Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Frankrijk] GPS met flitser wettelijk OK?

Pagina: 1
Acties:

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Volgende week vertrek ik naar Frankrijk voor mijn jaarlijkse vakantie.
Een kennis had mij gezegd dat in het bezit zijn van een GPS met flitslocatieaanduiding niet meer is toegestaan in Frankrijk, met een maximale boete van €135 tot €1500. Nu ben ik op internet mij wat aan het inlezen, maar de sites spreken elkaar soms tegen.
Meeste sites vermelden dat het gewoon niet mag, maar enkele schrijven dat enkel systemen die flitsers opsporen niet zijn toegestaan, systemen zoals Coyote en radardetectoren. Systemen die enkel een melding geven wanneer je een vaste flitspaal naderd die al jaar en dag op dezelfde plaats staat zou dan wel toegestaan zijn.

Hoe zit het nu?! :?

Extra info:
Europa is deze wetgeving nog aan het onderzoeken voor enerzijds de buitensporige bedragen die Frankrijk wilt innen, maar ook het feit dat wanneer je gps uitgeschakeld in je handschoenenkastje ligt, het al voldoende zou zijn om een boete te krijgen. Je hoeft dus zelfs nog niet een overtreding begaan hebben om al beboet te worden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Welke documenten en pagina's had je zelf gevonden dan?

http://www.garmin.com/nl/flitspaalmeldingen_frankrijk

Dat lijkt me toch vrij duidelijk? Meldingen van flitspalen (ook passief) zijn niet toegestaan. Garmin omzeilt dat nu door het "gevarenzones" te noemen en geen flitslocaties meer. Kortom, ik zou de gok niet nemen en zorgen dat mijn apparaat aan de eisen voldoet.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

TomTom heeft een update gegeven voor heel veel (alle?) toestellen zodat er in Frankrijk geen POI meer wordt getoond. In plaats daarvan krijg je een waarschuwing van een gevarenzone.

Ik ga ervanuit dat ze dat niet voor niets hebben gedaan. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 19:49
Hier kun je wat meer informatie vinden:

http://www.anwb.nl/bestem...ingIndex.html?btiId=BTI_4

LET WEL OP Vanaf 1juli heb je ook een alcohol test apparaat nodig

[ Voor 20% gewijzigd door soheilmd op 11-06-2012 09:47 ]

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
bartbh schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:44:
Welke documenten en pagina's had je zelf gevonden dan?
Deze meldt dat enkel de opspoorders niet zijn toegestaan
En dan nog twee franstalige, maar mijn frans is wat roestig, dus het is meer begrijpend lezen in plaats van tot de letter correct vertaald.
soheilmd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:45:
Hier kun je wat meer informatie vinden:

http://www.anwb.nl/bestem...ingIndex.html?btiId=BTI_4

LET WEL OP Vanaf 1juli heb je ook een alcohol test apparaat nodig
Bedankt.
De alcoholtesters ben ik van op de hoogte, maar vermits ik in juni rijd is dit nog niet van toepassing.
Je moet er trouwens 2 bij hebben (want als je 1 gebruikt hebt moett je nog steeds 1 ongebruikte, niet vervallen in je auto hebben liggen) die voorzien zijn van van de melding "NF" (Norme Française)
Tot 1 november krijg je trouwens nog een waarschuwing, daarna worden de boetes van €11 uitgeschreven.
Daar heb ik zelfs net de wettekst van teruggevonden :)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Lol, die alcoholtesters *O* Laatst heb ik er 3 gekocht voor 89 cent per stuk bij de eurowinkel.

Je moet ze dus aan boord hebben, maar wat moet je er verder mee? Gebruiken om erachter te komen dat ze niet werken?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb de update binnen TomTom uitgevoerd en de FR flitsers verwijderd, is dat voldoende?

Elect a clown, expect a circus.

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Ik denk het wel.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Als zij in jouw tomtom willen kijken is dat toch ook een bepaalde vorm van privacy schending?
Al gebruik je je telefoon als navigatie, mogen ze toch ook niet zomaar in kijken lijkt me?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

AMDFreak schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:15:
Als zij in jouw tomtom willen kijken is dat toch ook een bepaalde vorm van privacy schending?
Al gebruik je je telefoon als navigatie, mogen ze toch ook niet zomaar in kijken lijkt me?
Ga vooral die discussie aan met de Gendarmerie. Succes, en laat je even weten hoe het afgelopen is? d:)b

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Big Womly schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:32:
Europa is deze wetgeving nog aan het onderzoeken voor enerzijds de buitensporige bedragen die Frankrijk wilt innen, maar ook het feit dat wanneer je gps uitgeschakeld in je handschoenenkastje ligt, het al voldoende zou zijn om een boete te krijgen. Je hoeft dus zelfs nog niet een overtreding begaan hebben om al beboet te worden.
Dat is natuurlijk niet zo gek. Los van wat je vind van de regel, zou iedereen anders de GPS in het dashboard kastje leggen op het moment dat ze worden aangehouden.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is het nut van die flitswaarschuwingen in TomTom? Flitspalen zijn in Frankrijk toch gewoon vanaf grote afstand zichtbaar?

Dat zou net zo stom zijn als snelheidslimieten in een navigatiesysteem zetten. Ze staan namelijk ook gewoon aangegeven langs de weg. En men dient op de weg te letten, niet op een navigatiesysteem.

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 21:18
Trommelrem schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:13:
Wat is het nut van die flitswaarschuwingen in TomTom? Flitspalen zijn in Frankrijk toch gewoon vanaf grote afstand zichtbaar?

Dat zou net zo stom zijn als snelheidslimieten in een navigatiesysteem zetten. Ze staan namelijk ook gewoon aangegeven langs de weg. En men dient op de weg te letten, niet op een navigatiesysteem.
Is je nick elders op het net Aygo4life?

Niet iedereen die deze opties actief heeft rijdt per definitie overal te hard... Op sommige wegen is sowieso onduidelijk wat de fiscale maximum snelheid is. Dan is mijn navigatie die mij in 1 oogopslag laat zien wat de geldende Vmax is best handig..

• Trommelrem
Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:21:
[...]

Is je nick elders op het net Aygo4life?
Nee :P
Niet iedereen die deze opties actief heeft rijdt per definitie overal te hard... Op sommige wegen is sowieso onduidelijk wat de fiscale maximum snelheid is. Dan is mijn navigatie die mij in 1 oogopslag laat zien wat de geldende Vmax is best handig..
Ik houd mij in Frankrijk niet altijd aan de maximumsnelheid, maar ik heb tot nu toe alle flitspalen op tijd gezien, ook als ik iets sneller rijd. Maargoed, een vriend van me ziet ze niet als hij met navigatie rijdt. Dan ben ik degene die hem waarschuwt: "Pas op, flitspaal daar bij die ..." waarna hij krampachtig op z'n navigatie kijkt en alsnog geflitst wordt.

Ik heb eigenlijk ook nooit dat veiligheidsvestje in de auto gehad. Zelfs een gevarendriehoek heb ik niet. Maargoed, ik zal het wel accepteren als daarvoor een naheffingsaanslag op de mat valt. Dat alcoholtestertje, geen idee waarom dat nodig is, maar ook die boete accepteer ik wel. Ik drink overigens niet meer, maar toen ik nog wel dronk wachtte ik sowieso anderhalf uur per glas. Zie geen reden om zo'n ding aan te schaffen.

Net als die E-10. Hoe reageert een oldtimer daar eigenlijk op? Gelukkig heb ik nog nooit in Frankrijk hoeven tanken. Mijn auto kan op een tank heel Frankrijk doorkruisen.

Een tip. Zo ziet een Franse flitspaal er uit:
Afbeeldingslocatie: http://media.reismee.nl/4071/fotos/23505/23505_1250933672_500.jpg
Die dingen zijn absoluut niet te missen.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 20-06-2012 19:36 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En meestal staat er ook een paar honderd meter voor de flitspaal een groot bord "ATTENTION RADAR".

Trouwens nog iets waar de wat jongere Frankrijkgangers op moeten letten: als je beginnend bestuurder bent (minder dan 2 jaar je rijbewijs) dan moet je zo'n ronde witte sticker met een rode A achterop de auto hebben en mag je op wegen waar 130 geldt slechts 110, bij 110 slechts 90 en bij 90 slechts 80. Dat is trouwens al heel lang zo maar bijna niemand weet het...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Trommelrem
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:27:
Trouwens nog iets waar de wat jongere Frankrijkgangers op moeten letten: als je beginnend bestuurder bent (minder dan 2 jaar je rijbewijs) dan moet je zo'n ronde witte sticker met een rode A achterop de auto hebben en mag je op wegen waar 130 geldt slechts 110, bij 110 slechts 90 en bij 90 slechts 80. Dat is trouwens al heel lang zo maar bijna niemand weet het...
Volgens mij geldt die regel alleen voor bestuurders met een Frans rijbewijs. Althans, dat is wat ik destijds heb begrepen. Wel stom dat hier geen aandacht aan wordt besteed tijdens de theorielessen. Men vraagt wel vanalles over aanhangwagens, maar niets over afwijkende verkeersregels in het buitenland.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Uit het Franse wetboek:
Article R413-5

(Décret nº 2003-642 du 11 juillet 2003 art. 4 XII, art. 7 I Journal Officiel du 12 juillet 2003 en vigueur le 1er mars 2004)

I. - Tout élève conducteur et, pendant le délai probatoire défini à l'article L223-1, tout conducteur titulaire du permis de conduire est tenu de ne pas dépasser les vitesses maximales suivantes :
1º 110 km/h sur les sections d'autoroutes où la limite normale est de 130 km/h ;
2º 100 km/h sur les sections d'autoroutes où cette limite est plus basse, ainsi que sur les routes à deux chaussées séparées par un terre-plein central ;
3º 80 km/h sur les autres routes.
II. - Tout conducteur mentionné au présent article doit, en circulation, apposer de façon visible, à l'arrière de son véhicule, un signe distinctif dont les conditions d'utilisation et le modèle sont fixés par arrêté conjoint du ministre de l'intérieur et du ministre chargé des transports.
III. - Le fait, pour tout conducteur, de ne pas respecter l'obligation de signalisation imposée par le présent article et les dispositions prises pour son application est puni de l'amende prévue pour les contraventions de la deuxième classe.
Snel vertaald:

I. - Elke leerling en, voor de periode gedefinieerd in artikel L223-1, elke bestuurder met een rijbewijs mag de volgende maximumsnelheden niet overschrijden:
1) 110 km/h op delen van autosnelwegen waar normaal gesproken een limiet van 130 km/h geldt;
2) 100 km/h op delen van autosnelwegen waar de limiet lager is, evenals op wegen met twee gescheiden rijbanen gescheiden door een middenberm (autowegen dus);
3) 80 km/h op alle andere wegen.
II. - Elke bestuurder zoals in dit artikel bedoeld moet wanneer hij aan het verkeer deelneemt op zichtbare wijze een duidelijk teken op de achterzijde van zijn voertuig plaatsen volgens het arrêté van de minister van transport dat is bijgevoegd.
III. - Elke bestuurder die zich hier niet aan houdt (aan punt II) zal gestraft worden met een boete van de 2e categorie.

Ik had dus in mijn eerdere post de snelheden verkeerd aangehaald... Het is dus 110 bij 130, 100 bij 110 en 80 bij 90. Let er dus ook op dat een beginnend bestuurder wanneer het regent maar 100 mag op de snelweg, want bij regen geldt 110 voor normale bestuurders!

Ook blijkt de periode DRIE jaar te zijn i.p.v. twee jaar!

Er staat niet in "Frans rijbewijs" of "Franse bestuurder". Dit staat in de Franse wegenverkeerswet en is dus geldig voor alle bestuurders die in Frankrijk rijden, ongeacht waar ze vandaan komen of waar hun rijbewijs vandaan komt...

O ja nog iets: in Frankrijk is het te allen tijde verboden om een telefoon ter hand te hebben als je in de auto zit, ook wanneer je stilstaat. (Dit i.t.t. tot Nederland waar het alleen verboden is tijdens het rijden.)

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 22-06-2012 13:55 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Trommelrem
Vreemd dat je die stickers dan niet buiten Frankrijk kunt kopen. Ik heb vroeger nog naar zo'n sticker gezocht, maar hij was zelfs bij de ANWB winkel niet te koop. Dan zou je dus Frankrijk in moeten rijden (illegaal) om zo'n sticker te kopen om vervolgens door Frankrijk te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 22-06-2012 14:22 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is ook waarschijnlijk dat ze de politie het bij buitenlandse bestuurders door de vingers ziet - maar ja, de wet verplicht het wel degelijk...

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:10

Daniel36

vernieuwde formule

Zet het uit?

[ Voor 95% gewijzigd door Daniel36 op 22-06-2012 14:39 ]

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Mag ik mijn michelin atlas nu ook niet meenemen naar frankrijk? Daar staan de flitspalen namelijk ook gewoon in.

Raar... Is zo gek nog niet

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als het een papieren atlas is dan mag dat weer wel, dat is geen automatische flitspaalmelding. :)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-11 09:02
Die alcoholtesters zijn overal uitverkocht, de politie heeft al aangekondigd hier voorlopig niet op te bekeuren.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

havana schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:49:
Die alcoholtesters zijn overal uitverkocht, de politie heeft al aangekondigd hier voorlopig niet op te bekeuren.
d:)b

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:30

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ze zijn niet overal uitverkocht. Ik heb hier een doos vol liggen.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik vraag me af of de Franse politie de moeite gaat nemen om als je aangehouden wordt om bijv. een android smartphone open te breken om te kijken of er een flitser app op staat. In dat geval wens ik ze veel succes. Want recent geleden kon zelfs de FBI een android toestel niet eens ontgrendelen. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Trommelrem schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:32:
Net als die E-10. Hoe reageert een oldtimer daar eigenlijk op? Gelukkig heb ik nog nooit in Frankrijk hoeven tanken. Mijn auto kan op een tank heel Frankrijk doorkruisen.
je zal je carburateur opnieuw moeten afstellen, of hij moet al n beetje rijk staan.. gewoon super euro98 dr in, das als t goed is nog "gewone" benzine..

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Volgens mij is dit van het soortgeving dat nooit gecontroleerd gaat worden.

Zoveel verschillende toestellen, instellingen, talen, verborgen opties.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Maar hoe zit het nou met de TomTom op de iphone? Is versie 1.10 nou wel of niet te gebruiken op de site? Er staat op deze plek: http://nl.support.tomtom....l/a_id/5567/?locale=nl_NL de volgende tekst:
Voor iPhone-gebruikers: TomTom heeft versie 1.10 van de TomTom-navigatieapp voor de iPhone/iPad uitgebracht. Deze versie voldoet nog niet volledig aan de Franse wetgeving met betrekking tot flitsers. In versie 1.10 wordt de service Flitsers uitgeschakeld voor alle eigenaren van de app die een kaart van Frankrijk hebben (Frankrijk, West-Europa, Europa). Later deze zomer zal er een versie van de app worden uitgebracht die is voorzien van de service Gevarenzones voor Frankrijk en die volledig aan de wet voldoet.
Als ik dat lees staan er 2 dingen:
1. Versie 1.10 de service Flitsers is uitgeschakeld, dus staat niet aan, wel aan te zetten dan dus?
2. Er komt schijnbaar een update, na de vakantie TomTom kennende, die dan dus wel gebruikt mag worden. Maar die update is er dus nog niet....

Oftewel je schaft voor 60 euro een app aan, voorheen dus al gedaan, omdat je niet meer met zo'n dom kastje wil zitten en dan kan je die hele app dus niet gebruiken omdat het in Frankrijk niet mag?

Que, hier op dezelfde site staat:
Als je navigatiesysteem niet in deze lijst staat, is het helaas niet compatibel met de nieuwe service Gevarenzones. Houd je aan de wet en schakel daarom waarschuwingen voor flitsers op je navigatiesysteem uit wanneer je in Frankrijk rijdt.

Houd je aan de wet wanneer je in Frankrijk rijdt.
Dat zou betekenen dat je op de iphone speed camera's uitzetten toch ook voldoende is of niet dan?

[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 18-07-2012 18:45 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja, het uitzetten is voldoende, heb ik bij de ingebouwde gps van mijn Volvo'tje ook gedaan.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Naja, bekeuring gaat maar mooi naar TomTom dan :)

Apparaat wordt niet in het zicht geplaatst, gewoon bij de bijrijder en ook voor muziek, dus kan nog altijd van de domme houden ofzo, en we hebben kaart op schoot :) Dus ze kunnen mooi de boom in.

[ Voor 67% gewijzigd door orange.x op 18-07-2012 21:03 ]

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 19:02
Tomtom programma installeren op de pc. Dan via beheer mijn tomtom, bestanden op tomtom de volgende bestanden verwijderen: (wel backup van maken)

http://www.jouwtomtom.nl/...t-flitspalen-verwijderen/

Ook bij Flitsers dat ding eraf gooien.

Zelf getest op een Tomtom go930 en een Blue&me voor de Fiat Punto.

Het icoontje blijft op de Tomtom staan, zodra je erop klikt krijg je de meldingen dat het geinstalleerd moet worden. Succes ermee!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Mx. Alba schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:27:
En meestal staat er ook een paar honderd meter voor de flitspaal een groot bord "ATTENTION RADAR".

Ik zat hier informatie over op te zoeken en het schijnt dat er een ervaren bestuurder naast je moet zitten in zo'n geval, of klopt dat niet?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• josw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06-2020
ben net terug uit frankrijk (prachtig weer )
de alcehol tester hoef je dit jaar niet bij te hebben als je voor 1 november het land weer verlaat.
je kan bij anwb een schrijven dowloaden dat de tester niet voorradig zijn komt door de fransen zelf.
de tester heeft een houdsheid datum van 1 jaar dus als je nu een aanschaft moet je volgend jaar er weer 2 nieuwe aanschaffen .
tomtom heeft de flitspalen aangepast in gevarenzone dat is al goed
is in overleg met de franse justitie gedaan (let wel op ze geven nu niet duidelijk aan waar de flitspalen staan)
als je de tomtom update moet je oplletten dat hij daarna nog wel goed werkt.
bij mij liep hij regelmatig vast na de update
neem een laptop en de kabel mee van de tomtom dan kan je nog wat veranderen als dat nodig (staat ook op het net dat tomtom app vast lopen niet alleen in frankrijk maar ook in anderen landen dit jaar is het erg veel dat er vast lopen )

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tdw schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:33:
[...]

Ik zat hier informatie over op te zoeken en het schijnt dat er een ervaren bestuurder naast je moet zitten in zo'n geval, of klopt dat niet?
Nee dat hoeft niet, alleen bij Conduite Accompagée, dat is dat jongeren vanaf 17 na enkele rijlessen al onder begeleiding de weg op mogen... te herkennen aan een witte sticker met in het zwart twee persoontjes achter het stuur...

• ScuL
  • Laatst online: 05:21
Mijn TomTom is inmiddels geupdate naar waarschuwingen voor gevarenzone's dat werkt goed genoeg om te weten wanneer je je aan de snelheid moet houden ;-)
Ik weet trouwens niet hoe het tegenwoordig zit met auto's op NL kenteken maar ik ben inmiddels een stuk of zes keer geflitst in Frankrijk en heb nog nooit een boete thuis gekregen :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• tdw

tdw

Amai seg!

Heb je nog steeds datzelfde kenteken? 't Zou zo kunnen zijn dat als ze je aanhouden je dan ineens een leuke rekening krijgt.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
orange.x schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:23:
Dat zou betekenen dat je op de iphone speed camera's uitzetten toch ook voldoende is of niet dan?
en dat zou betekenen dat je een tasker-scriptje kunt maken die de speedcamera's uitzet zodra je de auto-stekker eruit trekt...
denk op e.o.a. manier niet dat het voldoende is...

• ScuL
  • Laatst online: 05:21
tdw schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:27:
Heb je nog steeds datzelfde kenteken? 't Zou zo kunnen zijn dat als ze je aanhouden je dan ineens een leuke rekening krijgt.
Die mogelijkheid bestaat, ik rijd echter op buitenlands kenteken dat door het lettertype moeilijk te pakken is door ANPR. Hopelijk niet. Weet niet of het nog steeds zo is maar vroeger was het zo dat Frankrijk alleen bekeuringen stuurde naar landen waar ze een verdrag mee hebben, de rest wordt verscheurd.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Ik heb de afgelopen jaren ook al een aantal bekeuringen gehad in Frankrijk. Daar ook niks van binnen gekregen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tussen Frankrijk en Nederland worden onderling automatische flitsboetes inderdaad niet doorgestuurd. Dat komt doordat de kentekenregistratie in Frankrijk nog uit het jaar nul stamt en CJIB kan dus boetes op Franse kenteken niet afhandelen. Daarom mag Frankrijk dat bij Nederlandse kentekens ook niet doen. Maar inderdaad, als je een keer wordt staandegehouden dan kan het best zijn dat je wordt geconfronteerd met eerdere overtredingen... Frankrijk is ook bezig met de centralisatie van de kentekenregistratie en als dat zover is dan kunnen Frankrijk en Nederland best eens besluiten om wederzijds achterstallige boetes te gaan innen...

• tdw

tdw

Amai seg!

"In 1997 reed u 20 kilometer per uur te hard op de A2"

Merde!

Natuurlijk heel simpel op te lossen door even je auto op naam van je vrouw/vriendin en dan terug op je eigen naam te zetten. Krijg je nieuwe kentekenpapieren met daarop een nieuwe datum aanvang tenaamstelling.

"Ja meneer, dat was ik niet, ik heb de auto pas sinds [datum/tijd]"

~ James May

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

orange.x schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:23:
Uitgaande dat de wet in Frankrijk vergelijkbaar is als die van Zwitserland: Nee, ze mogen er helemaal niet op staan.
Qua controle, ik weet dat de Zwitserse politie er speciale software voor heeft, die met de meest gebruikte navigatie systemen overweg kan en aan kan geven of er wel of geen flitspalen op staan. En heb ze er ook al op zien controleren. Maar dat is dus Zwitserland, hoe het in Frankrijk zit weet ik niet precies.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Ben ik de enige die dat echt storend vind, dat de Fransen opdringen hoe mijn aangekochte GPS wel zou moeten functioneren?
Vind het persoonlijk nogal verregaand dat ik mijn GPS in functionaliteit moet downgraden, terwijl ik feitelijk voor die functie betaald heb.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

MonoKid schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:41:
Ben ik de enige die dat echt storend vind, dat de Fransen opdringen hoe mijn aangekochte GPS wel zou moeten functioneren?
Vind het persoonlijk nogal verregaand dat ik mijn GPS in functionaliteit moet downgraden, terwijl ik feitelijk voor die functie betaald heb.
Je hebt een auto gekocht die 250km/h kan, maar de Nederlandse overheid beperkt het tot een snelheid van 130/120/100/80/70/60/50/30/10 (afhankelijk van waar je rijdt). En dat terwijl je voor een auto hebt betaald die 250 kan...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 16:15
Trommelrem schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:13:
Hah sorry dat ik weer naar boven haal. Maar er zijn echt heel veel landen waar ze nergens aangeven hoe hard je mag, mooi voorbeeld is Ukraine (waar de corrupte skotoe dankbaar gebruik van maakt met buitenlanders).

• Slasher
  • Niet online

Slasher

itsalwaysme schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:29:
[...]

Uitgaande dat de wet in Frankrijk vergelijkbaar is als die van Zwitserland: Nee, ze mogen er helemaal niet op staan.
Qua controle, ik weet dat de Zwitserse politie er speciale software voor heeft, die met de meest gebruikte navigatie systemen overweg kan en aan kan geven of er wel of geen flitspalen op staan. En heb ze er ook al op zien controleren. Maar dat is dus Zwitserland, hoe het in Frankrijk zit weet ik niet precies.
Je kan ze in TomTom makkelijk uitzetten dus in principe geen probleem toch?

Verwijderd

Boeiender, is de bestuurder de sjaak als een bijrijder zo'n flitspaalmelder heeft? We gaan over twee weken naar Frankrijk, en ik heb geen palenmelder (Franse auto, woon in Duitsland waar palen ook niet je navi mogen) maar ik ga met drie Ollanders die geheid alle drie een flitspalenmeldapp op hun smartphones hebben. Ik heb geen zin in boetes omdat de heren hun telefoon op zak hebben...

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hoe groot is de kans dat je echt gepakt gaat worden? Ik heb dit jaar ook vrolijk in DL gereden met mijn TomTom incl flitspalenmelder

Maar om die flitsers uit te schakelen voor de Gendarmerie is dit toch voldoende? Link

[ Voor 43% gewijzigd door Slasher op 25-07-2012 14:24 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:11:
Boeiender, is de bestuurder de sjaak als een bijrijder zo'n flitspaalmelder heeft? We gaan over twee weken naar Frankrijk, en ik heb geen palenmelder (Franse auto, woon in Duitsland waar palen ook niet je navi mogen) maar ik ga met drie Ollanders die geheid alle drie een flitspalenmeldapp op hun smartphones hebben. Ik heb geen zin in boetes omdat de heren hun telefoon op zak hebben...
Daar ga ik wel vanuit. De bestuurder is verantwoordelijk voor zijn auto, tot op zekere hoogte natuurlijk (als de bijrijder vanuit de auto iemand overhoop schiet, dan zal dat de bestuurder niet aangerekend worden, mits die natuurlijk niet onderdeel van het plan was). Wanneer jouw auto is 'uitgerust' met een flitspaalmelder, dan is dat jouw probleem. Spreek af dat ze die app verwijderen of anders de boete betalen. Lijkt mij eenvoudig.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• tdw

tdw

Amai seg!

Slasher schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:00:
[...]

Je kan ze in TomTom makkelijk uitzetten dus in principe geen probleem toch?
Alleen uitzetten is niet genoeg

~ James May

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

* DinX heeft ze gewoon verwijderd van z'n TomTom. Te hard rijden doe ik in het buitenland nooit (in tegenstelling tot binnenland :p).

En ik kom er enkel om op vakantie te gaan, dan gaat het al helemaal aan een rustig tempo.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Slasher
  • Niet online

Slasher

tdw schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:51:
[...]

Alleen uitzetten is niet genoeg
nee dat snap ik, heb ze ook verwijderd van FR, incl de update. Dat lijkt me wel genoeg om die boete te omzeilen.

Verwijderd

argro schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:18:
[...]
Daar ga ik wel vanuit. De bestuurder is verantwoordelijk voor zijn auto, tot op zekere hoogte natuurlijk (als de bijrijder vanuit de auto iemand overhoop schiet, dan zal dat de bestuurder niet aangerekend worden, mits die natuurlijk niet onderdeel van het plan was). Wanneer jouw auto is 'uitgerust' met een flitspaalmelder, dan is dat jouw probleem. Spreek af dat ze die app verwijderen of anders de boete betalen. Lijkt mij eenvoudig.
Ze betalen sowieso de boete (althans, tenzij ze naar huis willen lopen...) maar ik heb gewoon gene zin in dat gemuts, dus ik zal ze van te voren even opvoeden.
Slasher schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:16:
Hoe groot is de kans dat je echt gepakt gaat worden? Ik heb dit jaar ook vrolijk in DL gereden met mijn TomTom incl flitspalenmelder
Moet je eens met een groepje jonge mannen in (voor jonge mannen) duurdere auto's met buitenlandse kentekens door landen als Nederland, Frankrijk, Engeland of Zwitserland gaan rijden. Geheid dat je minimaal één keer gecontroleerd wordt. Een Duits kenteken zal ook niet helpen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, volgens de vriendelijke gendarme die mij een boete van 90 euro gaf voor 122 rijden waar 90 was toegestaan op een Route National is voor buitenlandse toeristen het uitschakelen van flitspaalmeldingen wel voldoende. Misschien niet volgens de letter van de wet, maar wel volgens de interpretatie in de praktijk van de dienders. Immers, het feit dat je de moeite neemt om het uit te schakelen geeft al aan dat je de intentie hebt om je aan de wet te houden en daar zijn ze al heel blij mee. :)

• tdw

tdw

Amai seg!

Ah, top dat je dat hebt gevraagd. Hopelijk zijn ze allemaal zo goed gezind :)

~ James May

Pagina: 1