Zuinige kleine HTPC-NAS-downloadbak

Pagina: 1
Acties:

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 13:28

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Intro:
Ik heb nu een degelijke i7 920 desktop en Macbook mid 2009. Ik wil de nieuwste Macbook kopen (hopelijk wordt die vandaag uitgebracht :9~ ). En omdat ik het een beetje zat ben om 2 primaire systemen bij te houden gaat mijn desktop in de verkoop. Gevolg: waar laat ik al mijn data/films/muziek en wat gaat de nieuwste films downloaden.

Plan:
Een HTPC/NAS, omdat ik er niet achter hoef te zitten kan ik hem bij de TV zetten en gaat hij gelijk als media speler dienen.

Eisen:
  • Zuinig (~<50W idle, hoe minder hoe beter. Ik ben lui dus hij gaat 24/7 aan staan)
  • Minimaal 3 schijven van 3.5" (reeds in mijn bezit)
  • Behuizing zo klein mogelijk
  • Stil (hij komt in de woonkamer dus ik wil niet zo'n zoemer)
  • SSD
Wat ga ik er mee doen?
  • File server (voor alles wat niet op mijn Macbook past)
  • Foto opslag
  • 1080p video kijken via HDMI + Optisch uit (Eventueel later 3D dus dat moet hij aankunnen)
  • Downloaden en uitpakken (dit moet snel gaan, mijn 50mbit internet haalt 8GB films in 23min binnen dan wil ik niet ook nog 10min wachten tot hij uitgepakt is)
  • Video converteren/streamen (1080p, via AirVideo server naar iPhone/iPad/AppleTV)
  • Windows 7/8 er op draaien i.c.m. XBMC, Sabnzbd+, SickBeard en remote desktop.
Wat mag het kosten?
€300 - €400 zonder schijven.

Welke schijven heb ik al?
2x Samsung F1 1TB en één F4EG 2TB

Wat heb ik al gevonden?
pricewatch: Intel Core i3 2100T Boxed
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
pricewatch: Asus P8H61-M EVO (rev. 3.0)

(Wat erg, gezocht maar niet gevonden, kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe ik een wensenlijst in mijn post opneem of waar ik een uitleg kan vinden? :'( )

Discussie/vragen:
Ik heb mij al aardig ingelezen in de low power systeempjes en zie vooral de Intel Core i3 en AMD Fusion eruit springen. Wat ik heb begrepen is de Intel wat sneller qua CPU, maar ook duurder is. De AMD heeft een iets betere GPU maar is wellicht niet voldoende voor het converteren en uitpakken.
Heb ik het zo een beetje bij het juiste eind? Zo niet waarom zo ik een andere processor nemen voor mijn wensen?
Ik tast nog in het duister voor een behuizing. Lian Li heeft mooi spul, maar is vaak erg duur. MS-Tech heeft mooie HTPC behuizingen maar daar passen vaak niet genoeg schijven in. Dus voor dit onderdeel is de gouden tip erg welkom. O-)
Deze voeding is volgens mij zuinig en niet duur. Je hoort ook veel over de picoPSU, ik vraag mij af of deze krachtig genoeg is voor de setup die ik voor ogen heb (i3 met 4 schijven).
Ik heb dit moederbord gekozen omdat er 4x USB3.0 op zit en 6x Sata, beiden geen harde eis maar toch wel fijn.. Hij heeft geen eSata en dat vindt ik dan wel weer jammer. Het moederbord staat eigenlijk ook nog redelijk open.

Hmm, dat is toch weer een lange post geworden. Als je het tot hier gehaald hebt en je bent ook nog zo aardig om mij te helpen: Dankjewel! *O*

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Wat betreft de behuizing, ik was zeer onder de indruk van de nieuwe Bitfenix Prodigy. Deze is zowel in het wit als zwart verkrijgbaar. Hierin passen mITX moederborden, wel normale ATX voedingen (dus vermogen issues zijn er niet), je kunt er heel veel HDD's in kwijt en (mocht je het willen) zelfs volledige waterkoeling of fullsized GPU's in plaatsen. Dit laatste zal voor jou niet van toepassing zijn, maar toch.
De kast is ook redelijk goedkoop, weet niet of hij al ergens in NL te koop is, maar in België en Duitsland kost hij 69 euro.

Voor een uitgebreide review, zie deze review.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:08
Je kiest voor een i3-2100 met een TDP van 65w..

Het lijkt me verstandiger om voor een T-variant te gaan. Ikzelf heb eenzelfde systeem samengesteld en ben voor een G630T gegaan. Heeft een TDP van 35w. Hiernaast heb ik een HD6450 kaartje staan voor de benodigde video-decoding.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je het Nieuwe Zuinige Server (discussie) topic checkt zal je merken dat die T-versies geldverspilling zijn. 90% van de tijd zal je PC immers weinig tot niets staan te doen en dan klokt ie terug, en dan verbruikt die T-versie heus niet minder dan een gewoon model. Je kan dus beter je geld aan iets anders besteden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb zelf ook een T versie, bewust: De T versie is zuiniger onder load en aangezien mijn fileserver 8 mensen bedient is hij vaak bezig. Idle alleen 's nachts, maar ook dat is beperkt want dan lopen er verschillende cronjobs (Smart, backup, Rsync etc).

De 630T zit bij mij in een Intel m-itx bord en wordt bijgestaan door 8GB geheugen. Nu is het alleen nog een fileserver maar over een maandje gaat alles op de schop; er komen VM's ipv één OS, waardoor ik FreeNAS (dat draait nu ook al) en XBMC kan draaien. Het ding gaat dan ook muziek en films serveren voor het hele huis :) De processor zou dat makkelijk moeten kunnen hebben.

Onder load merk je het verschil wel, met 4 schijven van 2 TB zijn er pieken van 45W, meeste ligt daar toch onder. Op jaarbasis kan dat toch interessant zijn.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:08
Borromini schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:36:
Als je het Nieuwe Zuinige Server (discussie) topic checkt zal je merken dat die T-versies geldverspilling zijn. 90% van de tijd zal je PC immers weinig tot niets staan te doen en dan klokt ie terug, en dan verbruikt die T-versie heus niet minder dan een gewoon model. Je kan dus beter je geld aan iets anders besteden.
Goed punt!

Bestelling aangepast :+

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.
Moi_in_actie schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:30:
Wat betreft de behuizing, ik was zeer onder de indruk van de nieuwe Bitfenix Prodigy. Deze is zowel in het wit als zwart verkrijgbaar. Hierin passen mITX moederborden, wel normale ATX voedingen (dus vermogen issues zijn er niet), je kunt er heel veel HDD's in kwijt en (mocht je het willen) zelfs volledige waterkoeling of fullsized GPU's in plaatsen. Dit laatste zal voor jou niet van toepassing zijn, maar toch.
De kast is ook redelijk goedkoop, weet niet of hij al ergens in NL te koop is, maar in België en Duitsland kost hij 69 euro.

Voor een uitgebreide review, zie deze review.
Ik zag deze ook voorbij komen op de frontpage, het is zeker een hele mooie behuizing (doet een beetje denken aan de Mac Pro). Hij komt echter in het TV meubel en dan zou ik hem op zijn kant moeten leggen wat toch niet optimaal is.
Ruud schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:34:
Je kiest voor een i3-2100 met een TDP van 65w..

Het lijkt me verstandiger om voor een T-variant te gaan. Ikzelf heb eenzelfde systeem samengesteld en ben voor een G630T gegaan. Heeft een TDP van 35w. Hiernaast heb ik een HD6450 kaartje staan voor de benodigde video-decoding.
8)7 Per ongeluk de verkeerde aangeklikt, natuurlijk moet ik de T versie hebben. Bedankt.
Borromini schreef op maandag 11 juni 2012 @ 09:36:
Ik heb het topic (snel) doorgenomen maar kan niet vinden waar jij op doelt? Heb je misschien toevallig een link waar ik kan zien dat de T-versie in idle ongeveer net zo veel gebruikt als de gewone 2100. Want dat is wel erg interessant natuurlijk.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:29:
Ik heb het topic (snel) doorgenomen maar kan niet vinden waar jij op doelt? Heb je misschien toevallig een link waar ik kan zien dat de T-versie in idle ongeveer net zo veel gebruikt als de gewone 2100. Want dat is wel erg interessant natuurlijk.
Als je op posts zoekt van "Mux" dan vind je hem wel :)

TDP geeft alleen maar aan hoeveel energie de processor maximaal kwijt kan aan de koeler via zijn heatspreader. De CPU zal dat echter nooit halen in een normale setting (niet overclocked dus). Omdat de processor idle in dezelfde C-state terugvalt zal het verbruik nagenoeg gelijk zijn. De T-versie heeft echter een lagere maximale snelheid dus je houdt minder headroom over indien nodig. Vaak heb je het ook gewoon niet nodig dus kan je net zo goed, voor hetzelfde geld (of nog minder), een gewone uitvoering nemen.

[ Voor 38% gewijzigd door redfoxert op 11-06-2012 13:09 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:42
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:29:

Sterker nog, het zijn gewoon dezelfde processors alleen de T-versie is lager geklokt.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt!

Ik zie inderdaad dat de T versie alleen handig is als je hem veel full load gebruikt maar dat doe ik niet. Als ik hem gebruik mag hij best wat minder zuinig maar sneller zijn dus dan heb ik met de 2100T juist een nadeel.

Ik kwam ook de 3e generatie Core i3 tegen. Deze komen "in het derde kwartaal". Ik was van plan om na de zomer deze HTPC te bouwen maar vraag mij af of de nieuwe i3 er dan al is? Denk van niet...

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:42
Hm, in de computerwereld is 3/4 maanden lang. Tegen die tijd heb je alweer een andere opstelling die meer waar voor je geld bied.
Pagina: 1