Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noripsni
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-07 15:56
Als mijn allereerste post hier op tweakers dan maar. Kom hier al jaren en weet dat hier veel slimme mensen zitten maar nog niet eerder heb ik echt een vraag hoeven te stellen.

Ik zit met het volgende.
Onlangs heb ik hier via V/A een HP Switch gekocht. Super mooi dingetje, kan er precies mee wat ik wilde. Managed, layer 2, gigabit, perfect voor waar ik ehm voor nodig heb.

Enig nadeel aan deze switch (hp v1910-16g, ofwel een door hp overgenomen 3com switch - de baseline 2920) is een nogal luidruchtige fan.

Gezien de switch al buiten de garantie gekocht is heb ik maar even de moeite genomen om mijn nieuwe vriendje op te schroeven en eens te onderwerpen aan een kleine inspectie. De fan zit aan het moederbord vast via een normale standaard connector, en kan dus eenvoudig worden uitgeschakeld.
De Fan is overigens bevestigd aan de zijkant en zorgt alleen maar voor warmte uitvoer vanuit de switch. Geen koeling op een chipset/processor dus, alleen maar uitblazen van de lucht.

Zonder fan doet alles het prima, ik kan alleen niet bepalen of dat ook lange tijd zo zal zijn..
Wie o wie kan mij wijzer maken in mijn keuze om ehm aan of uit te houden.

Ja, tuurlijk, hij is er niet voor niets, maar gezien zijn positie e.d. lijkt mij het nut van deze fan toch redelijk minimaal.....

wie-o-wie kan me meer vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er niet voor niets op zou ik zeggen. Vervangen hem anders voor een stiller model? Of eventueel een groter model? Als de garantie toch al vergaan is kun je het ding prima met een dremel te lijf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noripsni
Ja, om meteen met een dremel aan de slag te gaan lijkt me wat overdreven...
Ik zit er serieus aan te denken om een stiller model erop aan te sluiten, dan behoud ik de doorstroom van lucht, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd...

Hoe kan ik zoiets meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zodra je errors krijgt in packets, weet je dat de koeling niet toereikend is.

Je kunt ook eventueel een kleine fancontroller van enkele euro`s aansluiten op de originale fan. Dan stel je `m net zo af, zodat het geluid net niet storend is, maar koeling toereikend. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

zoek een paar koelblokjes op en plak die op elke chip die erop zit. zal voldoende moeten zijn denk ik, zolang je hem maar niet in een afgesloten ruimte hebt zitten (in een kast bijv.)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Raar, ik dacht dat er levenslange garantie op de dingen zat. Kun je niet aan de bovenkant een zeer stille 12 cm fan monteren? Dan kan ze probleemloos dan en nacht zn werk doen op kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noripsni
Dat van die packet loss is wel een goede! Zal daar eens op gaan letten
Er zitten al aardige koelblokken in, zoals ik al zei, de fan is er alleen maar voor verplaatsing UIT de switch, niet voor de processor en voeding te koelen.

En voor die levenslange garantie.. klopt als je de echte hp-v1910 hebt, dit is nog een oude 3com baseline 2920 geloof ik, die hadden maar 3 jaar garantie. Maar ja, voor de garantie heb ik ehm niet gekocht, het is gewoon om thuis goed te knallen in mijn eigen netwerk!

Thanks voor de replies, kan er tot nu toe wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Houd er rekening mee dat ook al zit de fan aan de zijkant deze wel degelijk lucht door de switch heen trekt.
Vandaar dat hij dus ook zo'n @#$@# herrie maakt.
Ding moet nl genoeg lucht weg trekken aan de andere zijde zo dat al die blokjes wel degelijk gekoeld worden.
Heb geen idee hoe warm zo iets intern word.
Zou zeggen idd wat al eerder gemeld is, gooi hem aan zonder fan/ kap en voel even naar een paar min hoe warm de hele zwik word.
Als het hand warm is zal het weinig tot geen impact hebben als je de fan er uitsloopt.
Komt hij wel degelijk op tempratuur dan zou ik toch wel iets van een fan monteren.

Wat ik zelf gedaan heb in mijn eigen switch (asus geen hp of 3com) is de fragtape (hittegelijdende tape er af gehaald en gewoon beetje knappe coolpasta er tussen met als resultaat dat de blokjes nu ook echt warm worden :D (eerst werden ze dus niet eens warm ...en snapte dat tape ook al niet aangezien de blokjes met ee veer systeem vast zitten)

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noripsni schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:00:
Ja, om meteen met een dremel aan de slag te gaan lijkt me wat overdreven...
Ik zit er serieus aan te denken om een stiller model erop aan te sluiten, dan behoud ik de doorstroom van lucht, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd...

Hoe kan ik zoiets meten?
We zijn toch tweakers ofniet dan :P

Ik zou de blokjes gewoon even aanraken. als het niet pijn doet zou je zeggen dat ze onder de 50 graden zijn. Dat is wel gis en gokwerk natuurlijk.

En zelfs een stiller model zal nogsteeds lawaai maken. Fans zijn gewoon mega klein. Het ding is neit ontworpen om stil te zijn. en als je het echt stil wilt hebben zul je het ontwerp moeten aanpassen. Niets overdreven aan hoor imho :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Fan zit er niet voor niks in.
Indien de fabrikant daarop zou kunnen besparen door weg te laten dan hadden ze dat gedaan, want dat zou veel geld besparen.

Elektronica die te heet wordt werkt meestal gewoon, maar de levensduur zal veel korter worden.

Misschien de kast erom heen wijzigen, en een grote fan inbouwen die minder lawaai maakt.
Pagina: 1