Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben bezig aan zelfbouw project voor mijn school. Dit is namelijk een RC auto aansturen met een smartphone via Wi-Fi. Er is maar één probleem bij het aansturen van de achterste wielen rijd de auto heel even en verliest daarna het vermogen om verder te rijden. Als je dan even wacht dan kan je terug een klein stukje rijden. De batterij is niet plat want deze is juist opgeladen (getest met 2 batterijen). Ik raak er totaal niet wijs uit waarom dat de motor vermogen verliest. Want als je de auto opheft en dan gas geeft draait hij wel constant op volle snelheid, dit is natuurlijk omdat de motor niet zoveel vermogen nodig heeft voor de wielen aan te sturen. Nu is mijn vraag. waarom heb ik dit vermogen verlies? is de batterij niet krachtig genoeg? Heb ik ergens een verlies stroom?

schema:
De condensator C1 is een serie / parallel schakeling van 2 keer 1µF en 1 keer 10µ farad
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7245362/electronic.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7245362/2012-06-11%2022.57.20thumb.jpg

stroom door de motor:

gebruikte componenten:
omzetten 9,4v naar 5V: L7805CV
servo aansturing voorste wielen: HS-311
micro controller en wifi: Flyport
H-brug voor aansturing achterste wielen: L293NE
DC motor achterste wielen: standaard dc motor van de python 4
RC-auto: nikko python 4

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 13:43 . Reden: afbeelding gewijzigd + filmpje toegevoegd + foto schakeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:37
Allereerst: Diodes aansluiten zoals in de datasheet. Je hebt geluk als je de h-brug nog niet hebt opgeblazen. Deze zorgen er namelijk voor de de spanning die de nog uitdraaiende motor wordt afgevoerd om het even simpel te zeggen.
Voor het probleem: Wat voor accu heb je? Die chip kan 1A per kanaal leveren, is dat genoeg voor deze motor's?

Heb je ook een layout op een printplaat gemaakt of een foto van hoe je het hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waaarschijnlijk trekt de motor teveel stroom, waardoor de controller in beveiliging schiet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heggico schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:01:
Allereerst: Diodes aansluiten zoals in de datasheet. Je hebt geluk als je de h-brug nog niet hebt opgeblazen. Deze zorgen er namelijk voor de de spanning die de nog uitdraaiende motor wordt afgevoerd om het even simpel te zeggen.
Voor het probleem: Wat voor accu heb je? Die chip kan 1A per kanaal leveren, is dat genoeg voor deze motor's?

Heb je ook een layout op een printplaat gemaakt of een foto van hoe je het hebt aangesloten?
Ik heb 2 accu's een 850 mA(dickie) accu en 750 mA accu(Nikko).
Morgen zal ik om de diodes gaan bedankt voor de tip!

Foto toegevoegd van de schakeling in de eerste post

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik gok op een spanningsdip, je kunt een dikke elco plaatsen voor je H-brug en als dat niet genoeg is kun je in de firmware het motorvermogen opbouwen mbv PWM, ipv in 1 keer op vol vermogen in te schakelen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:08:
waaarschijnlijk trekt de motor teveel stroom, waardoor de controller in beveiliging schiet..
De controller(flyport) of de H brug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
real[B]art schreef op maandag 11 juni 2012 @ 22:55:
Ik gok op een spanningsdip, je kunt een dikke elco plaatsen voor je H-brug en als dat niet genoeg is kun je in de firmware het motorvermogen opbouwen mbv PWM, ipv in 1 keer op vol vermogen in te schakelen.
Met dikke ElCo bedoel je hoeveel Farrad ongeveer? de opbouwende PWM zal ik ook eens proberen maar dit zal moeilijk zijn aangezien je constant een bepaald karakter doorstuurt voor de aandrijving. Waardoor de PWM constant terug zal opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:37
Heb je ook wel alle groundpinnen aangesloten? Niet er van uit gaan dat ze intern aan elkaar zitten. Overigens heeft de chip ook een heatsinkje nodig. Dat kan al gewoon door een metalen plaatje aan de gnd pinnen te solderen.

Overigens vermoed ik ook een spanningsdip of iets dergelijks.

Over de elco, Die moet groot zijn, maar eigenlijk ook weer niet te groot. Als er anders iets fout gaat en je hebt er een joekel van een elco in zitten sloop je meteen alles. Ik weet niet of je er iets van hebt liggen, maar als het echt een spanningsdip is moet je al een verschil kunnen zien met met elco's boven de 10uF/100uF. Dat kan genoeg zijn, of te weinig. Dat ligt eraan hoeveel de motoren van de accu trekken. Als je het echt goed wil opvangen zet er dan een van 1000uF of zelfs 10000uF aan de ingang van de h-brug. De grote maakt dus vrij weinig uit, dus als je nog iets hebt liggen, probeer het eens. Zelfs een kleine elco kan soms al voldoende zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heggico schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:14:
Heb je ook wel alle groundpinnen aangesloten? Niet er van uit gaan dat ze intern aan elkaar zitten. Overigens heeft de chip ook een heatsinkje nodig. Dat kan al gewoon door een metalen plaatje aan de gnd pinnen te solderen.

Overigens vermoed ik ook een spanningsdip of iets dergelijks.

Over de elco, Die moet groot zijn, maar eigenlijk ook weer niet te groot. Als er anders iets fout gaat en je hebt er een joekel van een elco in zitten sloop je meteen alles. Ik weet niet of je er iets van hebt liggen, maar als het echt een spanningsdip is moet je al een verschil kunnen zien met met elco's boven de 10uF/100uF. Dat kan genoeg zijn, of te weinig. Dat ligt eraan hoeveel de motoren van de accu trekken. Als je het echt goed wil opvangen zet er dan een van 1000uF of zelfs 10000uF aan de ingang van de h-brug. De grote maakt dus vrij weinig uit, dus als je nog iets hebt liggen, probeer het eens. Zelfs een kleine elco kan soms al voldoende zijn
Ja alle ground pinnen zijn aangesloten zoals het hoort. Ik zal de elco's eens proberen. Aan welke ingang moet de elco dan aangesloten worden? PS3/PS6(zie schema) of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:20:
[...] Aan welke ingang moet de elco dan aangesloten worden? PS3/PS6(zie schema) of?
PS3 & PS6 worden omgepoold door je H-brug, daar wil je geen elco overheen zetten.
real[B]art schreef op maandag 11 juni 2012 @ 22:55:
[...] elco plaatsen voor je H-brug [...]
Tussen PS8 en GROUND dus.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mij verbaasd het dat je voor C1 een combo van serie en parallel geschakelde condensatoren toepast want de waarde is niet zo belangrijk in die functie.....

Maar een dergelijke auto trekt een volle accu van 700mAh in 10 minuten leeg, dat betekend een gemiddelde stroom (!!!!) van 4A en dus piekstromen die met gemak minimaal 5x zo hoog kunnen komen, dat doet je H-brug niet....

Waarom ook geen servosignaal voor je motorregeling en een ESC aansturen? De kosten zijn het niet.
http://www.conrad.nl/ce/n...20-turns/1209051&ref=list

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Hang zo'n motortje eens aan een labvoeding en doe eens een stroommeting, dan kun je eerst eens goed vaststellen hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt en of de componenten die je uitgekozen hebt daarbij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
real[B]art schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 00:37:
[...]

PS3 & PS6 worden omgepoold door je H-brug, daar wil je geen elco overheen zetten.

[...]

Tussen PS8 en GROUND dus.
Oke, ik zal dit strax solderen! Bedankt voor die info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 00:53:
Mij verbaasd het dat je voor C1 een combo van serie en parallel geschakelde condensatoren toepast want de waarde is niet zo belangrijk in die functie.....

Maar een dergelijke auto trekt een volle accu van 700mAh in 10 minuten leeg, dat betekend een gemiddelde stroom (!!!!) van 4A en dus piekstromen die met gemak minimaal 5x zo hoog kunnen komen, dat doet je H-brug niet....

Waarom ook geen servosignaal voor je motorregeling en een ESC aansturen? De kosten zijn het niet.
http://www.conrad.nl/ce/n...20-turns/1209051&ref=list
Dat van die C1 wistk niet. De docent zei gewoon dat het best zo een was en aangezien ik die condensator niet had hebk maar een combo gemaakt die er zeer dicht bij kwam. Dus mijn H brug kan die stromen dus niet geven. Aangezien die maar 1A per kanaal kan leveren.
We wouden geen te grote kosten maken en de huidige sturing werkt ook perfect behalve dat de motor niet genoeg stroom krijgt. Maar je hebt inderdaad gelijk dat het zo ook makkelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Springuin schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:30:
Hang zo'n motortje eens aan een labvoeding en doe eens een stroommeting, dan kun je eerst eens goed vaststellen hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt en of de componenten die je uitgekozen hebt daarbij passen.
Ik heb helaas geen lab voeding ter beschikking voor het eens te testen.want heel spijtig is, het zou mijn leven veel gemakkelijker maken voor zo dingen te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:58
Je weet dat er een edit knop bestaat zodat je niet drie berichten na elkaar hoeft te posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
consolefreak schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:45:
Je weet dat er een edit knop bestaat zodat je niet drie berichten na elkaar hoeft te posten?
Sorry Ik zal er op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor zoiets simpels als C1 geeft dan bij mij het idee dat kennis van zaken ver te zoeken is......

Een motor aan een voeding (of gewoon accu) hangen is leuk maar je moet hem wel belasten. Kijk anders wat er op de motor staat en probeer de specs te googlen. Neem van mij (als ervaren RC rijder) aan dat de stromen ver op lopen en je het niet redt met 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:03:
Voor zoiets simpels als C1 geeft dan bij mij het idee dat kennis van zaken ver te zoeken is......

Een motor aan een voeding (of gewoon accu) hangen is leuk maar je moet hem wel belasten. Kijk anders wat er op de motor staat en probeer de specs te googlen. Neem van mij (als ervaren RC rijder) aan dat de stromen ver op lopen en je het niet redt met 1A.
Ver te zoeken is wel vrij cru gezegd maar er is voor alles een eerste keer. Ik kan maar leren uit mijn fouten.
Er staat geen serie nummer of iets anders op de motor. waardoor specs zoeken vrij moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je wel een multimeter? Je zou eens kunnen kijken wat voor stroom je motor gemiddeld trekt; ik gok zomaar dat het wel eens op een stuk meer dan de 1A van je H-brug kan pieken; misschien heeft dat een tor van je H-brug opgeblazen. Dat zou je ook kunnen bekijken door je motor af te koppelen en de spanningen aan de uitgang van je H-brug te meten: als die spanningen niet netjes tussen 5V en ground meer zitten is je H-brug kapot.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:28:
Heb je wel een multimeter? Je zou eens kunnen kijken wat voor stroom je motor gemiddeld trekt; ik gok zomaar dat het wel eens op een stuk meer dan de 1A van je H-brug kan pieken; misschien heeft dat een tor van je H-brug opgeblazen. Dat zou je ook kunnen bekijken door je motor af te koppelen en de spanningen aan de uitgang van je H-brug te meten: als die spanningen niet netjes tussen 5V en ground meer zitten is je H-brug kapot.
Ja ik heb een multimeter. Ik zal de uitgangen eens meten zonder de motor. Zal ik geen 9V meten inplaats van 5V? Aangezien de uitgang van de H brug gelijk is aan de de spanning van VCC2 (pin PS8)

ik meet 8.40V aan de uitgang van de H brug zonder belasting.

stroom door de motor:

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 13:43 . Reden: video toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je die motor onbelast laat draaien is dat toch duidelijk? Al bijna 1A onbelast...moet je ook eens iets tegen de as aan houden om hem te belasten, dan schiet de stroom direct omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:16:
Als je die motor onbelast laat draaien is dat toch duidelijk? Al bijna 1A onbelast...moet je ook eens iets tegen de as aan houden om hem te belasten, dan schiet de stroom direct omhoog.
het filmpje dat ik heb gepost is als ik de motor belast. De stroom daalt dus zelf wanneer ik de motor belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:29:
het filmpje dat ik heb gepost is als ik de motor belast. De stroom daalt dus zelf wanneer ik de motor belast.
Wablief? ;)

Het klinkt alsof het motortje onbelast draait.

Sowieso zal de stroomsterkte bij onbelast draaien op zijn laagst zijn en hoger op het moment dat het motortje wel wordt belast (door bijvoorbeeld het gewicht van het autootje, rolweerstand, acceleratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bij die stroomsterkte belast zou dat betekenen dat je met de originele auto een uur op vol last kunt rijden, Zelf een Nikko Evolution gehad met zo'n dezelfde accu en 7 tot 8 minuten was mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
real[B]art schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:29:
[...]

Wablief? ;)

Het klinkt alsof het motortje onbelast draait.

Sowieso zal de stroomsterkte bij onbelast draaien op zijn laagst zijn en hoger op het moment dat het motortje wel wordt belast (door bijvoorbeeld het gewicht van het autootje, rolweerstand, acceleratie).
het klinkt inderdaad onbelast maar het is dus echt wel constant belast. De auto probeerde zijn eigen voort te trekken maar ik hield het tegen.. dat is dus het rare....
memphis schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:58:
Bij die stroomsterkte belast zou dat betekenen dat je met de originele auto een uur op vol last kunt rijden, Zelf een Nikko Evolution gehad met zo'n dezelfde accu en 7 tot 8 minuten was mogelijk
ja inderdaad ik moet nog wat aanpassingen doen dat hij toch wel wat meer vermogen heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zeg je dat je stroom meet, maar meet je Volts!! Je hebt gelijk!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:34:
Volgens mij zeg je dat je stroom meet, maar meet je Volts!!
Ik meet duidelijk de stroom door de motor. Kijk maar naar de instellingen van de multi meter daar staat het ook mooi op ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het is best mogelijk dat de stroom daalt bij toenemende belasting. Er vanuitgaande dat er een chip in beveiliging schiet zal bij een grote belasting sneller (en mogelijk langer) in beveiliging schieten. Mijn verwachting is dat de beveiliging de motor effectief aan het PWM-en is en dat daardoor de gemiddelde stroom omlaag gaat. Je zou eens kunnen proberen om de stroom te meten in de wisselstroom stand hoewel ik verwacht dat de meter niet snel genoeg is om het bij te houden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Of met een kleine weerstand in serie en daarover een oscilloscoop zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:06:
Het is best mogelijk dat de stroom daalt bij toenemende belasting. Er vanuitgaande dat er een chip in beveiliging schiet zal bij een grote belasting sneller (en mogelijk langer) in beveiliging schieten. Mijn verwachting is dat de beveiliging de motor effectief aan het PWM-en is en dat daardoor de gemiddelde stroom omlaag gaat. Je zou eens kunnen proberen om de stroom te meten in de wisselstroom stand hoewel ik verwacht dat de meter niet snel genoeg is om het bij te houden.
Als ik de stroom meet in wisselstroom stand gebeurt ongeveer net het zelfde als in gelijkstroom stand.
Hipska schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:09:
Of met een kleine weerstand in serie en daarover een oscilloscoop zetten..
helaas heb ik geen oscilloscoop =/
Pagina: 1