Toon posts:

Full-Screen applicaties werken niet in 98SE (9x)

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 443862

Topicstarter
Na een tijdje heb ik eindelijk mijn hobbycomputer aan de praat gekregen met Windows 98. Alle drivers kunnen installeren etc. Alleen zit ik nu met een probleem.

Informatie van probleem:
Wanneer ik een applicatie op volledig scherm wil draaien, kort gezegd een spel eigenlijk, dan loopt de computer vast. (Het scherm wordt en blijft zwart.)
Bij het opstarten van 'dxdiag' geeft het de volgende meldingen:
"DxDiag has detected that there may have been a problem accessing DirectSound the last time this program was used. Would you like to bypass DirectSound this time?"
Hetzelfde bericht bij DirectMusic. Voorheen ook bij System Information, maar nu niet (meer).

Daarna loopt 'dxdiag' vast/blijft lang bij één voortgangsstreepje en word ik ongeduldig.

Ik heb alle drivers vanaf de cd-rom geïnstalleerd die geleverd is bij de computer, behalve de onboard sound, want bij deze driver had ik een ander probleem en de onboard VGA was niet geschikt voor 98SE. De videokaartsoftware heb ik van de officiële site en de geluidskaartdriver van driverguide.com.

Het ka n dus zijn dat het aan het geluid ligt, omdat ik niet de driver van de officiëleheb. (Die kon ik niet vinden.) Ik heb geen codecs van derden geïnstalleerd.

Systeeminformatie:
Intel Pentium 4 2,8Ghz
1024MB DDR2 geheugen
80GB HDD (in de volgende indeling: 3GB FAT32 'C: Windows', 6GB FAT32 'D: Prog' en 1GB FAT32 'E: Recover', de rest niet geformatteerd)
DVD-brander
400W voeding
nVidia GeForce 5500FX (256MB)
Creative CT4750 geluidskaart

Windows 98SE
DirectX 8.1

Ik hoop dat jullie een oplossing voor mij hebben! Ik hoor het graag. :)

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Windows XP installeren (wat eigenlijk ook al outdated en niet aan te raden is).
Een windows 98 pc met dergelijke hardware is vragen om problemen, het is er simpelweg niet voor gemaakt.

Topicstarter
Mental schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:11:
Windows XP installeren (wat eigenlijk ook al outdated en niet aan te raden is).
Een windows 98 pc met dergelijke hardware is vragen om problemen, het is er simpelweg niet voor gemaakt.
Ik had inderdaad al het idee een dualboot te realiseren i.c.m. Windows XP. Die zet ik dan op de niet geformatteerde 70GB die over is. Windows 98 laat ik er dus nog wel op staan en misschien komt er dan nog een oplossing en Windows XP installeer ik dan erbij.

Wat bedoel je precies met dergelijke hardware?

P.S.: Ik formatteer altijd snel bij Setups, is het eigenlijk wel echt belangrijk om 'langzaam' te formatteren?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:10

StarWing

Huh ?!?

full of quick format maakt in dat geval niet uit.

Wet bedoel je met "alle drivers kunnen installeren" ? Heb je effectief alle drivers nog gevonden van je hardware ? Of gebruik je de ingebouwde drivers ?

Wat gesuggereerd wordt is dat je huidige hardware veel te recent is voor het oude W98, bijgevolg is er veel kans dat er iets niet gaat werken wegens geen (goede) drivers voorhanden.

Page intentionally left blank.

Topicstarter
StarWing schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:57:
full of quick format maakt in dat geval niet uit.

Wet bedoel je met "alle drivers kunnen installeren" ? Heb je effectief alle drivers nog gevonden van je hardware ? Of gebruik je de ingebouwde drivers ?

Wat gesuggereerd wordt is dat je huidige hardware veel te recent is voor het oude W98, bijgevolg is er veel kans dat er iets niet gaat werken wegens geen (goede) drivers voorhanden.
Meeste hardwaredrivers waren niet Plug n Play of al in de driverbase van 98. Over de geluidskaartdriver zoeken heb ik heel lang gedaan, de rest ging wel makkelijk. Maar je zei dat mijn hardware te recent was en dat kan (helaas) wel kloppen. Computer komt uit 2005-2010 ofzo.

Iemand enig idee hoe ik makkelijk een Pentium II computer (of AMD vergelijkbaar) kan vinden online om evt. te kopen? Ik kan het namelijk niet hebben als ik mijn oude spellen weg moet gooien en het blijft gewoon leuk om hobbymatig computergeschiedenis in de praktijk te brengen. :P

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-02 16:33

LnC

The offending line...

Anoniem: 443862 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:49:
[...]
Iemand enig idee hoe ik makkelijk een Pentium II computer (of AMD vergelijkbaar) kan vinden online om evt. te kopen? Ik kan het namelijk niet hebben als ik mijn oude spellen weg moet gooien en het blijft gewoon leuk om hobbymatig computergeschiedenis in de praktijk te brengen. :P
Probeers eens te koop aangeboden bij Pricewatch voor een oudere hobby pc.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Virtuele machine een idee anders? Kan prima Win 98 draaien en games die daar op werken, hebben toch geen grafische kracht nodig wat voor een VM te veel zou zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Topicstarter
LnC schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:57:
[...]

Probeers eens te koop aangeboden bij Pricewatch voor een oudere hobby pc.
Zal ik doen! (Ik wist niet dat er een 'marktplaats' was hier)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 443862 op 12-06-2012 11:15]

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-03 23:39
Voor win 98 zou ik de 1GB memory beperken tot 640 MB , google daar maar eens op.

Topicstarter
ajouin schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:56:
Voor win 98 zou ik de 1GB memory beperken tot 640 MB , google daar maar eens op.
Daar zijn heel verschillende berichten over. Op een forum zei 1 iemand max. 1GB en nog een andere zei max. 512MB. Maar ik denk wel dat ik het beter kan gaan reduceren naar 512MB voor de zekerheid. Alleen weet ik niet zeker over hoeveel bankjes de 1GB verdeeld is. :P

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Werken die oude spellen niet met de compatibilitymodus in XP?

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:06:
Werken die oude spellen niet met de compatibilitymodus in XP?
Ik denk sowieso niet allemaal. Sowieso is A2 Racer 4 een 'minder prettig' spel om überhaupt te gebruiken, maar te leuk om te spelen, haha. Ik mis die goeie ouwe tijd wel. :P

En de Windows 98 op mijn hobbycomputer is puur voor de ervaring en om vrije tijd te doorstaan.

1 oud spel heb ik daarentegen al op XP kunnen installeren, dat is Worms 2. Deze deed het eerst nooit, maar ik moest het spel patchen naar een nieuwere versie.

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 443862 op 15-06-2012 14:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee