marktplaats besteld, en dat ging prima.
Ik koop alleen telefoons op MP als ik ze kan halen. Dan test ik hem ter plekke... altijd goed gegaan. Maakt mij niet uit of er wel of geen bon bij zit. Dit klinkt natuurlijk gek zo, maar ik heb zelf niet eens een bon bij mijn nieuwe telefoon gekregen, dus dat zegt ook niet altijd wat 
De nette advertenties, met mooie foto's, en een net toestel, met doos en boekjes, en dat in combinatie met ophalen moet haast wel goed gaan
En check de omgeving waar je komt. Een net huis zegt ook wel veel
De nette advertenties, met mooie foto's, en een net toestel, met doos en boekjes, en dat in combinatie met ophalen moet haast wel goed gaan
[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 12-06-2012 00:05 ]
Ja, omgeving kan ook en teken zijn. Maar geen bon klinkt inderdaad gek! Kun je dan eigenlijk wel fabrieksgarantie claimen? Moet je normaliter niet een aankoopsbewijs hebben, en hem dan inleveren bij de winkel waar je hem gekocht hebt?
Ik zie trouwens dat de prijzen nu weer wat tegenvallen: ik denk dat een tweedehands Galaxy Nexus nu toch wel € 290 moet kosten. Dan denk ik dat ik voor € 60 meer liever een nieuwe (ze kosten nu € 350 via de prijsvergelijking op deze site).
Ik zie trouwens dat de prijzen nu weer wat tegenvallen: ik denk dat een tweedehands Galaxy Nexus nu toch wel € 290 moet kosten. Dan denk ik dat ik voor € 60 meer liever een nieuwe (ze kosten nu € 350 via de prijsvergelijking op deze site).
Een bon zorgt er voor dat je langer garantie zou kunnen hebben. Met bon heb je een jaar of twee jaar garantie vanaf de aankoopdatum, zonder bon checken ze je serienummer, en als hij bijvoorbeeld in januari 2011 is geproduceerd, heb je vanaf januari 2011 een jaar garantie. Stel dat hij in december 2011 gekocht is, dan heb je vanaf december 2011 een jaar garantie. Ik kon mijn Nokia E52 ook gewoon aanbieden bij de eerste de beste telefoonshop, die ging hem gewoon repareren zonder bon onder garantieCerberus_tm schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 01:43:
Ja, omgeving kan ook en teken zijn. Maar geen bon klinkt inderdaad gek! Kun je dan eigenlijk wel fabrieksgarantie claimen? Moet je normaliter niet een aankoopsbewijs hebben, en hem dan inleveren bij de winkel waar je hem gekocht hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 12-06-2012 15:18 ]
Oh aha! Maar betekent dit dat mensen gestolen telefoons ook gewoon onder garantie kunnen laten repareren (grrr)? Of checkt de reparateur bij de politie in een bestand met gestolen serienummers (lijkt me niet)?maarud schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:13:
[...]
Een bon zorgt er voor dat je langer garantie zou kunnen hebben. ... Ik kon mijn Nokia E52 ook gewoon aanbieden bij de eerste de beste telefoonshop, die ging hem gewoon repareren zonder bon onder garantie
En denk je trouwens dat het in het algemeen uitmaakt waar je je telefoon inlevert: bij een kleine shop, bij Belcompany, of direct bij een reparateur? Ik wist niet dat winkels zomaar die reparatie regelen: krijgen ze daar iets voor? Hebben ze er voordeel bij?
Geen idee hoe dat werkt.. volgens dit systeem zouden ze dan idd ook gestolen telefoons repareren misschien.Cerberus_tm schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:22:
[...]
Oh aha! Maar betekent dit dat mensen gestolen telefoons ook gewoon onder garantie kunnen laten repareren (grrr)? Of checkt de reparateur bij de politie in een bestand met gestolen serienummers (lijkt me niet)?
En denk je trouwens dat het in het algemeen uitmaakt waar je je telefoon inlevert: bij een kleine shop, bij Belcompany, of direct bij een reparateur? Ik wist niet dat winkels zomaar die reparatie regelen: krijgen ze daar iets voor? Hebben ze er voordeel bij?
In geval van mijn Nokia ging ik eerst naar de winkel waar ik hem heb gekocht. Bon had ik geen zin om op te zoeken in de map maar stond ongetwijfeld in hun systeem. Reparatie moest ik zelf betalen. Ben toen op de site van nokia gaan kijken, en vond de Belcompany als Nokia Service Point. Daar gevraagd, maar moest ook zelf betalen. Terwijl ik gewoon garantie had. Toen naar de andere in mijn woonplaats, maar ook daar deden ze lastig.
Toen naar een andere service point, in drachten, heb hem daarheen opgestuurd, ze checkten het serienummer of ik nog garantie had, en hebben hem gerepareerd. De kosten daarvan zullen ze naar Nokia opsturen denk ik.
Huh, dat is vreemd? Wat gebruikten ze voor excuus dat je het zelf moest betalen? Waterschade of zoiets stoms? Of dat je geen bon bij je had?maarud schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:45:
[...] ... Reparatie moest ik zelf betalen. Ben toen op de site van nokia gaan kijken, en vond de Belcompany als Nokia Service Point. Daar gevraagd, maar moest ook zelf betalen. Terwijl ik gewoon garantie had. Toen naar de andere in mijn woonplaats, maar ook daar deden ze lastig.
Toen naar een andere service point, in drachten, heb hem daarheen opgestuurd, ze checkten het serienummer of ik nog garantie had, en hebben hem gerepareerd. De kosten daarvan zullen ze naar Nokia opsturen denk ik.
Ik denk dat ik trouwens gewoon een kostbaarhedenverzekering ga afsluiten bij de verzekeraar waar ik al mijn inboedel heb verzekerd (ABN): voor iets van € 1,80 per maand zou je telefoon dan voor alles verzekerd moeten zijn tegen aankoopwaarde of reparatiekosten, inclusief, zoals ABN zelf zegt, als je telefoon "op een terras in je biertje valt".
Weet ik niet meer.. gebruikersschade geloof ikCerberus_tm schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:57:
[...]
Huh, dat is vreemd? Wat gebruikten ze voor excuus dat je het zelf moest betalen? Waterschade of zoiets stoms? Of dat je geen bon bij je had?
Ik denk dat ik trouwens gewoon een kostbaarhedenverzekering ga afsluiten bij de verzekeraar waar ik al mijn inboedel heb verzekerd (ABN): voor iets van € 1,80 per maand zou je telefoon dan voor alles verzekerd moeten zijn tegen aankoopwaarde of reparatiekosten, inclusief, zoals ABN zelf zegt, als je telefoon "op een terras in je biertje valt".
Ik heb gisteren twee toestellen op marktplaats gekocht en ben over beiden goed te spreken, ook over de verkopers. Let wel goed op de adviezen die ze geven:
- Als het te goed lijkt om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook.
- Pas op met verkopers uit het buitenland.
- Pas op met mensen die niet face-to-face willen overdragen (terugkrabbelen of excuses verzinnen als je op wilt komen halen). Volgens mij zijn dat bijna allemaal oplichters.
- Pas op als mensen bijna geen informatie over zichzelf willen geven.
- Controleer het product goed bij overdracht, niet alleen visueel, maar ook de werking. Zet het aan en probeer wat dingen uit (verzin van te voeren een representatieve test, zoek uit wat veel voorkomende problemen zijn en test daarop). Ook als de verpakking nog verzegeld is, sta er op om hem te testen.
- Vraag naar de originele aankoopbon of eventueel betalingsbewijs.
- Laat je niet opjagen door enthousiasme of 'inhaligheid', blijf rustig en kritisch.
- Volg je intuïtie, als je geen goed gevoel is dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor. Je onderbewustzijn kan veel meer informatie verwerken en analyses uitvoeren dan je bewustzijn.
Bij de One X die ik gisteren heb gekoscht heb ik in ider geval het volgende gestest:
- Behuiziung zonder zichtbare beschadigingen, geen krassen of haarscheurtjes.
- Toestel zit goed in de behuizing.
- Scherm krasvrij.
- Het toestel boot goed.
- Het scherm is goed (geen verkleuringen en dergelijken).
- Ik heb naar de toestelinformatie gekeken.
- De wifi ontvangst is goed (vergeleken met een referentie toestel).
- Een app gedownload via Wifi (CF bench)
- CF bench gedraaid.
- Simkaart er in gedaan.
- Gebeld, dus telefonie ontvangst en call kwaliteit gecontroleerd.
- Gebrowsed via GSM netwerk.
- Headset ingeplugged en even muziek geluisterd.
- Batterijverbruik bekeken (om te zien of er geen onverwachte drain is).
- Factuur bekeken.
Veel succes als je gaat kopen via marktplaats, en als je nog vragen hebt kan je me DM-en.
- Als het te goed lijkt om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook.
- Pas op met verkopers uit het buitenland.
- Pas op met mensen die niet face-to-face willen overdragen (terugkrabbelen of excuses verzinnen als je op wilt komen halen). Volgens mij zijn dat bijna allemaal oplichters.
- Pas op als mensen bijna geen informatie over zichzelf willen geven.
- Controleer het product goed bij overdracht, niet alleen visueel, maar ook de werking. Zet het aan en probeer wat dingen uit (verzin van te voeren een representatieve test, zoek uit wat veel voorkomende problemen zijn en test daarop). Ook als de verpakking nog verzegeld is, sta er op om hem te testen.
- Vraag naar de originele aankoopbon of eventueel betalingsbewijs.
- Laat je niet opjagen door enthousiasme of 'inhaligheid', blijf rustig en kritisch.
- Volg je intuïtie, als je geen goed gevoel is dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor. Je onderbewustzijn kan veel meer informatie verwerken en analyses uitvoeren dan je bewustzijn.
Bij de One X die ik gisteren heb gekoscht heb ik in ider geval het volgende gestest:
- Behuiziung zonder zichtbare beschadigingen, geen krassen of haarscheurtjes.
- Toestel zit goed in de behuizing.
- Scherm krasvrij.
- Het toestel boot goed.
- Het scherm is goed (geen verkleuringen en dergelijken).
- Ik heb naar de toestelinformatie gekeken.
- De wifi ontvangst is goed (vergeleken met een referentie toestel).
- Een app gedownload via Wifi (CF bench)
- CF bench gedraaid.
- Simkaart er in gedaan.
- Gebeld, dus telefonie ontvangst en call kwaliteit gecontroleerd.
- Gebrowsed via GSM netwerk.
- Headset ingeplugged en even muziek geluisterd.
- Batterijverbruik bekeken (om te zien of er geen onverwachte drain is).
- Factuur bekeken.
Veel succes als je gaat kopen via marktplaats, en als je nog vragen hebt kan je me DM-en.
Dank voor deze gedetailleerde aanwijzingen! Dat lijstje met dingen die jij gecontroleerd heb ziet er nuttig uit. En wat is toch dat DM-en waar ik hier wel vaker over hoor? Een soort privéberichten?
DM = Direct Message, privé bericht inderaad.Cerberus_tm schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:29:
Dank voor deze gedetailleerde aanwijzingen! Dat lijstje met dingen die jij gecontroleerd heb ziet er nuttig uit. En wat is toch dat DM-en waar ik hier wel vaker over hoor? Een soort privéberichten?
Onder de naam van een poster (onder de foto) staan een paar icoontjes, je moet de meest rechtse hebben.
Overigens is het handig om in ieder geval te kijken naar de bij dat toestel meest voor komende problemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Sigis op 14-06-2012 15:36 ]
Nog een tip: bekijk de overige advertenties van de aanbieder.
Naast alle bovengenoemde adviezen kan dit een indruk geven van de betrouwbaarheid.
Naast alle bovengenoemde adviezen kan dit een indruk geven van de betrouwbaarheid.
Ja, die was ik vergeten.Henk007 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:39:
Nog een tip: bekijk de overige advertenties van de aanbieder.
Ook de tijd actief op marktplaats. Veel oplichters worden na klachten verwijderd en maken dan een nieuw account aan, vaak ook met andere gegevens (maar dezelfde methodiek).
Pas ook op als ze zeggen dat het product net verkocht is, maar dat ze het heel goedkoop gekocht hebben bij webwinkel X.
Je kan ook opgelichtopinternet raadplegen en de politie heeft de mogelijkheid om op verschillende gegevens (telefoonnummer, email adres, bankrekeningnummer bijvoorbeeld) te zoeken of er gevallen van oplichting bekend zijn.
Googlen kan soms ook nuttiege informatie boven water brengen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sigis op 14-06-2012 16:01 ]
Ik heb zelf een telefoon gekocht op marktplaats. Dat doe ik niet meer, want het moederbord was kapot, en garantie was verlopen.Ik denk er nu ook over om een galaxy nexus te kopen.
Ik had ook tests uit moeten voeren. Let ook goed op de titel van de advertentie. soms word er wel een beetje overdreven. Je kan altijd nog hier kijken.
Je kan ook nog hier kijken om de verkoper te checken.
Ik had ook tests uit moeten voeren. Let ook goed op de titel van de advertentie. soms word er wel een beetje overdreven. Je kan altijd nog hier kijken.
Je kan ook nog hier kijken om de verkoper te checken.
Nexus 7 FHD | OnePlus One | Asus N56VZ (i7-3630M, GT650M
Ik heb een paar hele mooie en goede aankopen gedaan via marktplaats.
Het is echter ook heel vaak fout gegaan. Gelukkig sta ik er op bij duurdere dingen om af te halen.
Ik heb al een paar keer gehad dat ik een telefoon ging afhalen en dat de verkoper plotseling niet meer te bereiken was en niet op kwam dagen. In sommege gevallen hebben ze daarna nog gereageerd met 'ik heb hem verkocht aan iemadn anders die hem direct op is komen halen' oid. Dan heb je overeenstemming bereikt over de prijs en de voorwaarden en een afspraak gemaakt voor afhalen. Laten ze je in zommige gevallen gewoon een behoorlijke reis maken voor niks. Dat is dan wel heel erg balen.
Helaas lijkt 'afspraak is afspraak' tegenwoordig niet meer te gelden.
Het is echter ook heel vaak fout gegaan. Gelukkig sta ik er op bij duurdere dingen om af te halen.
Ik heb al een paar keer gehad dat ik een telefoon ging afhalen en dat de verkoper plotseling niet meer te bereiken was en niet op kwam dagen. In sommege gevallen hebben ze daarna nog gereageerd met 'ik heb hem verkocht aan iemadn anders die hem direct op is komen halen' oid. Dan heb je overeenstemming bereikt over de prijs en de voorwaarden en een afspraak gemaakt voor afhalen. Laten ze je in zommige gevallen gewoon een behoorlijke reis maken voor niks. Dat is dan wel heel erg balen.
Helaas lijkt 'afspraak is afspraak' tegenwoordig niet meer te gelden.
Pagina: 1