Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 10:24
Ik heb een virtuele Terminal Server draaien die bij hoge belasting zeer traag wordt door maximaal CPU gebruik. Dit is de setup:

ML350 G5 met:
2x Xeon E5430 2,67Ghz
32GB RAM
8x 146GB SAS op HP P400 512MB BBWC controller

Array 1: Hyper-V host
4x 146GB SAS RAID10

Array 2: Hyper-V client
4x 146GB SAS RAID10

Aan de Hyper-V client zijn 28GB RAM en 4 virtuele CPU's toegewezen. Op de client zie ik CPU gebruik tussen 80 en 100%. Op de host zie ik in de Hyper-V manager een gebruik van 40 - 60%. Op de client zijn ca. 45 gebruikers actief via RDP.

Alles is traag door dit hoge CPU gebruik. Het gekke is dat de server tot voor kort ook als TS dienst deed, alleen met 16GB RAM en zonder gebruik van Hyper-V. Gewoon fysieke installatie dus. Toen ging alles prima (met gelijke workload). Overigens betreft het hier voor zowel host al client een schone installatie (geen conversie van fysiek naar virtueel o.i.d.)

Iemand een tip??

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
CPU gebruik van tussen 80% en 100% op de VM (client) analyseren.

Welke processen en applicaties veroorzaken die load? Daar moet je naar zoeken.
Voor ons om er dieper op in te gaan hebben we meer gegevens nodig, als:

Welk OS en versie draait de TS?
Draaien er ook applicaties op de TS? Zo ja, welke.. (denk hierbij aan middleware, monitoring agents etc)
Draaien er bepaalde scheduled jobs op de achtergrond?
Wordt de TS ook gebruikt als printserver?
Wat voor applicaties gebruiken de TS users op de Terminal Server?
Gebruiken ze internet applicaties met bijvoorbeeld Flash?
Zit gans het kantoor Youtube filmpjes te kijken op de TS?

Afijn, ik kan zo wel 100 dingen bedenken die load op een TS opleveren, maar zoek dus eens uit wat die CPU load veroorzaakt.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 08:16

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Check de Context Switches binnen je guests. Zeker met Terminal Server kan dat een heel groot probleem zijn, en VM's zijn daar nog gevoeliger voor.

Ik weet niet meer wat de huidige hardware aan context switches mag hebben, maar dat moet je zo wel terug kunnen vinden bij brianmadden.com of zo iets. Process Explorer van Sysinternals laat het mooi zien per process.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

InflatableMouse schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:55:
Check de Context Switches binnen je guests. Zeker met Terminal Server kan dat een heel groot probleem zijn, en VM's zijn daar nog gevoeliger voor.
:Y

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• demasterbaas
akimosan schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:51:
CPU gebruik van tussen 80% en 100% op de VM (client) analyseren.

Welke processen en applicaties veroorzaken die load? Daar moet je naar zoeken.
Voor ons om er dieper op in te gaan hebben we meer gegevens nodig, als:

Welk OS en versie draait de TS?
Draaien er ook applicaties op de TS? Zo ja, welke.. (denk hierbij aan middleware, monitoring agents etc)
Draaien er bepaalde scheduled jobs op de achtergrond?
Wordt de TS ook gebruikt als printserver?
Wat voor applicaties gebruiken de TS users op de Terminal Server?
Gebruiken ze internet applicaties met bijvoorbeeld Flash?
Zit gans het kantoor Youtube filmpjes te kijken op de TS?

Afijn, ik kan zo wel 100 dingen bedenken die load op een TS opleveren, maar zoek dus eens uit wat die CPU load veroorzaakt.
Het is in taakbeheer niet overduidelijk één proces dat de pieken veroorzaakt. Als ik sorteer op CPU gebruik zie ik het switchen van IE naar Outlook naar Word, etc.

- Host en client 2008 R2 met alle updates
- Op TS wordt gebruik gemaakt van Office 2010 (Outlook, Word, Access), IE, Adobe Reader en printen. Norman Endpoint Protection is geinstalleerd.
- Geen scheduled jobs.
- Er wordt vanaf de TS direct naar de IP printers geprint.
- Flash in geinstalleerd, maar geluid staat uit. Gebruikers zijn zich ervan bewust dat het de bedoeling is dat ze multimedia en prive internet gebruik beter op hun lokale client pc's kunnen doen.
- De Windows 7 look staat uit, dus gewoon grijs bureaublad.

Wat ik dus zo raar is: Waarom is alles in een gevirtualiseerde omgeving ineens traag, waar het voorheen prima ging?
InflatableMouse schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:55:

Ik weet niet meer wat de huidige hardware aan context switches mag hebben, maar dat moet je zo wel terug kunnen vinden bij brianmadden.com of zo iets. Process Explorer van Sysinternals laat het mooi zien per process.
Dit komt bij niet bekend voor, daar ga ik even op Googelen, dank voor de suggestie!

EDIT: Ik kan niet helemaal vinden welke waarden goed of slecht zijn, maar in de performance monitor van de virtuele server in kwestie concludeer ik:

Context switches/sec:
Minimum 6.819
Maximum 20.463
Gemiddeld 11.500

Kan iemand zeggen of dit ok is?

Nb. Ik ga vanavond ook een kopie van het VHD image maken en deze (met de juiste storage driver) direct opstarten en configureren op de server om te zien hoe het dan gaat. (Zie http://social.technet.mic...w-to-boot-from-a-vhd.aspx)

[ Voor 4% gewijzigd door demasterbaas op 11-06-2012 12:11 ]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 08:16

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

System\Context Switches/sec
Threshold: As a general rule, context switching rates of less than 5,000 per second per processor are not worth worrying about. If context switching rates exceed 15,000 per second per processor, then there is a constraint.

Bron:
http://www.ervik.as/index...ooting-performance-issues

• demasterbaas
InflatableMouse schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:23:
System\Context Switches/sec
Threshold: As a general rule, context switching rates of less than 5,000 per second per processor are not worth worrying about. If context switching rates exceed 15,000 per second per processor, then there is a constraint.

Bron:
http://www.ervik.as/index...ooting-performance-issues
Nou in dat geval is er dus niets aan de hand. Met 4x virtuele cores zit ik al ruim, laat staan met de 8 fysieke...

Ik hoop dat de niet gevirtualiseerde server het beter doet. Morgen weet ik meer.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Antivirus... uninstall dat eens (nee niet uitzetten, echt uninstallen ivm de filterdrivers)

gebruik deze guide ook om je OS te tunen. het is een guide voor XenApp 6.5 onder Windows 2008 R2 maar de OS specifieke tweaks gelden ook voor een RDP only omgeving

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1