Budget HTPC max €350

Pagina: 1
Acties:

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 00:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het moet een "kractige" htpc worden, die bepaalde taken van mijn mediaspeler en laptop moet overnemen.
Browsen(12 tot 20 tabs) Lightroom zou fijn zijn, full hd (inclusief 3d matriaal geen harde eis) afspelen en als muziek speler door middel van Digital-Out (Optisch)
Daarnaast moet het moederbord een e-sata aansluiting hebben om snel gegeven van laptop over te pompen naar htpc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb me zelf een keiharde grens gegeven van 350 euro. Geen discussie mogelijk en wel inclusief verzend kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja een 120GB agility SSD (first gen, ja zwaar veroudert maar nog sneller dan elke HDD)
En een Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onder :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zo lang het geen sweex en dergelijken is vind ik het al snel best.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja liefst zo stil mogelijk nartuurlijk, en de kast komt niet in het zicht testaan dus deze mag cheap lelijk en bagger zijn zolang deze maar voldoende HDD opberg mogelijk heden heeft, aangezien in de toekomst HDD's bij geplaatst gaan worden en hij moet zwart van kleur zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4€ 68,-€ 68,-
1TP-Link TL-WN781N€ 9,88€ 9,88
1Cooler Master Elite 342€ 23,95€ 23,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 40,-€ 40,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial CT2KIT25664BD160B€ 29,93€ 29,93
1AMD A6-3650 Boxed€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,21

Zelf zat ik nog te denken om de cpu te vervangen voor een AMD A8-3870K, al twijfel ik er aan of het echt nodig is. Ben wel enigszins verwent door mijn huidige laptop Qosmio x500, deze htpc (als je het zo mag noemen) moet er niet al teveel voor onder doen. Al is de laptop op enkele dingen na zwaar overkill, en zou ik de laptop voor echt zware dingen gewoon blijven gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Practics op 11-06-2012 14:11 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Een HTPC bouwen in een ruime en "lelijke" kast is natuurlijk een makkie ;)
Overigens ziet je setup er prima uit, het verschil tussen een A6 en een A8 is vooral de sterkere GPU en een iets hogere clock. Voor wat jij er mee wilt gaan doen niet veel verschil dus. Alleen zou ik er 1600 MHz geheugen bij zetten aangezien de GPU's van een A6 en A8 hier wel profijt van hebben (maar vooral bij gamen, dus hoeft geen harde eis te zijn).

Ook zou je de voeding kunnen vervangen door een 300W exemplaar (bijv pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W) voor een iets zuiniger geheel, maar die corsair is ook een prima voeding.

Ik zie dat je wel 2 casefans hebt toegevoegd, maar geen aftermarket CPU koeler. Wil je een stil systeem (lees hoe belangrijk is stilte voor je?) dan kan dit voordeel hebben.

• Practics
jaapsander schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:48:
Een HTPC bouwen in een ruime en "lelijke" kast is natuurlijk een makkie ;)
Overigens ziet je setup er prima uit, het verschil tussen een A6 en een A8 is vooral de sterkere GPU en een iets hogere clock. Voor wat jij er mee wilt gaan doen niet veel verschil dus. Alleen zou ik er 1600 MHz geheugen bij zetten aangezien de GPU's van een A6 en A8 hier wel profijt van hebben (maar vooral bij gamen, dus hoeft geen harde eis te zijn).

Ook zou je de voeding kunnen vervangen door een 300W exemplaar (bijv pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W) voor een iets zuiniger geheel, maar die corsair is ook een prima voeding.

Ik zie dat je wel 2 casefans hebt toegevoegd, maar geen aftermarket CPU koeler. Wil je een stil systeem (lees hoe belangrijk is stilte voor je?) dan kan dit voordeel hebben.
Die be quiet is goedkoper en dat schept dan ruimte voor een afthermarket CPU koeler.
Kast ook verandert, iets minder HDD ruimte dat dan wel weer, maar goed 6TB opslag moet voldoende zijn.
SSD moffel ik wel ergens weg in de kast. De case fan ga ik eerst proberen van die kast, mocht dat niks zijn vervang ik hem en koop ik gelijk kast demping's matten.
Geheugen vervangen, stom van mij dat ik nog dat slome geheugen had was hier van op de hoogte dat deze cpu/gpu snel geheugen kon gebruiken.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 18:31

BiLo

PSN: toiletcleaner

de pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B scheelt weer € 7,-

Daarnaast is je geselecteerde geheugen best prijzig en slecht leverbaar, dit is een beter optie pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9

[ Voor 46% gewijzigd door BiLo op 11-06-2012 14:30 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Practics
voor 7 euro heb ik wel een 10DB stillere koeler.
32DB geluidsproductie de mugen 2, dat zou ongeveer gelijk zijn aan de stock koeler. :+

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 18:31

BiLo

PSN: toiletcleaner

Practics schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:20:
[...]

voor 7 euro heb ik wel een 10DB stiller koeler.
32DB geluidsproductie de mugen 2, dat zou ongeveer gelijk zijn aan de stock koeler. :+
de gehoor drempel ligt bij 28 dB, dus of je zit bij de x-men of je stelt je een beetje aan :)

koop voor die 7 euro dan wat geluidsisolatie, je kast is een blikje wat dat betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door BiLo op 11-06-2012 14:35 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Practics
DylanE schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:33:
[...]

de gehoor drempel ligt bij 28 dB, dus of je zit bij de x-men of je stelt je een beetje aan :)

koop voor die 7 euro dan wat geluidsisolatie, je kast is een blikje wat dat betreft.
HTPC komt op een slaapkamer te staan, geluidsisolatie gaat waarschijnlijk dan ook wel komen in de toekomst.
Voordeel is dat met een stille CPU koeler, de fan voor in de kast en de voeding (20DB) nog geen bewegende lawaaiige onderdelen zijn. De 3TB HDD word natuurlijk netjes met rubber ringen tussen de schroefjes opgehangen.
Mocht het mij toch te lawaaierig zijn dan komt er 1 120MM 10DB en een 92/80MM 10DB fan in de kast + isolatie, maar dat vind ik voor nu nog iets te overdreven en alleen prijs op drijvend voor dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Practics op 11-06-2012 14:55 ]

• jaapsander
Een Mugen 2 is 1 van de stilste koelers die er zijn op dit moment (koelcapaciteit/geluidsproductie is 1 van de beste in zijn klasse)

• Practics
jaapsander schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:24:
Een Mugen 2 is 1 van de stilste koelers die er zijn op dit moment (koelcapaciteit/geluidsproductie is 1 van de beste in zijn klasse)
Haha iets koppig zijn is goed, maar lees wel even goed en zoek de feiten bij elkaar.
Mugen 3 is verbeterde versie van de mugen 2
Daarbij mugen 2 26dB en de mugen 3 21dB geluidsproductie.

Mugen 2 is heel er ingeburgerd op dit moment, maar komt wel uit 2009?
Ook in cpu koeler land staan ze niet stil, mugen 3 is zeker weten een betere koeler dan de mugen 2 zeker voor maar 7 euro extra. Over een jaar hoor je niemand meer over de mugen 2 en word he allemaal mugen 3 _/-\o_

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 13:34
Practics schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Haha iets koppig zijn is goed, maar lees wel even goed en zoek de feiten bij elkaar.

Ook in cpu koeler land staan ze niet stil, mugen 3 is zeker weten een betere koeler dan de mugen 2 zeker voor maar 7 euro extra. Over een jaar hoor je niemand meer over de mugen 2 en word he allemaal mugen 3 _/-\o_
Dan moet je zelf ook even de feiten goed bij elkaar zoeken, uit onderstaande test blijkt bijvoorbeeld dat de Mugen 2 rev. B weldegelijk stiller is als de mugen2:
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

En dat zijn gemeten resultaten, geen gegevens van de fabrikant...

• jaapsander
Practics schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Mugen 3 is inderdaad de vernieuwde versie van de mugen 2. Maar zoals in bovenstaande link wordt aangehaald niet een verbeterde versie. dB specificaties op papier met elkaar vergelijken is nogal appels met peren vergelijken. De mugen 2 is nog steeds de te kloppen koeler als het om prestatie/prijs/geluidsproductie gaat.

Overigens wil ik nog wel even opmerken dat met bovenstaande hardware (AMD A6) een mugen al een beetje overkill is. Ipv een extra 7 euro uitgeven zou ik juist adviseren om bijvoorbeeld een CM hyper 212 te nemen en een gelid tranquilo die weer iets goedkoper zijn. Op low fanspeed zijn die allemaal onhoorbaar. En met deze APU zullen die nooit op hoge toeren hoeven draaien.

€40,- euro uitgeven voor een koeler is wel een beetje onzin.

• Practics
Systeem besteld zonder stille fans en cpu koeler.
Het werkt echt perfect, lekker stil onder een film is de pc gewoon niet hoorbaar.
Natuurlijk wel in het bios de fans terug zetten, boven de 50 graden mag fans harder gaan draaien.
Maar dit haalt het systeem niet, dus is het lekker stil. Echter als je gewoon zit te browsen zonder muziek zijn de fans wel hoorbaar, storend? Het is acceptabel mogelijk dat ik me er nog aan ga irriteren.

Wel was de keuze voor 4GB een foute keuze heb dus na 2 dagen ook maar snel een 8GB gehaald, om niet teveel te swappen van mijn SSD. Systeem start op binnen 20.8 sec vanaf het boot piepje van het moederbord. Passmark benchmark total pc score ligt rond de 1400 punten. (Samsung 128GB SSD als boot schijf)

Wat oudere games gewoon full max settings spelen, niet dat dit echt doel was van deze pc maar af en toe een game mee pikken in een verloren uurtje is niet gek. Nieuwe games niet op max maar wel gewoon goed speelbaar op acceptabele settings.

De Wifi kaart kan ik niemand aanraden, ik weet dat mijn htpc in een soort van deadspot staat maar de snelheid was echt om te huilen, 800KB/s tot max 1,2MB/s waar mijn Netgear 3100 usb adapter gewoon ruim 5,3MB/s haalt. Max ligt ergens rond de 5,8MB/s.

Kortom ik ga veel plezier beleven van deze configuratie, 1 van de betere aankopen van de laatste tijd.
Pagina: 1