Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 12:42
Allen,

Allereerst wil ik mededelen dat ik zelf al heb gekeken bij de consuwijzer etc. Echter heb ik het idee dat hier alleen gesproken wordt over de garantie waar consumenten recht op hebben(consuwijzer de naam zegt het al).

Ik vraag me af hoe dit bedrijfsmatig zit. Ik heb een defecte Leneovo L512 bedrijfslaptop die nog geen 2 jaar oud is. De laptop is ongeveer 1.5 jaar geleden aangeschaft maar heeft nu een defect toetsenbord. Lenovo geeft maar 1 jaar garantie op hun laptops en de laptop is ook met deze voorwaarden aangeschaft. Ik ben alleen benieuwd of ik alsnog beroep kan doen op de Europees gehanteerde garantie van minimaal 2 jaar op laptops.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Nope, dat is enkel voor consumenten.
Als zakelijke klant had je extra support moeten aanschaffen als je langer dan 1 jaar garantie wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals al aangegeven zal je zakelijk de zaken zelf moeten regelen met jouw leverancier op het gebied van support. De vraag is waar heb je de laptop aangeschaft en heb je überhaubt al contact gehad met deze partij? Daar lees ik namelijk niets over in jouw Topic Start.

In iedergeval gelden hier niet de consumenten rechten, overigens de 2 jaar die Europa stelt geldt ook niet op deze manier in Nederland voor consumenten, maar hoe dat zit is al vele malen in het shopping forum besproken. :) Daarvoor is het misschien handig om de FAQ's en sticky's eens door te nemen.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 11-06-2012 14:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kleine nuance: dezelfde wettelijke regels zijn voor zover ik weet wel degelijk van kracht, enkel zijn ze niet dwingend, zoals bij een consumentenkoop. Bij een zakelijke koop kan er dus afgeweken worden van de garantieregels zoals die in de NL wet zijn opgenomen.

Belangrijk is dus om even na te gaan onder welke voorwaarden de laptop destijds gekocht is. Als daar op geen enkele wijze, doormiddel van algemene voorwaarden of iets dergelijks, expliciet andere afspraken zijn gemaakt, dan gelden volgens mij gewoon de wettelijke regels: plicht tot het leveren van een deugdelijk product gedurende de te verwachten levensduur, met bewijslast bij verkoper gedurende de eerste 6 maanden.

In de praktijk ga je daar waarschijnlijk weinig aan hebben, tenzij de shop ergens vermeld 2 jaar garantie te geven en nergens expliciet aangeeft dat er voor zakelijke aankopen andere regels gelden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snors
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 12:42
Orion84 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:55:
Kleine nuance: dezelfde wettelijke regels zijn voor zover ik weet wel degelijk van kracht, enkel zijn ze niet dwingend, zoals bij een consumentenkoop. Bij een zakelijke koop kan er dus afgeweken worden van de garantieregels zoals die in de NL wet zijn opgenomen.

Belangrijk is dus om even na te gaan onder welke voorwaarden de laptop destijds gekocht is. Als daar op geen enkele wijze, doormiddel van algemene voorwaarden of iets dergelijks, expliciet andere afspraken zijn gemaakt, dan gelden volgens mij gewoon de wettelijke regels: plicht tot het leveren van een deugdelijk product gedurende de te verwachten levensduur, met bewijslast bij verkoper gedurende de eerste 6 maanden.

In de praktijk ga je daar waarschijnlijk weinig aan hebben, tenzij de shop ergens vermeld 2 jaar garantie te geven en nergens expliciet aangeeft dat er voor zakelijke aankopen andere regels gelden.
Ik citeer: "Lenovo geeft maar 1 jaar garantie op hun laptops en de laptop is ook met deze voorwaarden aangeschaft."

Heb overigens contact gehad met de leverancier en die wees mij hierop dat voor zakelijke klanten andere voorwaarden zijn opgesteld dan voor consumenten.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het was mij niet duidelijk of je daarmee doelde dat lenovo ten tijde van de aankoop die 1 jaar hanteerde, of dat dat betrekking had op de voorwaarden die de winkel hanteerde :)

Maar als er inderdaad tijdens de koop is afgesproken dat er maar 1 jaar garantie op zit, dan zit je daar dus aan vast, aangezien de wetgeving niet dwingend is voor B2B en hetgeen tijdens de koop is afgesproken dus leidend is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1