• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 12:16
Ik ben aan het kijken of het mogelijk zou zijn voor mij (budgetaire redenen ) om een 2dehands 5DMK2 te kopen.

Ik lees overal over clicks en ik begrijp dat lager beter is. Clicks zijn (voorzover ik begrijp) het aantal keren dat de spiegel op & neer bewogen is en dat zorgt uiteraard voor slijtage. Ik weet alleen niet of dit ook geld voor video, aangezien ik mijn dslr enkel daarvoor gebruik. Ik vind een boel cameras op tweedehandssites met 50 tot 100k clicks of soms zelfs meer maar video gebruikt natuurlijk die spiegel helemaal niet (door liveview).

Is het dus een punt om op te letten bij de aankoop van een tweedehands camera?

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Als je 100% zeker weten geen foto's gaat maken ermee doen clicks er minder toe inderdaad. Kijk even hoeveel clicks een 5DmkII gegerandeerd heeft, als je daar goed aantal clicks onder zit is het al goed. Voor video maakt de cam wel een spiegelbeweging bij elke keer dat je je camera op de videostand zet en aan en uit zet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het gaat niet zozeer om de spiegel alsmeer de shutter. En die heb je altijd nodig.

Maar afaik is de rated hoeveelheid voor die cam 150k dus dat lijkt me dan niet zo'n heel groot probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ondanks dat je geen foto's maakt kan je aan het aantal cliks wel mooi inschatten hoe oud en gebruikt hij is. Je kan IMO beter een oude 5dII met weinig cliks hebben dan een wat recentere met 100.000 cliks.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Nadeel bij canon is dan weer dat je, voor zover ik weet, niet op een makkelijke manier dit kan uitlezen. Bij Nikon zit dat in de exif.

Image Number 41992

Vertelt flickr me over een foto van gisteren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Bij canon staat er een teller in de batterij informatie. Alhoewel je er natuurlijk een andere batterij in kan doen kan een eerlijk persoon het hieraan aflezen. Kwestie van elke gebruikte batterij bekijken en bij elkaar optellen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Het mooie is dat de 5DII wel uitleesbaar is. Google eens op "EOSinfo" (van astrojargon.net) daarmee kun je de shuttercount uitlezen.

Andere punten waar je op kunt letten zijn natuurlijk uiterlijke beschadigingen/slijtageplekken. Voelen alle knoppen nog goed aan.
Zoeker nog goed scherp, en zit er vuil in. Is de sensor schoon (foto maken op liefst tele brandpunt van een licht/witvlak met bv F/16~22).

Voor de meeste punten geld meer hoe erg vind je het zelf. Zo heb ik laatst de 5DII van Nomad overgenomen, uiterlijk ervan was gewoon goed (vond ik belangrijk), zoeker zaten wat stofjes in (vind ik minder erg) en de sensor was schoon (boeit me niet want kan ik zelf schoonmaken).

En aantal clicks....tja die oplichter heeft gewoon gelogen...hij zei 35K maar toen ik hem uit ging lezen was het gewoon nét over de 36K...schande !!! :+

Dit is overduidelijk niet serieus bedoeld, ben zeer tevreden met de camera alswel Nomad als verkopende partij :)

[ Voor 84% gewijzigd door sapphire op 11-06-2012 17:41 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Nomad en de verkopende partij zijn toch dezelfde persoon? ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

ik zeg toch "Nomad als verkopende partij" :)

Had ook kunnen zeggen Nomad als Modje, maar ligt even specifiek toe dat ik het heb over Nomad als verkopende partij. :)

[ Voor 58% gewijzigd door sapphire op 11-06-2012 17:51 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Oh, ik interpreteerde het als "alswel Nomad als de verkopende partij" of "zowel Nomad als de verkopende partij". Maar klopt inderdaad hoe jij het schrijft.

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
35k clicks is dan ook totaal niet veel.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op maandag 11 juni 2012 @ 17:33:
Het mooie is dat de 5DII wel uitleesbaar is. Google eens op "EOSinfo" (van astrojargon.net) daarmee kun je de shuttercount uitlezen.

Andere punten waar je op kunt letten zijn natuurlijk uiterlijke beschadigingen/slijtageplekken. Voelen alle knoppen nog goed aan.
Zoeker nog goed scherp, en zit er vuil in. Is de sensor schoon (foto maken op liefst tele brandpunt van een licht/witvlak met bv F/16~22).

Voor de meeste punten geld meer hoe erg vind je het zelf. Zo heb ik laatst de 5DII van Nomad overgenomen, uiterlijk ervan was gewoon goed (vond ik belangrijk), zoeker zaten wat stofjes in (vind ik minder erg) en de sensor was schoon (boeit me niet want kan ik zelf schoonmaken).

En aantal clicks....tja die oplichter heeft gewoon gelogen...hij zei 35K maar toen ik hem uit ging lezen was het gewoon nét over de 36K...schande !!! :+

Dit is overduidelijk niet serieus bedoeld, ben zeer tevreden met de camera alswel Nomad als verkopende partij :)
Op zich wel grappig dat ik zo dichtbij zat met 35k, want ik had het dus niet uitgelezen, maar gegokt op basis van de raws op de pc. Raws op pc + 5% gedaan en kwam op 35k uit :+

Maar inderdaad, zoek een verkoper waar je langs kan gaan en praat even met hem, vaak kan je dan genoeg te weten komen en krijg je vanzelf een gevoel van doen of niet doen.

Ik verkoop bijvoorbeeld graag mijn spullen snel en daarom niet zo duur (zeer zelden langer dan enkele uren te koop). Erg goedkope prijsjes schrikken mensen ook wel eens af, omdat ze dan vermoeden dat er wat mis is. Daarom laat ik ze vaak langskomen, dan zien ze wie ik ben en dat ik een bedrijf heb en dus geen slechte reputatie zou willen en zodoende wel "betrouwbaar" ben.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 12:16
Dankzij deze info ben ik ervan overtuigd dat ik dan maar een 5D moet gaan kopen. Ik heb nu (aan de hand van mijn filenummers) in een jaar tijd maar ongeveer 7000 clicks dus ik vermoed dat ik er wel een ferme tijd mee door kan als ik eentje kan vinde van 50k - 100k

Bedankt voor de info!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

150K is gegarandeerd, ze zullen echt nog wel langer mee gaan, met een beetje gelukt tot aan de 200K maar dat is net hoe er mee omgegaan is en een beetje geluk hebben ;)

Veel success met je aankoop, beest van een camera :)

www.maartendeboer.net

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:08:
150K is gegarandeerd, ze zullen echt nog wel langer mee gaan, met een beetje gelukt tot aan de 200K maar dat is net hoe er mee omgegaan is en een beetje geluk hebben ;)

Veel success met je aankoop, beest van een camera :)
Was het maar zo'n feestje. Canon geeft geen enkele garantie, maar slechts een indicatie.
De sluiter van een vriend van mij hield er mee op na 32000 opnames, terwijl die 100k hoort te doen volgens canon, maar hij mocht het vervangen ervan rustig zelf betalen.
Coulance kan je verwachten binnen 2 jaar en 50k sluiter bij wijze van, maar daarna wijzen ze gewoon naar slijtage en dat je het zelf mag betalen.

Ik wou dat canon juist eens ging kwantificeren wat ze beloven, niet alleen qua sluiter, maar ook qua weathersealings e.d., daar zijn gewoon standaarden voor.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Binnen twee jaar is geen coulance, want dat is de wettelijke garantietermijn op electronica.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Volgens mij is die 2 jaar niet de termijn waarop het gratis door Canon gedaan moet worden. Dat is maar 6 maanden.

Maar binnen die 2 jaar moet Canon wel een deel van de kosten op zich nemen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ach, voor 250euro heb een nieuwe sluiter in je 5D2.... dus dat is ook niet een onoverkoombaar bedrag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Zo weinig? ik dacht dat je dan eerder richting de 400 euro ging?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
mjtdevries schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:48:
Zo weinig? ik dacht dat je dan eerder richting de 400 euro ging?
Nope, 248euro bij Rofa. Been there, done that.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1