Bureaumeubel: ideale airflow voor desktop?

Pagina: 1
Acties:

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Kan iemand de domme of totaal overbodige punten aanwijzen in volgend plan en eventueel nog wat suggesties toevoegen?

Ik wil een houten computermeubel maken met volgende features:
* vermindering geluid
* goede airflow
* intake van zo koud mogelijke lucht
* zo weinig mogelijk stoffige lucht in meubel en nog minder in computerbehuizing
* strak meubel zonder zichtbare gaten

Het plan:

De computerbehuizing is 44cm hoog en het tafelblad zou op ongeveer 79cm van de grond komen. Het meubel zou op 1cm van de muur geplaatst worden maar het tafelblad zou iets dichter tegen de muur komen, bijvoorbeeld 0,5cm De behuizing zou ik zo hoog mogelijk plaatsen in het meubel op een plank die tot achter doorloopt maar aan de voorkant 5 cm korter is dan het hele houten omhulsel.

Zowel bovenaan, onderaan, achteraan en vooraan zou de behuizing omgeven worden door het houten omhulsel. Vooraan komt een deurtje. Achteraan zou ik 2 rechthoekige gaten van enkele centimeters dik en zo breed als de behuizing maken; eentje helemaal bovenaan waarlangs de opgewarmde lucht, en eentje onderaan op 10cm van de grond voor de aanvoer van koude lucht die naar voren wordt gezogen en dan via de opening van 5cm door de kortere plank in de behuizing kan. Net onder het tafelblad zou ik een kabelgoot hangen die aansluit op een derde opening aan de zijkant achteraan (voor alle computerkabels).

De 2 ventilatieopeningen achteraan zou ik willen voorzien van een makkelijk uitneembare en wasbare filter (heeft iemand suggesties voor gepaste filters?).

Net achter de voorste ventilatieopeningen aan de zijkant van de behuizing (intake koude lucht) zou ik verticaal buisisolatie tussen duwen en ook bovenaan zodat de koude lucht zeker langs de juiste opening wordt aangezogen (+ extra geluidsisolatie). Het deurtje aan de voorkant zou worden voorzien van een rubberen rand en een goede magnetische sluiting zodat ook langs daar geen lucht of geluid kan.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

er zijn natuurlijk meerdere manieren,
ik zelf zou de intake fans van onderen doen, en de outtake bijv aan de achterkant (hou wel beetje ruimte over, niet strak tegen de muur.)

op deze manier zuig je weinig stof in de pc, en zijn alle fans netjes uit het zicht.
en een tekeningetje zou heel erg helpen, maak ff snel iets in paint of sketchup.
dat maakt je uitleg een stuk duidelijker.

ora et labora

Verwijderd

Intake van zo koud mogelijke lucht
Dan moet je op de zuidpool gaan wonen!
Het tafelblad zou op ongeveer 79cm van de grond komen
Ik werk nu als 195CM lang persoon op 72CM blad hoogte en dat is toch net iets te hoog voor mij. Tenzij je ook een verhoogde stoel hebt natuurlijk, ik zit maar op een IKEA stoeltje ;)
Zo weinig mogelijk stoffige lucht in meubel en nog minder in computerbehuizing
Gebruik hiervoor een stof filter
Achteraan zou ik 2 rechthoekige gaten van enkele centimeters dik en zo breed als de behuizing maken
Gebruik hiervoor een ventilator in de desk zelf? Want die lucht zal niet vanzelf in de kast komen
De 2 ventilatieopeningen achteraan zou ik willen voorzien van een makkelijk uitneembare en wasbare filter (heeft iemand suggesties voor gepaste filters?).
Welke maat filter moet je hebben? Je kan desnoods een nieuwe panty cause gebruiken of soort gelijke stof geen dure filter nodig!

Wat voor systeem komt er eigenlijk in? Super highend PC's produceren nou eenmaal vrij veel warmte en willen niet heel graag afgeschermd van de buitenwereld.
Het klinkt veel belovend en hoop dat je snel met wat tekeningen komt. En mijn mening kwa bureau is ‘bigger is better’ en hou rekening met mogelijk toekomstige uitbreidingen kwa opbouw en uitbouw :) sucsess!

• ejabberd
Op aanvraag enkele pics:

1) Dwarsdoorsnede:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/601544.1

In de pc zitten 2 ventilators die de lucht door de kast moeten circuleren: eentje in de voeding en daaronder een Noiseblocker (12cm dacht ik). In de kast zelf zou ik liever geen fans monteren.

Zoals je kunt zien staat de pc iets naar achter zodat een USB-stick gebruikt kan worden met het deurtje toe. Ook kan ik bijvoorbeeld een mp3-speler opladen via de powered-USB-connector vooraan met het deurtje toe; de speler kan ik dan onderaan leggen.

2) Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/601547.1

De stippellijnen zijn planken achter het deurtje. Er is dus een lege ruimte naast de pc-ruimte en één onder de pc-ruimte. De grijze blokjes zijn de ventilatieopeningen achteraan. De onderste voor aanvoer van koude lucht en de bovenste voor warme lucht.

• ejabberd
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 02:36:
Ik werk nu als 195CM lang persoon op 72CM blad hoogte en dat is toch net iets te hoog voor mij. Tenzij je ook een verhoogde stoel hebt natuurlijk, ik zit maar op een IKEA stoeltje ;)
Volgens http://www.sieso-ergo.eu/...ek-inrichten-en-instellen is dat te laag voor jou...ik zou mzelf nog eens goed moeten meten om mijn ideale hoogte te bepalen :+
Gebruik hiervoor een ventilator in de desk zelf? Want die lucht zal niet vanzelf in de kast komen
Nee, ik wil zoveel mogelijk passieve luchtcirculatie want dat is stiller.
Welke maat filter moet je hebben? Je kan desnoods een nieuwe panty cause gebruiken of soort gelijke stof geen dure filter nodig!
Wat voor systeem komt er eigenlijk in? Super highend PC's produceren nou eenmaal vrij veel warmte en willen niet heel graag afgeschermd van de buitenwereld.
* Intel Core i5 2500K
* Sapphire HD 5450 512MB DDR3 (passief gekoeld)-->wordt enkel geüpgraded door een snellere passief gekoelde kaart die goed werkt onder Ubuntu
* 1 SSD + 2 laptopschijven in RAID1-->binnen 5 jaar wordt dit mogelijk allemaal vervangen door 1 grote SSD; dus nog minder warmte
* 8 GB DDR3

Dit systeem komt in mijn woonkamer en doet ook dienst als tv. Het computergedeelte moet zo onzichtbaar en onhoorbaar mogelijk zijn: enkel het toetsenbord, de muis en de bureaustoel binnen handbereik zouden mogen verraden dat het geen gewone tv is 8)
En mijn mening kwa bureau is ‘bigger is better’ en hou rekening met mogelijk toekomstige uitbreidingen kwa opbouw en uitbouw :) sucsess!
Er is plaats voorzien voor een groter scherm daar de pc ook dienst zal doen als tv. Printer en scanner komen in de berging (leve CUPS, saned en de ontzettend goede werking van mijn Lexmark-printer onder Debian armel _/-\o_ )

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik kan je niet heel veel helpen, maar als het zo lees, is het een htpc, en die produceren weinig hitte, 2 fans is al voldoende.

lees dit maar eens door:
[Geluid] Het stille PC topic deel IV

ora et labora

Pagina: 1